Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

 Een bijkomend probleem van de EV omschakeling is ook wat @dragonfly deels aanhaalt. 

EV's gingen steeds goedkoper worden. Dat hebben ze toch meermaals gezegd? Tegen dat we aan het omschakelpunt zijn, zal de EV de mens niet meer kosten. 

Niet is minder waar. De prijzen van EV's stijgen veel harder dan die van de klassieke motor. Betaalbaarheid, voor een privé gezin, van een deftige EV is dramatisch. 

En dan hebben we nog het befaamde gelijkheidsbeginsel van onze linkse wappies, die dit allemaal organiseren.

Mensen met geld kunnen EV's kopen waar ze een pak minder mee stilstaan om te "tanken". Het gaat dus straks niet meer over snel rijden maar wie het verst kan rijden met een beurt. Dat is de "nieuwe" luxe. 

 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, tuscani zei:

Met een aston en zonder kinderen.  

Alles wat in perspectief plaatsen 😉

Mocht ik kunnen ik zou het ook zo willen. Maar zelfs met de q7 was er niet echt fun. Puur weer omdat de wagen sowieso vol zit.

Ik heb die vrijheid toch ook met een SUV diesel bv? Ik versta niets van je redenering 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Jokke_vlo zei:

 Een bijkomend probleem van de EV omschakeling is ook wat @dragonfly deels aanhaalt. 

EV's gingen steeds goedkoper worden. Dat hebben ze toch meermaals gezegd? Tegen dat we aan het omschakelpunt zijn, zal de EV de mens niet meer kosten. 

Niet is minder waar. De prijzen van EV's stijgen veel harder dan die van de klassieke motor. 

 

 

 

 

Ook hier spreek ik je wat tegen. Onlangs stond het hier nog op het forum.  Citroen heeft zijn goedkope basismodellen gewoon offline gehaald en verkoopt enkel nog de grotere duurdere modellen.  Dus niet enkel de ev´s stijgen in prijs.  

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, tuscani zei:

Ook hier spreek ik je wat tegen. Onlangs stond het hier nog op het forum.  Citroen heeft zijn goedkope basismodellen gewoon offline gehaald en verkoopt enkel nog de grotere duurdere modellen.  Dus niet enkel de ev´s stijgen in prijs.  

 

Het prijsverschil tussen een auto met verbrandingsmotor en zijn elektrische versie blijft groot. Waar de goedkoopste Volvo XC40 benzine goed 30.000 euro kost, betaal je al het dubbele voor de elektrische variant (62.900 euro). De goedkoopste Opel Mokka kost dan weer 22.600 euro, terwijl je voor de elektrische Mokka-e op zijn minst 36.000 euro neertelt. En bij de Hyundai Kona? Daar is het prijsverschil 18.000 euro (20.999 tegenover 38.999). Zelfs bij de Renault Twingo, de goedkoopste EV op de markt, is het verschil zowat 8.000 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik heb die vrijheid toch ook met een SUV diesel bv? Ik versta niets van je redenering 😉 

Dat ik "geen fun" beleef als ik met de q7 op reis ga, wegens volgeladen met personen en bagage. Dan kan dat  evengoed ( hoop ik :D ) met een ev.  Gewoon comfortabel naar ginds.  En ginds hopelijk wat rondsjezen, naar wat kapotte bruggen en dergelijke.  Maar dat zijn sowieso geen verre verplaatsingen. 

Mocht ik zonder kinderen op reis gaan zou ik idd ook liever een sportwagen zoals u en dragonfly hebben en idd de vrijheid willen van elke bergpas te gaan zoeken. Maar 90% van de op reis vertrekkende mensen, zijn gezinnen. 

Bedoel daar niets verkeerd mee he. 😉

Want ben daar stiekem wel jaloers op. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, tuscani zei:

Dat ik "geen fun" beleef als ik met de q7 op reis ga, wegens volgeladen met personen en bagage. Dan kan dat  evengoed ( hoop ik :D ) met een ev.  Gewoon comfortabel naar ginds.  En ginds hopelijk wat rondsjezen, naar wat kapotte bruggen en dergelijke.  Maar dat zijn sowieso geen verre verplaatsingen. 

Mocht ik zonder kinderen op reis gaan zou ik idd ook liever een sportwagen zoals u en dragonfly hebben en idd de vrijheid willen van elke bergpas te gaan zoeken. Maar 90% van de op reis vertrekkende mensen, zijn gezinnen. 

Bedoel daar niets verkeerd mee he. 😉

Want ben daar stiekem wel jaloers op. 

Dat gaat toch niet over rondsjezen, je begrijpt me verkeerd. Dat KAN gaan over rondsjezen. Maar (ook als wij naar Zuid Frankrijk rijden) over de vrijheid om je route te bepalen, hetzij gepland, hetzij last minute, hetzij on the spot. Of gewoon weg van de autostrade, stoppen waar je wil (als je dan toch moet stoppen), picnicken, wandelen etc.... Als ik met mijn suv door de Vogezen rijd en ik wil stoppen voor mijn broodje op te eten kan dat ongeconditioneerd op een prachtige locatie. Daar gaat dat ook over. Heeft ook  helemaal niets met pro of anti ev te maken. Maar realiteit. 

En let wel ik begrijp ook dat mensen het een sport en beleving vinden om met zo weinig mogelijk laadbeurten en met de suspens van haal ik het of haal ik het niet hun energie te managen. Spannend extra piment in het reizen. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik ben vorige week nog naar Zwitserland gereden. Ik moet me niet aanpassen en rijden waar en hoe ik wil. Zalig toch? 
 

24D2C712-6E42-4AB6-8435-99389408A622.thumb.jpeg.bbb70fab6fc38706b15d1abe1f3bba60.jpeg

Je hebt me overtuigd! Ik leg het voor bij de lease manager.

  • Vind ik leuk 2
  • Grappig 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

 Een bijkomend probleem van de EV omschakeling is ook wat @dragonfly deels aanhaalt. 

EV's gingen steeds goedkoper worden. Dat hebben ze toch meermaals gezegd? Tegen dat we aan het omschakelpunt zijn, zal de EV de mens niet meer kosten. 

Niet is minder waar. De prijzen van EV's stijgen veel harder dan die van de klassieke motor. Betaalbaarheid, voor een privé gezin, van een deftige EV is dramatisch. 

En dan hebben we nog het befaamde gelijkheidsbeginsel van onze linkse wappies, die dit allemaal organiseren.

Mensen met geld kunnen EV's kopen waar ze een pak minder mee stilstaan om te "tanken". Het gaat dus straks niet meer over snel rijden maar wie het verst kan rijden met een beurt. Dat is de "nieuwe" luxe. 

 

 

Los van EV of niet komt er wel een verandering. "iedereen een auto" zoals het 50 jaar geleden was en wat de toekomst leek, zeker hier in het westen, dat gaan we moeten terugdraaien. De auto zal in mijn ogen niet meer tot de "basisbehoeften" behoren. Ik ben ook nog van de tijd dat toen je 18 werd een rijbewijs ging halen en zo snel mogelijk probeerde een eigen auto te hebben. De EV is zeker niet de oplossing op dat vlak. De luxe gaat volgens mij komen van de mogelijkheden die je al dan niet hebt om je te verplaatsen. Het gebruik van treinen, auto's, fietsen, ... .

Uiteindelijk is de Urban Arrow of wathever long tail, bakfiets ding de nieuwe Citroën C1, alleen wie gaat er toegang toe hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen probleem met die veranderende mentalitiet, merk dat trouwens perfect bij mijn kinderen. Heb alleen een probleem dat mensen vanuit die belevingshoek blijkbaar op elk vlak HUN levenswijze willen opleggen. Maar goed dat is voor het politiek topic. 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Het prijsverschil tussen een auto met verbrandingsmotor en zijn elektrische versie blijft groot. Waar de goedkoopste Volvo XC40 benzine goed 30.000 euro kost, betaal je al het dubbele voor de elektrische variant (62.900 euro). De goedkoopste Opel Mokka kost dan weer 22.600 euro, terwijl je voor de elektrische Mokka-e op zijn minst 36.000 euro neertelt. En bij de Hyundai Kona? Daar is het prijsverschil 18.000 euro (20.999 tegenover 38.999). Zelfs bij de Renault Twingo, de goedkoopste EV op de markt, is het verschil zowat 8.000 euro.

Het vergelijk bij de Volvo gaat wel niet op in die zin dat de electrische variant +400 pk is. Ik denk dat het opel voorbeeld realistischer is. In het aanbod van Stellantis is het verschil altijd iets in die orde en ze bieden ook vrij kale EV's aan, waardoor het vergelijk met de ICE instapper ook wat correcter is. Toen mijn schoonvader zijn e2008 kocht moest hij 10 jaar rijden met de wagen vooraleer hij voordeel had op de benzine variant, weinig kilometers, intussen door de hogere brandstofprijzen zal dat al een stuk minder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Of gewoon weg van de autostrade, stoppen waar je wil (als je dan toch moet stoppen), picnicken, wandelen etc.... Als ik met mijn suv door de Vogezen rijd en ik wil stoppen voor mijn broodje op te eten kan dat ongeconditioneerd op een prachtige locatie. Daar gaat dat ook over. Heeft ook  helemaal niets met pro of anti ev te maken. Maar realiteit. 

Kan met een EV evengoed. Waar jij je broodje op eet heeft niets te maken met waar je moet laden.
Je gaat natuurlijk wel twee keer moeten stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Polygoon zei:

Kan met een EV evengoed. Waar jij je broodje op eet heeft niets te maken met waar je moet laden.
Je gaat natuurlijk wel twee keer moeten stoppen.

Ik nodig je uit mijn route met een EV te rijden..... kom dat dan nog eens zeggen :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik heb geen probleem met die veranderend mentalitiet, merk dat trouwens perfect bij mijn kinderen. Heb alleen een probleem dat mensen vanuit die belevingshoek blijkbaar op elk vlak HUN levenswijze willen opleggen. Maar goed dat is voor het politiek topic. 

Uiteindelijk is links of rechts even hypocriet. Zo van die mensen "wij hebben 1 auto weg gedaan en doen alles met de fiets, kijk hoe sober en bewust wij leven ..." met een fiets van 7500 euro 🙂

Ik kan ook makkelijk praten met teveel auto's op de oprit die dan ook nog is fiscaal goed vallen en nog een leasingfiets in het gezin die fiscaal ook nog goed valt ...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien moeten dat verder bespreken in het politiek topic, kan daar wel paar uurtjes discussiëren 🙂 

Ik vind vooral links enorm hypocriet. Dat is fulltime mensen die werken aanvallen en proberen geld afhandig te maken, waarbij de maaimessen in het grasveld steeds lager gezet worden. 

Het gaat echt over iedereen even weinig. Godverdomme zorg voor een wereld waar mensen geld willen en mogen verdienen en er zo ook meer inkomsten voor de overheid zijn. Zorg dat mensen geld verdienen en opbrengen in hun ACTIEVE carriere. Ipv alleen maar te zorgen voor meer voor de niet actieven. 

Gewoon wat simpel BOERENverstand. Naadloos kunnen we daar het aanpakken van de boeren bijhalen. We gaan hier onze boeren het leven moeilijk maken (terecht of niet terecht) maar ondertussen bestellen we lustig op Alie express of voeren we massa's goederen in uit India, Pakistan, Bangladesh of China ZONDER dat we ons vragen stellen over op welke manier daar sociale zekerheid is op betaald, ecologische verantwoord is, stikstof of koolstof wordt uitgescheiden. Allemaal niet belangrijk...... daar gaan we het zeker niet over hebben ! 

Idem over wat iemand mag verdienen, maar laat ons het zeker niet hebben over de ongelijkheid van pensioen en dan vooral overheidspensioenen. Ik word mottig van die duale houding waarbij we ons eigen volk harder aanpakken dan al de rest. 

Nog een vb: mijn stille Zwitserse vennoot betaalt op zijn dividend 15% belasting, ik als Belg 30%. Voor ons landje is LETTERLIJK die Zwitser beter dan een Belg en mag die Zwitser meer verdienen. 

Als ik in België rijk wil worden met ondernemen moet ik mijn bedrijf ten gelde maken aan 0%. Als je dat uitrekent is dat veel interessanter dan 25 jaar dividenden proberen uit te keren aan 25-30% venn belasting en 30% op dividend. 

Heel ons systeem zit compleet fout en zorgt er voor dat we door helemaal achteraan bengelen. Gezond inzicht, gezond huisvaderschap, logisch nadenken, een dosis "boerenverstand" het bestaat gewoonweg ECHT niet meer ! 

Einde rant, cu in politiek topic :D  

  • Vind ik leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Polygoon zei:

Je hebt me overtuigd! Ik leg het voor bij de lease manager.

Ik zou vooral zorgen dat mensen zoiets niet meer mogen of kunnen kopen ! 

 

Mvg,

 

Studiedienst Groen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Dat gaat toch niet over rondsjezen, je begrijpt me verkeerd. Dat KAN gaan over rondsjezen. Maar (ook als wij naar Zuid Frankrijk rijden) over de vrijheid om je route te bepalen, hetzij gepland, hetzij last minute, hetzij on the spot. Of gewoon weg van de autostrade, stoppen waar je wil (als je dan toch moet stoppen), picnicken, wandelen etc.... Als ik met mijn suv door de Vogezen rijd en ik wil stoppen voor mijn broodje op te eten kan dat ongeconditioneerd op een prachtige locatie. Daar gaat dat ook over. Heeft ook  helemaal niets met pro of anti ev te maken. Maar realiteit. 

En let wel ik begrijp ook dat mensen het een sport en beleving vinden om met zo weinig mogelijk laadbeurten en met de suspens van haal ik het of haal ik het niet hun energie te managen. Spannend extra piment in het reizen. 

een ev kan ook stoppen langs de baan hoor. die blijven niet rijden tot aan een volgend laadstation. :D

ik heb mijn route nu ook gewoon gepland zoals anders. enkel heb ik bij mijn tussenstop/slaapplaats rekening gehouden of er een lader was

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

 Het gaat dus straks niet meer over snel rijden maar wie het verst kan rijden met een beurt.

Laat @RangeLove hier buiten aub

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het staat je vrij me niet te snappen. Ik stel voor (er hebben er dat hier al gedaan) van volgende keer mijn route mee te rijden met een EV. Dan moet ik hier niet over blijven zeuren. Tis een mooie ervaring, geloof me. En daarna concludeer je dan of je dat maandelijks zou doen met je EV. 

Ik zever niet, ik doe een oprecht voorstel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, PJH zei:

Laat @RangeLove hier buiten aub

 Dat ging over het langst rijden voor, ipv met,  een beurt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Het staat je vrij me niet te snappen. Ik stel voor (er hebben er dat hier al gedaan) van volgende keer mijn route mee te rijden met een EV. Dan moet ik hier niet over blijven zeuren. Tis een mooie ervaring, geloof me. En daarna concludeer je dan of je dat maandelijks zou doen met je EV. 

Ik zever niet, ik doe een oprecht voorstel. 

Dus omdat JIJ maandelijks je Vogezen route niet kan doen met een EV moet heel het concept maar op de schup? 
Het gaat in dit topic over EV's, niet over de achterliggende politiek ervan 😉 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Polygoon zei:

Dus omdat JIJ maandelijks je Vogezen route niet kan doen met een EV moet heel het concept maar op de schup? 
Het gaat in dit topic over EV's, niet over de achterliggende politiek ervan 😉 

Wat sleur jij er bij man? Waar staat dat? Ik stel alleen dat een EV me de vrijheid geeft me niet te moeten aanpassen voor lange reizen. That's it. 

Als ik 362 op 365 dagen afstanden doe van minder dan 300km is een EV begot een groot gemak en rijdt het dikwijls een pak aangenamer dan een vergelijkbare conventionele auto. 

 

Ik heb dit geantwoord: 

 Op 3/7/2022 om 00:29, Bart zei:

Met een ev vorige jaar tijdens de drukke verlofperiodes naar Catalonië in Spanje geweest , deze winter mee gaan skiën. …. 

 

Geen problemen mee gehad , het is wat wennen , aanpassen , ik vraag me soms af waar ze de idioten halen die zo een HLN artikel schrijven .

we gaan op reis , en we gebruiken niet de gps van de auto ,…. Bij een ev is dat om miserie vragen .

Ik ben vorige week nog naar Zwitserland gereden. Ik moet me niet aanpassen en rijden waar en hoe ik wil. Zalig toch? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Ik ben vorige week nog naar Zwitserland gereden. Ik moet me niet aanpassen en rijden waar en hoe ik wil. Zalig toch? 
 

24D2C712-6E42-4AB6-8435-99389408A622.thumb.jpeg.bbb70fab6fc38706b15d1abe1f3bba60.jpeg

Prachtige auto 👍,

maar dat op een vennootschap kopen is financiële zelfmoord , en om dat privé te kopen ben ik te gierig 😬😄

aangepast door Bart
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Bart zei:

Prachtige auto 👍,

maar dat op een vennootschap kopen is financiële zelfmoord , en om dat privé te kopen ben ik te gierig 😬😄

Ik heb daar eerst voor gewerkt, massa's belastingen voor betaald en heb dat privé gekocht. Simple as that. Hopelijk mag je dat hier nog wel zeggen en is dat geen zonde :D 

 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

Ik ben vorige week nog naar Zwitserland gereden. Ik moet me niet aanpassen en rijden waar en hoe ik wil. Zalig toch? 

Oprecht zalig, ... Zeker als je d'er niet naar moet zien. Dat is voor mij niet weggelegd tbh. Ik word al mottig van de jaarlijkse verkeersbelasting alleen, wat voor mij een party-pooper is (en da's nog maar een fractie van de totale kost in dat plaatje).

Voor de rest wel een goei pleidooi. 🤪

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Jokke_vlo zei:

 Een bijkomend probleem van de EV omschakeling is ook wat @dragonfly deels aanhaalt. 

EV's gingen steeds goedkoper worden. Dat hebben ze toch meermaals gezegd? Tegen dat we aan het omschakelpunt zijn, zal de EV de mens niet meer kosten. 

Niet is minder waar. De prijzen van EV's stijgen veel harder dan die van de klassieke motor. Betaalbaarheid, voor een privé gezin, van een deftige EV is dramatisch. 

En dan hebben we nog het befaamde gelijkheidsbeginsel van onze linkse wappies, die dit allemaal organiseren.

Mensen met geld kunnen EV's kopen waar ze een pak minder mee stilstaan om te "tanken". Het gaat dus straks niet meer over snel rijden maar wie het verst kan rijden met een beurt. Dat is de "nieuwe" luxe. 

 

 

Het was Lidia Peeters die de verbrandingsmotor wou verbieden tegen 2027 voor elke nieuwe wagen en tegen 2029 voor alle wagens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid