Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden, ir_fuel zei:

Altijd grappig dat de theoretici moeten komen klagen over dat degenen die het in de praktijk hebben gedaan op eoa manier slecht bezig zijn. "want volgens app X of Y kan het veel sneller". 

Feit is dat ze weer aan een hotel staan met laadpalen waar je niks op voorhand kan reserveren en waar je dus gekloot bent als er geen vrije paal is. Dat is schering en inslag bij hotels. Daar mag je dus al niet op rekenen + je verliest dus tijd bij het vertrek de dag erna want je mag ergens anders nog eens 45 minuten gaan laden.

Kan je nergens een deftige EV huren voor een weekend? Wil dat nog wel eens proberen voor de sport  :D 

ik zal het volgende maand weten te vertellen. hotel in bologna met een tesla destination lader geboekt. Bedoeling is idd van daar hem aan de stekker te hangen,  om zo de dag nadien weer verder te kunnen. in Colmar is een eerste stop gepland. (ook een hotel met laadmogelijkheden, maar geen tesla destination)

Weet wel niet of ook die destination laders opengesteld zijn voor niet tesla's (of het hotel dat zelf kan doen), want reserveren was niet mogelijk. Als er daar dus eentje gaat aanhangen voor een hele nacht, ben ik ook gejost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Polygoon zei:

 

Ik rij volgende week 24 uur EQA, zal eens zien wat ik uit m'n mouw kan schudden binnen België.

belgie is daarvoor te klein. ben van thuis naar rochefort gereden (heen en terug) zonder te laden.

Je moet dan echt al van aan de kust tot beneden en weer rijden, en gewoon voor de fun, lijkt me dat ook zotjes. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, tuscani zei:

ik zal het volgende maand weten te vertellen. hotel in bologna met een tesla destination lader geboekt. Bedoeling is idd van daar hem aan de stekker te hangen,  om zo de dag nadien weer verder te kunnen.

Weet wel niet of ook die destination laders opengesteld zijn voor niet tesla's (of het hotel dat zelf kan doen), want reserveren was niet mogelijk. Als er daar dus eentje gaat aanhangen voor een hele nacht, ben ik ook gejost.

Dat zou ik dus niet doen, voor mij is het altijd goed geladen toekomen op bestemming en niet rekenen op al dan niet beschikbare palen op bestemming. Liever een keer meer snelladen wanneer het kan dan stress op bestemming.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, tuscani zei:

belgie is daarvoor te klein. ben van thuis naar rochefort gereden (heen en terug) zonder te laden.

Je moet dan echt al van aan de kust tot beneden en weer rijden, en gewoon voor de fun, lijkt me dat ook zotjes. :D

 

In de winter met de chauffage vollen bak tegen 160 op de snelweg is het allemaal wat leuker al :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minutes ago, tuscani said:

Weet wel niet of ook die destination laders opengesteld zijn voor niet tesla's (of het hotel dat zelf kan doen), want reserveren was niet mogelijk. Als er daar dus eentje gaat aanhangen voor een hele nacht, ben ik ook gejost.

Bij de Vandervalk hier is het 50/50 Tesla of een andere auto.

 

Eigenlijk niet te snappen dat geen enkel hotel toelaat (mits betaling) een lader te reserveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, josenjef zei:

Dat zou ik dus niet doen, voor mij is het altijd goed geladen toekomen op bestemming en niet rekenen op al dan niet beschikbare palen op bestemming. Liever een keer meer snelladen wanneer het kan dan stress op bestemming.

Veel zal idd ook afhangen van de stops onderweg. als ik bv stop om te eten, hang je sowieso al langer aan een lader dan de voorgestelde 14min. en sowieso zou ik toch steeds met min 30% ofzo, willen toe komen op een bestemming. Want je moet idd nog steeds weg geraken ook. Dat is het stomme aan de tesla gps zelf. Daar kan je geen min% ingeven. Zo kan het zijn dat je met 5% toe komt en je daar niets kan laden. Sta je daar schoon. :D

met gejost bedoel ik vooral dan het tijdsverlies de dag nadien (eerst nog gaan laden, terwijl ik het anders daar op de parking kon)

Zal dus waarschijnlijk onderweg ook de abrp app laten openstaan op mijn gps, dan kan die mee berekenen (daar kan je je eind % wel ingeven.)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, tuscani zei:

Veel zal idd ook afhangen van de stops onderweg. als ik bv stop om te eten, hang je sowieso al langer aan een lader dan de voorgestelde 14min. en sowieso zou ik toch steeds met min 30% ofzo, willen toe komen op een bestemming. Want je moet idd nog steeds weg geraken ook. Dat is het stomme aan de tesla gps zelf. Daar kan je geen min% ingeven. Zo kan het zijn dat je met 5% toe komt en je daar niets kan laden. Sta je daar schoon. :D

Zal dus waarschijnlijk onderweg ook de abrp app laten openstaan op mijn gps, dan kan die mee berekenen (daar kan je je eind % wel ingeven.)

 

Kan je in de Tesla GPS het hotel niet als tussenstop ingeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, josenjef zei:

Kan je in de Tesla GPS het hotel niet als tussenstop ingeven?

dat kan ik idd doen, de gehele route van thuis tot vakantiehuis ingeven.  vroeger stak ik daar gewoon steeds de dagbestemming in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, ir_fuel zei:

Altijd grappig dat de theoretici moeten komen klagen over dat degenen die het in de praktijk hebben gedaan op eoa manier slecht bezig zijn. "want volgens app X of Y kan het veel sneller". 

Feit is dat ze weer aan een hotel staan met laadpalen waar je niks op voorhand kan reserveren en waar je dus gekloot bent als er geen vrije paal is. Dat is schering en inslag bij hotels. Daar mag je dus al niet op rekenen + je verliest dus tijd bij het vertrek de dag erna want je mag ergens anders nog eens 45 minuten gaan laden.

Kan je nergens een deftige EV huren voor een weekend? Wil dat nog wel eens proberen voor de sport  :D 

Het moet ergens wel aan realisme raken. Je hebt in je wagen een GPS die geoptimaliseerd is voor het gebruik van een EV. Maar anee, die gaan we niet gebruiken!

Waarom? 

"Vandaag gaan we testen of we keramisch mes even goed snijdt als een metalen, maar om het spannend te maken gaan we het mes met de scherpe kan naar boven gebruiken!" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft toch nog veel plannen, rekenen en vooral hopen.. Je kan zo veel onzekerheden tegenkomen, kapotte laadpalen, al bezet..  Lekker ontspannend rijden zo naar je vakantiebestemming. En niet iedereen is geneigd om zijn mindset te veranderen en omdan maar 1,5 of 2 keer zo lang onderweg te zijn ..

Hilarisch vooral dat je best maar tot 80% mag laden (duurt te lang en kost te veel als langer), de range is al zo veel minder dan de fabrieksopgave. En best ook niet onder de 10% overhouden.  Dan heb je dus 70% van je capaciteit over. En dan spreken we nog niet over koude, airco, enz.  Dat is wel echt vooruitgang tov ICE..

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tjeu zei:

Het moet ergens wel aan realisme raken. Je hebt in je wagen een GPS die geoptimaliseerd is voor het gebruik van een EV. Maar anee, die gaan we niet gebruiken!

Waarom? 

"Vandaag gaan we testen of we keramisch mes even goed snijdt als een metalen, maar om het spannend te maken gaan we het mes met de scherpe kan naar boven gebruiken!" 

Zou elke GPS dezelfde suggesties doen in al die merken? Lijkt me sterk. En dan nog, die zullen ook wel dezelfde laadpalen aangeven dan als die gebruikte app, dus evenzeer kan op ne fail..

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Redfive zei:

Dat is wel echt vooruitgang tov ICE.

Niemand claimt vooruitgang t.o.v. ICE voor langere afstand dus ik snap niet goed waarom dat steeds als argument boven komt drijven.

"Een ICE die je op 5 minuten vol gooit is praktischer dan een wagen die per stop een half uur moet laden".
Nu breekt m'n klomp, ja.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Polygoon zei:

Niemand claimt vooruitgang t.o.v. ICE voor langere afstand dus ik snap niet goed waarom dat steeds als argument boven komt drijven.

"Een ICE die je op 5 minuten vol gooit is praktischer dan een wagen die per stop een half uur moet laden".
Nu breekt m'n klomp, ja.

Nee, niemand claimt vooruitgang.

Maar als je dat niet op z'n minst kan evenaren, dan noem ik dat wel achteruitgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ICM zei:

Nee, niemand claimt vooruitgang.

Maar als je dat niet op z'n minst kan evenaren, dan noem ik dat wel achteruitgang.

Is het toch ook gewoon voor een vakantietrip?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ICM zei:

Wat bedoel je?

Een achteruitgang.

Maar als je een "journalistiek stuk" schrijft over met een EV op reis gaan, is het minste wat je er van kan verwachten dat het ietwat realistisch wordt geschetst. 
Ik weet dat we het over HLN hebben, but still. Daarom kaart ik de, in mijn ogen, dwaze stukken van het artikel aan.

Mgv,
Een theoretici.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem dat men hier aankaart is dat binnen een paar jaar iedereen aan de EV MOET. Dus ja dat is achteruitgang. Kijk maar naar de firmawagens die vanaf vandaag besteld kunnen/moeten worden. Geef het nog tot eind dit jaar en er staan alleen maar ev's meer op de lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Polygoon zei:

Een achteruitgang.

Maar als je een "journalistiek stuk" schrijft over met een EV op reis gaan, is het minste wat je er van kan verwachten dat het ietwat realistisch wordt geschetst. 
Ik weet dat we het over HLN hebben, but still. Daarom kaart ik de, in mijn ogen, dwaze stukken van het artikel aan.

Mgv,
Een theoretici.

Of het nu HLN is of een ander gazetje, die doen toch gewoon de test en rapporteren hierover. 

Ik zie hier geen probleem van bepaalde richting in te sturen. Ze nemen een auto en rijden er mee naar Nice, net zoals je nu ook met een diesel zou vertrekken naar Nice.

Ze leggen uit waarom ze de app en niet de interne GPS gebruiken, hoevaak lees je hier trouwens op het forum dat interne GPSen van auto's sucken, en nu plots gaat iedereen zweren bij de interne GPS van een EV ipv een app zoals chargemap, google maps of waze via Android Auto??

Sommige doen nu ook al een tussenstop in een hotel omdat ze +1000km te ver vinden en sommige eten iets overpriced langs de snelweg.

Maar andere zijn het gewend van in 1 trek te doen en boterhammen van thuis mee te pakken. 

En laadpaalklevers heb je overal, daar wordt niets aan gedaan.

We zouden eens een eigen Autominded roadtrip moeten doen naar bv Andorra en dan kunnen we zelf voor HLN reporterke spelen en zal je de frustraties wel zelf meemaken.

Wacht idd maar tot dat ze allemaal een EV van het werk hebben en nog even snel aan de grens laden en 300 a 400km verder moeten ze al uit eigen zak hun snellaadpaal bekostigen terwijl ze voorheen een Passat diesel hadden die +1000km deed van actie radius.

Wat betreft de batterij is hypocriet. Hoeveel mensen gaan daar echt mee bezig zijn om de auto niet onder de 10 en niet boven de 80 te laden. Als ik zie hoe vele nu al met een auto, gsm, laptop van de zaak omgaan liggen ze niet van veel wakker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, ICM zei:

Wat bedoel je?

Van een Range Rover naar een MX-5 is ook geen vooruitgang qua ruimte. Maar wel qua rijplezier. 

Alles heeft zijn doel en zijn voor en nadelen. 

EV heeft die ook. Stiller dan ICE en als je voldoende thuis, op het werk, bij klanten of tijdens andere verplichte stops voldoende kan bijladen, dan hoef je zelf niet meer naar het tankstation en is gans de snellaadtroep overbodig. Tenminste voor het dagelijkse gebruik. En dan heb je nog de betere luchtkwaliteit in de file en in de stad en vooral de lagere kost per kilometer (voornamelijk door lagere onderhoudskost). 

Maar daar staan ook nadelen tegenover. De betrouwbarheid is nog lager, al zal die na verloop van tijd wel hoger zijn dan die van een ICE, niet goed voor lange trips, duur in aankoop, beperkt aanbod, levertermijn, 14 keer meer kans op autobrand,... 

Alles heeft zijn plusjes en zijn minnetjes. En afhankelijk van gebruik is het voor ieder af te wegen of het eindresultaat een vooruitgang is of niet. Zomaar stellen dat de EV op zich geen vooruitgang is, is wat kort door de bocht. En hangt ook af van hou ruim je de parameter zet van zaken die je erin mag betrekken. Hoe ruimer, hoe vaker de EV als interessant wordt bestempeld. Hoe beperkter, hoe slechter die eruit komt. 

Zoals in dit voorbeeld: we beoordelen de EV vanuit de setting: we gaan op reis. Dat zijn eigenlijk zaken uit hun context halen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

Wacht idd maar tot dat ze allemaal een EV van het werk hebben en nog even snel aan de grens laden en 300 a 400km verder moeten ze al uit eigen zak hun snellaadpaal bekostigen terwijl ze voorheen een Passat diesel hadden die +1000km deed van actie radius.

Ik zit in die situatie, vandaar dat ik het volg, beaam en "challenge" waar ik vind dat het niet klopt 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

 

Ze leggen uit waarom ze de app en niet de interne GPS gebruiken, hoevaak lees je hier trouwens op het forum dat interne GPSen van auto's sucken, en nu plots gaat iedereen zweren bij de interne GPS van een EV ipv een app zoals chargemap, google maps of waze via Android Auto??

 

Omdat de GPS van de wagen ook de status van de wagen kent zoals het verbruik en hoeveel jus er nog in de batterij zit. Net dat maakt het verschil in planning. De wagen kan optimaliseren ifv de noden. 

 

3 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

 

Wat betreft de batterij is hypocriet. Hoeveel mensen gaan daar echt mee bezig zijn om de auto niet onder de 10 en niet boven de 80 te laden. Als ik zie hoe vele nu al met een auto, gsm, laptop van de zaak omgaan liggen ze niet van veel wakker.

Dat doet de auto dus voor hen, die zegt je waar hoeveel op te laden. En die zorgt ervoor dat je niet op 1% aan de volgende laadpaal komt. 

 

4 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

 

Ik zie hier geen probleem van bepaalde richting in te sturen. Ze nemen een auto en rijden er mee naar Nice, net zoals je nu ook met een diesel zou vertrekken naar Nice.

 

Iedere wagen heeft zijn specifiek gebruik. De EV is voor velen een uitstekende keuze om woon-werk mee te doen en scoort daarin beter dan een ICE. 
Maar voor lange afstanden doet die het nog wat minder. 
Net als een Elise de max is voor op circuit, maar niet voor in de file of om naar IKEA te gaan. Die doet ook niet alles. 
En een E-klasse 220 CDI automaat is dan net andersom. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

 

Wacht idd maar tot dat ze allemaal een EV van het werk hebben en nog even snel aan de grens laden en 300 a 400km verder moeten ze al uit eigen zak hun snellaadpaal bekostigen terwijl ze voorheen een Passat diesel hadden die +1000km deed van actie radius.

 

Dat is de keuze van de werkgever. Bij mijn vorige had je twee opties: ofwel ruilde je EV in voor een ICE tijdens lange trips, ofwel mocht je in het buitenlang ook laden op kosten van de zaak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

Dat is de keuze van de werkgever. Bij mijn vorige had je twee opties: ofwel ruilde je EV in voor een ICE tijdens lange trips, ofwel mocht je in het buitenlang ook laden op kosten van de zaak. 

Ik kan nu ook niet tanken in het buitenland dus ik zie het verschil niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid