Ga naar inhoud

SUV werkpaard vervanger? Thoughts?


The Swede

Aanbevolen berichten

Vreten die dingen geen xDrive aandrijvingen? Als je verkeerde wielen zou steken is het spel al naar de kloten, gaat dat met 3,5 ton aan sleurhut niet veel sneller?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ook verre van kisten waar je probleemloze km van mag verwachten. Stevig gereden xDrive-systemen hebben de neiging om de geest te geven. Idem met modellen die hard hebben gesleept. En de karren met een ongelijke rolomvang voor- en achteraan (dus staggered wheel setup) zijn ook redelijk teer. Verteilergetriebe swappen duurt een halve dag en kost in stukken tussen de 750 EUR (gereviseerd) en de 2.000 EUR (nieuw). Net zoals alle Duitse karren met luchtvering sinds eind de 90's zijn de X5 ook niet foutloos aan de achterophanging (compressor, balgen). Let op met panoramisch dak: de E70 (vorig model X5) heeft dezelfde problemen ermee als de E61 (vorige '5 touring, zoals ik er eentje heb): torsiespanning die 't doet barsten (al is dat nu opgelost, naar 't schijnt) en verstopte afvoerkanalen doen water tot in de zijkanten achteraan sijpelen waar de elektronica huist. En tenslotte: X5 hebben meestal knoerten van (loodzware) velgen/banden, waardoor ze extra teer zijn aan de alu ophangingsarmen en -bussen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei Polygoon:

Vreten die dingen geen xDrive aandrijvingen? Als je verkeerde wielen zou steken is het spel al naar de kloten, gaat dat met 3,5 ton aan sleurhut niet veel sneller?

Ja en neen. Het komt voor, zeer zeker, maar 't gaat niet aan het tempo waaraan men dat soms wel eens beweert. Sure, een X5 met 315 sloffen achteraan, die dan ook nog eens wordt gereden alsof het een kart is, die gaat daar veel kans toe hebben. Maar als je dat een beetje normaal gebruikt, valt dat allemaal best mee. Maar zoals je 't zegt: stevig gebruik, stevig slepen en ongelijke rolomvang voor- en achteras zijn de 3 elementen die de kans op brokken doen toenemen. Bij marchands wordt dat uiteraard (owv prijs en risico) botweg omschreven als "miseriebakken, die gaan allemaal kapot", maar we weten allemaal dat we het woord van een marchand met een paar trailerladingen zout moeten nemen. :D (Al zit er dus wél een grond van waarheid in.)

Mijn kar heeft dik 220k km ondertussen, heeft heel zijn leven gesleept (tientallen keren zeilboten slepen per jaar bij de 1e eigenaar, af en toe een RIB en maandelijks meerdere keren een kleine werfaanhanger bij mij) en wordt niet gespaard (ook niet met 't rechter pedaal). Alleen rijd ik daar met verstand mee, nl. zacht vertrekken, zorgzaam manoeuvreren, enz.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gezien ik zelfs een loempe Paj op series 80 banden als een rallyauto gebruik... best wegblijven van de X5 dus :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

P38 was ramp, L322 houdt ook beter zijn waarde. Heb zelf een tijd overwogen om een 2de hands L322 V8 4.4 naft aan te schaffen op LV. Maar door de onverwacht hogere aanschafprijs zo maar gelaten. Buurman heeft L322 3.6 tdv8. Buiten een batterij die zich eens leegtrekt geen noemenswaardige kosten. Is zijn 3de range na een P38 en een classic. En zijn 4de landrover tout court. 

Ik denk wanneer je een LR laat onderhouden bij onafhankelijke garagist dat het meevalt + een sterke online community. Stukken zijn goedkoop te vinden in UK .

Een Lc V8 zou ik ook nog overwegen, is rationeler dan een range en minder geavanceerd. En daardoor dan wel weer meer bedrijfszeker,maar ook duurder.

Al die andere aangehaalde Vw's en mercs gaan niet voldoende kunnen geven. Niet naar gebruik en niet naar plezier imho. Niets zo pijnlijk als met een afgebrakte Merc te moeten rijden, een gebrakte Lc of LR is pure kudos.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-1-2017 om 20:59 zei The Swede:

Ik koop nie bij moffen. 

Is niet de eerste die dit zegt en meent. Je moet al heel goede mecanicien zijn om daar het kaf van het koren te scheiden. Opgelapte wrakken, KMS terugdraaien dat het gene nama heeft, jahreswagens die er geen blijken te zijn, enz.

Waarom niet kijken naar een Nissan Patrol LWB? Zal misschien al ergens in de laatste 9 pagina's staan? 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

On 1/6/2017 at 4:25 PM, Geezer said:

Bemerking over bodemvrijheid en kofferruimte gemist?

Den @dragonfly gaat u één en ander es moeten uitleggen

14 hours ago, utah said:

Is niet de eerste die dit zegt en meent. Je moet al heel goede mecanicien zijn om daar het kaf van het koren te scheiden. Opgelapte wrakken, KMS terugdraaien dat het gene nama heeft, jahreswagens die er geen blijken te zijn, enz.

Waarom niet kijken naar een Nissan Patrol LWB? Zal misschien al ergens in de laatste 9 pagina's staan? 

Probleem met Patrol is dat die ouder zijn en minder krachtig. Dus waarom zou ik veranderen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei The Swede:

Bemerking over bodemvrijheid en kofferruimte gemist?

Den @dragonfly gaat u één en ander es moeten uitleggen

Ik vrees dat ze niet beter weten omdat ze nog nooit in het Noorden geweest zijn :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, dragonfly said:

Ik vrees dat ze niet beter weten omdat ze nog nooit in het Noorden geweest zijn :D 

Of de koffer van nen auto gebruiken voor een toer van de Noordpool van 4 weken met madam, ne kleinen en nen surprise visitor :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei The Swede:

Of de koffer van nen auto gebruiken voor een toer van de Noordpool van 4 weken met madam, ne kleinen en nen surprise visitor :D

Daar ga je toch iets moeten aan doen, ofwel minder meepakken of beter organiseren met bakken/dozen :lolz: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee gij. Eerst ding echt verkopen en geld zien. Dan es nadenken.

Ga BMW een tijdje gebruiken misschien terwijl ik iets anders zoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid