Ga naar inhoud

BMW 8 Reeks


Phil

Aanbevolen berichten

Zojuist, Tommie zei:

Dat CLS-gedoe heb ik nooit begrepen. Voor mij had de 6GC en heeft de 8GC eerder een Pana of QP als concurrent. Niet een CLS of een A7.

Ja, ik kan ze ook moeilijk plaatsen tegenwoordig..   ben ook geneigd de 8 hoger te zetten, maar dan ook weer niet op 8/7/S niveau..  gevoelsmatig

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Tommie zei:

Dat CLS-gedoe heb ik nooit begrepen. Voor mij had de 6GC en heeft de 8GC eerder een Pana of QP als concurrent. Niet een CLS of een A7.

Feit, maar langs de andere kant is het een logische vergelijking. Je vergelijkt met andere 'speciale' sedans van de twee andere grote duitse merken.

Een Pana er tegenover zetten vind ik dan ook weer niet logisch, want die zijn een stuk duurder en houden een pak beter hun waarde. 
QP... tjah... wie houdt daar rekening mee? Die vind ik dan eigenlijk weer klassieker van styling dan een 6 GC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat in het voordeel van (alvast) de '6 GC speelde, was z'n luxueuzere interieur. Volledig ander interieur dan de '5, en (mits je wat in de optielijst dook) compleet in leder. Dat gaf "7-reeks gevoel" qua luxe. Maar voor de rest waren A7 en '6 GC theoretisch perfecte concurrenten: opgewaardeerde A6/'5, zeer vergelijkbaar motorenpalet (3-liter diesel en benzine, en V8). Bij de A7 nekt z'n interieur hem, dat blijft een "cheapo leasebak" qua gevoel door de overload aan plastic, die zelfs optioneel niet in leder te krijgen was.

De CLS op het niveau van de '6 GC zetten vind ik ook niet evident. Oorspronkelijk wel goede theoretische concurrenten, maar door het feit dat het grootste deel van de CLS'en bij ons 220 CDI'tjes waren, knabbelt dat toch wel wat aan de sérieux van die vergelijking. Nochtans is een CLS binnenin zeker zo edel (eigenlijk een pak edeler) dan een Audi A7, en mag hij zich zonder blozen naast een '6 GC stellen op dat vlak.

De '6 is wel altijd een pak duurder geweest dan de A7 en de CLS. Maar dat op zich vind ik alles behalve een valabel argument om hem boven die andere twee te stellen. Om te vergelijken vind ik het beter om naar de auto's zelf te kijken (eigenschappen, uitrusting, afwerking, motorenpalet, ...) en niet naar de prijs.

Maar ik volg uiteindelijk wel 't gevoel dat de '6 GC daar zo ergens net (niet) tegen het '7/S/A8-segment aan zweeft, toch wel wat hoger dan A7 en CLS doen. Als je een full spec '6 bekijkt, dan zit je echt wel in een auto met afwerking die je zéker bij Audi (A7) en ook niet echt bij Benz (CLS) vindt of kan kopen. Aan de duurdere kant van z'n reikwijdte overstijgt de '6 dus wel die twee concurrenten, ja.

 

Een Panamera is gewoon another league, vind ik. Logisch dat BMW graag zou hebben dat we allemaal de '6 (en '8) GC daarmee vergelijken, maar dat is gewoon een compleet ander (hoger) segment.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gTa said:

Een Panamera is gewoon another league, vind ik. ...  maar dat is gewoon een compleet ander (hoger) segment.

Meer Tesla Model X, bedoel je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, gTa zei:

 

Een Panamera is gewoon another league, vind ik. Logisch dat BMW graag zou hebben dat we allemaal de '6 (en '8) GC daarmee vergelijken, maar dat is gewoon een compleet ander (hoger) segment.

Ik snap je.

Toch was dat - althans bij de 6GC - de concurrent waar ik vaakst mee te maken kreeg. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ICM zei:

Meer Tesla Model X, bedoel je?

Die zit in het segment van de vrachtvliegtuigen met existentiële gebreken: (1) geen vleugels dus ground bound en (2) geen autonomie om verplaatsingen van betekenis te kunnen doen.

Maar ik geef toe, de Model X is samen met de SsangYong Rodius wel een topper qua dising!i!iii!i!i

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Tommie zei:

Ik snap je.

Toch was dat - althans bij de 6GC - de concurrent waar ik vaakst mee te maken kreeg. :) 

Serieus? 

Ik nooit... of toch amper. En heb er nochtans redelijk wat verkocht om eerlijk te zijn! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tommie zei:

Ik snap je.

Toch was dat - althans bij de 6GC - de concurrent waar ik vaakst mee te maken kreeg. :) 

Klinkt zeer logisch. Als b.v. je budget de prijslijst van de '5 wat overstijgt en je wil iets exclusiefs (zonder dat het een '7 hoeft te zijn), dan kom je d'office bij de '6 GC uit. Maar als je in diezelfde lijn nog wat verder (omhoog) kijkt, dan zie je daar plots ook de Panamera. Meteen van een ander merk met veel meer ring to it. Toch nog een ander paar mouwen. Evident dat je dat ook mee in de balans opneemt, zeker toen die nog als diesel te krijgen was, en nu ook met z'n hybrid aandrijflijnen (waardoor 'ie zelfs een pak interessanter wordt dan de '6 en '8).
Ik ken er zo wel enkele, die in die positie zitten. Mijn pa is er een perfect voorbeeld van, maar ik ken er nog andere ook (jonger dan hem). Een '5 is nog altijd OK maar het mag wel eens ietske meer zijn, dus waauw een '6 GC ... en dan TCO berekenen en zien dat de Panamera bijna cheaper is? Done deal.

Maar 't blijft toch nog een serieuze step up vanaf een '6 GC? Voor welk bedrag ging een goed dik uitgeruste 640d GC over de toonbank? Ergens rond de 100k? Ik heb er geen gedacht van maar 't lijkt me dat de doorsnee Panamera toch eerder rond de 150k tikt... (Maar TCO is ander verhaal met die hybride dingen.)

Als je ziet hoeveel Panamera's er verkocht worden (mede door de hybrids die ze fiscaal erg interessant maken) vs. hoe weinig '6 GC ... dat bewijst voor mij dat de '6 gewoon altijd te duur geweest is. Beide vorige generaties.

Waarmee ik niet gezegd wil hebben dat ik het spijtig vind dat er geen 640e (GC) was. Al ben ik er wel van overtuigd dat dat een boost zou hebben betekend in de verkoop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het had hier bij ons vaak te maken met 't feit dat de Pana uiteraard een hele step up is qua prijs maar zeker ook qua kwaliteit en afwerking, akkoord. Maar - we spreken hier over first gen Pana - de 6GC de snediger rijdende wagen was én er stond géén Porsche badge op. En dat was - hier aan deze kanten - een pluspunt in 't zaken doen.

M'n punt blijft vooral wel dat de CLS en de A7 geen 6GC concurrenten waren en ook nu geen concurrent voor de 8GC zullen zijn. Nu kan je nog over overpriced spreken, 't is toch ergens op die basis dat je iets of wat concurrentie moet gaan vastklikken.

Ik ga niet zeggen welke concurrenten BMW ziet voor de 8 Coupé, want da's soms wel lachen. :) Maar je kan 't uiteindelijk enkel maar vaststellen als je iemand voor je hebt zitten die zo'n wagen wilt en die jou dan vertelt welke modellen hij nog overweegt. Enkel die persoon heeft op dat moment dan 'gelijk' wat een concurrent is en wat niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Heb ook nog die (interne) verkoopsmappen gezien van vroegere modellen. Ik snap dus dat (waarschijnlijk élk merk ook naast) BMW z'n personeel opleidt met vergelijkingen die ... euhm ... ambitieus kunnen zijn. :D   Het zou mij bv niet verwonderen dat BMW voor de '8 GC ook even snel vergelijkt met (ik zeg maar wat) een Rapide. Objectief zijn daar wel wat redenen voor te bedenken ... maar soyons sérieux hé zeg. :D 

Een '6 GC is geen Porsche = inderdaad een "voordeel" in sommige gevallen. Den baas die van een '5 naar een '6 evolueert: okay. Maar van een '5 naar een Panamera: how zekers, allemaal opslag vragen want 't kan niet meer op, plots!

Je stelling over CLS en A7 volg ik uiteindelijk wel, hoor. 't Is ook mijn gevoel. Maar 't blijft toch een flou zootje, met al die modellen doorheen tig segmenten.

 

Eén ding alvast: de '6 is (was) een poepchique auto. Vorig weekend met de nieuwe van mijn ma even hier geparkeerd op de parking van 't Delhaizeke, pal naast een E-klasse cabrio (prev gen). Miljaar wat een verschil :lol:   Anyhow: de '6 :inlove:  I'll miss it. Heerlijk understated design, klassieke schoonheid, ...  Voorlopig nog geen fan van die nieuwe '8. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, gTa zei:

'k Heb ook nog die (interne) verkoopsmappen gezien van vroegere modellen. Ik snap dus dat (waarschijnlijk élk merk ook naast) BMW z'n personeel opleidt met vergelijkingen die ... euhm ... ambitieus kunnen zijn. :D 

Voila. Vandaar m'n laatste alinea. ;) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, gTa zei:

Wat in het voordeel van (alvast) de '6 GC speelde, was z'n luxueuzere interieur. Volledig ander interieur dan de '5, en (mits je wat in de optielijst dook) compleet in leder. Dat gaf "7-reeks gevoel" qua luxe. Maar voor de rest waren A7 en '6 GC theoretisch perfecte concurrenten: opgewaardeerde A6/'5, zeer vergelijkbaar motorenpalet (3-liter diesel en benzine, en V8). Bij de A7 nekt z'n interieur hem, dat blijft een "cheapo leasebak" qua gevoel door de overload aan plastic, die zelfs optioneel niet in leder te krijgen was.

De CLS op het niveau van de '6 GC zetten vind ik ook niet evident. Oorspronkelijk wel goede theoretische concurrenten, maar door het feit dat het grootste deel van de CLS'en bij ons 220 CDI'tjes waren, knabbelt dat toch wel wat aan de sérieux van die vergelijking. Nochtans is een CLS binnenin zeker zo edel (eigenlijk een pak edeler) dan een Audi A7, en mag hij zich zonder blozen naast een '6 GC stellen op dat vlak.

De '6 is wel altijd een pak duurder geweest dan de A7 en de CLS. Maar dat op zich vind ik alles behalve een valabel argument om hem boven die andere twee te stellen. Om te vergelijken vind ik het beter om naar de auto's zelf te kijken (eigenschappen, uitrusting, afwerking, motorenpalet, ...) en niet naar de prijs.

Maar ik volg uiteindelijk wel 't gevoel dat de '6 GC daar zo ergens net (niet) tegen het '7/S/A8-segment aan zweeft, toch wel wat hoger dan A7 en CLS doen. Als je een full spec '6 bekijkt, dan zit je echt wel in een auto met afwerking die je zéker bij Audi (A7) en ook niet echt bij Benz (CLS) vindt of kan kopen. Aan de duurdere kant van z'n reikwijdte overstijgt de '6 dus wel die twee concurrenten, ja.

 

Een Panamera is gewoon another league, vind ik. Logisch dat BMW graag zou hebben dat we allemaal de '6 (en '8) GC daarmee vergelijken, maar dat is gewoon een compleet ander (hoger) segment.

Ik volg je.. vergelijk eens nieuwe CLS met de 8? Die laatste staat toch hoger nu? En meer in lijn met de Pana.

Heb er 2 op komst, 450 benzine, high-spec; 110k bruto toch.. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Tommie zei:

Voila. Vandaar m'n laatste alinea. ;) 

Heb nog wat toegevoegd. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, William Blake zei:

Ik volg je.. vergelijk eens nieuwe CLS met de 8? Die laatste staat toch hoger nu? En meer in lijn met de Pana.

Heb er 2 op komst, 450 benzine, high-spec; 110k bruto toch.. 

8GC zal 3k goedkoper zijn dan de Coupé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, Tommie zei:

Enkel die persoon heeft op dat moment dan 'gelijk' wat een concurrent is en wat niet.

Met dien verstande dat dat argument (dat ik niet betwist) wél altijd wordt gebruikt als het gaat om het vergelijken van een product met iets dat gelijkaardig en duurder/beter/hoger/groter is ... maar nooit als het gaat om effectieve concurrenten die compleet verschillend zijn.

Uitgewerkt voorbeeld: als een '6 GC klant ook een Panamera overwoog, dan is een '6 GC een concurrent voor de Panamera ... wat een leuke stelling is voor iemand die een '6 GC mag proberen verkopen. Maar stel nu even dat die persoon in plaats van een Panamera iets helemaal anders overwoog, omdat dat ook nen droom van hem is, b.v. Range Rover S/C V8 of een Wiesmann GT4. Je kan toch moeilijk zeggen dat een '6 GC een concurrent is van een Range Rover of van een Wiesmann? 

Maar los daarvan: ik volg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gTa zei:

Met dien verstande dat dat argument (dat ik niet betwist) wél altijd wordt gebruikt als het gaat om het vergelijken van een product met iets dat (al dan niet gelijkaardig) duurder/beter/hoger/groter is ... maar nooit als het gaat om effectieve concurrenten die compleet verschillend zijn. Dus ja, als een '6 GC klant ook een Panamera overwoog, dan is een '6 GC een concurrent voor de Panamera ... maar stel nu even dat die persoon in plaats van een Panamera iets helemaal anders overwoog, omdat dat ook nen droom van hem is, b.v. Range Rover S/C V8 of een Wiesmann GT4. Je kan toch moeilijk zeggen dat een '6 GC een concurrent is van een Range Rover of van een Wiesmann? 

Maar los daarvan: ik volg.

Chance daj volgt, anders zou deze post echt gewoon belachelijk zijn! 

Echt! 

Shit

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gTa zei:

Heb nog wat toegevoegd. :D 

Oh maar dat valt onder smaken en kleuren te brengen. Ik geef ook eerlijk toe - en da's een beetje overmijdelijk - dat 't voor mij soms moeilijk is om 100% objectief te zijn over 't design van een BMW, net omdat ik er elke mee bezig ben en naar kijk. Da heeft weinig met oogkleppen of brainwashing te maken, maar wel met 't feit dat dingen wennen. En dat ik na een tijdje snap waarom iemand bv. een 2AT koopt en waarom iemand dat een leuke wagen vindt. No prob. 't Is mijn meug niet, hoeft niet voor iedereen op te gaan.

De 8 Reeks doet 't echter wel voor me. 't Zal een ander publiek zijn - misschien - dan de 6 Reeks, maar dat zal - misschien - ook het succes zijn van de wagen. Time will tell. Sowieso ga ik er hier niet veel van verkopen en ben ik enthousiaster over een nieuwe X5, waar ik er tientallen per jaar van ga verzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Maxime S zei:

Chance daj volgt, anders zou deze post echt gewoon belachelijk zijn! 

Echt! 

Shit

 

?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tommie zei:

Oh (...)

Nee met dat toegevoegd bedoelde ik m'n vermelding van de Rapide. :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, gTa zei:

Eén ding alvast: de '6 is (was) een poepchique auto. Vorig weekend met de nieuwe van mijn ma even hier geparkeerd op de parking van 't Delhaizeke, pal naast een E-klasse cabrio (prev gen). Miljaar wat een verschil :lol:   Anyhow: de '6 :inlove:  I'll miss it. Heerlijk understated design, klassieke schoonheid, ...  Voorlopig nog geen fan van die nieuwe '8. 

Enkele jaren terug een M6 GC overgenomen op een S, man dat reed zalig goed.. en bakken stijl.

4 minuten geleden, Tommie zei:

8GC zal 3k goedkoper zijn dan de Coupé.

Och, toch wat vreemd, nee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, gTa zei:

Met dien verstande dat dat argument (dat ik niet betwist) wél altijd wordt gebruikt als het gaat om het vergelijken van een product met iets dat gelijkaardig en duurder/beter/hoger/groter is ... maar nooit als het gaat om effectieve concurrenten die compleet verschillend zijn.

Uitgewerkt voorbeeld: als een '6 GC klant ook een Panamera overwoog, dan is een '6 GC een concurrent voor de Panamera ... maar stel nu even dat die persoon in plaats van een Panamera iets helemaal anders overwoog, omdat dat ook nen droom van hem is, b.v. Range Rover S/C V8 of een Wiesmann GT4. Je kan toch moeilijk zeggen dat een '6 GC een concurrent is van een Range Rover of van een Wiesmann? 

Maar los daarvan: ik volg.

100% gelijk. Vandaar dat ik een micro maakte van de macro. :) Elke marketingbobo kan zeggen dat de 8 een concurrent is van bv. de 911. Maar zolang niemand effectief tussen die kisten twijfelt, blijft 't gewoon marketing.

Maar als iemand effectief voor mij zit en een Wiesmann vergelijkt met een 8, dan heeft die mens op dat moment gelijk dat 't concurrenten zijn. In zijn wereld. In zijn situatie.

Er zijn genoeg verkopers die de discussie aangaan 'dat dat niet kan en heeft meneer wel door wat voor een wagen dit of dat is', maar in feite heeft meneer gewoon gelijk. :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tommie zei:

100% gelijk. Vandaar dat ik een micro maakte van de macro. :) Elke marketingbobo kan zeggen dat de 8 een concurrent is van bv. de 911. Maar zolang niemand effectief tussen die kisten twijfelt, blijft 't gewoon marketing.

Maar als iemand effectief voor mij zit en een Wiesmann vergelijkt met een 8, dan heeft die mens op dat moment gelijk dat 't concurrenten zijn. In zijn wereld. In zijn situatie.

Er zijn genoeg verkopers die de discussie aangaan 'dat dat niet kan en heeft meneer wel door wat voor een wagen dit of dat is', maar in feite heeft meneer gewoon gelijk. :) 

Concurrerende alternatieven voor die persoon op dat moment: ja.
"Concurrenten" op de automarkt, objectief gezien: nog altijd niet, neen.

Maar we zitten helemaal op dezelfde lijn.

En dat laatste dat je vermeldt, is inderdaad verschikkelijk enerverend als je met een "pro" praat (die b.v. de microbe niet heeft maar net zo goed stofzuigers kon verkopen) en z'n marketingtraining tegen je aframmelt... :angry:   

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Maxime S zei:

't Was om te lachen é broere 😘

Kverstonnetlikniet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid