Ga naar inhoud

Porsche 718 Cayman


Phil

Aanbevolen berichten

1 uur terug, ir_fuel zei:

Maak daar maar 35% van tegenwoordig ...

Waarom?

Hier waarschijnlijk niet relevant: want die vanaf 999 euro zal wel exclusief BTW zijn. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, Framfy said:

Waarom?

Is een paar jaar geleden ingevoerd.

aub:

Btw-regime

Nieuwe wagens sinds 1.1.2013: btw is voor maximum 50% aftrekbaar én beperkt tot deel beroepsmatig gebruik

Bij gemengd gebruik: keuze tussen 3 berekeningsmethodes:

  • Methode 1 -  "werkelijk professioneel gebruik": [(Totaal aantal km – woon-werk verkeer (x2) – privé km)/ Totaal aantal km] x 100 = % btw-aftrek
  • Methode 2: - "semi-forfaitaire methode", waarbij het aantal werkdagen en aantal privékilometers forfaitair worden vastgelegd door de btw administratie.

           1 – [(200 dagen x woon-werk x 2) + forfait van 6.000 privé-km's] x 100 = % btw-aftrek
                      Totaal aantal km's op jaarbasis

  • Methode 3 forfaitaire methode waarbij de aftrek beperkt wordt tot 35% (i.e. 65% van de btw op de wagenkosten zijn niet aftrekbaar): voor minimaal lopend kalenderjaar + volgende 3 kalenderjaren
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal afhangen van de relevantie van de wagen voor uw beroepsgebruik. Kan dan inderdaad teruggedrongen worden naar 35%

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/6/2019 om 12:33, ir_fuel zei:

Is een paar jaar geleden ingevoerd.

aub:

Btw-regime

Nieuwe wagens sinds 1.1.2013: btw is voor maximum 50% aftrekbaar én beperkt tot deel beroepsmatig gebruik

Bij gemengd gebruik: keuze tussen 3 berekeningsmethodes:

  • Methode 1 -  "werkelijk professioneel gebruik": [(Totaal aantal km – woon-werk verkeer (x2) – privé km)/ Totaal aantal km] x 100 = % btw-aftrek
  • Methode 2: - "semi-forfaitaire methode", waarbij het aantal werkdagen en aantal privékilometers forfaitair worden vastgelegd door de btw administratie.

           1 – [(200 dagen x woon-werk x 2) + forfait van 6.000 privé-km's] x 100 = % btw-aftrek
                      Totaal aantal km's op jaarbasis

  • Methode 3 forfaitaire methode waarbij de aftrek beperkt wordt tot 35% (i.e. 65% van de btw op de wagenkosten zijn niet aftrekbaar): voor minimaal lopend kalenderjaar + volgende 3 kalenderjaren

 

Maar 50% aftrek kan dus steeds (indien geen of amper woon/werk vanaf 12.000 km per jaar).

Link naar reactie
Delen op andere sites



Hij heeft ondertussen al telefoon gekregen van de dealer blijkbaar default_smile.png


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


En heeft vorige zaterdag ineens maar besteld ook :) levering einde dit jaar vermoedelijk december?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Framfy said:

 

Maar 50% aftrek kan dus steeds (indien geen of amper woon/werk vanaf 12.000 km per jaar).

Ja, in theorie wel. In de praktijk is dat quasi even moeilijk te bewijzen als geen VAA betalen omdat je geen kilometer privé rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/6/2019 om 00:09, ir_fuel zei:

Ja, in theorie wel. In de praktijk is dat quasi even moeilijk te bewijzen als geen VAA betalen omdat je geen kilometer privé rijdt.

Is in de praktijk toch net heel makkelijk te bewijzen?

Woon-werk kilometers kunnen toch 'exact' worden bepaald.  Tel daar 6000 privé kilometers bij en zie dat je minstens het dubbel aantal kilometers per jaar doet. 
Dus als woon en werkplaats dezelfde is volstaan 12000 kilometer per jaar.  Woon je 5 kilometer van je werk dan moet je zien dat je jaarlijks minstens (5 km x 2 x 200 dagen = 2000 + 6000 prive = 8000) 16000 km doet.  😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alé dat is nu toch dikke zever he, ge moet minimaal 12000 km per kaar doen of ge verliest een deel aftrekbaarheid, waar zitten ze nu met hun milieu zever ze zouden er beter een maximum km opzetten i.p.v. in minimale km stand.

 

ik moet dus echt moeite doen om aan 12 dkm per jaar te komen🙄, we gaan meestal met de vlieger op verlof , en in de week rijd ik 6 op de 7 met een camionet.  Ik heb geen goesting om de zondag naar de zee te detsen, of iets dergelijks.

Vrouw heeft ook een auto waar zij hier een beetje mee rond de kerktoren rijd met de kleine ,waardoor de mijne soms 3 a 4 weken gewoon stilstaat.  Mijn gepensioneerde vader rijd nu al enkel maanden met de mijne rond om aan de km te geraken 🙄 i.p.v. dat hem vroeger meestal met zijn fiets rondreed. 

 

Wat is nu het nut van een minimale km stand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bart zei:

Alé dat is nu toch dikke zever he, ge moet minimaal 12000 km per kaar doen of ge verliest een deel aftrekbaarheid, waar zitten ze nu met hun milieu zever ze zouden er beter een maximum km opzetten i.p.v. in minimale km stand.

 

ik moet dus echt moeite doen om aan 12 dkm per jaar te komen🙄, we gaan meestal met de vlieger op verlof , en in de week rijd ik 6 op de 7 met een camionet.  Ik heb geen goesting om de zondag naar de zee te detsen, of iets dergelijks.

Vrouw heeft ook een auto waar zij hier een beetje mee rond de kerktoren rijd met de kleine ,waardoor de mijne soms 3 a 4 weken gewoon stilstaat.  Mijn gepensioneerde vader rijd nu al enkel maanden met de mijne rond om aan de km te geraken 🙄 i.p.v. dat hem vroeger meestal met zijn fiets rondreed. 

 

Wat is nu het nut van een minimale km stand?

Koop dat dan prive, dan heb je al die problemen niet....

  • Thanks Friendly 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Auto’s van meer dan 100d€ privé kopen die meer dan 90% procent afgeschreven kunnen worden?

Waarom zou je dat doen? De vaa is toch niet veel met die hybride toestanden, tegen dat je dat bedrag privé gespaard hebt , ... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Bart zei:

Auto’s van meer dan 100d€ privé kopen die meer dan 90% procent afgeschreven kunnen worden?

Waarom zou je dat doen? De vaa is toch niet veel met die hybride toestanden, tegen dat je dat bedrag privé gespaard hebt , ... 

 

Topic: 718

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 hours ago, flupke73 said:

Wtf gasten, koopt da nu toch gewoon privé

 

180g CO2 voor ne Cayman.

Waarom zou je dat dan privé kopen. Voor mij zit het omslagpunt ergens rond de 200g (afhankelijk van de catalogusprijs natuurlijk).

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/6/2019 om 00:30, gTa zei:

Als ik dus gewoon elke dag bokes met Nutella eet in plaats van een degelijke warme maaltijd, ben ik er bekans!

Gewoon McDo etc., zoals het sujet dat dat ooit eens uitgerekend heeft :ninja: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Bart zei:

Wat is nu het nut van een minimale km stand?

Waarschijnlijk om te voorkomen dat je niet relevante kosten wilt declareren.

15 uren geleden, Bart zei:

Auto’s van meer dan 100d€ privé kopen die meer dan 90% procent afgeschreven kunnen worden?

Waarom zou je dat doen? De vaa is toch niet veel met die hybride toestanden, tegen dat je dat bedrag privé gespaard hebt , ... 

Je kan het wagenbudget ook naar beneden bijstellen uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een benzine die 90% aftrekbaar is, mag max. 63gr CO2 uitstoten. Dat kan dus enkel maar een hybride zijn, en kan je idd beter op de firma kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ir_fuel zei:

180g CO2 voor ne Cayman.

Waarom zou je dat dan privé kopen. Voor mij zit het omslagpunt ergens rond de 200g (afhankelijk van de catalogusprijs natuurlijk).

Omwille van het hoge VAA, en de meerwaardebelasting die je moet betalen als je 'm verkoopt als 'm boekhoudkundig (zo goed als) volledig is afgeschreven. Als het een wagen is waarvan de waarde redelijk hoog blijft zou ik 'm toch eerder privé kopen. 

De vraag is ook, is dit uw enige wagen en dus werkwagen, of is dit een 2de wagen voor in de vrije tijd. Je moet aan de fiscus ook uitgelegd krijgen dat je naast een firmawagen ook nog zo'n Porsche nodig hebt op de firma. Ik krijg dat niet verantwoord.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minutes ago, BMWMB said:

Omwille van het hoge VAA, en de meerwaardebelasting die je moet betalen als je 'm verkoopt als 'm boekhoudkundig (zo goed als) volledig is afgeschreven. Als het een wagen is waarvan de waarde redelijk hoog blijft zou ik 'm toch eerder privé kopen. 

Vandaar dat je qua CO2 ergens de grens moet trekken.

En die meerwaardebelasting op verkoop is zever he. Je hebt meerwaarde op verkoop, maar de aankoop heb je toch maar mooi (voor een al dan niet groot stuk) afgetrokken van je winst. Ik weet trouwens niet of de belasting op meerwaarde ook begrensd is door het % aftrek. Mij zou dat logisch lijken (dus 50% aftrekbaar ook maar belast op 50% van de meerwaarde), maar België kennende ....

 

22 minutes ago, BMWMB said:

De vraag is ook, is dit uw enige wagen en dus werkwagen, of is dit een 2de wagen voor in de vrije tijd. Je moet aan de fiscus ook uitgelegd krijgen dat je naast een firmawagen ook nog zo'n Porsche nodig hebt op de firma. Ik krijg dat niet verantwoord.

Dat klopt niet helemaal. Of je nu 1 of 3 auto's hebt, je kan je maar met 1 tegelijk verplaatsen, dus zolang je braaf je VAA betaalt op elk van die voertuigen zie ik geen probleem. Je kan bij wijze van spreken een cabrio hebben die je enkel gebruikt als het droog is en een andere de rest van het jaar. Zolang je geen 2 auto's als zaakvoerder hebt waarvan 1 van de 2 in de praktijk enkel door je vrouw (of kind) die niet in de zaak zit wordt gebruikt kan men daar geen punt over maken. De fiscus mag geen oordeel vellen over wat "genoeg" is voor de uitoefening van je job (bv een auto van 80K verwerpen want met eentje van 40K kan je ook je job doen), tenzij er sprake is van excessen (100K omzet draaien en een Rolls in kosten steken bv, er vanuit gaande dat die een hybrid zouden hebben van < 50g CO2 :D ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid