Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

8 minutes ago, BMWMB said:

Met welke auto is dit dan?

10% thuis is zeer comfortabel. Ben jij al in paniek als je iphone nog 10% heeft als je die thuis dan in de stekker kan steken? 

Als dat de theorie is wel ja. Ik weet niet in hoeverre dit overeen gaat komen met de praktijk. Misschien is het die dag 5 graden kouder en blijven er van die 10 nog 2 over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gaan ook regelmatig eens een weekend naar zee, en huren dan steeds hetzelfde appartement waar we een ondergrondse perking hebben. De eigenaar van het appartement heeft er een stopcontact laten plaatsen voor zijn elektrische fietsen, maar ik kan er dan ook mijn Tesla inpluggen. Dat is dan wel maar aan goed 2kW, maar in 24u tijd is mijn batterij al weer compleet bijgeladen... Ik bedoel maar dat snelladen niet altijd nodig is. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, BMWMB zei:

Ik weet niet hoe oud uw kinderen zijn, maar die vinden dat plannen en laden net leuk. Onze kinderen rijden veel liever mee met mijn Tesla dan met de Velar van mijn vrouw. Onze zomervakantie met de Tesla was genieten, net omdat het eens anders was dan wat we gewoon zijn, en hoewel mijn vrouw het eigenlijk niet wilde (ah ja, wat ouder, dus is wat meer bang voor verandering 😄), moet ze nu toch toegeven dat dat perfect gaat. Ik heb vrienden met een EQC kunnen overtuigen om naar Spanje te gaan, en ook zij geven toe dat het zeer vlot gaat.

Hoe ver is het voor u tot aan de zee?

Vakantie, dan is bij ons de rit altijd deel van de vakantie. Dat zouden ze zelfs met een oldtimer doen die maar 90 per uur kan ;)

3 minuten geleden, BMWMB zei:

Er zullen nu op korte tijd heel wat snelladers bijkomen, waardoor het steeds gemakkelijker wordt om EV te rijden over langere afstanden.  In NL staan ze idd al een heel stuk verder.

Ondertussen is er ook een Fastned laadstation geopend tussen Leuven en Brussel, wat voor de Limburgers een superlocatie is.

Hageland hier, dat traject deed ik vroeger dagelijks en in het weekend ook zeer vaak. Maar tegenwoordig is het zo erg dat ik het zelfs nog niet gezien heb. Die uitbreiding komt er en daarom ook dat ik nu iets zoek tot 2024 en dan alles is ga herbekijken. Tesla is voor mij geen optie, dat past niet bij mij, ook niet budgettair.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de rit een deel van de vakantie is, integreer er dan de laadmomenten in. Dat is voor ons alleszins een deel van de fun. Als je echter zsm aan je eindbestemming wil zijn, en je wil geen tijd verliezen onderweg, dan is een EV vandaag idd minder geschikt. Maar als ik vrije tijd heb, dan wil ik geen stress, en rustig mijn tijd nemen voor de rit, want ook het verkeer kan ook tegenvallen...

De tijd dat je enkel met een Tesla vlot het land en Europa kon doorkruisen ligt stilaan achter ons. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, BMWMB zei:

Wij gaan ook regelmatig eens een weekend naar zee, en huren dan steeds hetzelfde appartement waar we een ondergrondse perking hebben. De eigenaar van het appartement heeft er een stopcontact laten plaatsen voor zijn elektrische fietsen, maar ik kan er dan ook mijn Tesla inpluggen. Dat is dan wel maar aan goed 2kW, maar in 24u tijd is mijn batterij al weer compleet bijgeladen... Ik bedoel maar dat snelladen niet altijd nodig is. 

Wij hebben jaren geleden onze garage verkocht aan zee, in ons gebouw is het ook een no go van in de kelder iets op te laden ... er paste ook geen deftige auto in ... Er komen zeker oplossingen, maar nu is het nog niet voor iedereen weggelegd 😉 is geen schande.

Ik heb er ook al zien inpluggen toen we gingen kamperen, zelfs deze zomer een nederlander met een oude Ampera, alles kan. Maar voor de massa is het te vroeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laden aan de laadpaal als vakantiefun :) 

Moet heel leuk zijn ! Zeker als je vrienden op dat ogenblik een foto sturen van op de bar aan het strand 👻

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Laden aan de laadpaal als vakantiefun :) 

Moet heel leuk zijn ! Zeker als je vrienden op dat ogenblik een foto sturen van op de bar aan het strand 👻

Ik heb t al meer of een keer gezegd: ik heb geen zonde interesse in EV's, mijn volgende wordt er denk ik zelfs een.

Maar ik zit zo in een "EV Belgium" groep op Facebook. Dat is echt niet te doen hoe zwart wit alles daar wordt gezien/gekleurd.
ICE is kut, maakt lawaai, stinkt, is traag, ... En EV is dikke fun. Het laden is een verademing, het constant bezig zijn met routeplannen is deel vd vakantie ...

En dan staat het vol met ergernissen over rondslingerende kabels op voetpaden, gasten die een laadplek bezetten ondanks dat hun auto volledig geladen is, ...

🤣 Echt grappig hoe de die hards in EV en ICE land de dingen naar hun hand zetten.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Laden aan de laadpaal als vakantiefun :) 

Moet heel leuk zijn ! Zeker als je vrienden op dat ogenblik een foto sturen van op de bar aan het strand 👻

Een typische reactie van iemand die nog geen zin heeft in elektrisch rijden. 😂

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, ir_fuel zei:

Het is geen auto meer, het is een tech gadget :) 

Binnen 5 jaar naar het containerpark? Want dat hele tech gevoel geeft mij daar wat argwaan over en dan bedoel ik niet de kwaliteit, maar hoe achterhaald gaan die dingen zijn op een paar jaar tijd? Als je ziet hoe Mazda iets kan lanceren dat zelfs bij de lancering te ver achter is op de markt. Tot nu toe lijken die EV's ook niet echt hun waarde te houden wanneer de constructeur niet kunstmatig ingrijpt in de 2de hands markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, josenjef zei:

Binnen 5 jaar naar het containerpark? Want dat hele tech gevoel geeft mij daar wat argwaan over en dan bedoel ik niet de kwaliteit, maar hoe achterhaald gaan die dingen zijn op een paar jaar tijd? Als je ziet hoe Mazda iets kan lanceren dat zelfs bij de lancering te ver achter is op de markt. Tot nu toe lijken die EV's ook niet echt hun waarde te houden wanneer de constructeur niet kunstmatig ingrijpt in de 2de hands markt.

vooral dat...een normale auto is al de helft waard als je de showroom buiten rijdt, dus je moet niet vragen bij een EV hoe dit gaat zijn binnen 5 jaar.

Je zag dat vroeger met een PC of een gsm ook, dat ging in grote stappen vooruit. En nu komt een nieuwe pc of nieuwe smartphone uit en moeten ze er meerdere camera's aan toevoegen of niemand koopt het nog.

De zelfstandige koopt nu een EV, binnen 5 jaar is deze afgeschreven en kan deze naar een particulier die er nog enkele jaren plezier mee heeft, maar dan...ik zie dit niet snel als een 3e hands naar Oost europa gaan hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, BMWMB zei:

Een typische reactie van iemand die nog geen zin heeft in elektrisch rijden. 😂

 Ja want als ik een EV koop dan wordt het wachten aan de laadpaal een vakantiegevoel ! Wat een onwetendheid :D

Nogmaals mocht het, buiten de fiscaliteit, een pakket zijn met voordelen dan mijn dino, waarom zou ik het niet doen? Uit onwetendheid? Wat weet ik dan niet? Dat tijd verdoen aan laadpaal FUN is? 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

De zelfstandige koopt nu een EV, binnen 5 jaar is deze afgeschreven en kan deze naar een particulier die er nog enkele jaren plezier mee heeft, maar dan...ik zie dit niet snel als een 3e hands naar Oost europa gaan hoor.

Het is daar ook niet meer wat het geweest was. https://www.youtube.com/watch?v=WWCUsWWJu9Y 😄 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Logic zei:

Het is daar ook niet meer wat het geweest was. https://www.youtube.com/watch?v=WWCUsWWJu9Y 😄 

 

ik was nochtans vorige maand op verschillende plekken in Polen en daar heb ik nergens een laadpaal of een EV gezien ze. Kameraad van me heeft een Tesla Model 3 dus we waren er echt op aan het letten waar laadpalen zijn en zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Buiten fiscaliteit en het "nooit moeten tanken" bij korte afstanden, zie ik atm geen voordelen. 

Misschien wat gewaagd om te zeggen maar zolang je geen langere afstanden doet, wat zijn dan de voordelen van een ICE? Buiten de facto range, en een kleiner segment waarbij voornamelijk fun primeert, ... ? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Logic zei:

Misschien wat gewaagd om te zeggen maar zolang je geen langere afstanden doet, wat zijn dan de voordelen van een ICE? Buiten de facto range, en een kleiner segment waarbij voornamelijk fun primeert, ... ? 

Bij mij begint het al met "zolang je geen langere afstanden doet", dat is voor mij al direct de reden van no go. Dat is objectief geen verbetering, absoluut niet, een achteruitgang (het zou toch vooruitgang moeten zijn?) 

Als je mijn grootste struikelblok uitsluit, tja. Dat is zoals zeggen waarom neem je je fiets niet, zolang je geen langere afstanden doet :D

 

Maar los daarvan: MIJN ervaring, iedereen is anders.

- EV: emotieloos, echt emotieloos

- Range Anxiety, aanlsluitend eco driving (dat zeg me nu eens echt niets)

- Plannen

- Parkeer mogelijkheden

- Overnachtingen en hotels afhankelijk van mogelijkheden tot laden

- Sound, het leven van een "motor"

 

Eigenlijk zie ik maar 2 voordelen

- De stilte bij momenten (staat haaks op mijn voorkeur voor een sound), maar in sommige omstandigheden is dat echt een voordeel

- Het thuisladen voor de kortere afstanden, de luxe niet naar een tankstation te moeten.

- (met momenten autopilot) al is de "distronic" bij de meeste merken meer dan voldoende voor mijn file gebruik. 

 

Kan jij me op jouw beurt de na en voordelen opsommen, vanuit jouw perspectief. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik volg @Jokke_vlo hierin. Het is geen verbetering om ergens te gaan tanken voor 40 minuten, wat voorheen in 3 minuten kon. Ik heb hier in de buurt, of bij vrienden van mij geen laadpaal op wandelafstand, laat staan een snellader. 

Als er dan al eens vrienden of kennissen zijn die in een huis wonen dan vind ik het zelfs al vervelend om te vragen of ik mijn gsm eens mag opladen, laat staan dat je dan een auto wil laten opladen met hun stroom...

Range angst zou ik gegarandeerd ook hebben, ik zit nu ook reeds mijn laptop of smartphone te tweaken dat deze zolang mogelijk meegaat. Maar qua auto rijd ik dan weer zo leeg mogelijk. Ik heb vaak nog 10 of 20 km actieradius vooraleer ik ga tanken, want zelfs op 0km actieradius kan je altijd nog langer doorrijden.

En verder vind ik het vaak lelijke modellen, heel klinisch met enkel een scherm of schermen en natuurlijk het gemis aan motorgeluid zoals nu van mijn 6 cilinders.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Rabbit zei:

Ik heb t al meer of een keer gezegd: ik heb geen zonde interesse in EV's, mijn volgende wordt er denk ik zelfs een.

Maar ik zit zo in een "EV Belgium" groep op Facebook. Dat is echt niet te doen hoe zwart wit alles daar wordt gezien/gekleurd.
ICE is kut, maakt lawaai, stinkt, is traag, ... En EV is dikke fun. Het laden is een verademing, het constant bezig zijn met routeplannen is deel vd vakantie ...

En dan staat het vol met ergernissen over rondslingerende kabels op voetpaden, gasten die een laadplek bezetten ondanks dat hun auto volledig geladen is, ...

🤣 Echt grappig hoe de die hards in EV en ICE land de dingen naar hun hand zetten.

De enige reden waarom janneke en mieke een EV leuk vinden, is omdat ze vroeger geen toegang hadden tot 250hp en 500NM. Natuurlijk is een EV spannender dan hun vorige firmawagen met astmatische diesel onder de kap.

Die mensen weten niet wat tof is aan een auto. Ze gebruiken hem immers om zich er mee te verplaatsen, niet voor plezierritten. De ergernissen die ze hebben zijn dan ook related aan het feit dat ze zich verplaatsen, want ik lees daar geen enkele downside die naar boven komt bij "leuk" gebruik (dood gevoel, geen identiteit, verbruik, moeten omrijden van je driving-traject om te gaan laden in een bevolkt gebied, enz). Dat zijn geen mensen die denken zoals wij.

En zoals bij alles dekt de mantel der liefde dan de nadelen weg. Als Lotus-rijder heb jij ook een mantel in je kast hangen dus je zou het al moeten weten :)

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

Kan jij me op jouw beurt de na en voordelen opsommen, vanuit jouw perspectief. 

Ik denk dat één van de meest frappante eigenschappen van het EV-rijden het rijcomfort is. Ik begrijp natuurlijk dat het niet zo comfortabel rijden is met range-anxiety. Maar als je daar niet naar moet omkijken, dan is er niks zo zacht, stil, en bliksemsnel (reactief) als een EV. Wat ultiem ook gemakkelijker rijden is. Gewicht is in principe een nadeel, maar het laag zwaartepunt van de wagen maakt de auto super comfortabel rijden zonder te wiebelen als een wieg. Dat zijn pure rij-eigenschappen die ik, los van het type aandrijving, wel aangenaam vind... en het kan bijna niet anders dan met een EV. (Een Benley continental GT ligt een beetje buiten budget. :))

Kortere ritten zijn lang niet zo schadelijk en je moet geen rekening houden met het "warm rijden". Vroeger zat ik er soms mee in om mijn auto te verzetten voor niks, bij wijze van spreken. 

Het geluid van een ICE is als een mes dat langs beide kanten snijdt. Een zegen voor het rijplezier, dat geef ik toe, en heel soms mis ik dat. Maar ik weet ook dat het niet zonder z'n nadelen komt, soms kan het ook vervelend (luid) zijn en gaan storen. 

Zoals je zelf aangeeft, ik ga zelden nog een tankstation van kortbij zien. Ik heb voor de lol (en voor een stuk ook voor de zekerheid) al wel eens een CCS laadstation getest wat echt supervlot functioneerde. Voor ik het zelf besefte had ik al 100km bijgeladen, en dikwijls moet dat ook niet meer zijn. Die schrik is dus weggenomen door het besef dat enkele goedgeplaatste snellaadstations ervoor zorgen dat je overal comfortabel geraakt. Ik geloof ook nooit dat ze zo drukbezet gaan zijn als reguliere tankstations (for obvious reasons).

Daarmee dat ik me oprecht de omgekeerde vraag stelde, waarom nog een ICE? Ik zie daar niet zoveel toekomst meer in. Je mag het op flessen trekken dat je voor de korte afstanden maar beter de fiets neemt :) maar een range van >300km is toch ook niet niks... Ruim voldoende voor velen (cfr. grafiekje wat BMWMB daarstraks postte). Indien niet, dan neem je maar een ICE hé. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Jokke_vlo zei:

 Ja want als ik een EV koop dan wordt het wachten aan de laadpaal een vakantiegevoel ! Wat een onwetendheid :D

Nogmaals mocht het, buiten de fiscaliteit, een pakket zijn met voordelen dan mijn dino, waarom zou ik het niet doen? Uit onwetendheid? Wat weet ik dan niet? Dat tijd verdoen aan laadpaal FUN is? 

 

Wij zijn deze vakantie naar het zuiden gereden, en elk laadmoment, om de 300km, hebben we gecombineerd met een lunch- of koffiepauze. Sowieso hebben we de 1200km verdeeld over 2 dagen, zoals we dat vroeger ook al deden. Eerst dag 800km met 2 laadmomenten, en de 2de dag 400km met 1 kort laadmoment. Dag 1 komen we dan rond 15u aan op de tussenbestemming waar we altijd een mooi hotel boeken met zwembad. daar kunnen we relaxen en 's avonds lekker eten, om dan na het ontbijt weer verder te rijden. Dat is pas vakantie, want dan kom ik uitgerust en ontspannen aan op de eindbestemming, en is ook wat drukker verkeer onderweg minder een probleem, want we hebben steeds een zee van tijd.

Sommigen vliegen idd in hun auto om dan 1200km zo snel als mogelijk af te malen, en enkel te stoppen om te tanken en sanitaire stop. Tja, zo doen wij het dus niet... Weet ook dat ik mij dan overal aan de snelheid houd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En als ik het ook op flessen mag trekken... een Sparta"met" is nooit zo'n succes geworden als de elektrische fiets. Nochtans kan je daarmee onderweg heel snel tanken en veel verder fietsen. 🤷‍♂️😀

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, BMWMB zei:

Wij zijn deze vakantie naar het zuiden gereden, en elk laadmoment, om de 300km, hebben we gecombineerd met een lunch- of koffiepauze. Sowieso hebben we de 1200km verdeeld over 2 dagen, zoals we dat vroeger ook al deden. Eerst dag 800km met 2 laadmomenten, en de 2de dag 400km met 1 kort laadmoment. Dag 1 komen we dan rond 15u aan op de tussenbestemming waar we altijd een mooi hotel boeken met zwembad. daar kunnen we relaxen en 's avonds lekker eten, om dan na het ontbijt weer verder te rijden. Dat is pas vakantie, want dan kom ik uitgerust en ontspannen aan op de eindbestemming, en is ook wat drukker verkeer onderweg minder een probleem, want we hebben steeds een zee van tijd.

Sommigen vliegen idd in hun auto om dan 1200km zo snel als mogelijk af te malen, en enkel te stoppen om te tanken en sanitaire stop. Tja, zo doen wij het dus niet... Weet ook dat ik mij dan overal aan de snelheid houd.

Als ik me al zo zou verplaatsen voor lange afstanden (ik zou sowieso minder vakantie hebben, niet alleen de vakantie zelfs, maar als elke verre werkreis 2 dagen extra "duurt"......) 

Soit als ik me al zo zou verplaatsen vraag ik me af wat er leuker is dan MOETEN aan een laadpaal te stoppen en daar al je behoeftes vervullen :D

Als ik moet pissen dan moet ik pissen en rijd ik de parking op, gewoon wanneer ik wil. Met eten hetzelfde. Ik maak graag mijn eigen keuzes :D

Ik zie het voordeel niet om dat specifiek aan aan laadpaal te moeten doen. Pas op dat gaat effectief allemaal alleen verbeteren en beter gaan, maar ik koop dan wel wanneer het effectief zo is. Tegen dan zijn er al 3 nieuwe meer revolutionaire modellen uit. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, PJH zei:

De enige reden waarom janneke en mieke een EV leuk vinden, is omdat ze vroeger geen toegang hadden tot 250hp en 500NM. Natuurlijk is een EV spannender dan hun vorige firmawagen met astmatische diesel onder de kap.

Die mensen weten niet wat tof is aan een auto. Ze gebruiken hem immers om zich er mee te verplaatsen, niet voor plezierritten. De ergernissen die ze hebben zijn dan ook related aan het feit dat ze zich verplaatsen, want ik lees daar geen enkele downside die naar boven komt bij "leuk" gebruik (dood gevoel, geen identiteit, verbruik, moeten omrijden van je driving-traject om te gaan laden in een bevolkt gebied, enz). Dat zijn geen mensen die denken zoals wij.

En zoals bij alles dekt de mantel der liefde dan de nadelen weg. Als Lotus-rijder heb jij ook een mantel in je kast hangen dus je zou het al moeten weten :)

Je verwoordt het mooi :)

Ik zie voor mijn dagelijks gebruik zo'n EV perfect buikbaar  en alleen maar voordelen. Ik heb t gevoel dat ik mijn auto soms pijn doe met zo'n korte ritten als ik thuis werk. Met zo'n EV zou dat even veel "pijn" doen als de koffiemachine aanleggen 😛

En als ik dan toch die Lotus staan heb ernaast, mag het gerust wat saaier zijn in de week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid