Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

Voor onderhoud kan je inderdaad in het reguliere BMW net terecht.
Voor de aankoop vraag je dat gewoon aan mij en ik kom wel bij jou thuis langs ;-)



Ben je nu eigenlijk gestopt of niet?[emoji5]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt het soms in je op dat de meeste mensen liever (lees: maar budget hebben voor) één auto hebben die het allemaal moet kunnen?

Waarom zou een diesel nu in godsnaam niet sportief kunnen of mogen rijden!?




Dat hij is met m'n 335d komt rijden. [emoji7] [emoji7]
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei The Swede:

Zowieso, als je voor een diesel en kilometervreter gaat, dan is sportief rijgedrag een bijkomst. Je maalt kms om ergens te geraken en doorgaans loopt die weg niet over de Nurburgring...

Het grootste verschil, als je er dit forum op naslaat, zit in het koppeke: "een 5 is te groot voor mij", "ik ben nog te jong om..." .

 

 

Ik kom van een 530d, en kan je toch zeggen dat een BMW 3 / Mercedes C veel lichter aanvoelt, en daardoor plezanter stuurt. Net als op circuit is gewicht een handicap in rijgedrag, en dat is ook zo met deze wagens. Met een BMW 5 kan je minder goed 'gooien en smijten'. Of neem jij geen bochten?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, BMWMB said:

Ik kom van een 530d, en kan je toch zeggen dat een BMW 3 / Mercedes C veel lichter aanvoelt, en daardoor plezanter stuurt. Net als op circuit is gewicht een handicap in rijgedrag, en dat is ook zo met deze wagens. Met een BMW 5 kan je minder goed 'gooien en smijten'. Of neem jij geen bochten?

Iedereen neemt bochten, ik ken slechts een aantal mensen die dag dagelijks hun kar gooien en smijten in bochten.

Wat Swede bedoelt is dat je 90% van de tijd km's afhaspelt met een daily en die km's doe je niet op de Nordschleife, wat het verschil in 'lichtvoetigheid' en 'plezanter rijden' relatief verwaarloosbaar maakt.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden zei vince522:

Iedereen neemt bochten, ik ken slechts een aantal mensen die dag dagelijks hun kar gooien en smijten in bochten.

Wat Swede bedoelt is dat je 90% van de tijd km's afhaspelt met een daily en die km's doe je niet op de Nordschleife, wat het verschil in 'lichtvoetigheid' en 'plezanter rijden' relatief verwaarloosbaar maakt.

Tuurlijk, dat snap ik ook wel.

Ik heb de laatste 5 jaar geen ronde meer gereden op de NS, maar heb daarom niet minder sportief gereden. Sportief rijden kan toch ook elders dan op de NS of gelijk welk circuit?
Sportief rijden is voor mij een op- of afrit eens leuk in en uitsturen, een rondpuntje ronddriften als't eens geregend heeft, bochtjes aan elkaar raggen op een verlaten B-weg, of KP's van gelijke welke rally eens gaan afknallen.
In al die gevallen, voel je extreem goed het verschil tussen een 'lichte' 3 Reeks en een 'zware' 5 Reeks. Maakt dat van de 3 Reeks een sportwagen? Tuurlijk niet. Maar dat is een M3 dan ook niet...

Daarom ben ik al content met een auto die beide kan, want budget voor een speeltje heb ik niet. Dan liever one car that does it all, dan in de week te moeten rijden met een oude 320d (ik zeg maar wat), om dan als't eens niet regent en 't is mooi weer en mijn vriendin moet niet mee en 't is niet te warm (want geen airco),... mijn hardcore streetracer te moeten uithalen. Ik droom wel van zo'n streetracer, maar dan enkel en alleen als ik het kan combineren met een deftige dagelijkse auto.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden zei Lefty:

Jammer dat ze de D5 niet een paard of 30-50 meer gegeven hebben dan de D3, ik vind dat toch dat daar wat verschil op zou moeten zitten, scheelt een hoop qua gewicht.

 

6 uur geleden zei gTa:

Nog eens 30-50 paarden extra, da's best veel. Me dunkt dat dat lastig wordt om dat op lange termijn betrouwbaar te houden? De M550d is al geen toonbeeld van betrouwbaarheid (is natuurlijk een triple turbo, maar toch)...

Ik snap je punt aan kant wel Lefty, maar toch, zo'n D5 is toch al best snel te noemen hoor. Probleem is gewoon dat de D3 al belachelijk snel geworden is en ze daar eigenlijk al 'te hoog' zitten om nog een degelijk verschil te maken met de D5. Nog grotere longinhoud zou de wagen ook geen goed aandoen. 

Als ik hem nu rijd en vergelijk met m'n F31 dan voelt die toch serieus log aan hoor. Vooral gezien de F11 echt wel een sterk ondersturend karakter heeft. Neem daarbij nog een zwaarder blok, zou het nog moeilijker zijn...

5 uur geleden zei The Swede:

Ik bekijk het omgekeerd: geen van beiden zijn sportieve wagens. Dus waarom zich het comfort van een 5 ontzeggen wanneer een 3 op zich ook gewoon een veel te zwaar ding is om sportief te zijn.

Als je een 3 neemt voor de sportiviteit, dan neem je een lichtvoetige en handgeschakelde M3 ;)

Nèh, ik weet dat je het niet kunt vergelijken maar ik zou dagelijks de E46 M3 moeten rijden, ik zou het toch niet te lang volhouden denk ik. Vooral eens je comfort gewend bent.

Compromis is gewoon B3 geweest voor me; volledig in alle comfort met de nodige opties, zonder te moeten inboeten aan het gebruiksgemak van een break. En daarenboven best wel genoeg punch onder je gat te hebben... Ik heb zo'n F80 ook al mogen ervaren, maar verkies toch nog steeds m'n F31 hoor, anytime.

En ik begrijp best waarom je eigenlijk D3 zou rijden als daily; wat een gigantisch goed totaalpakket blijft dat toch! Voor mij misschien de logischere keuze geweest als je het puur financieel bekijkt en ook naar aantal kilometers per jaar, verbruik,... En toch heb ik gekozen voor het karakter, het geluid,... Anytime again :inlove:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen neemt bochten, ik ken slechts een aantal mensen die dag dagelijks hun kar gooien en smijten in bochten.

Wat Swede bedoelt is dat je 90% van de tijd km's afhaspelt met een daily en die km's doe je niet op de Nordschleife, wat het verschil in 'lichtvoetigheid' en 'plezanter rijden' relatief verwaarloosbaar maakt.

Maxime heeft al een goede uitleg gegeven.

Het is nu toch ook niet dat een BMW 3 oncomfortabel is. Ik mis alleszins geen comfort in mijn C. Ook heb ik de extra plaats niet nodig, dus waarom zou ik groter kopen. Ik vind het niet erg om 80% van de tijd iets minder comfort te hebben, omdat ik dan in de overige 20% net dat beetje meer speels en sportief rijplezier heb.

Nog een voordeel is dat zo'n kleinere auto ook veel handiger is in de stad. Als we met de Range van mijn vrouw op stap zijn, dan besef ik des te meer hoe super zo'n C is.

Ik heb een D3 overwogen, maar heb uiteindelijk voor de C gekozen. Moest ik de tijd kunnen terugdraaien, ik kocht mij een F31 B3.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei BMWMB:

Maxime heeft al een goede uitleg gegeven.

Het is nu toch ook niet dat een BMW 3 oncomfortabel is. Ik mis alleszins geen comfort in mijn C. Ook heb ik de extra plaats niet nodig, dus waarom zou ik groter kopen. Ik vind het niet erg om 80% van de tijd iets minder comfort te hebben, omdat ik dan in de overige 20% net dat beetje meer speels en sportief rijplezier heb.

Nog een voordeel is dat zo'n kleinere auto ook veel handiger is in de stad. Als we met de Range van mijn vrouw op stap zijn, dan besef ik des te meer hoe super zo'n C is.

Ik heb een D3 overwogen, maar heb uiteindelijk voor de C gekozen. Moest ik de tijd kunnen terugdraaien, ik kocht mij een F31 B3.

 

Dat horen we graag! :-)
En zoals Lefty zegt: gewoon tijd vooruit draaien ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig is wel dat we hier aankomen doordat iemand de vergelijking trok 550d vs D5.

Vraag is eerder 535d (x indien nodig) vs 550d. Dat prijsverschil is echt gigantisch en, hoewel de 550d zeker een beer van een motor heeft, is de vraag echt wel hoeveel het bijbrengt.

Uiteindelijk rijdt de éne niet sportiever (zelfde gewicht, itt 3 vs 5 discussie) en die enkele tienden van een seconden voel je enkel als je van de éne naar de andere overstapt (wat je in het dagelijkse leven niet doet). 

Al die Euros waard, of is het "voor de heb"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idem. Geen aanrader. Naar verluidt halen de meeste ook hun opgegeven vermogen niet (misschien laadt BMW een conservatievere mapping op om de motor minder te belasten, in de hoop van zo wat schadegevallen te voorkomen?). En zoals Swede zegt: de meerprijs is gigantisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar ik had vernomen hadden vooral de eerste 550d's wel te kampen met wat problemen.

Inmiddels zou dat al lang van de baan moeten zijn en zouden die blokken best betrouwbaar blijken.

Een beetje een gelijkaardig verhaal als met de (eerste) 535d's dus.

 

Wat verbruik betreft, van 10l verschiet ik hoegenaamd niet, het is al zeer lastig om een 535d x-Drive rond de 8l te rijden...

aangepast door bt.
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat verbruik betreft, van 10l verschiet ik hoegenaamd niet, het is al zeer lastig om een 535d x-Drive rond de 8l te rijden...

Ik zat met mijn 530d xDrive gemiddeld op 9,2 liter, terwijl mijn vriend met de M550d op 12 zat. Dat verbruik ik nu ook met mijn C450, dus zie ik het nut niet meer in om een diesel tekomen, temeer de prijs tussen benzine en diesel aan de pomp alsmaar kleiner wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei BMWMB:

Ik zat met mijn 530d xDrive gemiddeld op 9,2 liter, terwijl mijn vriend met de M550d op 12 zat. Dat verbruik ik nu ook met mijn C450, dus zie ik het nut niet meer in om een diesel tekomen, temeer de prijs tussen benzine en diesel aan de pomp alsmaar kleiner wordt.

Renske heeft deze zomer een 3-tal weken rondgereden met de kar van mijn ma, hier. Dus hetzelfde (lokale, snedige) gebruik als zij nu heeft met onze 530xd touring (auto's zijn van dezelfde generatie ook). 258pk RWD inline-6 benzine met oude ZF 5-traps vs. 235pk 4WD inline-6 turbodiesel met iets nieuwere ZF 6-traps: 15 liter / 100 km vs. 10 liter / 100 km (ongeveer). Als ik er mee rijd (mijn gebruik is anders dan dat van Renske) kom ik uit op ca. 12 liter vs. ca. 9 liter. Zonder xDrive zou er bij onze ketel nog makkelijk 15 à 20% af gaan.

Ze vond de 630i eerst tam: "dat gaat gelijk niet vooruit tenzij wanneer ge daar kickdown mee doet en dan nog moet je lang wachten". Maar: "amai, in smalle straten als ge daar zo voorzichtig meere gas mee geeft, dat klinkt wel mooi als dat weerkaatst op de gebouwen". En na verloop van tijd kenterde dat, vond ze 'm niet meer tam. (Is 'ie ook niet, 't is gewoon anders rijden.)  Onlangs zo'n 640i cabrio gereden (huidig model): dat klinkt niet zo mooi als de ouwe (atmo). Maar ook niet slecht, let's be honest. :-)  Mooier dan een 35d/40d alvast. En dat heeft wél wat koppel, waardoor je de indruk krijgt van een vollere motor doorheen de revrange.

Link naar reactie
Delen op andere sites

XDrive verbruikt idd 15% meer.

Ik ben vooral ook onder de indruk van het lage verbruik van onze RRS. Met altijd korte afstanden, en regelmatig met een paardentrailer, matig sportief gebruik, komt mijn vrouw met de Range op 10,2 liter gemiddeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid