Ga naar inhoud

Mercedes-Benz W213 E-Klasse


Phil

Aanbevolen berichten

Op 11/8/2016 om 13:08 zei BMWMB:

Ik heb nu een E200d als vervangwagen en in die blauwe kleur is het idd het felste, maar het is irl bijlange niet zo fel als deze foto laat zien. Sowieso kan je de graad van helderheid kiezen. Ik heb oranje als kleur gekozen, en dat is zelfs bijzonder aangenaam.

Het is percies de nieuwe mode die felle sfeerlichten. Bij de espace was dat ook behoorlijk fel standaard. Viel in te stellen.

 

in de g30 is dit ook een pak feller dan in mijn auto. Ik heb ambient lighting maar dat mocht toch een tikje feller. Heb ze zelfs al feller gezet via codering, maar tis nog dat niet imo... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo pls :inlove:

E43_Estate.jpg

 

Ook geen goedkoop beestje natuurlijk. Maar sound en 6-cilinder en taksvriendelijk kom je niet vaak tegen. Jammer van de 4MATIC en van de kunstmatige plofjes in de uitlaat (maar die vallen er misschien uit te programmeren?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Vandaag grondig kennis mee gemaakt. Helaas niet al rijdend, ook al was dat wel de bedoeling. Maar we waren zelf te laat op de afspraak en ik heb het rijden uitgesteld naar later.

Kont is IRL ook een tikje "meh", er is toch iets niet helemaal yum aan die achterlichten. All in all: zéér mooie auto. Zijlijn is prachtig, lekker "lifestyle" qua looks, niet te utilitair. Auto is lang. Kofferruimte is perfect qua grootte (ook al is die minder groot dan voorheen), en wat me erg opviel is de veel lagere laaddrempel dan in mijn '5 touring. Ik zou dat wel smaken, mijn vriendin vond het té laag (?).

Binnenin kennis gemaakt met de dubbele TV voor je. Valt (veel) beter mee dan verwacht. De 'touch'-knopjes op het stuur vind ik nog OK, al had ik liever kleine tilt-switches gehad ... maar echt "touch" is het nu ook niet, eerder slide-oppervlakjes. Bediening is voldoende intuïtief, schermresolutie en digitale 'wereld' is knap (itt het vroeger bruingroene wereldje waar je in de Benz-boordmonitor werd ondergedompeld). Niet evident, gezien de veelheid aan schermen, screen real estate, te voorschijn te toveren info, enz. Complimenten om dat zo ordelijk en goed bedienbaar aan te bieden.

Bijzonder goeie voorzetels, vind ik (al heb ik geen idee in welke versie ik gezeten heb, een keer full electric, een keer deels electric, telkens wel met uitschuifbare bovenbeensteun). Aangename zitpositie. Voldoende verstelbaar stuur in 2 richtingen. Zitting van de voorzetels voldoende kantelbaar, zodat langere mensen die goede bovenbeensteun willen echt tot in de knieholte ondersteund worden. Ook BMW heeft dat al meerdere generaties goed begrepen, Benz nu ook; Audi hinkt achter op dat vlak (huidige A6).

Wat me opviel is dat de nieuwe E een pak compacter aanvoelt binnenin dan de vorige. Het dak komt lager, de voorruit is lager (i.e. de "spleet" waar je door kijkt), ik mag niet naar voor buigen (bij wijze van spreken om even aan het stuur te ruiken of iets te nemen dat ik op 't dashboard zou gesmeten hebben) of ik knal met m'n kop tegen de bult aan van de zonneklep. Opvallend! Voelt aan als een halve C. Wel duidelijk breder dan de C (en betere zetels). Zéér opvallend is het wegdraaiend dashboard voor de passagier: die heeft echt een zee van ruimte voor zich. Aangenaam. Ruimte en zitcomfort zijn ook achterin zijn zeer goed te noemen.

Materialen en bouwkwaliteit zijn OK. Ik gruwel bij de aanblik van die zwart glanzende (no, that's no piano lacquer) middenconsole rond het ICE-bedienwiel. Dat moet toch tjokvol lelijke krassen staan na enkele weken? En dat blijft altijd zo'n zwarte plastic, tenzij wanneer je bij een AMG het (dure) optionele carbon neemt, dan komt dat in carbon. Jammer. Bij de versies zonder lederen dashboard is de kwaliteitsindruk correct, niet waauw, geen echte minpunten.

Ik knap helaas af op de beschikbare interieurkleuren. In combinatie met het AMG pakket is er een bruine zetelbekleding te krijgen die in een bruin/zwart bicolor interieur komt ... ziet er op foto nog OK uit maar is in werkelijkheid echt een fletse kleur, allerminst levendig of jong. Zwart leder, mjah, als ik dat kan vermijden dan doe ik dat. Maar hier is er bijna geen andere keuze. Ik zag in een ander model Benz de combinatie beige (interieur, zetels, tapijten, onderkant dashboard, ...) met bruin (stuur, bovenkant dashboard en deuren) en dat is allerminst m'n smaak. Zo ... old fashioned. :cry:  Ik zou eerlijk waar niet weten met welk interieur ik "mijn" E 43 AMG zou moeten uitrusten om 'm écht knap te vinden, binnenin. 

Gemengde gevoelens, dus. Ik vrees dat ik er visueel en qua yum/love m'n pap niet mee kan koelen. Objectief een zeer overtuigende auto, maar de kont, bepaalde zaken in het interieur en het povere kleur- en interieuraanbod doen 'm bij mij de das om, vrees ik. Er stonden enkele C breaks in de buurt (verschillende versies), een auto die ik redelijk goed ken omdat m'n schoonpa met eentje rijdt ... en alhoewel ik in de C wel wat de "zee" van ruimte mis die een '5/E kunnen bieden voorin, zou die C toch m'n keuze zijn. Is gewoon lekkerder, knapper (vooral de kont), leuker aan te kleden binnenin (vind ik). En ook ruim genoeg. En de C rijdt alvast schitterend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de E43 kan je ook een beige lederen interieur krijgen, waarbij de bovenkant van dash en deuren, en de vloer zwart is. Leder is dan zelfs nappa, ook op het dashboard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2016 om 21:23 zei gTa:

Wat bedoel je met "via codering", wie doet dat (jijzelf?), wat is er nodig, wat kan je daarmee nog?

@gTa, ruimschoots te laat, maar ja ik dus :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
  • 2 weken later...

De nieuwe E-klasse heeft bij mij wat gewenning nodig gehad, maar ondertussen weet ik hem in de juiste samenstelling wel degelijk te appreciëren. 

 

 

aangepast door iRicky
Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua looks kan ik hem ook enorm smaken. Maar ik was redelijk verrast (en niet noodzakelijk positief) over hoe veranderd dat hij is qua verhoudingen. Koffer is redelijk veer verkleind (al blijft het volume onder de gordellijn wel ongeveer gelijk, 't is vooral daarboven dat het kleiner wordt), het interieur is een pak lager/compacter (zeker qua hoogte, maar ook algemeen qua aanvoelen) dan de vorige. Ik had niet het gevoel in een (zeer) ruime auto van de hogere middenklasse te zitten (of hoe heet dit segment). Kan misschien aan de donkere interieurs en de donkere showroom gelegen hebben.

Kont van de break moet ik nog altijd aan wennen. :oops:  De nieuwe '5 touring is net gepresenteerd, momenteel geen idee welke ik prefereer qua looks, 't is een drawke peizek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er enkel maar even in gezeten in een showroom, dat zegt echt verre van alles. Kan me inbeelden dat het al rijdend heel wat beter is.

't Spel is in ieder geval absurd mooi, zeker die snoet, miljaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij zou ik deze willen in het zilver met een donkerbruin of zwart interieur. AMG pack. Panoramisch dak. Dikke 20 duims velgen (en voor GTA: getint glas[emoji12]).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid