Ga naar inhoud

2015 Mazda MX5/Miata


Kakker Scheef

Aanbevolen berichten

Goed opgemerkt Tiep :)

Ik was aangenaam verrast van 1.5 en de wagen in zijn geheel.

Interieur ziet er top uit en is zeer degelijk afgewerkt.

Qua rijden is het heerlijk hoe lichtvoetig hij is maar was ik teleurgesteld dat het stuur zo licht was. Mocht imo iets communicatiever zijn.

Ivm het stuur vond ik ook geen ideale zitpositie dankzij het stuur dat niet in de diepte instelbaar was.

Over het algemeen aangenaam verrast en zeker een kanshebber binnen x-aantal jaar als tweedehands :)

 

Ewel, ik ben van dezelfde mening. Interieur is knap en ziet er degelijk uit. Het bleef echt wel wat gek om geen handschoenkastje te hebben aan de passagierszijde :P Dakje open en toe doen vond ik perso de max. Eenvoudig en supersnel. Stuurfeedback, net hetzelfde gevoel. Kon beter! Zitpositie was voor mij best ok en vond het al een vooruitgang dat het stuur in de hoogte verstelbaar was. Kistje hangt net zoals m'n NA behoorlijk kort aan het gas en ie voelt echt speels aan. De zetels vond ik trouwens ook comfy! Zo'n 1.5 als ik 'm gereden heb zou ik zelfs als daily kunnen gebruiken, al is het qua ruimte verre van een praktische kar :) Ben wel heel benieuwd naar de 2.0 nu ... Die moet ik toch ook eens gereden hebben. Hoe zit dat nu voor jou op dat vlak, krijg je die kans sowieso nog of moet je opnieuw een testrit aanvragen met de 2.0 vanaf het moment dat ie er is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even kunnen meerijden met een 130 pk exemplaar. Vond het wel een super bakje eigenlijk. Totaal andere zithouding dan de Fiesta, meer benen vooruit en compleet andere 'omgeving'. Zalig cruisen en leuk om de rwd te voelen 'duwen'. Over de motor kan ik nie niet echt uitspreken want heb zelf niet gereden en de eigenaar is niet echt in toeren geweest. Klonk wel goed.

Binnen enkele jaren eens de tweedehandsmarkt bekijken denk ik :)

Damn ik wou dat ik kon schrijven zoals @@gTa, mijn stukje tekst komt echt niet overeen met hoe leuk ik het vond tijdens m'n kwartiertje in de auto :-)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

ook hier, dankzij @@Mazdastruction, een ritje met de 1.5 kunnen doen

net als hierboven:

- lekker sturen/schakelen en als ge 't pedaal vloert gaat dat goed vooruit

- mooi, je zit goed, de kap is superhandig, de koffer is "bruikbaar" kwa volume

 

het gevoel van ver naar achter te zitten en de welvingen van de voorvleugels vond ik leuk

 

cabriogevoel was "gewoon", niet zoals een ouderwetse Roadster; voorruit dun&ver genoeg voor je

maar ook niet dat de ruit echt "boven" je hoofd zit

'k vond het even goed als in een boxster

 

maar ik ben verwend en miste wat vermogen onderin

mss dat de 2.0 kan bekoren maar 'k blijf een 6cyl-fanaat

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

imho zitten die "gewone" zetels even goed

en is de meerprijs voor de recaro's (ook al zullen die net wat sportiever zitten/aanvoelen(speen:D)/mooier...)

vind ik er over, is 10% extra!!!

dan liever de spoiler-lipjes

 

als je eerlijk bent is die 1,5 voor de huidige verkeerssituatie al voldoende

ok, op de Simplon en kwa stoplichtsprintens kom je tekort

in Schotland of op Corsica zou die al voldoende zijn

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar is het enkel als je de Recaro's wil dat die lange wachttijd er is, of zitten die Recaro's standaard op de 2.0 benzine dus zowieso de lange wachttijd als je de 2.0 wil?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 2 maanden later...

Korte review van testrit met de MX-5 ND, heb geen tijd gehad om nog even te herlezen / herschikken, dus don't blame me voor enige onsamenhangendheid (als dat al een goed woord is).

Vandaag onverwacht een uitgebreidde toer kunnen doen met de MX-5 2.0 Sport

Gisterenavond laat kreeg ik een telefoontje dat de dealer in mijn buurt een 2.0l sport had weten te versieren en dat ik er mee kon gaan rijden. Ik kreeg hem voor 2 uur mee, voldoende dus om eerste goede indruk te hebben.
Plaats genomen in de wagen, eerst wat opviel was dat het stuurwiel niet in de diepte verstelbaar is en dat de Recaro stoelen zeer ongemakkelijk zitten. Ik kon er maar geen goede zit in vinden, zowel het zitstuk of de lendensteun zaten mij te krap. De standaard stoelen zitten veel beter. Ook de knie ruimte is voor mij iets te beneden, maar wellicht is dat probleem opgelost wanneer je dan bv Recaro Pole Position erin zou zetten. Wat meteen zou zorgen voor een extra gewichtsbesparing maar vooral een lagere zit én dus meer ruimte.

Eens iet-wat goed geïnstalleerd, kapje open, bere-muts aan en weg zijn we. Daar ik in de streek van de dealer nauwelijks mijn weg wist, meteen beslist om de baantjes bij mij in de buurt op te zoeken.
Tevens liet de rit naar mijn streek toe om de wagen wat te leren kennen. Het viel mij op hoe comfortabel de wagen verder was: weinig windruis of turbulenties, een excellente verwarming en dito zetelverwarming en een vrij goede hifi installatie.
Op autosnelweg is er ook heel goed mee te rijden, je doet vlotjes 130 in zijn 6 zonder enig ongemakken. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt is dat helemaal geen probleem. Dankzij de excellente heaters: mijn laarzen smolten bijna weg in de voetruimte, en ik moest al gauw de heater wat minder zetten want het kwam wel heel erg warm aan mijn handen. De ventilatieroosters zijn trouwens perfect te plaatsen zodat je handen steeds warm hebben.

Op weg werd al snel duidelijk dat de 2.0 serieus wat longinhoud heeft, vanaf laag in toeren heb je veel koppel (zeker in vgl met de gt86), alleen valt hij letterlijk dood aan 6.5k. Maar dat hoeft geen probleem te zijn want hij is zat snel.
Eénmaal op de binnenbaantjes viel mij onmiddellijk op dat hij initieel een pak meer onderstuur heeft dan de GT86, De wagen was uitgerust met Bridgestone Potenza S001 rubber. De koude omstandigheden zullen het er niet makkelijker op hebben gemaakt, al heeft de GT86 daar dan veel minder last van, en boezemt dan ook meer vertrouwen bij turn-in. Wanneer je dan vervolgens dynamisch gaat rijden en gaat spelen met as-wissels merk je ook dat de onder of overstuur minder progressief is dan de GT86. Het is net wat moeilijk op te vangen of te corrigeren. Het viel mij wel meteen op dat de Bilstein ophanging op de 2.0l sport een stuk minder overhelt dan de standaard fietspompen op de 1.5l. Ook bij het remmen was de duik naar voor een stuk minder.
Versnellingsbak is verder perfect, en een stuk preciezer en fijner als die in de GT86. Zo zou elke bak moeten zijn, ook de spreiding is gewoon goed. Niet super kort, maar dat hoeft ook niet met een lichtgewicht auto én een koppelrijke motor.
Plaatsing van de handrem is wel wat awkward. Die zit rechts van de schakelpook, zelf had ik die liever links gezien zoals in de GT86. Als je blind de handrem opzoekt zat ik er in het begin vaak naast, maar zoals alles zal zoiets ook wel wennen. Enige is dat je net iets teveel / te-ver de "controle-organen" moet verlaten om er even aan te trekken.
Bij het remmen voel je het meest dat je met een licht-gewicht onderweg bent, al is de ABS wel vrij gevoelig afgesteld en gaat hij vrij snel in ABS. Wanneer je vervolgens ook wat probeert te driften merk je dat het sper héél goed zijn werk doet, ook donuts zijn geen probleem. Fantastisch daarbij is dat je auto omdat je haast buiten zit, heel goed kunt plaatsen. Een weg van 3m breed is dan ook voldoende om enkele donuts achter mekaar te doen. Je doet het elke keer opnieuw.
En daarmee heb ik meteen de grote overtuiger voor de MX-5 genoemd: hij is licht, klein en wendbaar. Die laatste zijn absoluut het gevolg omdat je met de kap open zo goed als buiten zit en een perfect overzicht hebt. Ook het open rijden is voor mij fan-tas-tisch! Na vandaag weet ik 99% zeker dat er hier ooit een ND komt... wat een ervaring!

Ize9dPs.jpg

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 4 weken later...
  • 4 maanden later...

Ondertussen heb ik met zowel de 1.5 als met de 2.0 gereden en waar ik nog onder de indruk was van de soepelheid van het blok van de 1.5 ben ik echt weggeblazen door de 2.0. In het dagelijks verkeer heb ik echt maar 1 versnelling nodig en dat is derde. Je kan er zelfs comfortabel mee vertrekken zonder door te hebben dat je in derde stond als je wil. :oops:
Handling is in beide wagens subliem maar met de 2.0 is het zoveel makkelijker om er echt hard mee te gaan. Gooi- en smijtwerk is sowieso mijn rijstijl niet maar ik heb de 2.0 geen enkele keer zijn kont weten zetten terwijl dat in de 1.5 wel eens voorviel. Voor mij is het dus duidelijk de 2.0 die mijn voorkeur wegdraagt.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden zei flupke73:

moetekUnegoeieprijsmaken?

Graagalstnentweeliterisendestickersernogafgaan

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid