Ga naar inhoud

SUV werkpaard vervanger? Thoughts?


The Swede

Aanbevolen berichten

Tuurlijk wel. Alleen is dat wat moeilijk als je per sé een M-packje moet hebben "omdat dat vandaag een must is" (wat niet zo is, maar bon, elk z'n ding natuurlijk), dan krijg je je X5-tractor met 315-rubber achteraan, ofzo. :D (Wat natuurlijk nog niet betekent dat die band een nog groter verschil heeft in rolomvang dan een model dat maar een beetje breder is dan vooraan ipv veel breder, omdat men uiteraard bij een bredere band ook een lagere bandserie neemt.) En ondertussen ook bij alle andere reeksen, denk ik dat er een ongelijke bandbreedte is vooraan/achteraan als je 'n M Pack aanvinkt.

'k Geef toe: zo'n staggered setup ziet er natuurlijk wel behoorlijk yum uit. Maar op een xDrive is dat eigenlijk weinig zinvol, omdat een 4WD niet zo veel nut vindt in een bredere band achteraan, maar net meer gebaat is bij een band achteraan die niet (veel) meer mechanische grip heeft dan die vooraan. (Het waarom daarvoor is voer voor een ander topic.)  Tenzij je een sterk RWD-biased 4WD-systeem hebt genre Audi R8 (die eigenlijk nog maar een fractie van z'n koppel naar de voorwielen gestuurd krijgt en meestal quasi integraal RWD is).

Mijn xDrive heeft gelijke banden v/a. De X5 die Zwöd postte ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 2/6/2017 at 0:12 AM, gTa said:

Nou, ik vind dat ze verdorie een transfertbak moeten maken die wél om kan met een (minimaal) gelijke rolomvang voor- en achteraan. Vooral als je, zoals BMW zelf beweert, een xDrive systeem op de markt zet dat het sportievere rijplezier wil ondersteunen. Ik zou me daar eens technisch in moeten bijlezen, om te zien of er ook daadwerkelijk een technische oplossing in zit die dat weldegelijk opvangt. Het kan bijna niet anders, eigenlijk...

Alle motoren, alle auto's, alle modellen, alle merken hebben sterke en zwakkere punten. Net zo de N62. Maar je moet dat allemaal met een korrel zout nemen, er gewoon vertrouwen in hebben, er oordeelkundig mee rijden, en het materiaal met respect behandelen en onderhouden. Dan komt dat meestal wel goed. Kijk naar mijn '5 touring, zogezegd een spel dat bij minder dan 200.000 km al helemaal uit elkaar moest vallen, de versnellingsbak (een ZF 6HP nota bene, in bijzonder veel toepassingen ingezet maar wonder-o-wonder ze gaan enkel bij BMW precies kapot bij de vleet, zo zegt men toch) zou al lang toast moeten zijn, mijne transfertbak zou al lang naar de haaien moeten gegaan zijn, enzovoort enzoverder. Mjah, nog geen problemen, hoor. :D Heb enkele vrienden met X5, sommige al meerdere gehad zelfs: nog geen één heeft ooit een transfertbak moeten vervangen (en ze rijden quasi allemaal met X5'jes met M Pack en absurd brede sloefen achteraan). Dus: of je N62 kapot gaat gaan: probably not. Indien wel: dan heb je meteen al 't voordeel dat je voorgangers hebt die er online al over geschreven hebben, dus dan kan je je al wat bijlezen. Zo zie ik het. :D
En als je dat risico niet wil, dan moet je maar zo'n ding niet kopen, vind ik. Maar hey, kijk je naar Benz of naar gelijk welk ander merk, dan is het ook daar weer van datte, maar dan soms op andere vlakken. Als zelfs al een Toyota Landcruiser met een low output V8 diesel al niet meer zo betrouwbaar blijkt ... wat is er dan wél nog betrouwbaar? Defender? Forget it. Een "degelijke" archaïsche Wrangler? Forget it. Mercedes G? At what ticker price, plus niet gezegd dat daar ook 'es geen dieselmoteur een probleemke oploopt. Enzoverder.

Dat laatste klopt zeker, BMW's verouderen voelbaar. Ze blijven geen 8, laat staan 15 jaar goed rijden zonder duidelijke tekenen te vertonen van verslappen, onnauwkeurig worden, breuk hier en daar, ...  Geen enkele auto, vrees ik, maar als je aanstuurt in de richting dat Benz dat beter doet: ik denk dat je gelijk hebt (met uitzondering van de Benz-producten van de mid 90's tot early 2000's daar, dat was niet goed, toen).

Ik stuur helemaal niet aan dat Benz beter zou zijn. Qua 4x4 zit je ofwel met een GL (die erg duur is), een ML (kleiner dan een X5) of een G (welke ik enkel zou kopen indien ik met mijn geld geen weg meer wist... te duur voor wat het is). 

Er is inderdaad geen "perfecte" auto op de 4x4 markt meer. 

Bij de X5 4.8 kennen we de zwakke punten: de boite (deftig oliewissel nodig !) en transferbak blijkbaar. Ideaal in de X5 ware wel een drukgevoede motor te hebben.

De Q7 zou ik ook nog als alternatief beschouwen (wederom wegens zijn "aardige omvang"), maar die is erg zeldzaam met zwaardere motoren.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden zei flupke73:

Top idee. Plus de topicopener kent voldoende mensen in de landen waar die dingen met duizenden rond rijden, voorzeker dat hij ginds de motor voor cheap kan laten herstellen als dat nodig mocht blijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-2-2017 om 00:32 zei gTa:

 

 

Mijn xDrive heeft gelijke banden v/a. De X5 die Zwöd postte ook.

Ik denk dat die X5 bredere heeft vanachter. Op de voorlaatste foto zie ik 285 staan, normaal zou die vooraan dan op 255 moeten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden zei cmon:

Ik denk dat die X5 bredere heeft vanachter. Op de voorlaatste foto zie ik 285 staan, normaal zou die vooraan dan op 255 moeten staan.

Dan klopt dat, wat je zegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus die velgen zijn gewoon smaller dan de 20" beesten met 315 sloefen, maar nog steeds een gemengde maat? :(

Dit zijn de opties op dat ding (efkes via chassisnummer opgezocht).

Vehicle options
S1CA    Selection of COP relevant vehicles
S1CB    CO2 package
S226    Sports suspension settings
S230    Extra package, EU-specific
S233    Increased towing capability
S235    Towing hitch, detachable
S255    Sports leather steering wheel
S2RZ    BMW LA wheel, star spoke 213
S302    Alarm system
P330    Sports package
S354    Green windscreen, green shade band
S386    Roof railing
S3AG    Reversing camera
S413    Trunk room net
S428    Warning triangle and first aid kit
S431    Interior mirror with automatic-dip
S441    Smoker package
S459    Seat adjuster, electric, with memory
S481    Sports seat
S494    Seat heating driver/passenger
S4AD    Interior trim strips, alu, brushed, fine
S502    Headlight cleaning system
S508    Park Distance Control (PDC)
S521    Rain sensor
S524    Adaptive Headlights
S563    Light package
S609    Navigation system Professional
S612    BMW Assist
S633    Preparation, mobile phone, Business
S672    CD changer for 6 CDs
S676    HiFi speaker system
S698    Area-Code 2 for DVD
S760    High gloss shadow line
S761    Individual sunshade glazing
S775    Headlining anthracite
L812    National version England / Ireland
S840    High speed synchronisation
S863    Retailer Directory Europe
S877    Delete cross-pattern operation
S880    On-board vehicle literature English
S8S2    Coding alarm signal
S8SM    Car ident. number visible from outside
S8SP    Control unit COP
S925    Dummy-SALAPA
S205    Automatic transmission
S220    Self-levelling suspension
S522    Xenon Light
S534    Automatic air conditioning
S544    Cruise control with brake function
S853    Language version English

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep.

 

2017-02-12 13_56_54-Felgen-Katalog - BMW-Treff - der Treffpunkt für alle BMW-Fans und -Fahrer.jpg

 

 

Anderzijds: die 2 bandenmaten hebben een verschil in hoogte dat echt verwaarloosbaar is:

2017-02-12 13_58_34-Microsoft Excel - banden.xls  [Compatibiliteitsmodus].jpg

Maar anderhalve mm verschil in wielhoogte, dus ook rolomvang is quasi identiek.

Als banden voor/achter ongelijk slijten krijg je soms meer verschil, dus : niks van aantrekken, in dit geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar bij die styling 214 (met 315 sloefbanden als ik het juist begrepen heb), zit er een groter verschil op?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo een x5 met de 315 brede banden en het sportpack is voor een suv echt wel een goed sturende wagen!! Hier thuis zo eentje gehad en gedurende 220000km weinig problemen mee gehad. Was een 3.0sd, stage 2 getuned naar 350pk en +700nm koppel. Die ging minstens even goed als de 4.8 benzine! Is wel pas getuned nadat er op 180000km een compleet nieuwe motor in gekomen is onder garantie (ketting gebroken). Zou toch twijfelen tussen zo een x5 en een range...

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minutes ago, luigi said:

Zo een x5 met de 315 brede banden en het sportpack is voor een suv echt wel een goed sturende wagen!! Hier thuis zo eentje gehad en gedurende 220000km weinig problemen mee gehad. Was een 3.0sd, stage 2 getuned naar 350pk en +700nm koppel. Die ging minstens even goed als de 4.8 benzine! Is wel pas getuned nadat er op 180000km een compleet nieuwe motor in gekomen is onder garantie (ketting gebroken). Zou toch twijfelen tussen zo een x5 en een range...

Ik ben niet op zoek naar een goed sturende wagen. Als ik een goed sturende wagen wil, dan staan er thuis tegenwoordig 5 andere autos die een stuk beter gaan sturen dan een dergelijke bus.

Bedoeling is in die auto de halve IKEA te kunnen vervoeren, een zware caravan met gemak te trekken en, als het kan, ook efkes 7 man kan meepakken. 

Hij moet tegelijk vooral betrouwbaar en comfortabel zijn want d'r worden meestal lange ritten mee gedaan. (en dan bedoel ik niet van Knokke naar Luxemburg of Gent naar Frankfurt).

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei The Swede:

Ik ben niet op zoek naar een goed sturende wagen. Als ik een goed sturende wagen wil, dan staan er thuis tegenwoordig 5 andere autos die een stuk beter gaan sturen dan een dergelijke bus.

Bedoeling is in die auto de halve IKEA te kunnen vervoeren, een zware caravan met gemak te trekken en, als het kan, ook efkes 7 man kan meepakken. 

Hij moet tegelijk vooral betrouwbaar en comfortabel zijn want d'r worden meestal lange ritten mee gedaan. (en dan bedoel ik niet van Knokke naar Luxemburg of Gent naar Frankfurt).

 

 

En uiteindelijk kom je dan altijd bij een Aziaat uit. En het heeft een reden dat die "underpowered" zijn tov de rest (en meestal zit die relatie in betrouwbaarheid;)). In uw geval kan je dus best terug naar Mitsu gaan of een nissan pathfinder of murano (weet wel niet of hier een 7-zitter van bestaat). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, d_s said:

En uiteindelijk kom je dan altijd bij een Aziaat uit. En het heeft een reden dat die "underpowered" zijn tov de rest (en meestal zit die relatie in betrouwbaarheid;)). In uw geval kan je dus best terug naar Mitsu gaan of een nissan pathfinder of murano (weet wel niet of hier een 7-zitter van bestaat). 

Qua betrwoubaarheid heb je gelijk.

Wel is de Murano gewoonweg te klein. Een van de hoofdcriteria in het begin, was dat de koffer minstens even groot is als die van de Pajero (zowel met als zonder achterbank neergeklapt).

Pathfinder is enkel vindbaar met 2.5 dieselmotor. Vergeleken met de 3.2 of 3.5 Pajero, is dat een achteruitgang. 

Toyota's zijn proportioneel overprijsd tweedehands en naar het schijnt niet echt betrouwbaarder meer dan de andere Jappen. 

Gezien ik net uit een 3.5 V6 Paj' kom en het probleem daar "gebrek aan tunebaarheid" was, schiet dan enkel de 3.2 DiD Paj over. En die blijf ik ook nog steeds als alternatief achter de hand houden. 

 

Qua comfort, kunnen de X5 en vooral de Range zeker mee. En die hebben het vermogen als voordeel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden zei The Swede:

 

Toyota's zijn proportioneel overprijsd tweedehands en naar het schijnt niet echt betrouwbaarder meer dan de andere Jappen. 

 

Voor dit soort auto's waar utiliteit en degelijkheid boven mijn imago gaan, zou je bijna denken dat het z'n reden heeft dat die duur staan. In other words: zijn die objectief gezien echt overpriced?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, Lotuzzz said:

Voor dit soort auto's waar utiliteit en degelijkheid boven mijn imago gaan, zou je bijna denken dat het z'n reden heeft dat die duur staan. In other words: zijn die objectief gezien echt overpriced?

Dat is een goede vraag. Ik heb geen ervaring met Toyotas en moet afgaan op wat mensen als Frekkel bvb als feedback geven.

Nu heeft die Pajero ook geen echte problemen gekend: een 4wd die es bokkig deed (omdat er nieuwe olie op de transferbak moest), een afgeschoten V-riem (kan bij een Toyota ook voorkomen) en voor de rest gewoon slijtage spullen (filters, remmen, etc).

 

Dit zijn kosten die ik aan een Toy' ook ga hebben. Alleen is een LC ongeveer twee keer zo duur als een Mitsubishi. Daarop gebaseerd zou ik zeggen dat je ook voor het betrouwbaarheidsimago meebetaalt.

 

Kijk ik naar de kost, dan is een LC TDV8 £22-25k terwijl een gelijkaardige Range £11k kost. 

Voor dat geld mag ik veel kosten aan mijn Range hebben. Dus opnieuw is de Toyota overprijsd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Lotuzzz said:

Ok, je hebt dan budget over voor reparaties. Maar wíl je wel in panne vallen op de afstanden die je aangeeft te willen doen?

Uiteraard niet. 

Maar ik probeer ook steeds preventief te werken. De Frek' zal u bevestigen dat, als ik een bruin vermoeden heb dat er iets aan het kapot gaan is, ik het laat vervangen. Enige wat we bij de Paj' zo misten, was de polie van de V-riem die vast aan het lopen was. ('k Zat wel al maanden aan zijn oren te zagen dat er iets "piepte" ).

 

Daarnaast kan ik voor £11-14K ook een deftige pechverhelpingsverzekering afsluiten.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei The Swede:

Bedoeling is in die auto de halve IKEA te kunnen vervoeren, en, als het kan, ook efkes 7 man kan meepakken.

Dan staat een X5 dus niet meteen bovenaan het lijstje.

Als deze eisen boven imago staan dan zou ik toch nog wat verder zoeken in het Japanse / Amerikaanse gamma.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, abtler said:

Dan staat een X5 dus niet meteen bovenaan het lijstje.

Als deze eisen boven imago staan dan zou ik toch nog wat verder zoeken in het Japanse / Amerikaanse gamma.

Wie heeft het ooit over imago gehad? 

Ik heb in dit ganse topic nooit gesteld dat ik imago als criterium had.

Heb wel gesteld dat Amerikanen een absolute "nee" waren.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid