Ga naar inhoud

Porsche 718 Cayman


Phil

Aanbevolen berichten

Ik zou al dik content zijn met de gewone 718 Boxster : jaarlijks 447 euro en éénmalig 1839 euro.

Of de S : jaarlijks 679 euro en éénmalig 2692 euro.

Zal al leuk genoeg zijn me dunkt [emoji41]

 

Ik zou een tweedehands manuele 981 Boxster GTS kopen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat volg ik ergens maar, een GT3 is geen cabrio en een 991 geeft nog minder snelheidsgevoel en beleving aan “openbare baan snelheden” dan een 997, dus zeker een no go.
 

Elke generatie 911 wordt sneller, efficiënter, maar vooral ook comfortabeler, waardoor idd de rijbeleving alsmaar minder wordt. En dat geldt ook voor de GT3.
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, flupke73 said:

 

maar, errr, wtf?

Schermafbeelding 2019-08-03 om 17.15.06.png

Dat heb ik ook bekeken toen hij uitkwam.

De beslissing was snel gemaakt.

 

De vorige Spyder was 2300BIV en 1800 taks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nog aan toe voegen: de vorige zat nog in het "oud" systeem dat ze in 2016 herzien hebben. Hem herinschrijven nu en de taks is ook hoger.

just, ik heb nog een vrijstelling bedongen, want besteld in 2014

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, ir_fuel said:

Dat heb ik ook bekeken toen hij uitkwam.

De beslissing was snel gemaakt.

 

De vorige Spyder was 2300BIV en 1800 taks.

De nieuwe kan je beter in Wallonië inschrijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn idd zeldzaam.

En een PDK rijden is geen straf hoor!! En er zijn vele voordelen aan; quasi geen nadelen. Minder beleving? Bwa; het is de sportuitlaat en de downshifts aan de bangs & pops bij gas lossen en (effe) volgas gaan in wijde bochten [emoji3]. Kan ook met PDK hoor [emoji6]. En dan de voordelen als je eens een keertje op circuit of Nordschleife gaat rijden. Altijd 2 handjes aan het stuur - best handig en veiliger ook in sommige gevallen. En vooral sneller! En zeldzame mis-shifts - die soms annoying kunnen zijn bij inhalen bvb - ook weg eh [emoji3526]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft voor mij niks met bangs en pops te maken, want mijn GT3 doet dat zelfs niet. Het heeft ermee te maken dat je veel meer bewegingen doet, wat dus actiever rijden is, terwijl een pdk eerder comfortabel en luier is. Ok, ja kan manueel schakelen met de flippers, maar dan is bijlange nog niet hetzelfde dan met 3 pedalen. En al zeker als je je aan de snelheid moet houden, zorgen voor mij die extra bewegingen voor meer fun.

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Canonball said:


En een PDK rijden is geen straf hoor!! En er zijn vele voordelen aan; quasi geen nadelen. Minder beleving? Bwa; het is de sportuitlaat en de downshifts aan de bangs & pops bij gas lossen en (effe) volgas gaan in wijde bochten emoji3.png. Kan ook met PDK hoor emoji6.png. En dan de voordelen als je eens een keertje op circuit of Nordschleife gaat rijden. Altijd 2 handjes aan het stuur - best handig en veiliger ook in sommige gevallen. En vooral sneller! En zeldzame mis-shifts - die soms annoying kunnen zijn bij inhalen bvb - ook weg eh emoji3526.png

euh ...

Beleving = pops and bangs, ok dan. Ik heb een bloedhekel aan dat artificieel gekletter. Op elke auto. Ook op de mijne.

Ja en als we op circuit rijden willen we vooral zo weinig mogelijk zelf doen ... aja ... want daarvoor zitten we op circuit ... 

 

En misshiften bij inhalen op de openbare weg? Wat zet jij allemaal uit?

Ik kan hier alleen maar uit concluderen dat PDK voor posers die niet kunnen rijden is :lol: 

 

Het nadeel is dat manueel nog altijd 100 keer plezanter is.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

euh ...
Beleving = pops and bangs, ok dan. Ik heb een bloedhekel aan dat artificieel gekletter. Op elke auto. Ook op de mijne.
Ja en als we op circuit rijden willen we vooral zo weinig mogelijk zelf doen ... aja ... want daarvoor zitten we op circuit ... 
 
En misshiften bij inhalen op de openbare weg? Wat zet jij allemaal uit?
Ik kan hier alleen maar uit concluderen dat PDK voor posers die niet kunnen rijden is :lol: 
 
Het nadeel is dat manueel nog altijd 100 keer plezanter is.

Bij de PSE is dat geen artificieel gedoe; gewoon als de kleppen open zijn dan ‘blobt’ dat gewoon lekker of hoe moet je dat noemen ... bij andere wagens met aftermarket spul of overdreven weglaten van tussendempers of zelfs einddempers is dat soms een ander verhaal. Vorige week nog een Golf GTI zien langsrijden; die had een volledig open uitlaat denk. Dat geknetter was niet te harden [emoji3]
En ik heb in Schotland eens op een erg hobbelige weg bij opschakelen tijdens inhalen is mijne versnellingspook ipv in de 3 in de 5 geschoten. Dat trekt dan ineens niet meer zoals ge verwacht hé - dus ge verschiet dan wel effe. Helemaal geen erg want had nog marge maar leuk is anders [emoji3]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft voor mij niks met bangs en pops te maken, want mijn GT3 doet dat zelfs niet. Het heeft ermee te maken dat je veel meer bewegingen doet, wat dus actiever rijden is, terwijl een pdk eerder comfortabel en luier is. Ok, ja kan manueel schakelen met de flippers, maar dan is bijlange nog niet hetzelfde dan met 3 pedalen. En al zeker als je je aan de snelheid moet houden, zorgen voor mij die extra bewegingen voor meer fun.

Dat kan ik alleen maar beamen wat je schrijft hoor... maar die tijd heb ik zo stilaan gehad denk ik. En manuele bakken gaan sowieso toch ooit verdwijnen - wellicht sneller dan we denken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gepruttel bij PSE is zeker artificieel. Mijn 991 GTS had dat ook.

Ik wist niet dat Porsche zich met artificiële zaken als dit bezighield. Dat gepruttel had mijn Z4 ook hoor bij abrupt gas lossen - maar minder opvallend. Is overigens vrij normaal. Bij de Cayman valt dat erg op want motor en uitlaattraject liggen vlak achter je. Geen idee waarom een GT3 dat niet doet dan. Wil ik wel eens napluizen - lijkt me interessant om te weten ...
Link naar reactie
Delen op andere sites

euh ...
Beleving = pops and bangs, ok dan. Ik heb een bloedhekel aan dat artificieel gekletter. Op elke auto. Ook op de mijne.
Ja en als we op circuit rijden willen we vooral zo weinig mogelijk zelf doen ... aja ... want daarvoor zitten we op circuit ... 
 
En misshiften bij inhalen op de openbare weg? Wat zet jij allemaal uit?
Ik kan hier alleen maar uit concluderen dat PDK voor posers die niet kunnen rijden is :lol: 
 
Het nadeel is dat manueel nog altijd 100 keer plezanter is.

Bij circuitrijden is het vaak handig als je de 2 handen aan het stuur kan houden. En dan is een PDK bak heel handig. Dixit goeie vriend van mij en autojournalist (hoofdredacteur en eigenaar Octane Nederland). Ik doe vaak roadtrips met hun ook. Daar wordt vaak pittig gereden. Zijn vaak rij-instructeurs en racepiloten. Dus wat mijn rijkunsten betreft valt dat nogal mee hoor [emoji6] Een manuele bak is eerder aangewezen - wat mij betreft dan - voor rustigere ritten (met de vriendin erbij bvb) en dat is meer om te genieten eerder dan ‘met het mes tussen de tanden rijden’ Of als je een koppelrijke motor hebt is een manuele bak ook nog leuk. De 2.7 flat 6 is dat niet echt; die moet je bij de les houden wil ie vooruitgaan [emoji4]. Dus liever PDK bak voor mij dan. Tenzij je als een poser wil rijden - dan mag het ook manueel zijn voor mij [emoji12]. Just my 2 cents [emoji6].
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al die verschillende nummerkes he. De 981 is? 

Dat zijn de Caymans/Boxsters gemaakt tussen 2012 tot midden 2016. Met nog de 2.7 en 3.4 atmo flat 6 motoren. De mijne is ook nog één van de laatste 981’s. Het model ervoor was de 987; het huidig model is de 718.
  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het huidig model is de 982 (interne code), terwijl 718 deel is van de model naam (marketing).

Ah bon; nice to know! [emoji4][emoji106]
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Canonball said:

Bij circuitrijden is het vaak handig als je de 2 handen aan het stuur kan houden. En dan is een PDK bak heel handig.

Ja en als hij zelf schakelt moet je zelfs niet flipperen.

En als je de ESP laat op staan moet je zelfs geen gas doseren.

 

Nu nog iets vinden om automatisch te remmen ...

 

Sorry, maar dat hoort erbij. En als je in een straatwagen op straatbanden op circuit je je hand niet van het stuur kan halen om te schakelen heb je een probleem denk ik :lol: 

  • Vind ik leuk 3
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, Canonball said:


Ik wist niet dat Porsche zich met artificiële zaken als dit bezighield.

Dat is allemaal artificieel. Ze spuiten gewoon benzine in terwijl er geen ontsteking is. Die komt dan in de uitlaat terecht en dat pruttelt/knalt. Er is geen enkele reden dat een auto met injectie nog pruttelt, ze kunnen dat tot op fracties van milliliters regelen, de inspuiting. Typisch is dat zoiets dat wel of meer gebeurt in sport dan in normale stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Canonball zei:

Ik wist niet dat Porsche zich met artificiële zaken als dit bezighield. Dat gepruttel had mijn Z4 ook hoor bij abrupt gas lossen - maar minder opvallend. Is overigens vrij normaal. Bij de Cayman valt dat erg op want motor en uitlaattraject liggen vlak achter je. Geen idee waarom een GT3 dat niet doet dan. Wil ik wel eens napluizen - lijkt me interessant om te weten ...

Niet te kort door de bocht gaan, 't onderwerp is wel wat ingewikkelder dan dat.
Mijn begrip van de zaak (maar kans is groot dat technische peten zoals @Soundstorm en @ir_fuel me nog gaan corrigeren):

Vooreerst is er 't onderscheid tussen "gebrabbel" doorheen de uitlaat (dus waar er niet echt sprake is van de (al dan niet bedoelde) ontsteking van brandstof, hoogstens van de zwakkere ontsteking van verbrandingsgassen die in contact komen met de zuurstofrijke lucht en/of het heet uitlaattraject) enerzijds, en anderzijds de (na)ontsteking van onverbrande brandstof (door welke reden dan ook, zie hierna).

Dat eerste: veel auto's met open(er) uitlaten gaan brabbelen of gorgelen bij bepaalde gasstand of (zelfs vaak) bij 't coasten (remmen op de motor), omdat via de uitlaat veel meer geluiden naar buiten kunnen komen. Typisch voorbeeld zijn de vele oudere BMW's van de jaren 70-90 die, naarmate ze hun uitlaat "uitsleten" of "uitbrandden", steeds meer gingen brabbelen, vnl bij gas-los. Da's niet omdat er plots iets artificieels gebeurde in de motor of omdat de timing van de ontsteking gewoon way off was na verloop van tijd, maar omdat de uitlaat gewoon meer flow (in beide richtingen) toeliet en dat laat geluiden beter door en laat ook toe dat er zuurstofrijke lucht via de uitlaat (dus in omgekeerde richting) dicht genoeg bij de warmste delen van de motor/uitlaat kan komen, wat voor (soms) zwakke na-ontsteking van verbrandingsgassen kan zorgen. Zeker bij oudere motoren komt er altijd wel wat onverbrande brandstof mee naar buiten (allez, niet altijd maar vaak) en die ontsteekt dan, indien de omstandigheden juist zijn, in het uitlaattraject (meestal vrij kort na 't verlaten van de cilinder, niet ergens halverwege de uitlaat). Als je dan ook nog eens een suboptimale ontsteking hebt van het lucht/brandstof-mengsel (b.v. omdat de afstelling van de motor echt niet goed zit) komt er veel meer onverbrande brandstof mee, en dan stijgt de kans op geknal. Ga eens naar een oldtimerrally kijken en je weet meteen wat ik bedoel.
Trouwens: bij moto's (die tot 2018 nog altijd véél minder dempende/filterende onderdelen in de uitlaat hadden zitten én waar het uitlaattraject véél korter is dan bij een auto) is dat effect veel makkelijker te bereiken + er is (bij ons) geen keuring van moto's dus een open demper (al dan niet met katalysator-delete) is zo gestoken en niemand die daar om maalt --> vandaar dat je bij moto's veel vaker dan bij auto's nog dat effect hoort: bij negatieve druk in het uitlaattraject (omdat er geen injectie/ontbranding is en er geremd wordt op de motor) geraakt zuurstofrijke lucht veel makkelijker in omgekeerde richting tot bij de hete uitlaatdelen... en *knal*.

Het "artificiële" dat nu vaak op de korrel wordt genomen, is het bedoeld na-inspuiten van brandstof (véél later dan ooit nog bruikbaar tijdens de arbeidsslag van de motor) en laten ontsteken, enkel maar met als doel om tot dat geknetter en geprot te komen (er is geen enkel ander legitiem doel daarvoor). Mijn gedacht komt die "wens" om dat geluid te hebben vanuit 2 historische feiten:
(1) het feit dat race-motoren die afgestemd zijn op optimale werking bij volgas, vaak een minder goede timing hebben bij deellast (wat bij race-motoren niet altijd opgelost kan worden door 't elektronisch bijsturen van de timing omdat er soms mechanische beletsels zijn daarvoor, zoals te lang openende kleppen die bij deellast te veel/lang flow doorlaten), waardoor ze (samen met het feit dat ze uitademen door een open uitlaat, vaak ook een specifieke firing order hebben, e.d.) die best aangename bijgeluiden maken van zodra ze niet meer onder vollast draaien
(2) de noodzaak bij vnl. de motoren van rallye-auto's (waar veel meer dan bij circuit-auto's met continu wisselende gasstand gereden wordt) om de turbo draaiende te houden, ook als er geen gas gegeven wordt (een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen, dus als je geen gas geeft is er geen ontsteking en zijn er ook geen of sterk onvoldoende uitlaatgassen om de turbo op snelheid te houden), zodat er onmiddellijk weer turbo-druk is bij 't opnieuw gas geven ... iets wat men oplost(e?) door (a) ofwel een systeem dat bij deellast/nullast de timing verlaat (i.e. latere timing van de ontsteking of zelfs bijkomend laattijdig inspuiten van brandstof) waardoor een juiste mix brandstof/lucht door de uitlaatkleppen in het uitlaattraject terechtkomt en daar ontbrandt, om zo de turbo op snelheid te houden, door (b) ofwel een hardware-tweak zodat er zeer gericht lucht (= zuurstof) in de uitlaatcollector kan komen (via een gestuurde klep) die voor ontsteking zorgt daar (al dan niet in combinatie met opzettelijk laattijdig ingespoten brandstof, ofwel in de cilnders van de motor, ofwel rechtstreeks in de uitlaatcollector), of door (c) een combinatie van die twee en evt nog andere dingen.
Die rallye-auto's met hun extreem geknetter bij deellast/nullast, en ook het "racy" geluid van een race- of sportmotor bij deellast, maakt dat we dus zo'n geluiden als sportief hebben leren smaken.

Door de downsizing vandaag (minder cilinders, meestal gecombineerd met drukvulling) en de sterk verstrengde emissienormen, maakt dat je dus de "speaker" van een thermische motor meer toenijpt. Een turbo zit "in de weg" van de open, eerlijke motorsound. Katalysatoren, partikelfilter, meerdere knaldempers, enz. zitten ook in de weg van motorsound. Vandaar dat veel constructeurs van auto's met een sportieve roeping vandaag toevlucht nemen tot dat artificiële "sportieve" geluid door het gericht na-ontsteken van brandstof en/of uitlaatgassen.
Nog een element dat daarin speelt, zijn die supersnel schakelende versnellingsbakken. Bij een manuele bak waar je echt tijd hebt tussen het ontkoppelen, (het in een andere versnelling leggen) en het weer koppelen, heb je dus tijd om die éérste sound van hierboven (het 'gebrabbel' doorheen de uitlaat) te laten gebeuren. Bij een sequentiële bak of een DSG (dubbele koppeling) of al die varianten, die naadloos de ene versnelling na de andere erin knallen, is die tijd er niet meer. Dus als zo'n bak aan een "dichtgemoffelde" 2-liter 4-cilinder turbo hangt en je wil nog iet of wat sportieve sound ... dan komen die artificiële pops & bangs op de proppen.
Men kan die artificiële oplossing bovendien laten afhangen van een druk op de knop. In gewone rijmodus: geen pops & bangs. In sportmodus (die de sturing van 't elektronisch gaspedaal aanpast zodat je 't gevoel hebt meer power te hebben, evt. ook dempers wat stijver zet, de (meestal elektronische) stuurbekrachtiging wat vermindert zodat je 't vals gevoel hebt van met een directer/communicatiever stuurinrichting onderweg te zijn, enz...): pops&bangs galore. 

Ge hebt trouwens nu al heel wat chiptuners die een zuivere "pops & bangs"-map aanbieden. Want dat is cool, hé. :roll: :D  Zie maar naar die zielige peet op facebook met z'n Skoda die ervan drooomt om "gespot" te worden met z'n tuning-ketel in Knokke, en om die droom waar te maken een pops&bangs mapping heeft laten laden in z'n auto en dan heel 't weekend lang in Knokke op & af doorheen de straten rijdt met wisselende gasstand, om heel die kuststad te "trakteren" op zijn artificiële schetenlaterij. :fp: 

 

Maar ik denk dat je wel gelijk hebt: ook Porsche zorgt door ofwel het elektronisch aanpassen van de timing bij deellast/nullast voor "artificieel" gebrabbel en geprot bij bepaalde motoren. De 981 en 991.1 GTS waren daar prachtige voorbeelden van. Hoe die (soms) aan 't pruttelen slaan bij 't coasten: extreem. Was eigenlijk niet écht nodig, want 't waren nog lekkere atmosferische motoren die plenty natuurlijke sound hadden. Nu met de 4-pittertjes in de 781 en Macan moéten ze 't wel met pops&bangs doen, want de natuurlijke sound van die motoren is (zoals bij alle andere merken) eerder pover, omdat hun uitlaattraject volledig dicht zit (turbo, filters en dempers) en omdat ze maar 4 cilinders meer hebben.

 

In 't geval van een sullige 4-pitter met een turbootje op, dat knalt en prot gelijk een rallye-kar: shame. Want 'ter vervanging van' iets dat er niet meer is.
In 't geval van een deftige 6- of 8-cilinder (liefst atmo) waar door wat timing-verschuiving wat extra rattles of gegorgel aangeboden wordt: not so shame at all.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid