Ga naar inhoud

Porsche 718 Cayman


Phil

Aanbevolen berichten

2 minutes ago, gTa said:

Hoe die (soms) aan 't pruttelen slaan bij 't coasten: extreem.

't is om onnozel van te worden.

Het ergste is bergaf rijden achter ander verkeer. Telkens je gasstand van 1% gas naar 0 gaat doet hij dat gepruttel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

't is om onnozel van te worden.

Het ergste is bergaf rijden achter ander verkeer. Telkens je gasstand van 1% gas naar 0 gaat doet hij dat gepruttel. 

Bij mijn moto is het (naar schatting) bij 2 tot 5% gasstand in vrij lage toeren (pakt 3e of 4e aan 40-60 per uur), inderdaad meer bij 't naar beneden rijden (omdat je dan langer in het "juiste" toerental blijft omdat de zwaartekracht een deel van de taak van de motor overneemt). Dan is er nog injectie en ontsteking (itt tot coasten) en ontsnapt er blijkbaar meer dan voldoende onverbrand mengsel door de uitlaatklep in de uitlaat om daar in een continu stroom van gepruttel tot leven te komen. :inlove:  Heerlijk. En daar is niks artificieels aan, da's echt het gevolg van de timing, klepopening en uitlaat. Yum. :inlove: 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en als hij zelf schakelt moet je zelfs niet flipperen.

En als je de ESP laat op staan moet je zelfs geen gas doseren.

 

Nu nog iets vinden om automatisch te remmen ...

 

Sorry, maar dat hoort erbij. En als je in een straatwagen op straatbanden op circuit je je hand niet van het stuur kan halen om te schakelen heb je een probleem denk ik default_haha.gif 

Flauw hoor; ik heb precies een gevoelige snaar geraakt? Ik ga hier verder niet meer op in. Dit is een forum waar eenieder zijn mening mag en kan geven en niet om mekaar af te kraken ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ir_fuel zei:

't is om onnozel van te worden.

Het ergste is bergaf rijden achter ander verkeer. Telkens je gasstand van 1% gas naar 0 gaat doet hij dat gepruttel. 

Ik vind dat nog plezant eigenlijk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, gTa zei:

Bij mijn moto is het (naar schatting) bij 2 tot 5% gasstand in vrij lage toeren (pakt 3e of 4e aan 40-60 per uur), inderdaad meer bij 't naar beneden rijden (omdat je dan langer in het "juiste" toerental blijft omdat de zwaartekracht een deel van de taak van de motor overneemt). Dan is er nog injectie en ontsteking (itt tot coasten) en ontsnapt er blijkbaar meer dan voldoende onverbrand mengsel door de uitlaatklep in de uitlaat om daar in een continu stroom van gepruttel tot leven te komen. :inlove:  Heerlijk. En daar is niks artificieels aan, da's echt het gevolg van de timing, klepopening en uitlaat. Yum. :inlove: 

Ik heb een Akra op de moto maar wel met de nieuwe norm. Niks drama, weg mooie sound :(

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Canonball zei:

Flauw hoor; ik heb precies een gevoelige snaar geraakt? Ik ga hier verder niet meer op in.

Neen, toch niet, maar neem het vooral niet persoonlijk op. Fuel zit er m.i. wel boenk op, maar filtert z'n info doorgaans niet om de ontvanger van de boodschap te sparen of niet op de teentjes te trappen. Hij zegt gewoon ongefilterd wat hij denkt. 😉 Wat hij zegt houdt wel steek, alleen moet je de eventueel ervaren 'stekels' van z'n boodschap zelf afknippen.

Er is niks mis met het kiezen van een automaat of PDK of whatever als versnellingsbak voor een sportieve auto ... maar zuiver vanuit het driving aspect (de betrokkenheid, het 'zelf doen') zijn daar objectief weinig of geen redenen voor. Alles wordt voor jou gedaan. Als je elk element dus isoleert en ontleedt tot op dat niveau, heeft ir_fuel gelijk.

Anderzijds: jouw gevoel dat je minstens even graag on track rijdt met een auto met PDK omdat jou dat ontslaat van de plicht om (tijdens het sturen in toch wel iets risicovollere omstandigheden) zelf te schakelen en je voelt je daar beter bij: perfect OK! Je bent zeker niet de enige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/8/2019 om 14:56, Canonball zei:


En een PDK rijden is geen straf hoor!! En er zijn vele voordelen aan; quasi geen nadelen. Minder beleving? Bwa; het is de sportuitlaat en de downshifts aan de bangs & pops bij gas lossen en (effe) volgas gaan in wijde bochten emoji3.png. Kan ook met PDK hoor emoji6.png. En dan de voordelen als je eens een keertje op circuit of Nordschleife gaat rijden. Altijd 2 handjes aan het stuur - best handig en veiliger ook in sommige gevallen. En vooral sneller! En zeldzame mis-shifts - die soms annoying kunnen zijn bij inhalen bvb - ook weg eh emoji3526.png

Ik heb ook PDK, maar eerlijk: de beleving in "gewone" ritten is toch een pak minder hoor. Ik val bijna in slaap tegenwoordig. Het rijden van rondritten met een moderne sportwagen geeft nog weinig fun en interactie, tenzij ge 3x de snelheid rijdt overal :D

Voordeel PDK is idd (voor mij) het circuit waar ik ga voor bullet proof en performantie. Daar is voldoende "actie". En ten tweede de vele files waar ik in sta. 

Voor de rest: geef me maar handgeschakeld. Vandaar ook mijn interesse in "oudere" wagens en Lotus. De modernere geven gewoon onvoldoende rijplezier. De stap naar een emotieloze EV wordt er steeds kleiner door. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik heb een Akra op de moto maar wel met de nieuwe norm. Niks drama, weg mooie sound :(

Euro4, yep. Extra geluiddemping en een dB-killer die veel meer moét tegenhouden én niet meer verwijderbaar mag zijn...
Het gaat nog beteren met de gereden kilometers, maar gepruttel ga je inderdaad niet (of bijna niet) meer hebben, neen.

Vanaf 2020 is Euro5 verplicht... 't Wordt echt huilen met de pet op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik vind dat nog plezant eigenlijk :D

Zie bericht hoger van mijn moto. :D  Damn, da's echt zoeken naar dat juiste mm'tje gasstand in de juiste omstandigheden om 'm continu te laten gorgelen. :inlove:  Bergaf in verkeer doorheen een stadje cruisen = "BRAADABBRABRAbrobbelDADABRRRBD-D-BRAABABABABADdd..." :inlove: :inlove:  (Wel enkel met dB-killer eruit, als die er nog in zit laat hij sterk onvoldoende lucht naar binnen en is 't quasi niks van gebrabbel.)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook PDK, maar eerlijk: de beleving in "gewone" ritten is toch een pak minder hoor. Ik val bijna in slaap tegenwoordig. Het rijden van rondritten met een moderne sportwagen geeft nog weinig fun en interactie, tenzij ge 3x de snelheid rijdt overal [emoji3]
Voordeel PDK is idd (voor mij) het circuit waar ik ga voor bullet proof en performantie. Daar is voldoende "actie". En ten tweede de vele files waar ik in sta. 
Voor de rest: geef me maar handgeschakeld. Vandaar ook mijn interesse in "oudere" wagens en Lotus. De modernere geven gewoon onvoldoende rijplezier. De stap naar een emotieloze EV wordt er steeds kleiner door. 

Klopt volledig hoor Jokke_vlo; kan dit alleen maar onderschrijven. Had graag mijn manuele Z4 nog gehouden maar heb echt geen plaats .... dus heb moeten kiezen. En makkelijk was dat niet ... ik heb er even over gedaan! [emoji4]
Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minutes ago, gTa said:

Niet te kort door de bocht gaan, 't onderwerp is wel wat ingewikkelder dan dat.
Mijn begrip van de zaak (maar kans is groot dat technische peten zoals @Soundstorm en @ir_fuel me nog gaan corrigeren):

Nee, je hebt dat redelijk compleet uitgeschreven!

Eigenlijk heb je alleen bij motoren met carburatoren het effect van brandstof die in de uitlaat terecht komt bij gesloten gasklep. Vanaf ze met elektrisch geregelde injectie zijn begonnen hebben ze DFCO (https://en.wikipedia.org/wiki/DFCO) geïmplementeerd om het verbruik te doen zakken.
De uitlaatploffen die je dan nog kan hebben zijn er vooral door de drukgolven in de uitlaatlijn. De grote gasstroom bij vollast wordt plots gestopt, de inertie van dat gas maakt onderdruk in de uitlaat waardoor het gas terugstroomt, tegen de motor 'botst' en dan weer terug naar buiten gaat. Als er dan nog wat benzine in de verbrandingskamers rondhangt, komt die ook mee in te uitlaatlijn tijdens het spoelen van de verbrandingskamer, en kan je eventueel nog wat verbranden.

Een motor met turbo gaat altijd wat rijker draaien omdat ze de benzine gebruiken om alles koeler te houden. Er gaat dus sowieso meer rest benzine aanwezig zijn, wat enkele knallen kan veroorzaken.

De pops&bangs van tegenwoordig zijn er effectief puur voor de sensatie, en vooral mogelijk gemaakt door de directe injectie (die veel effectievere timing heeft dan de indirecte poort injectie). Zoals je zegt waarschijnlijk om het verminderde uitlaatgeluid te compenseren (in geval van een turbo motor), of om het te doen klinken als een (oude) racewagen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er steekt wel grotere prul onder de huidige auto's, bij mijn auto zit er een luidspreker tegen het schutbord dat een vijf cilinder geluid nabootst, dat is pas om gek van te worden, na een paar maand dat spel het zwijgen opgelegd. Pops and bangs zou voor mij ook niet moeten imho, beetje te Johnny 😁 maar ieder zijn ding! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

M2 heeft zelfs een “geheime” modus: traction. Ook wel patsmodus genoemd :lolz:

Gebruik het niet veel. Maar klinkt toch anders dan de pops and bangs van tuners. Deze ploffen zijn heel zwaar en diep. En komen meteen na gas lossen. Met al dat pops and bangs gedoe knetteren auto’s 10sec na ze van hun gas gaan. En heel schelle knallen. Trekt op niets. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

M2 heeft zelfs een “geheime” modus: traction. Ook wel patsmodus genoemd :lolz:
Gebruik het niet veel. Maar klinkt toch anders dan de pops and bangs van tuners. Deze ploffen zijn heel zwaar en diep. En komen meteen na gas lossen. Met al dat pops and bangs gedoe knetteren auto’s 10sec na ze van hun gas gaan. En heel schelle knallen. Trekt op niets. 

Heb ik vorige week mogen ervaren bij een voorbijrijdende Golf 7 - ik moest mijn oren dichthouden - zulke knallen zeg [emoji15][emoji849]
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

't is om onnozel van te worden.

Het ergste is bergaf rijden achter ander verkeer. Telkens je gasstand van 1% gas naar 0 gaat doet hij dat gepruttel. 

Idd, mij stoorde het ook bij de GTS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Krikkie zei:

Er steekt wel grotere prul onder de huidige auto's, bij mijn auto zit er een luidspreker tegen het schutbord dat een vijf cilinder geluid nabootst, dat is pas om gek van te worden, na een paar maand dat spel het zwijgen opgelegd. Pops and bangs zou voor mij ook niet moeten imho, beetje te Johnny 😁 maar ieder zijn ding! 

De 718 heeft ook zo'n speaker zitten.

Is simpel uit te zetten met een zekering, vreemd genoeg zou de auto niet anders klinken, het is gewoon veel rustiger in de cabine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, mij stoorde het ook bij de GTS.

Als je de sportuitlaatknop uitzet dan is dat gepruttel grotendeels weg. Dan hoor je het nauwelijks bij de Cayman. Is het rustiger in de cabine. Wat vervelender is is de drone tussen 2000-2400 rpm in 7de versnelling (tussen 120 km/h en 150 km/h). Die gaat nooit weg; ook niet met Klappenauspuf uitgezet. Het wordt wel iets minder dan. Dus dan klap ik de PDK-pook in manueel en zet ik hem vast in z’n 6; beter voor de motor ook denk ik (hij draait dan rond 3000 rpm bij 120-130 km/h). Is beter voor die 2.7 dunkt me.
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, Canonball said:

Als je de sportuitlaatknop uitzet dan is dat gepruttel grotendeels weg.

Idd. Dan doet hij het niet meer.

6 minutes ago, Canonball said:

beter voor de motor ook denk ik (hij draait dan rond 3000 rpm bij 120-130 km/h). Is beter voor die 2.7 dunkt me.

Hoe het in de praktijk zit weet ik niet, maar in theorie heb je wel gelijk, dat zo een flat six niet gemaakt is om constant in lage toeren te draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, ir_fuel zei:

Ja maar er is iets met het feit dat de cilinders plat liggen.

Zoek "lugging the engine" eens op 😉 bij boxer motoren is het inderdaad nog slechter omdat ze plat liggen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Krikkie zei:

Zoek "lugging the engine" eens op 😉 bij boxer motoren is het inderdaad nog slechter omdat ze plat liggen. 

Lugging is afbeulen. Het probleem is niet de lage toeren maar het zwaar werk bij lage toeren. Mensen met wat affiniteit met de motor blijven daar intuitief van weg omdat het verkeerd aanvoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minutes ago, Le Capri Mauve said:

Het probleem is niet de lage toeren maar het zwaar werk bij lage toeren. Mensen met wat affiniteit met de motor blijven daar intuitief van weg omdat het verkeerd aanvoelt.

Ja, maar dat is iets helemaal anders dan wat je bedoelt met die Cayman. Dat kan daar tegen. Die motor ziet daar niet van af. Er spelen misschien andere factoren, maar niet wat je hierboven schrijft.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lugging is afbeulen. Het probleem is niet de lage toeren maar het zwaar werk bij lage toeren. Mensen met wat affiniteit met de motor blijven daar intuitief van weg omdat het verkeerd aanvoelt.

Nagel op de kop! Je voelt duidelijk dat die lange gearing van de 7de PDK versnelling de 2.7 wat fnuikt rond 2000 rpm. Dat draait mijns inziens niet echt lekker. Je voelt dat gewoon. Dus blijft ik daarvan weg. Vanaf 2500 rpm is die 2.7 altijd happy [emoji3]
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid