Ga naar inhoud

SUV werkpaard vervanger? Thoughts?


The Swede

Aanbevolen berichten

Dus je bent eigenlijk de goeiekoop (aankoop, verbruik, used premium car) aan het wegsteken achter je zgz goesting dat de v8 diesel je beter ligt, zoals de rechtgeaarde Vlaming doorgaans doet met zijn salariswagen? :D Ge zijt uwe klijt dus nog ni volledig kwijt, allez. :D

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, gTa said:

Dus je bent eigenlijk de goeiekoop (aankoop, verbruik, used premium car) aan het wegsteken achter je zgz goesting dat de v8 diesel je beter ligt, zoals de rechtgeaarde Vlaming doorgaans doet met zijn salariswagen? :D Ge zijt uwe klijt dus nog ni volledig kwijt, allez. :D

:lolz:

En gij zijt AM-style mijn woorden aan het verdraaien? ;)

Gij hebt mij gevraagd of een benzine niet wat goedkoper was, en ik heb u daar negatief op geantwoord... :D

 

De aankoopprijs is niet echt wat me naar het éne of het andere model gaat drijven. Een redelijke wagen vinden, is belangrijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[emoji38]z:
En gij zijt AM-style mijn woorden aan het verdraaien? [emoji6]
Gij hebt mij gevraagd of een benzine niet wat goedkoper was, en ik heb u daar negatief op geantwoord... [emoji3]
 
De aankoopprijs is niet echt wat me naar het éne of het andere model gaat drijven. Een redelijke wagen vinden, is belangrijker.

Ik vind dat jij ook af en toe eens paard mag rijden. :D

Zo'n bakken, idd: mij zou enkel de degelijkste / betrouwbaarste interesseren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ICM said:

Twaalf pagina's verder over dit of dat, maar geen aankoop. Ik geloof er niet meer in. Aandachttrekkerij ja!

Ik probeer me wat aan te passen aan jullie stijl, he ICM. 

Al heb ik toch nog wat werk als ik 60-70 paginas wil volgezeverd krijgen met hete lucht. ;)

*note to self: volgende keer een topic beginnen over een BMW 1 of 2, of een Mercedes C* 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, gTa said:


Ik vind dat jij ook af en toe eens paard mag rijden. :D

Zo'n bakken, idd: mij zou enkel de degelijkste / betrouwbaarste interesseren.

Moest het mijn eerst of tweede auto zijn, dan kijk je ook wat naar hoe aantrekkelijk etc. Maar dit hok is echt dat waar ik steeds instap wanneer je 1 of andere "klus" moet klaren waarvoor je je auto eigenlijk niet wil gebruiken. ;)

Nog niet gezegd dat ik richting Range ga gaan. Kan nog altijd een Paj worden die getuned is.

Eind februari/gebin maart es werk van maken als er wat minder werk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden zei The Swede:

xDrive transfertbak is gevoelig (vroeger érg, nu nog altijd een beetje) aan

  • stevig/sportief gebruik, ofte 'jerky' rijstijl waarbij vaak clunks in/out de driveshafts komen
  • intensief (zwaar) slepen, waarbij bovenstaande veel vaker voorkomt (ook zonder sportieve rijstijl) gezien het trekkend (accelereren) en duwend (vertragen) gewicht van de sleep
  • ongelijke rolomvang van voor- en achterwielen (i.e. bij bredere banden achteraan dan vooraan, ofte zoals de Duitsers dat zo mooi en efficiënt in één woord noemen: Mischbereifung).

Die 4.8 ken jij beter dan ik. :D is een aangename motor, karaktervol, smeuïg, niet gestresst. Maar 't is zeker géén bullitproof ding. Er zijn wel wat (kleinere maar ambetante) issues mee.

Ik kan eigenlijk geen 1 punt bedenken waarop dit ding beter zou zijn dan een Range. :oops: Want zo'n X5 is nu ook niet het toonbeeld van "inzetten en vergeten" qua onderhoud en fixes e.d. En ze zijn best duur als ze bij de dealer binnen moeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Carlito said:

Neen.

1 BMW op uw oprit kan ik nog tolereren, maar dat is het maximale

:lolz:

 

Hebt gij vroeger bij BMW niet gewerkt? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, gTa said:

xDrive transfertbak is gevoelig (vroeger érg, nu nog altijd een beetje) aan

  • stevig/sportief gebruik, ofte 'jerky' rijstijl waarbij vaak clunks in/out de driveshafts komen
  • intensief (zwaar) slepen, waarbij bovenstaande veel vaker voorkomt (ook zonder sportieve rijstijl) gezien het trekkend (accelereren) en duwend (vertragen) gewicht van de sleep
  • ongelijke rolomvang van voor- en achterwielen (i.e. bij bredere banden achteraan dan vooraan, ofte zoals de Duitsers dat zo mooi en efficiënt in één woord noemen: Mischbereifung).

Die 4.8 ken jij beter dan ik. :D is een aangename motor, karaktervol, smeuïg, niet gestresst. Maar 't is zeker géén bullitproof ding. Er zijn wel wat (kleinere maar ambetante) issues mee.

Ik kan eigenlijk geen 1 punt bedenken waarop dit ding beter zou zijn dan een Range. :oops: Want zo'n X5 is nu ook niet het toonbeeld van "inzetten en vergeten" qua onderhoud en fixes e.d. En ze zijn best duur als ze bij de dealer binnen moeten.

Paar vraagjes hierbij:

1. Wat zijn die ambetante problemen bij de V8? (Weet ik tenminste wat ik bij de mijne in het oog moet houden) ;)

2. Klopt hat dat de wagen in de fotos geen 'gemengde bandenmaat' heeft?

3. Wat gaat er kapot bij die xDrive?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, gTa said:

Ik kan eigenlijk geen 1 punt bedenken waarop dit ding beter zou zijn dan een Range. :oops: Want zo'n X5 is nu ook niet het toonbeeld van "inzetten en vergeten" qua onderhoud en fixes e.d. En ze zijn best duur als ze bij de dealer binnen moeten.

Je hebt gelijk dat het twee totaal verschillende voertuigen zijn en de X5 moet al helemaal onderdoen qua "4x4". 

Het plezier dus even "ongeacht wat" een berg of zo te kunnen oprijden, heb je dus niet.

Anderzijds doe ik nogal wat weg kilometers en op dat gebied is de X5 ook wel een erg aangename wagen die bovendien een gigantische koffer heeft en met 7 plaatsen kan gekregen worden. Plus, met wat geluk vind je er 1 die 3500kg mag trekken. Daarnaast verliest hij ook weinig van zijn herverkoopwaarde. 

Nadeel wel opnieuw: 4.8 is een atmo en om te slepen gaat die moeten onderdoen voor een Range SC of TDV8 waarschijnlijk. 

Is maar een alternatief dat ik overweeg ;)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei The Swede:

:lolz:

 

Hebt gij vroeger bij BMW niet gewerkt? ;)

Ik heb bij BMW inderdaad een tijdje niet gewerkt, ik gaf daar les :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minutes ago, Carlito said:

Ik heb bij BMW inderdaad een tijdje niet gewerkt, ik gaf daar les :ninja:

En hebben ze er veel van opgestoken ? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Carlito:

Dat Benz beter is :ninja:

Werkt nu iemand bij ons die les gekregen heeft van mij :lolz:

 

Laat dit een ommekeer zijn van aankoopgedrag op AM. :ninja:

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei The Swede:

Paar vraagjes hierbij:

1. Wat zijn die ambetante problemen bij de V8? (Weet ik tenminste wat ik bij de mijne in het oog moet houden) ;)

2. Klopt hat dat de wagen in de fotos geen 'gemengde bandenmaat' heeft?

3. Wat gaat er kapot bij die xDrive?

Vraag 1: ge moet 'es, als ge wat tijd hebt, US fora besnuffelen met de zoektermen "N62 issues". :D  (Uiteraard: het slechte komt altijd op het internet maar het goede bijna nooit.)  Nogal wat lekproblemen her en der. Soms ook overheaten.

Vraag 2: ik denk het, voor zover ik 't me herinner had die een squared set, yep.

Vraag 3: ergens *Iets* vanbinnen in de "Verteilergetriebe". Dat is een bijkomende tandraderbak die aan/achter de versnellingsbak wordt gekoppeld waardoor er ook een aandrijfas naar voor loopt. Ze doen dat niet open bij BMW, als 't kapot is, zeggen ze "er moet een nief in" en dan zijt ge veel pesos kwijt.

 

 

 

Op dees foto's ziet ge 't spel goed zitten:

hqdefault.jpg

Razdatka_bmw.jpg

xdrive-005-6444652878739137670.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gTa

Merci :)

Die N62 problemen had ik nog niet van gehoord. De 3.0d biturbo enigszinds beter? Qua xDrive kan ik, logisch, wel volgen waarom een transferbak kapot gaat als je met wielen van andere diameter gaat rondrijden. Da's een beke alsof het linkerwiel en het rechterwiel van uw auto een andere diameter hebben en uw diff dus constant zit te werken.

Dat ze kapot gaan als je het ding afragt (iets wat BMW rijders NOOIT doen) of als je het wat zwaar belast verwondert me ook niet (uiteindelijk is BMW ook niet gekend voor zijn oerdegelijkheid).  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik vind dat ze verdorie een transfertbak moeten maken die wél om kan met een (minimaal) gelijke rolomvang voor- en achteraan. Vooral als je, zoals BMW zelf beweert, een xDrive systeem op de markt zet dat het sportievere rijplezier wil ondersteunen. Ik zou me daar eens technisch in moeten bijlezen, om te zien of er ook daadwerkelijk een technische oplossing in zit die dat weldegelijk opvangt. Het kan bijna niet anders, eigenlijk...

Alle motoren, alle auto's, alle modellen, alle merken hebben sterke en zwakkere punten. Net zo de N62. Maar je moet dat allemaal met een korrel zout nemen, er gewoon vertrouwen in hebben, er oordeelkundig mee rijden, en het materiaal met respect behandelen en onderhouden. Dan komt dat meestal wel goed. Kijk naar mijn '5 touring, zogezegd een spel dat bij minder dan 200.000 km al helemaal uit elkaar moest vallen, de versnellingsbak (een ZF 6HP nota bene, in bijzonder veel toepassingen ingezet maar wonder-o-wonder ze gaan enkel bij BMW precies kapot bij de vleet, zo zegt men toch) zou al lang toast moeten zijn, mijne transfertbak zou al lang naar de haaien moeten gegaan zijn, enzovoort enzoverder. Mjah, nog geen problemen, hoor. :D Heb enkele vrienden met X5, sommige al meerdere gehad zelfs: nog geen één heeft ooit een transfertbak moeten vervangen (en ze rijden quasi allemaal met X5'jes met M Pack en absurd brede sloefen achteraan). Dus: of je N62 kapot gaat gaan: probably not. Indien wel: dan heb je meteen al 't voordeel dat je voorgangers hebt die er online al over geschreven hebben, dus dan kan je je al wat bijlezen. Zo zie ik het. :D
En als je dat risico niet wil, dan moet je maar zo'n ding niet kopen, vind ik. Maar hey, kijk je naar Benz of naar gelijk welk ander merk, dan is het ook daar weer van datte, maar dan soms op andere vlakken. Als zelfs al een Toyota Landcruiser met een low output V8 diesel al niet meer zo betrouwbaar blijkt ... wat is er dan wél nog betrouwbaar? Defender? Forget it. Een "degelijke" archaïsche Wrangler? Forget it. Mercedes G? At what ticker price, plus niet gezegd dat daar ook 'es geen dieselmoteur een probleemke oploopt. Enzoverder.

Dat laatste klopt zeker, BMW's verouderen voelbaar. Ze blijven geen 8, laat staan 15 jaar goed rijden zonder duidelijke tekenen te vertonen van verslappen, onnauwkeurig worden, breuk hier en daar, ...  Geen enkele auto, vrees ik, maar als je aanstuurt in de richting dat Benz dat beter doet: ik denk dat je gelijk hebt (met uitzondering van de Benz-producten van de mid 90's tot early 2000's daar, dat was niet goed, toen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid