Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

Op 29/6/2022 om 23:38, dragonfly zei:

Denk je dat de gemiddelde bestuurder bezig is met zijn reis te plannen? Die stapt in en vertrekt want nu kan hij overal tanken.

In Italië en Spanje zijn ze niet klaar voor EV. Daar vind je gewoon geen laadpalen als je van de snelwegen af gaat. Recent rondgereden in Zuid-Spanje en ook niets gezien.

In volle zomer sta je al aan te schuiven om te tanken, laat staan dat iedereen zijn wagen moet opladen. Een EV is nog niet klaar om met iedereen lange afstanden te gaan rijden en ik versta niet dat EV-lovers dat niet kunnen toegeven. het is gewoon een achteruitgang om daarmee veel kilometers te rijden.

In België zal je geen problemen hebben maar vraag eens een EV voor 1 week en ga ermee op reis naar Zuid-Frankrijk, Italië of Spanje. Vorige zomer heb ik 6.000km gedaan en zou niet goed gekomen zijn voor m'n tikker met een EV.

Met een ev vorige jaar tijdens de drukke verlofperiodes naar Catalonië in Spanje geweest , deze winter mee gaan skiën. …. 

 

Geen problemen mee gehad , het is wat wennen , aanpassen , ik vraag me soms af waar ze de idioten halen die zo een HLN artikel schrijven .

we gaan op reis , en we gebruiken niet de gps van de auto ,…. Bij een ev is dat om miserie vragen .

aangepast door Bart
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Bart zei:

Met een ev vorige jaar tijdens de drukke verlofperiodes naar Catalonië in Spanje geweest , deze winter mee gaan skiën. …. 

Geen problemen mee gehad , het is wat wennen , aanpassen , ik vraag me soms af waar ze de idioten halen die zo een HLN artikel schrijven .

we gaan op reis , en we gebruiken niet de gps van de auto ,…. Bij een ev is dat om miserie vragen .

Je vergeet er wel bij te vermelden dat jij niet met een gemiddelde EV rijdt 🙂 

Simpel voorbeeld, mijn moeder haar Renault Clio heeft nieuw 12.500 EURO gekost. Daarmee kan ze naar Zuid-Frankrijk rijden en overal benzine tanken.

De goedkoopste VW Polo met ICE begint anno 2022 aan 25.000 EURO. Dus om een EV te kopen om het klimaat te redden moet jan met de pet nog meer geld uitgeven. En dan krijgt hij een EV met een beperkte range en beperkte laadmogelijkheden.

Een EV van +150.000 EURO vergelijken met de test van HLN houdt echt geen steek. Dat is voor gewone werkmensen onbetaalbaar.

  • Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, dragonfly zei:

Je vergeet er wel bij te vermelden dat jij niet met een gemiddelde EV rijdt 🙂 

Simpel voorbeeld, mijn moeder haar Renault Clio heeft nieuw 12.500 EURO gekost. Daarmee kan ze naar Zuid-Frankrijk rijden en overal benzine tanken.

De goedkoopste VW Polo met ICE begint anno 2022 aan 25.000 EURO. Dus om een EV te kopen om het klimaat te redden moet jan met de pet nog meer geld uitgeven. En dan krijgt hij een EV met een beperkte range en beperkte laadmogelijkheden.

Een EV van +150.000 EURO vergelijken met de test van HLN houdt echt geen steek. Dat is voor gewone werkmensen onbetaalbaar.

Wat is uw punt? Die 'gewone mens' kan nog tot 2035 ice kopen, en nog lang erna 2de hands. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, dragonfly zei:

Je vergeet er wel bij te vermelden dat jij niet met een gemiddelde EV rijdt 🙂 

Simpel voorbeeld, mijn moeder haar Renault Clio heeft nieuw 12.500 EURO gekost. Daarmee kan ze naar Zuid-Frankrijk rijden en overal benzine tanken.

De goedkoopste VW Polo met ICE begint anno 2022 aan 25.000 EURO. Dus om een EV te kopen om het klimaat te redden moet jan met de pet nog meer geld uitgeven. En dan krijgt hij een EV met een beperkte range en beperkte laadmogelijkheden.

Een EV van +150.000 EURO vergelijken met de test van HLN houdt echt geen steek. Dat is voor gewone werkmensen onbetaalbaar.

Voor die 25000 euro van die Polo koop je een e208. 7 keer stoppen om te laden naar Zuid-Frankrijk en dat is redelijk stom. Maar in die Polo of Clio met ICE naar Zuid-Frankrijk is ook geen topbeleving, realiteit is dat die Clio's, 208's en Polo's niet gekocht worden om naar Zuid-Frankrijk te rijden 😉 Maar in die categorie van wagens weet ik uit eerste hand dat EV net heel veel zin heeft, in plaats van zo een povere kleine drie of viercilinder krijg je een veel aangenamere beleving in die wagentjes. Dat het duur is ben ik volledig mee eens, maar het is in die compacte klassen sowieso heel duur aan het worden omdat veel constructeurs er mee stoppen. En na de aankoop ben je wel voordelig onderweg, voor 8 euro publiek laden bol ik bijna 200 km.

Op bepaalde belangrijke vlakken is de beleving van Bart met zijn EV wel relevant. Het is niet omdat je een dure EV hebt dat je meer beschikbare plaatsen gaat hebben om te laden.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, josenjef zei:

 realiteit is dat die Clio's, 208's en Polo's niet gekocht worden om naar Zuid-Frankrijk te rijden 😉

 

Hollanders hangen er nog een caravan aan en die zitten nog verder van het zuiden. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hollanders ook. Deze week zo ook een aantal appelkistjes gezien richting het zuiden. Lijkt me een super comfortabele rit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Baas van mij heeft vorig jaar zijn i3 met range extender weg gedaan, na 250.000km op 7jaar (+30k km/jaar). 0,3% van zijn kilometers met range extender gereden, de rest elektrisch. Daarnaast is die, naar zijn zeggen, maar 1 keer op onderhoud geweest, net voor verkoop, wegens melding dat de range extender nazicht nodig had. Was er zeer tevreden over, maar de degradatie van de batterij begon parten te spelen. 

Nu, dat is wel lekker goedkoop gereden. Heeft nu een id3 gekocht. Hij wisselt ook 2 keer per week tussen zijn woonst in Brussel en Oostende, wat wel een afstand is, maar heeft daar allemaal geen probleem mee, ook vroeger met de i3 niet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, dragonfly zei:

Je vergeet er wel bij te vermelden dat jij niet met een gemiddelde EV rijdt 🙂 

Simpel voorbeeld, mijn moeder haar Renault Clio heeft nieuw 12.500 EURO gekost. Daarmee kan ze naar Zuid-Frankrijk rijden en overal benzine tanken.

De goedkoopste VW Polo met ICE begint anno 2022 aan 25.000 EURO. Dus om een EV te kopen om het klimaat te redden moet jan met de pet nog meer geld uitgeven. En dan krijgt hij een EV met een beperkte range en beperkte laadmogelijkheden.

Een EV van +150.000 EURO vergelijken met de test van HLN houdt echt geen steek. Dat is voor gewone werkmensen onbetaalbaar.

wat heeft dat nu met de kostprijs van mijn ev te maken?

Neem de ev dat ze gebruiken in het artikel ,een mustang mach e of ID4,ID3 of skoda kodiaq,.... allemaal autos's met lagere  aankoopprijs die exact hetzelfde kunnen als mijn ev qua range, gps laad-planner, actieradius.   Als je het als journalist natuurlijk beter wil weten en waze gebruikt ipv de ingebouwde gps, ....

Maar het is niet omdat uw ev duurder is dat de range pakken beter is, ik haal ook bij goed weer niet veel meer dan 300 km tussen 2 laadbeurten.

Duurdere ev = grotere batterij, meer vermogen, meer verbruik,   dus range =+ gelijk aan een gemiddelde ev. + er zijn even weinig laadpalen voor iedreeen😉

 

 

Als je het nieuws een beetje volgt gaan die goedkope wagens er inderdaad uit ja, dat is niet enkel door de komst van de ev's. Volgens de auto fabrikanten is er gewoon te weinig winstmarge op die goedkopere modellen. Mercedes stopt met de a klasse, audi stopt met de a1, 

 

autos van 12500€ gaan inderdaad verdwijnen, gsm's van 50€ zijn ook zo goed als weg, 1€ voor een liter diesel  is ook gedaan, immo is ook veel duurder geworden,.... leer er met leven zeker

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Bart
Link naar reactie
Delen op andere sites

ja alles wordt "onbetaalbaar" waardoor meer mensen geen eigendommen meer gaan bezitten he. 

Wat het World Economic Forum op aanstuurt in 2030. Own nothing and you will be happy. 

Maw, je bent volledig afhankelijk van overheid en privé bedrijven die je alles verhuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ja alles wordt "onbetaalbaar" waardoor meer mensen geen eigendommen meer gaan bezitten he. 

Wat het World Economic Forum op aanstuurt in 2030. Own nothing and you will be happy. 

Maw, je bent volledig afhankelijk van overheid en privé bedrijven die je alles verhuren.

Alles is altijd onbetaalbaar geweest. We komen van een tijd dat 80% van een gemiddeld maandloon naar voedsel ging. En dat is echt nog zo lang niet geleden. Ondertussen is dat nog 14%, wat abnormaal weinig is. 

Is de laatste twee generaties is gewoon een welvaart gecreëerd die onbetaalbaar is. Niet wordt, maar is. In grote mate gefinancierd door de staatschuld de pan uit te laten swingen, alles vooruit te schuiven en zaken kapot te consumeren.

Die bel barst. De huidige situatie vind ik niet de normaal. 

aangepast door Tjeu
  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Stellantis vreest instorting markt voor elektrische auto’s want ‘niet betaalbaar’

Auto55.be - 2 uur geleden
 
Afgelopen week bevestigden de Europese lidstaten Europa’s beslissing om vanaf 2035 de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden. Ja, er zijn uitzonderingen en ja, er staat nog een stok achter de deur. Een evalutatiemoment in 2026, bijvoorbeeld. Maar de doelstelling is niettemin duidelijk. Voor de autosector, Europa’s grootste industriële werkgever, is dat slecht nieuws. Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Opel, Fiat, Peugeot en Citroën waarschuwt: “de markt kan instorten”.
Stellantis vreest instorting markt voor elektrische auto’s want ‘niet betaalbaar’
© Auto55.beStellantis vreest instorting markt voor elektrische auto’s want ‘niet betaalbaar’
Elektrische auto’s worden intussen in recordtempo duurder

De belofte dat elektrische auto’s goedkoper zullen worden, horen we eigenlijk al sinds Tesla met de eerste auto’s op de markt kwam. Meer dan 10 jaar geleden. Volumemerken die ruim zeven jaar geleden het toneel betraden - auto’s als de Renault Zoë en Nissan Leaf - verkondigden dat ook. En in recente tijden hoor je het eigenlijk overal. Maar de realiteit vandaag is precies het tegenovergestelde. Elektrische auto’s stijgen nog sneller in prijs dan conventionele auto’s, wier kostenplaatje nochtans wordt opgestuwd door steeds strengere (uitstoot)-normen. Een voorbeeld: dat van de VW ID.3, bijvoorbeeld. Eerder dit jaar verhoogden ook Tesla en Ford de prijzen van hun elektrische auto’s al fors. De Ford Mustang Mach-E kostte bij z’n introductie begin 2021 48.000 euro en moet nu al minstens 60.800 euro kosten (!!). Je ziet dat goed. Op een jaar tijd kwam er bijna 13.000 euro bij.

Economisch bloedbad

Stellantis is één van de weinige autobouwers die er geen doekjes omwindt. Dat bedrijf gaat ervan uit dat de geforceerde omschakeling naar elektrische auto’s een bloedbad zal veroorzaken. Arnaud Deboeuf, de directeur productie bij de groep, liet zich in media ontvallen dat het de prijs van elektrische auto’s tegen 2030 met zo’n 40% omlaag wil krijgen. Maar de man zegt er eigenlijk in één adem bij dat het niet kan. En wat meer is: door de stijgende grondstofprijzen zouden heel wat elektrische auto’s vandaag nog altijd niet rendabel te bouwen zijn, ondanks hun fors opgetrokken prijs.

Stellantis vindt dat de autosector onvoldoende heeft gedaan om de gevolgen van de gedwongen elektrificatie onder de aandacht van de beslissingnemers te brengen. Dat zou, zo wordt in de wandelgangen gezegd, een belangrijke reden zijn waarom Stellantis uit ACEA (de koepelfederatie van autoconstructeurs met Europese productievestigingen) is gestapt. Een duidelijk en ongezien statement. Bij ACEA zouden wat stinkende potjes op het vuur staan. Er zijn immers ook een paar automerken die denken voordeel te halen uit de elektrificatie en halstarrig een eigen agenda volgen. Volvo, bijvoorbeeld. Of nog gortiger: Ford. Dat schaarde zich achter een volledig verbod op elektrische auto’s om vervolgens om dezelfde reden (alweer) een Europese fabriekssluiting aan te kondigen. De reden die Ford opgeeft? Jawel - elektrificatie.

Uit cijfers van ACEA mag blijken dat de gedwongen elektrificatie nu reeds honderdduizenden jobs kostte, naast een steeds groter wordende afhankelijk van China voor cruciale grondstoffen (in de plaats van OPEC-afhankelijkheid voor olie). Verschillende organisaties schatten het totale banen verliest op meer dan een half miljoen. Ook zonder de drastische stijging van de mobiliteits- en energiekost, zou dat genoeg kunnen zijn om Europa in recessie te duwen.

 
 
 
 

 

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

onze woorden waren nog maar net koud van de post erboven en Stellantis zegt al hetzelfde.

dank u overheid 🙄🤮

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Liquid Li0n zei:

onze woorden waren nog maar net koud van de post erboven en Stellantis zegt al hetzelfde.

dank u overheid 🙄🤮

Het is nog enkele jaren voordat het verplicht wordt. Het zal dus nog wel afgezwakt worden of uitgesteld worden. Idem voor het feit dat de laadpaaldekking gewoon onvoldoende gaat zijn en ons elektriciteitsnet niet op voorzien is.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

onze woorden waren nog maar net koud van de post erboven en Stellantis zegt al hetzelfde.

dank u overheid 🙄🤮

De automobiel sector weet al 20 jaar wat op hen afkomt. In al die tijd is er ruimte zat geweest om een waardig alternatief uit te werken. Maar op een eerder zwakke poging na van wat waterstof wagens na, hebben ze juist niets gedaan. 

Dan kwamen Nissan met de Leaf en Tesla. Nog steeds bood niemand een alternatief. Dus heeft het beleid gekozen voor wat voor handen was en waarvan de sector zelf aangaf dat het haalbaar ging zijn. 

Het pad is ondertussen al meerdere jaren uitgezet en nog steeds zijn er merken die niet mee zijn. Dan komen klagen dat het niet haalbaar is, is niet mee zijn met de les. 

Vorige week vertelde VW nog dat ze door het chip tekort veel minder wagens gebouwd hadden dan voorzien, maar dat de winsttargets wel op schema zaten door een groter aandeel verkochte EV dan voorzien. 

Meneer stellantis zou wel eens opzoek kunnen zijn naar de makkelijkste weg naar winst optimalisatie (zo lang mogelijk hetzelfde kunnen blijven doen), extra financiële steun om de nodige inhaalbeweging te kunnen doen of een concurrentieel voordeel van een ander weg te nemen. Voorbeeld van dat laatste: stel Vw en Tesla hebben snelst aankoop contracten opgesteld voor grondstoffen en Stellantis is te laat en kan enkel duurdere aankopen , dan hebben ze er baat bij dat Europa zich gaat mengen in de aankoopprocessen en een systeem opzet zoals bij de aankoop en producten van energie. Of er kan een herverdeling komen van grondstoffen of wat dan ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikel wordt ook gewoon geschreven in de tijdsgeest van vandaag terwijl de toekomst er hopelijk iets rooskleuriger aan toe gaat gaan. De economie herstelt zich op een of andere manier wel, al dan niet in een (niet-europese) oorlogssituatie. En als Putin het nog wat hoger in zijn bol krijgt en andere landen aanvalt is een dure auto het laatste van onze zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Liquid Li0n zei:

onze woorden waren nog maar net koud van de post erboven en Stellantis zegt al hetzelfde.

dank u overheid 🙄🤮

Aanvullend aan mijn vorige post: zo regels worden ook niet van dag op dag gemaakt. Daarvoor zijn er werkgroepen en wordt er lang overleg gepleegd met de federaties, belangroepen en de belangrijkste spelers. 
Stellantis is in die materie sowieso geraadpleegd. Pas wanneer er voldoende zekerheid is over de haalbaarheid (kant producenten) enerzijds en voldoende draagvlak (kant consumenten) anderzijds kan iets doorvloeien tot een wetgevend kader. De producenten en automobielfederaties hebben dus mee inspraak en weten alles nog veel langer op voorhand dan ons. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Liquid Li0n zei:

onze woorden waren nog maar net koud van de post erboven en Stellantis zegt al hetzelfde.

dank u overheid 🙄🤮

Onze overheid lost dat wel op. Door de gewone auto een pak duurder te maken. Op die manier zal de electrische auto de meest betaalbare optie zijn. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/7/2022 om 15:49, Polygoon zei:

Kanshebber. 

DAA2763C-0894-485B-96A7-4DC3610ABFE5.jpeg

Na de testrit met deze: 

Gaat het eigenlijk nog tussen deze twee.
Misschien nog eens 320e rijden om zeker te zijn dat ik geen hybride wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Polygoon zei:

Misschien nog eens 320e rijden om zeker te zijn dat ik geen hybride wil.

In de firma hebben wij zowel 316d als 320e rijden. Ik rij liever met de 316d, dat zegt genoeg zeker? 

 

  • Vind ik leuk 2
  • Whut?! 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Challazer zei:

In de firma hebben wij zowel 316d als 320e rijden. Ik rij liever met de 316d, dat zegt genoeg zeker? 

 

EV it is dan :D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/7/2022 om 00:29, Bart zei:

Met een ev vorige jaar tijdens de drukke verlofperiodes naar Catalonië in Spanje geweest , deze winter mee gaan skiën. …. 

 

Geen problemen mee gehad , het is wat wennen , aanpassen , ik vraag me soms af waar ze de idioten halen die zo een HLN artikel schrijven .

we gaan op reis , en we gebruiken niet de gps van de auto ,…. Bij een ev is dat om miserie vragen .

Ik ben vorige week nog naar Zwitserland gereden. Ik moet me niet aanpassen en rijden waar en hoe ik wil. Zalig toch? 
 

24D2C712-6E42-4AB6-8435-99389408A622.thumb.jpeg.bbb70fab6fc38706b15d1abe1f3bba60.jpeg

  • Vind ik leuk 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Ik ben vorige week nog naar Zwitserland gereden. Ik moet me niet aanpassen en rijden waar en hoe ik wil. Zalig toch? 

Met een aston en zonder kinderen.  

Alles wat in perspectief plaatsen 😉

Mocht ik kunnen ik zou het ook zo willen. Maar zelfs met de q7 was er niet echt fun. Puur weer omdat de wagen sowieso vol zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid