Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, josenjef zei:

 

Rijk moet je niet zijn om die keuzes te maken in mijn ogen, voor de prijs van een nieuwe Clio rij je met een tweedehands i3. Genoeg gezinnen hebben 2 wagens, dus als daar iets naast staat dat die 150 km+ verplaatsingen kan doen kan het echt wel.

 

Ben je nu serieus een nieuwe wagen van 15K aan het vergelijken met een zeven jaar oude tweedehands welke nieuw 40K heeft gekost?

EV is niet weggelegd voor particulieren, toch niet de komende tien jaar. Tenzij voor diegenen die er veel voor over hebben. TCO klopt van geen kanten, tal van praktische belemmeringen, etc.

Als je thuis kan laden heb je al een heleboel dingen voor elkaar, maar dat vergt ook de nodige uitgaven.

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minutes ago, Logic said:

Het geluid van een ICE is als een mes dat langs beide kanten snijdt. Een zegen voor het rijplezier, dat geef ik toe, en heel soms mis ik dat. Maar ik weet ook dat het niet zonder z'n nadelen komt, soms kan het ook vervelend (luid) zijn en gaan storen. 

 

95% van de ICE's op de weg momenteel klinken toch kut. Zal nogal een achteruitgang in "sound" zijn als iedereen morgen zijn 1.6 lease-diesel moet inleveren voor een EV.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Als ik me al zo zou verplaatsen voor lange afstanden (ik zou sowieso minder vakantie hebben, niet alleen de vakantie zelfs, maar als elke verre werkreis 2 dagen extra "duurt"......) 

Soit als ik me al zo zou verplaatsen vraag ik me af wat er leuker is dan MOETEN aan een laadpaal te stoppen en daar al je behoeftes vervullen :D

Als ik moet pissen dan moet ik pissen en rijd ik de parking op, gewoon wanneer ik wil. Met eten hetzelfde. Ik maak graag mijn eigen keuzes :D

Ik zie het voordeel niet om dat specifiek aan aan laadpaal te moeten doen. Pas op dat gaat effectief allemaal alleen verbeteren en beter gaan, maar ik koop dan wel wanneer het effectief zo is. Tegen dan zijn er al 3 nieuwe meer revolutionaire modellen uit. 

vooral dit...Als ik alleen onderweg ben voor een langere rit neem ik zelfs boterhammen mee en leg ik een zakdoek op mijn schoot om onderweg te eten. Een number 2 kan je idd in een wegrestaurant als je eens moet tanken, maar plassen kan gewoon op een normale parking tegen een boom.

Ik huiver van het gedachte dat je daar 20 minuten op je gsm moet liggen tokkelen omdat je auto staat te laden. Dat is zoals je telefoon of laptop in het stopcontact steken en je daar dan gewoon bij staat...zonder iets nuttigs te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Liquid Li0n said:

Ik huiver van het gedachte dat je daar 20 minuten op je gsm moet liggen tokkelen omdat je auto staat te laden. Dat is zoals je telefoon of laptop in het stopcontact steken en je daar dan gewoon bij staat...zonder iets nuttigs te doen.

Zo gaat dat in de praktijk helemaal niet.

Die 20 minuten sta je dan met andere Tesla eigenaars te keuvelen over hoe geweldig Elon het wel niet voor mekaar heeft.

  • Grappig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Bij mij begint het al met "zolang je geen langere afstanden doet", dat is voor mij al direct de reden van no go. Dat is objectief geen verbetering, absoluut niet, een achteruitgang (het zou toch vooruitgang moeten zijn?) 

Als je mijn grootste struikelblok uitsluit, tja. Dat is zoals zeggen waarom neem je je fiets niet, zolang je geen langere afstanden doet :D

 

Maar los daarvan: MIJN ervaring, iedereen is anders.

- EV: emotieloos, echt emotieloos

- Range Anxiety, aanlsluitend eco driving (dat zeg me nu eens echt niets)

- Plannen

- Parkeer mogelijkheden

- Overnachtingen en hotels afhankelijk van mogelijkheden tot laden

- Sound, het leven van een "motor"

 

Eigenlijk zie ik maar 2 voordelen

- De stilte bij momenten (staat haaks op mijn voorkeur voor een sound), maar in sommige omstandigheden is dat echt een voordeel

- Het thuisladen voor de kortere afstanden, de luxe niet naar een tankstation te moeten.

- (met momenten autopilot) al is de "distronic" bij de meeste merken meer dan voldoende voor mijn file gebruik. 

 

Kan jij me op jouw beurt de na en voordelen opsommen, vanuit jouw perspectief. 

Lange afstanden gaat perfect, maar neemt meer tijd in beslag, dus bij mij is het vooral van hoe dikwijls je lange afstanden moet doen. Ik kan 400km doen met mijn Tesla, en met de nieuwe EQS gaan er dat 600 zijn. De dagen dat ik meer dan 400 km doe in 1 dag, zakelijk, zijn er hoe langer hoe minder.

Emotieloos: Tja, als je de middelen hebt om als alternatief een dikke V8 te kopen, dan is het alternatief idd beter. Maar voor 90% van de zakelijke rijders is het om hun 4cil. diesel te vervangen, dus die gaan qua emotie er zeker niet op achteruit, integendeel

Range anxiety: Zoals ik al zei, meer dan 400km per dag is zeldzaam, en snelladers zijn er meer dan voldoende, en die komen er zelfs nog iedere dag bij. Na 110k km nog nergens moeten wachten.

Plannen: Bij verdere afstanden is er dat wel een beetje bij. Voorlopig toch nog.

Parkeermogelijkheden: Hier snap ik niet wat je bedoelt. Ik mag met mijn Tesla toch overal staan... of zijn er plaatsen waar ze EV's verbieden? 

Overnachtingen en hotels: Hier heb je een punt. Als je lange afstanden doet, en je onderweg moet laden heb je de keuze, ofwel aan een snellader wat tijd vergt, ofwel 's nachts aan een hotel. Als je dat dikwijls moet doen, is dat idd een nadeel.

Sound: Zoals ik al zei, jij bent een echte autofreak, en het de luxe om een dikke zalig klinkende motor te kunnen kopen, dan begrijp ik dat. Echter, in het hele drukke verkeer, met al die trajectcontroles, zie ik niet in waar je nog met een dikke motor overdag echt kan genieten. Ik geniet meer van de stilte en het comfort, en houd die brommende motoren voor in de vrije tijd, als het overal minder druk is, en ik wegen kan opzoeken waar je wel meer kan genieten van de power en bijhorende sound.

Ik treed Logic bij met zijn voordelen, en vind vooral dat een EV heel gemakkelijk rijdt. het heeft geen vertragingen door schakelmomenten, waardoor het zeer vlot en vloeiend te rijden is. Ook zorgt; bij mij alleszins, dat ik rustiger rijd. Zo'n EV zweept niet zo op als een potente ICE-motor, en dat zorgt er bij mij voor dat ik minder snel rijd dan vroeger. Van een rit in mijn EV kom ik tot rust...

De fiscale voordelen spelen voor mij een grote rol, en het feit dat ik hier goedkoop aan de firma kan laden met de opbrengst van onze zonnepanelen. 

Ik heb een Tesla, en de Autopilot is van een hoog niveau, waardoor ik het ook echt wel veel gebruik. Donderdag ga ik de EQS testrijden, en ga ik eens kijken of deze mij kan overtuigen.   

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, msxx zei:

Ben je nu serieus een nieuwe wagen van 15K aan het vergelijken met een zeven jaar oude tweedehands welke nieuw 40K heeft gekost?

EV is niet weggelegd voor particulieren, toch niet de komende tien jaar. Tenzij voor diegenen die er veel voor over hebben. TCO klopt van geen kanten, tal van praktische belemmeringen, etc.

Als je thuis kan laden heb je al een heleboel dingen voor elkaar, maar dat vergt ook de nodige uitgaven.

Dat is 100% waar.

Dat ze dus maar eerst beginnen met de vele firmawagens die iedere dag in de file staan op de snelwegen richting hun werk of klanten. Die wijziging naar EV's kan wel met fiscale voordelen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Als ik me al zo zou verplaatsen voor lange afstanden (ik zou sowieso minder vakantie hebben, niet alleen de vakantie zelfs, maar als elke verre werkreis 2 dagen extra "duurt"......) 

Soit als ik me al zo zou verplaatsen vraag ik me af wat er leuker is dan MOETEN aan een laadpaal te stoppen en daar al je behoeftes vervullen :D

Als ik moet pissen dan moet ik pissen en rijd ik de parking op, gewoon wanneer ik wil. Met eten hetzelfde. Ik maak graag mijn eigen keuzes :D

Ik zie het voordeel niet om dat specifiek aan aan laadpaal te moeten doen. Pas op dat gaat effectief allemaal alleen verbeteren en beter gaan, maar ik koop dan wel wanneer het effectief zo is. Tegen dan zijn er al 3 nieuwe meer revolutionaire modellen uit. 

Ik heb al meerdere keren gezegd dat het in uw geval met die regelmatig verre zakelijke trips beter is met ICE blijven te rijden. Maar hoeveel % van de mensen die een firmawagen hebben moeten dat doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik heb al meerdere keren gezegd dat het in uw geval met die regelmatig verre zakelijke trips beter is met ICE blijven te rijden. Maar hoeveel % van de mensen die een firmawagen hebben moeten dat doen? 

Firma waar ik nu op project zit, daar is dit sinds vorig jaar zo, en nu nog. Voor de buitenlandse trips werd gevraagd dit met de auto te doen, en dus niet het openbaar vervoer (vliegtuig of trein) te gebruiken. De niet-Europese trips zijn omgetoverd tot online meetings. Maar dit is natuurlijk maar een tijdelijke maatregel, tot ergens in 2022, wanneer hopelijk die corona eens verdwenen zal zijn.

19 minuten geleden, ir_fuel zei:

Zo gaat dat in de praktijk helemaal niet.

Die 20 minuten sta je dan met andere Tesla eigenaars te keuvelen over hoe geweldig Elon het wel niet voor mekaar heeft.

goeike, maar in realteit: ik rijd vaak langs die FastNed charger in Peutie en dat is toch maar zielig vind ik...

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, msxx zei:

Ben je nu serieus een nieuwe wagen van 15K aan het vergelijken met een zeven jaar oude tweedehands welke nieuw 40K heeft gekost?

EV is niet weggelegd voor particulieren, toch niet de komende tien jaar. Tenzij voor diegenen die er veel voor over hebben. TCO klopt van geen kanten, tal van praktische belemmeringen, etc.

Als je thuis kan laden heb je al een heleboel dingen voor elkaar, maar dat vergt ook de nodige uitgaven.

Ik vergelijk serieus een auto van 5 jaar of ouder met een nieuwe, dat is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij kan een nieuwe van 2 klassen lager perfect naast een tweedehands staan. Ik vind een EV ook echt leuker voor rond de kerktoren te rijden dan een basic Clio.

Met een Zappi bijvoorbeeld duw je perfect enkel het overschot van je zonnepanelen in je EV zonder er moeten over na te denken.

Ik leef in een typische middenklasse omgeving buiten de stad. Dus veel van de mensen die ik zie, met een 2de wagen voor de vrouw die rond de kerktoren blijft, kan dat volgens mij perfect aan. En geen onderhoud niet meer en hun vent niet om de paar maand naar het tankstation sturen, comfortabele automaat om rond de kerktoren te rijden, ... En hun zonnepanelen blijven toch nog iets "opbrengen".

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd hetzelfde in dit soort topics :D Ook altijd leuk.

Tis toch geen avans, je krijgt me niet overtuigd en als het allemaal waar is, moet ik echt wel een oen zijn om geen EV te kopen.

En omgekeerd: mensen die een EV kopen weten ook wel waarom, voor alle duidelijkheid in een min of meer satirische versie:

Meestal zijn dat zelfstandigen voor het fiscaal voordeel of als derde auto,  die daarna allerlei verhalen ophangen om dat te verdoezelen. 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, josenjef zei:

Ik vergelijk serieus een auto van 5 jaar of ouder met een nieuwe, dat is natuurlijk persoonlijk, maar voor mij kan een nieuwe van 2 klassen lager perfect naast een tweedehands staan. Ik vind een EV ook echt leuker voor rond de kerktoren te rijden dan een basic Clio.

Met een Zappi bijvoorbeeld duw je perfect enkel het overschot van je zonnepanelen in je EV zonder er moeten over na te denken.

Ik leef in een typische middenklasse omgeving buiten de stad. Dus veel van de mensen die ik zie, met een 2de wagen voor de vrouw die rond de kerktoren blijft, kan dat volgens mij perfect aan. En geen onderhoud niet meer en hun vent niet om de paar maand naar het tankstation sturen, comfortabele automaat om rond de kerktoren te rijden, ... En hun zonnepanelen blijven toch nog iets "opbrengen".

 

Je hebt het over de rijke 20% van de bevolking dus 🥸

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, msxx zei:

Je hebt het over de rijke 20% van de bevolking dus 🥸

Die rijden Taycan of Tesla 😉 hier in de marginale driehoek toch 😄

 

aangepast door josenjef
Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Altijd hetzelfde in dit soort topics :D Ook altijd leuk.

Tis toch geen avans, je krijgt me niet overtuigd en als het allemaal waar is, moet ik echt wel een oen zijn om geen EV te kopen.

En omgekeerd: mensen die een EV kopen weten ook wel waarom, voor alle duidelijkheid in een min of meer satirische versie:

Meestal zijn dat zelfstandigen voor het fiscaal voordeel of als derde auto,  die daarna allerlei verhalen ophangen om dat te verdoezelen. 

 

Moest je zoals ik slechts 30k km per jaar doen, en voor het werk zelden buiten de Benelux komen, zou je dan dan nog geen EV kopen?

Ik ben een zelfstandige, en heb mijn tesla Model S gekocht omwille van het fiscale voordeel (meer auto voor minder geld), omdat ik m' knap vind, omdat 'm ruim en comfortabel is, omwille van wat 'm kan qua software, en omdat het mijn eerste auto is waarmee ik al mijn zakelijke km's doe, en zelfs de helft van mijn vrijetijdskm's. Maar, ik heb nog een 2de en 3de auto, die ik dus gebruik voor de resterende 50% van mijn vrijetijdskm's. Moest ik geen autofreak zijn, dan had ik enkel een Tesla. Moest ik geen Porsches 911 hebben naast de Tesla, en dus alle km's moeten doen met 1 auto, dan kocht ik een Taycan of een i4. Ja, ik ben een EV-lover. ☺️ 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee op dit ogenblik (nog) niet. Ik ben geen fan genoeg om die nadelen erbij te nemen en ik zie, oprecht (zoals reeds aangegeven) geen voordelen met uitzondering het thuis tanken en "fiscaliteit". Oprecht niet.

Ik zou trouwens anders wel gek zijn een lichte vracht SUV te verkiezen terwijl ik een X5 45e voor de  helft van de kost kan rijden etc..... en het is nu niet dat ik geen EV zou kunnen kopen he. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

't Is toch altijd een geval van viewpoints en use-cases neen?
Allez, in mijn geval is het een simpele ...
-> hoeveel dagen per jaar rij ik +400km op 1 dag (met de auto)? = 4 à 6
-> stap ik buiten 'gewone verplaatsingen' soms nog in de auto voor plezierritjes? = neen
-> kan ik thuisladen? = ja
-> wil ik rekening houden met fiscaliteit, vaa, etc ...? = ja
-> word ik vrolijk van een dikke V8 en een leuke roffel onder de motorkap? = ja, maar niet genoeg om er enkel maar voor ww-verkeer een pak meer voor te betalen

Ergo, een EV is een match

Moest ik nu elke week een rit van +400km enkel moeten doen, dan zou ik al eens (serieus) twijfelen.
Moest een dikke ICE fiscaal gelijk zijn aan een EV dan zou ik niet twijfelen
Moest ik niet kunnen thuisladen, dan kwam er geen EV in huis
Enz ...

't Is hier een forum van likeminded people, maar vergeet niet ... the other 80% don't give a fuck about all that stuff

 

aja, for the record ...
Ik heb voor de fun momentjes wel nog een track-only S1000RR staan (en nog wat ander speelgoed waar ik dit jaar zelf nog geen tijd voor gehad heb om ze zelf maar eens te starten) 😉

aangepast door WoKe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu we hier toch aan het denken zijn over een vervanger voor onze ouwe diesel snap ik niet waarom hybride zo verguisd wordt. Als iemand meestal korte afstanden doet en een enkele keer een lange afstand lijkt het praktisch als de korte afstanden electrisch gebeuren en de lange afstand met naft. Dan wilt ge wel een plug in hybride.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb op het punt gestaan om van job te veranderen (reden dat ik het afgeblazen heb doet er niet toe). Terug naar België ipv NL. En om aan mijn huidig netto loon (dank u veel Belgische fiscaliteit) tegemoet te komen werd er een firmakrel met tankkaart voorgesteld. Maar voor het budget dat ze mij voorstelde kon ik echt geen EV kiezen. 
Ik had al een tegenvoorstel klaar om toch minstens een plug-in of kleine EV te rijden.

Als ik het niet zelf moet betalen zou ik daar nog voor kiezen, zou puur een salariswagen zijn. Dus om mijn woon-werk kilometers te doen.
Maar dat zou dan wel weer een auto erbij zijn, ik ga echt de RCZ niet wegdoen voor een EV.

Ja, ik zie de voordelen van een EV, maar als enige auto om ook nog als hobby-auto te gebruiken... Daar ben ik nog niet klaar voor. Mss als de GTi16 ooit es terug rijdt dat ik er anders over denk. 
Ik moet wel zeggen, ik heb de luxe om hem thuis te laden als t nodig is. Kabel voor laaddinges in of naast de garage ligt klaar.
Maar ik zou als ik de stap naar EV zet nog verder willen gaan en die ook gebruiken als thuisbatterij. Maar dan zou ge natuurlijk ook weer de mogelijkheid moeten hebben om hem op t werk op te laden als de zon schijnt. Gaan alle bedrijven voor alle werknemers een laadpaal voorzien?
Lijkt me perfect te kunnen om 's avonds de auto in te pluggen en in te stellen dat er nog x-kWh moet overblijven om 's anderen daags op t werk te geraken (ik spreek nog altijd over salariswagens he). Zelfs een EV met een 50kWh batterij zou op na de koudste winternacht tot nu toe gemeten genoeg energie hebben om mijn wp de hele nacht te laten draaien en dan nog 75km te kunnen rijden.  (en verder van mijn woonplaats ben ik niet bereid te gaan werken)

Hier praten de meesten over auto's (S, Taycan, EQS...) die de gewone werknemer niet kan betalen, dus of deze discussie representatief is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, WoKe zei:


Moest een dikke ICE fiscaal gelijk zijn aan een EV dan zou ik niet twijfelen

Mijn kinderen zijn +18 en hebben een rijbewijs. Ik heb dit jaar in mijn Pan NUL keer mensen op de achterbank gehad. Dus een LV met dikke moteur :D

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minutes ago, Joske said:

Maar ik zou als ik de stap naar EV zet nog verder willen gaan en die ook gebruiken als thuisbatterij.

Dan ga je ver mogen zoeken. Het merendeel kan dat niet.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

een goede vergelijking is dit:

een EV en een Tesla in het bijzonder als een Hollywood Blockbuster zonder geluid. Ergens weet je wel dat het een steengoede film is, maar er is geen reet aan vergeleken met een B-film met het geluid aan. Van alle EV’s die nu verkrijgbaar zijn, maar niet betaalbaar voor de gewone bediende, is de Porsche Taycan nog enigszins te pruimen. De Tesla’s zijn inmiddels de Golfjes en Astra’s van de EV’s. Je ziet ze op iedere hoek van de straat, en iedereen die er een bezit, heeft de neiging om continu zijn morele superioriteit uit te spreken tegenover ICE’s of minder snelle EV’s. Net zoals een vegetariër of iphone gebruiker...die kunnen ook over niets anders praten. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

iedereen die er een bezit, heeft de neiging om continu zijn morele superioriteit uit te spreken tegenover ICE’s of minder snelle EV’s. Net zoals een vegetariër of iphone gebruiker...die kunnen ook over niets anders praten. 

🤓 daar is echt wel iets van. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid