Ga naar inhoud

BMW G30 5 Reeks


Thebiemerke

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Maxime S:

Denk het niet.

De D/B5 hadden de laatste jaren niet zo'n lange levertermijn meer.

Nooit begrepen waarom ik niet meer D5's verkocht heb. Is nochtans een zalige kar, maar nooit echt populair geweest.

Hmmm, en toch. Ik las hier hoger dat de F10 blijkbaar vandaag z'n laatste productiedag kent. Als dat klopt is het heel plausibel dat Alpina daarom ook z'n berlines D5/B5 niet meer levert.

45 minuten geleden zei BMWMB:

Omdat BMW zelf een M550d heeft, niet?

Ja en toch zijn dat twee grondig andere ketels. De M550d is de 'easy choice' voor het gros van de mensen, waarvan de meesten, zoals ook jij, zegt: "ik wil in mijne daily vet snel vooruit gaan maar 't moet makkelijk en veilig zijn, dus ik wil o.m. xDrive". Een D5 is RWD only en zo'n kar verkoop je m.i. enkel aan een kenner die net het beste wil wat 'ie voor dat geld kan krijgen. En zo lopen er niet heel veel rond, als je al ziet hoeveel xDrives BMW verkoopt van de 535d b.v. (je moet al zoeken om een RWD versie te vinden...). Ook de styling is mogelijks een breekpunt (al is de M550d ook al geen gewone '5 meer). En voor zo denderend veel mensen is Alpina nauwelijks bekend, mogelijks onbemind en ik denk dat velen dan nog voor de veiligste optie kiezen. En mogelijks, inderdaad, voor een M550d gaan. Ik zou de M550d nooit moeten hebben, een D5 des te liever (indien met 't optioneel sper).

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, gTa said:

Hmmm, en toch. Ik las hier hoger dat de F10 blijkbaar vandaag z'n laatste productiedag kent. Als dat klopt is het heel plausibel dat Alpina daarom ook z'n berlines D5/B5 niet meer levert.

Ja en toch zijn dat twee grondig andere ketels. De M550d is de 'easy choice' voor het gros van de mensen, waarvan de meesten, zoals ook jij, zegt: "ik wil in mijne daily vet snel vooruit gaan maar 't moet makkelijk en veilig zijn, dus ik wil o.m. xDrive". Een D5 is RWD only en zo'n kar verkoop je m.i. enkel aan een kenner die net het beste wil wat 'ie voor dat geld kan krijgen. En zo lopen er niet heel veel rond, als je al ziet hoeveel xDrives BMW verkoopt van de 535d b.v. (je moet al zoeken om een RWD versie te vinden...). Ook de styling is mogelijks een breekpunt (al is de M550d ook al geen gewone '5 meer). En voor zo denderend veel mensen is Alpina nauwelijks bekend, mogelijks onbemind en ik denk dat velen dan nog voor de veiligste optie kiezen. En mogelijks, inderdaad, voor een M550d gaan. Ik zou de M550d nooit moeten hebben, een D5 des te liever (indien met 't optioneel sper).

Reden waarom ik nooi een 550d gekocht heb en een 535d RWD..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik me niet vergis is een M550d ausstattungsbereinigt ook nog een kwak duurder dan een D5. Prijsverschil met een 535d RWD die ongeveer een gelijke uitrusting krijgt is niet zo denderend groot. Dus ik snap wel dat Maxime stelt dat hij niet begrijpt waarom niet meer mensen overstag gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de afwezigheid van 'allrad' bepalend was.
Als je ziet hoeveel D3's er gekozen worden in allrad... De nieuwe B/D5 zullen wel met 4x4 komen vermoedelijk.

Als ik zou moeten kiezen tussen een D5 of M550d, dan twijfel ik ook geen halve seconde. Ik zou nooit zo'n M550d moeten hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onbekend is onbemind, he.

Autofan vertegenwoordigen maar een erg klein percentage van het koperspubliek.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat ze de D5 niet een paard of 30-50 meer gegeven hebben dan de D3, ik vind dat toch dat daar wat verschil op zou moeten zitten, scheelt een hoop qua gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eens 30-50 paarden extra, da's best veel. Me dunkt dat dat lastig wordt om dat op lange termijn betrouwbaar te houden? De M550d is al geen toonbeeld van betrouwbaarheid (is natuurlijk een triple turbo, maar toch)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, gTa said:

Nog eens 30-50 paarden extra, da's best veel. Me dunkt dat dat lastig wordt om dat op lange termijn betrouwbaar te houden? De M550d is al geen toonbeeld van betrouwbaarheid (is natuurlijk een triple turbo, maar toch)...

Is zeker best veel, maar dan moeten ze de longinhoud maar wat  vergroten of weet ik veel wat. Ik heb toch echt moeite om in een D5 te stappen als daar een significant lichtere D3 naast staat met evenveel PK's.

En eigenlijk ben ik qua lengte toch meer in de doelgroep 5 dan 3.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap ik, maar ik vrees dat dat nooit zal gebeuren (grotere longinhoud). Niet vergeten dat Alpina eigenlijk een stock BMW-motor levert, met licht aangepast hardware (maar niks exotisch) en vooral geoptimaliseerde software. Alle main parts (blok, zuigers, drijfstangen, krukas, ...) zijn identiek en ik vrees dat de tijd voorbij is dat men zo'n dingen nog gaat aanpassen. Of men moet 't zo hard gaan pushen dat 't buiten de "veilige range voor constructeurs" gaat. Nicolas Bert z'n XD3 b.v. draait al een eind voorbij de 400 pk maar m'n kop eraf dat er technische oplossingen zijn waar een constructeur (die garantie moet bieden, best ook zo betrouwbaar gerief levert op straffe van blutsen in 't imago, aan de Europese uitstootnormen moet voldoen, enz.) zich niet kan van bedienen. Enige optie zou een motor met grotere longinhoud zijn, maar BMW heeft die niet meer. Enkel nog het 4,4-liter blok (enkel benzine) en de 6-liter (idem). Bij VAG hebben ze nog een V8 diesel in de rekken.
Bref: een D5 met meer vermogen af fabriek zou enkel maar kunnen als ze de triturbo van de M50d aanpakken, maar 't lijkt me niet dat dat nog zin heeft. Ergens stopt het: 't gaat om uiteindelijk maar 3 liter cilinderinhoud én diesel. Je kan 'm natuurlijk ook aanpakken zoals de XD3 van Nicolas... :-) Met dik 400 paardjes moet dat toch lekker rijden.

Meer is altijd leuker, maar ... ook al is de D5 toch best wat zwaarder dan de D3 en zal die laatste gezegend zijn met een levendigheid waar de D5 enkel maar van kan dromen: ik zie niet echt in dat de D5 daarom een minder goeie auto is. Te krijgen met optioneel sperdiff, de extra ruimte t.o.v. een '3, de (veeeel) betere zetels en zithouding vergeleken met een '3, beter rol- en geluidsisolatie, ... Daarvoor is 'ie een paar tiendekes minder snel tot 100 en zal dat mogelijks wel een paar secondjes schelen van 120 naar 240 ... maar daarmee is 'ie niet plots trager dan een gechipte 320d of daarmee is de D3 nog altijd niet even snel of sneller dan een RS4 of RS6. :-)

Ge gaat u mogen haasten, de berline is al uit productie! Pakt de touring nog een klein jaartje.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minutes ago, Lefty said:

Jammer dat ze de D5 niet een paard of 30-50 meer gegeven hebben dan de D3, ik vind dat toch dat daar wat verschil op zou moeten zitten, scheelt een hoop qua gewicht.

Ik bekijk het omgekeerd: geen van beiden zijn sportieve wagens. Dus waarom zich het comfort van een 5 ontzeggen wanneer een 3 op zich ook gewoon een veel te zwaar ding is om sportief te zijn.

Als je een 3 neemt voor de sportiviteit, dan neem je een lichtvoetige en handgeschakelde M3 ;)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valid points @gTa , ben natuurlijk ook wel wat verwend. Had ik de D3 nooit gereden, ik zou uiteraard giga tevreden zijn geweest met een D5. Maar nu zou dat echt niet anders aanvoelen dan downgraden, hoe slecht dat ook klinkt.

Mijn ideale daily is mijn huidige D3 maar dan met 18" wielen, geen windgeruis, 5cm meer plaats en 20liter extra tankinhoud.

=purrrfect

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjah, en toch is er nog een redelijk groot verschil, Swede. De Alpina-versie van de '3 heeft een waarlijk superbe ophanging, die de perfecte mix van dagelijks benodigd comfort (voor zij die niet in een dabberende M3 willen zitten) en finesse die je wil als je wat sneller rijdt. De '5 echter is gevoelsmatig een pak zwaarder en stuurt helemaal anders. En een D3 is voor een veelrijder ook plots een compleet andere prijscategorie. Dan zijn er -denk ik- plots weer een pak alternatieven (voor dat geld / gereden km, alles inbegrepen) die zeker 't overwegen waard zijn. Me dunkt dat een M3 zeker in 't midden tussen een D3 en een B5 in zit qua TCO, misschien zelfs dichter naar de B5 toe? Dan is dat alvast een alternatief dat te bekijken is. Maar als je de factor verbruikskost behoorlijk onder controle wil houden, dan zit je eigenlijk (ook al beweer jij van niet) vast aan zo'n diesel, en dan zijn er niet bijster veel alternatieven. Bref: uiteindelijk trek ik wel dezelfde conclusie (D5>D3).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei gTa:

 

Ja en toch zijn dat twee grondig andere ketels. De M550d is de 'easy choice' voor het gros van de mensen, waarvan de meesten, zoals ook jij, zegt: "ik wil in mijne daily vet snel vooruit gaan maar 't moet makkelijk en veilig zijn, dus ik wil o.m. xDrive". Een D5 is RWD only en zo'n kar verkoop je m.i. enkel aan een kenner die net het beste wil wat 'ie voor dat geld kan krijgen. En zo lopen er niet heel veel rond, als je al ziet hoeveel xDrives BMW verkoopt van de 535d b.v. (je moet al zoeken om een RWD versie te vinden...). Ook de styling is mogelijks een breekpunt (al is de M550d ook al geen gewone '5 meer). En voor zo denderend veel mensen is Alpina nauwelijks bekend, mogelijks onbemind en ik denk dat velen dan nog voor de veiligste optie kiezen. En mogelijks, inderdaad, voor een M550d gaan. Ik zou de M550d nooit moeten hebben, een D5 des te liever (indien met 't optioneel sper).

En het beperkte dealernet?

Als ik een Alpina koop, en ik wil in België blijven, dan moet ik +100km rijden naar een garage. Als ik in Duitsland koop, dan is het nog 70km.

Moest elke provincie een Alpina dealer hebben, dan zouden er heel zeker meer verkocht worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, BMWMB said:

En het beperkte dealernet?

Als ik een Alpina koop, en ik wil in België blijven, dan moet ik +100km rijden naar een garage. Als ik in Duitsland koop, dan is het nog 70km.

Moest elke provincie een Alpina dealer hebben, dan zouden er heel zeker meer verkocht worden.

 

Anderzijds, 100km rammelvrij rijden doe je met de vingers in de neus!

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

En het beperkte dealernet?

Als ik een Alpina koop, en ik wil in België blijven, dan moet ik +100km rijden naar een garage. Als ik in Duitsland koop, dan is het nog 70km.

Moest elke provincie een Alpina dealer hebben, dan zouden er heel zeker meer verkocht worden.


Ja en neen, voor regulier onderhoud kan je bij de bmw dealer terecht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En het beperkte dealernet?

Als ik een Alpina koop, en ik wil in België blijven, dan moet ik +100km rijden naar een garage. Als ik in Duitsland koop, dan is het nog 70km.

Moest elke provincie een Alpina dealer hebben, dan zouden er heel zeker meer verkocht worden.


Ja en neen, voor regulier onderhoud kan je bij de bmw dealer terecht.
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden zei The Swede:

Ik bekijk het omgekeerd: geen van beiden zijn sportieve wagens. Dus waarom zich het comfort van een 5 ontzeggen wanneer een 3 op zich ook gewoon een veel te zwaar ding is om sportief te zijn.

Als je een 3 neemt voor de sportiviteit, dan neem je een lichtvoetige en handgeschakelde M3 ;)

 

 

Typisch jouw reactie. Een D3 is qua aanschafprijs en TCO toch totaal niet te vergelijken met een M3? Appelen met peren...
En een D3 is geen sportwagen, maar best wel een sportieve(re) auto.

 

37 minuten geleden zei Lefty:

Valid points @gTa , ben natuurlijk ook wel wat verwend. Had ik de D3 nooit gereden, ik zou uiteraard giga tevreden zijn geweest met een D5. Maar nu zou dat echt niet anders aanvoelen dan downgraden, hoe slecht dat ook klinkt.

Mijn ideale daily is mijn huidige D3 maar dan met 18" wielen, geen windgeruis, 5cm meer plaats en 20liter extra tankinhoud.

=purrrfect

Dat zijn ook mijn bevindingen.19" is ok voor mij, maar een grotere tank en wat minder windgeruis en een interieur dat qua assamblage wat meer F10 is dan F30... zou top zijn!

 

29 minuten geleden zei BMWMB:

En het beperkte dealernet?

Als ik een Alpina koop, en ik wil in België blijven, dan moet ik +100km rijden naar een garage. Als ik in Duitsland koop, dan is het nog 70km.

Moest elke provincie een Alpina dealer hebben, dan zouden er heel zeker meer verkocht worden.

Voor onderhoud kan je inderdaad in het reguliere BMW net terecht.
Voor de aankoop vraag je dat gewoon aan mij en ik kom wel bij jou thuis langs ;-)

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minutes ago, gTa said:

Mjah, en toch is er nog een redelijk groot verschil, Swede. De Alpina-versie van de '3 heeft een waarlijk superbe ophanging, die de perfecte mix van dagelijks benodigd comfort (voor zij die niet in een dabberende M3 willen zitten) en finesse die je wil als je wat sneller rijdt. De '5 echter is gevoelsmatig een pak zwaarder en stuurt helemaal anders. En een D3 is voor een veelrijder ook plots een compleet andere prijscategorie. Dan zijn er -denk ik- plots weer een pak alternatieven (voor dat geld / gereden km, alles inbegrepen) die zeker 't overwegen waard zijn. Me dunkt dat een M3 zeker in 't midden tussen een D3 en een B5 in zit qua TCO, misschien zelfs dichter naar de B5 toe? Dan is dat alvast een alternatief dat te bekijken is. Maar als je de factor verbruikskost behoorlijk onder controle wil houden, dan zit je eigenlijk (ook al beweer jij van niet) vast aan zo'n diesel, en dan zijn er niet bijster veel alternatieven. Bref: uiteindelijk trek ik wel dezelfde conclusie (D5>D3).

Zowieso, als je voor een diesel en kilometervreter gaat, dan is sportief rijgedrag een bijkomst. Je maalt kms om ergens te geraken en doorgaans loopt die weg niet over de Nurburgring...

Het grootste verschil, als je er dit forum op naslaat, zit in het koppeke: "een 5 is te groot voor mij", "ik ben nog te jong om..." .

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:

Mjah, en toch is er nog een redelijk groot verschil, Swede. De Alpina-versie van de '3 heeft een waarlijk superbe ophanging, die de perfecte mix van dagelijks benodigd comfort (voor zij die niet in een dabberende M3 willen zitten) en finesse die je wil als je wat sneller rijdt. De '5 echter is gevoelsmatig een pak zwaarder en stuurt helemaal anders. En een D3 is voor een veelrijder ook plots een compleet andere prijscategorie. Dan zijn er -denk ik- plots weer een pak alternatieven (voor dat geld / gereden km, alles inbegrepen) die zeker 't overwegen waard zijn. Me dunkt dat een M3 zeker in 't midden tussen een D3 en een B5 in zit qua TCO, misschien zelfs dichter naar de B5 toe? Dan is dat alvast een alternatief dat te bekijken is. Maar als je de factor verbruikskost behoorlijk onder controle wil houden, dan zit je eigenlijk (ook al beweer jij van niet) vast aan zo'n diesel, en dan zijn er niet bijster veel alternatieven. Bref: uiteindelijk trek ik wel dezelfde conclusie (D5>D3).

Om over je gebruikskost te komen. Je kent mijn mening over de blinde focus op verbruikskost en tax, terwijl die maar een klein aandeel uitmaken van de totale kost.

Ik heb al een paar keer zitten spelen met het idee een kilometervreter (al dan niet met chauffeur) in te zetten voor onze vele verplaatsingen in Europa. En in dat geval is de eerste kost : afschrijving. Als ik een BMW, Audi of Mercedes koop nieuw van 100k, dan ben ik na 3 jaar 70'000 Euro kwijt. Da's 23'000 per jaar. Daar mag ik gans Saoudi-Arabie aan brandstof voor leegzabberen.

Eerste vereiste als het "redelijk" moet, is ook redelijk te beginnen, i.e. met bvb een 3-4 jaar oude 730d of S350d die me nog 30'000 in aankoop kost en die ik na 3 jaar nog voor 12'000 verkoop. Ergste geval gooi ik hem zelfs in de vuilbak, maar heeft de auto me 10'000 per jaar gekost, ofte 39'000 euro kostverschil minimum over de 3 jaar. 

Als die "ouwe bak" me wat meer kost in verbruik of herstellingen, who cares? Met 39'000 kan ik prive me heel wat leuks kopen.

Aan een kilometervreter beleeft ge ook maar de eerste kms wat plezier als hij wat speciaal is en nadien wordt het een werkpaard om je ergens heen te brengen. dus waarom er onnodig geld insteken?

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei The Swede:

Zowieso, als je voor een diesel en kilometervreter gaat, dan is sportief rijgedrag een bijkomst.

Komt het soms in je op dat de meeste mensen liever (lees: maar budget hebben voor) één auto hebben die het allemaal moet kunnen?

Waarom zou een diesel nu in godsnaam niet sportief kunnen of mogen rijden!?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet te veel op ingaan op z'n gezwabber, hij heeft weer wat te veel in de zon gelegen deze zomer precies.

Inderdaad, het is niet omdat je een kilometervreter koopt dat je niet kan genieten van een deftig onderstel of een sper onder zo'n D3 denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minutes ago, Maxime S said:

Komt het soms in je op dat de meeste mensen liever (lees: maar budget hebben voor) één auto hebben die het allemaal moet kunnen?

Waarom zou een diesel nu in godsnaam niet sportief kunnen of mogen rijden!?

Dat is inderdaad een punt. Maar dan zit je zowieso met een compromis. 

En dan is het kwestie van welke kant je uitgaat met het compromis: een zware auto met een vleug sportiviteit of een sportieve auto die ook comfortabel is...

Alpina D3 of D5 zijn één pot nat. Gewoon kwestie van nuance, niet echt van "dag en nacht verschil" zoals hierboven soms wordt aangegeven. 

Mijn persoonlijke keuze zou zeker richting D5 gaan ipv de M550d, al ware het om de afwerking alleen al. Maar ik kan erin komen dat voor een erg conservatief publiek - en geef toe, veel conservatiever dan VAA-diesel-Vlaanderen krijg je niet - een Alpina wat te exotisch kan overkomen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minutes ago, kwiekie said:

Niet te veel op ingaan op z'n gezwabber, hij heeft weer wat te veel in de zon gelegen deze zomer precies.

Inderdaad, het is niet omdat je een kilometervreter koopt dat je niet kan genieten van een deftig onderstel of een sper onder zo'n D3 denk ik dan.

Niet meer gewoon om in vraag gesteld te worden?

'k Zou er maar weer aan wennen... ;) 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei The Swede:

Dat is inderdaad een punt. Maar dan zit je zowieso met een compromis. 

En dan is het kwestie van welke kant je uitgaat met het compromis: een zware auto met een vleug sportiviteit of een sportieve auto die ook comfortabel is...

Alpina D3 of D5 zijn één pot nat. Gewoon kwestie van nuance, niet echt van "dag en nacht verschil" zoals hierboven soms wordt aangegeven. 

Mijn persoonlijke keuze zou zeker richting D5 gaan ipv de M550d, al ware het om de afwerking alleen al. Maar ik kan erin komen dat voor een erg conservatief publiek - en geef toe, veel conservatiever dan VAA-diesel-Vlaanderen krijg je niet - een Alpina wat te exotisch kan overkomen. 

 

Uiteraard zit je met een compromis, dat sowieso. Maar dat is net wat de D3 en D5 (en hun B-broertjes uiteraard ook) net zo fantastisch maken: ze bieden dat compromis als geen ander!
Veel mensen zijn 'verplicht' naar zo'n soort compromis te gaan, om niet te zeggen de meeste ALPINA-kopers.
D3 en D5 spelen inderdaad een beetje in die vijver, maar er is toch een groot verschil tussen stuurgedrag, wegligging, fun,... tussen de 3 en de 5, net zoals bij de 'gewone' BMW's trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid