Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, tuscani zei:

Maar voor ik vertrek nog even dit :D

weekendje weg geweest naar de ardennen. 130km naar ginds, vertrokken met 95% en aangekomen met 48%. Daar wat rondcrossen (ook een 50km ofzo) en terug naar huis via verschillende omwegen want heel vlaanderen zat in de ardennen en dus ook op de ring. (pakweg 150km dus)

kheb ginds een 10% bijgeladen, toen ik aan de okay daar een dats-lader zag. (shellregarche werkt daar dus ook op) en even ook aan het huisje gehangen. we zijn vertrokken met een 52% en waren terug thuis met 16%.  (dus een 330km gereden om van 95% naar 5% te gaan)

vlot gelukt dus, maar het moest dus ook niet verder zijn, om geen tussenstop te moeten maken. je merkt het effect van het kouder worden dus al. (en natuurlijk grotendeels autostrade rijden. )

 

er is een update geweest ook bij tesla, en je krijgt dus wat info over je batterijgebruik, bij mij kwam er wel op dat ik ...% minder verbruikt zou hebben door 110km/u rijden ipv de 127, en dat agressief optrekken ...% van de batterij gekost heeft. Voor de rest enkel nog de opmerking dat de gps (google) van Tesla beter is dan de gewone gps'en van andere merken. (lexus, bmw en mercedes reden verloren om het huisje te vinden, tesla nam zonder problemen de correcte weg)

Agressieveling!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, STA911 zei:

1m92 hier en vond de Kia echt ruim aanvoelen eigenlijk, op alle vlaken. 

Alles hangt af van hoe de verhouding is van je benen tov bovenlichaam en hoe je aan het stuur zit natuurlijk. Als ik lig in de EV6 dan lukt het voor mij ook 😉

Nee, ik heb graag een actieve zithouding en heb ook het stuurwiel graag dicht bij mij. Als je verder naar achter zit komt er automatisch hoofdruimte vrij maar dan zit ik te ver van het stuurwiel naar mijn zin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/11/2022 om 19:02, mrbbs zei:

Zoals eerder verteld ben ik na de verkoop van de GR Yaris aan het kijken om mijn woon-werk verkeer elektrisch af te leggen. Per dag leg ik zo'n 75km af. 

Ik werk doorgaans de vrijdag van thuis uit, de hoop is dus om die 4 dagen af te leggen zonder te laden en de vrijdag overdag via mijn zonnepanelen de wagen voordelig op te laden.

Is iedereen nog overtuigd dat EV rijden nog steeds de juiste keuze is? Ook al zijn de electriciteitsprijzen in de afgelopen anderhalf jaar x3 gegaan (voor de wintermaanden)?

De EV waar ik naar kijk is een Opel Corsa-e facelift die vanaf de jaarwisseling beschikbaar komt (400kms range).

 

Het financiële is altijd een beetje wat je er zelf wil van maken, maar EV als daily is zeker geen slechte keuze. Het is gewoon een aangename manier voor die dagelijkse verplaatsingen. Voor 10 euro doe je 300 km met die Corsa, op zonne-energie zal dat nog lager zijn, maar het hangt er natuurlijk allemaal vanaf hoe creatief je gaat rekenen.

Wat betreft die range, geen bang van hebben. Merk je op woensdag dat je nog 30 km extra nodig hebt tegen de "laaddag" van vrijdag plug je die een uurtje in en je kan weer verder tot vrijdag. Met uw type van gebruik, lees weinig snelweg, ga je ook waarschijnlijk 80% van die range halen. Op dergelijke trajecten kom ik met mijn Honda E zelfs in de buurt van de 200km.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Polygoon zei:

@mrbbs de ID.3 ook in overweging genomen? Is RWD :D 

Heb gereden met de Cupra e-boost (waar ESP zogezegd zou uitkunnen) maar rijdt veel minder dynamisch dan zo'n Corsa-e.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, tuscani zei:

Opladen, opladen, allemaal goed en wel, maar het grote op te lossen vraagstuk gaat over het verminderde laadvermogen (in ton) door het meeslepen van batterijen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, ICM zei:

Opladen, opladen, allemaal goed en wel, maar het grote op te lossen vraagstuk gaat over het verminderde laadvermogen (in ton) door het meeslepen van batterijen.

Als je volumetransporten hebt, kom je ermee weg.

Ze gaan er geen staalrollen mee vervoeren denk ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

in het artikel staat dat ze vooral intern gaan gebruikt worden. dus op het bedrijventerrein zelf, van boot tot fabriek en dergelijke.  Het is dan ook nog naar volvo fabrieken, dus vooral een publiciteitsstunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minutes ago, Liquid Li0n said:

In het land van de oversized pick up trucks gaan ze klagen over te zware ev's :lolz:

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ben toch eens benieuwd wanneer er iemand hier in Belgie zo een Hummer EV import doet

 

https://topgear.nl/autonieuws/gmc-hummer-ev-naar-europa-te-zwaar/

er was al zo'n lighting in belgie of nederland. enige probleem was dat je hem blijkbaar niet kan laden hier wegens andere stroomsterkte. die moeten dus nog aangepast worden of je kan er niets mee doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Liquid Li0n zei:

ongelooflijk als je dit leest...en dat voor "groen" te zijn in het westen. 

https://nos.nl/artikel/2452457-indonesie-ziet-in-nikkel-kans-op-rijkdom-en-macht-maar-dat-heeft-een-prijs

De vraag is hoe je dit leest? Want je kan er evengoed uitpikken:

Quote

zegt energietransitieexpert Elrika Hamdi: "Alle klimaatproblemen kun je tegenwoordig in mijn eigen stad Jakarta vinden. Luchtvervuiling, overstromingen, hitte. Allemaal veroorzaakt door vuile, fossiele brandstoffen."

Quote

"Het gaat erom dat je een balans vindt. Dat je een afweging maakt tussen de voor- en nadelen op lange termijn. Zeker bij mijnbouw komt een zekere vorm van destructie voor. Maar ik ben er zeker van dat de voordelen van duurzame energie groter zijn dan de schade die we nu veroorzaken."

Het is nu niet dat het opboren, transporteren en verwerking van aardolie zonder impact voor het milieu gebeurde, daar wordt precies vaak aan voorbij gegaan. Zijn we plots heiliger dan de paus of selectief blind? 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Logic zei:

De vraag is hoe je dit leest? Want je kan er evengoed uitpikken:

Het is nu niet dat het opboren, transporteren en verwerking van aardolie zonder impact voor het milieu gebeurde, daar wordt precies vaak aan voorbij gegaan. Zijn we plots heiliger dan de paus of selectief blind? 

Correct, al mag dat geen reden zijn om niet verder te blijven streven naar beterschap. 

Het mijnen naar aardmetalen is ook geen specifiek EV probleem. Heb je ook voor telefonie, computers, allerlei schermen,...

aangepast door Tjeu
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar was even wat controverse rond inderdaad, maar er was blijkbaar te veel geld mee gemoeid om alles fatsoenlijk uit te zoeken voor ze emee verder gingen. Tar sands, nog erger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid