Ga naar inhoud

Elektrische auto's


Gast wooter

Aanbevolen berichten

22 minuten geleden, Tjeu zei:

Dat is toch niet anders bij koppakkingen, krukaslagers, printplaten, IMS, vanos, roetfilters, ... 

Het aantal risico's bij een ICE zijn er toch zeker niet minder op. En het aantal zaken die je er verkeerd mee kan doen nog veel groter. 

maar die zijn allemaal vervangbaar, of op zijn minst een aanvaardbare kost.

stel een EV, van 5 jaar oud, die je me gekocht hebt en stel dat de garantie op de accu net verlopen is (geen idee wat gangbare termijnen zijn voor garanties bij de verschillende merken). de dag nadat de garantie verlopen is, gaat er een cel of enkele cellen stuk. economisch perte total vrees ik. en dat terwijl die d dag ervoor nog 96 procent haalde bij een health check...

Terwijl als je roetfilter, vanos, kleppendekselpakking, turbo,... kapot gaat, je dat gewoon gaat herstellen wegens economisch minder grote impact dan heel het accupakket vervangen.

ik ben echt voor een vrije markt, en niet te veel inmenging van de overheid, maar hier moeten toch denk ik enkele ground rules vastegelegd worden, net om batterijen serviceable te maken (niet tec7 gewijs dichtkitten en inpotten, maar open te halen en terug af te dichten, etc.) Want uit zichzelf zie ik de fabrikanten dat niet snel doen, want niets makkelijker/goedkoper dat de boel gewoon dichtkitten/permanent afdichten, en who cares welke issues de klant heeft na de garantie termijn, dan verkopen we ze toch gewoon een nieuwe EV.

Zelfse voor fietsbatterijen, thuisbatterijen etc.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Liquid Li0n zei:

Je merkt dat ook met je smartphone. Ik heb een Samsung en je hebt daar een optie om je batterij te beschermen, dan stopt deze met laden aan 85%. 

Ik gebruik dit nu al een hele tijd, want de gsm ligt aan mijn bed (met een trage lader) en is na 4u op 100% en je slaapt 7u. Dus nu ligt deze na die aantal uren met 85% te wachten tot ik wakker wordt, en de batterij gaat even lang mee als met 100% laden. Ik verschoot daar van dat die 15% eigenlijk niks extra bijbrengt.

 

Ik heb een Samsung A70 en er is toch echt wel een verschil tussen 85% of 100% vol landen. Het klopt echter wel dat de eerste en de laatste 10% er wel wat sneller door vliegt dan de 80% die daar tussen zit.

Mijn toestel is ondertussen ook bijna 4 jaar oud (van 2019) en de batterij is nog altijd in perfecte staat en ik doe daar dus niks speciaals voor.

Mijn 2 smartphones die ik daarvoor had was de batterij trouwens ook nog volledig in orde  toen ik een nieuw toestel kocht, maar er waren andere problemen waardoor ik een ander toestel nodig had. Met de gewone gsm's daarvoor trouwens ook, ik heb nu nog een Nokia 112 doe bijna 10 jaar oud is en het nog altijd goed doet wat de batterij betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Tjeu said:

Dat is toch niet anders bij koppakkingen, krukaslagers, printplaten, IMS, vanos, roetfilters, ... 

Het aantal risico's bij een ICE zijn er toch zeker niet minder op. En het aantal zaken die je er verkeerd mee kan doen nog veel groter. 

Snap je het verschil niet tussen een roetfilter en een battery pack? Of wil je gewoon koppig doen?

Bij elke fabrikant is het: battery pack probleem --> vervangen die hap. Kost? Goh ergens rond de 20.000 euro. Daarvoor reviseer je een ganse ICE motor bij een race tuner en steek je er 100pk extra in, atmosferisch.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, jan.van.gent said:

maar die zijn allemaal vervangbaar, of op zijn minst een aanvaardbare kost.

stel een EV, van 5 jaar oud, die je me gekocht hebt en stel dat de garantie op de accu net verlopen is (geen idee wat gangbare termijnen zijn voor garanties bij de verschillende merken). de dag nadat de garantie verlopen is, gaat er een cel of enkele cellen stuk. economisch perte total vrees ik. en dat terwijl die d dag ervoor nog 96 procent haalde bij een health check...

Terwijl als je roetfilter, vanos, kleppendekselpakking, turbo,... kapot gaat, je dat gewoon gaat herstellen wegens economisch minder grote impact dan heel het accupakket vervangen.

ik ben echt voor een vrije markt, en niet te veel inmenging van de overheid, maar hier moeten toch denk ik enkele ground rules vastegelegd worden, net om batterijen serviceable te maken (niet tec7 gewijs dichtkitten en inpotten, maar open te halen en terug af te dichten, etc.) Want uit zichzelf zie ik de fabrikanten dat niet snel doen, want niets makkelijker/goedkoper dat de boel gewoon dichtkitten/permanent afdichten, en who cares welke issues de klant heeft na de garantie termijn, dan verkopen we ze toch gewoon een nieuwe EV.

Zelfse voor fietsbatterijen, thuisbatterijen etc.

"right to repair". Daar gaan ze idd iets aan moeten doen of het wordt gewoon nog onbetaalbaarder. Voor de gemiddelde lease rijder natuurlijk geen probleem, maar de particulier die erna komt zit met de gebakken peren, of de lease rijder ook als de restwaarde hierdoor keldert op termijn omdat niemand er nog zijn poten aan wil verbranden na een paar voorbeelden die de krant hebben gehaald.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, knight-rider zei:

Ik heb een Samsung A70 en er is toch echt wel een verschil tussen 85% of 100% vol landen. Het klopt echter wel dat de eerste en de laatste 10% er wel wat sneller door vliegt dan de 80% die daar tussen zit.

Mijn toestel is ondertussen ook bijna 4 jaar oud (van 2019) en de batterij is nog altijd in perfecte staat en ik doe daar dus niks speciaals voor.

Mijn 2 smartphones die ik daarvoor had was de batterij trouwens ook nog volledig in orde  toen ik een nieuw toestel kocht, maar er waren andere problemen waardoor ik een ander toestel nodig had. Met de gewone gsm's daarvoor trouwens ook, ik heb nu nog een Nokia 112 doe bijna 10 jaar oud is en het nog altijd goed doet wat de batterij betreft.

ja eigenlijk hetzelfde hier. Al mijn telefoons zijn qua batterij altijd prima tot wanneer ik ze 2e hands verkoop. Ik weet ook niet wat ik speciaal doe. Ik heb wel wat batterij vriendelijke ingesteld, zoals allemaal zwarte schermen, niet te veel laden voor korte stukken, nooit in de zon leggen, ....

kameraad van mij heeft zelfde gsm en die doet vaak draadloos laden en al en die zijn batterij gaat veel sneller achteruit.

  

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Snap je het verschil niet tussen een roetfilter en een battery pack? Of wil je gewoon koppig doen?

Bij elke fabrikant is het: battery pack probleem --> vervangen die hap. Kost? Goh ergens rond de 20.000 euro. Daarvoor reviseer je een ganse ICE motor bij een race tuner en steek je er 100pk extra in, atmosferisch.

2nd to this!
Ik denk dat er hier wat groene moraalridders hun roze bril eens mogen afzetten en voetjes op de grond zetten.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige batterijen  kan je effectief openen en herstellen.  Andere niet  hangt dus gewoon van model tot model af. Bij de Q7 hing het af van het type want ze hebben blijkbaar beide geproduceerd.  Nieuwe batterij was geplaatst op 1 dag. Herstellen ging een week duren. 

Ze kunnen via een test perfect zien welke cel stuk is, en de degeneratie ervan is niet op 1 dag. Dat begint langzaam hand, maar verergerd wel tot het moment dat ze nog amper 3km kan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, tuscani said:

Sommige batterijen  kan je effectief openen en herstellen.  Andere niet  hangt dus gewoon van model tot model af. Bij de Q7 hing het af van het type want ze hebben blijkbaar beide geproduceerd.  Nieuwe batterij was geplaatst op 1 dag. Herstellen ging een week duren. 

Ah de Q7 is een EV?

We leren bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, ir_fuel zei:

Snap je het verschil niet tussen een roetfilter en een battery pack? Of wil je gewoon koppig doen?

Bij elke fabrikant is het: battery pack probleem --> vervangen die hap. Kost? Goh ergens rond de 20.000 euro. Daarvoor reviseer je een ganse ICE motor bij een race tuner en steek je er 100pk extra in, atmosferisch.

Dat kost enkel zoveel als je die geheel laat vervangen bij een officiële garage, niet als je die laat herstellen bij een batterij specialist. Dan zit dat rond de 1200-6000, afhankelijk van het defect. 

Je gooit te veel alles op een hoop. 

Bij een jonge occassie => kopen met garantie. Garantie batterij is bij zowat alle merken 8jaar en overdraagbaar. 

Geen jonge occassie=> ofwel extra betalen en garantie hebben, ofwel het risico nemen. Dat is niet anders bij een ICE. En als het daar sterk in de soep draait en er een blok of versnellingsbak revisie nodig is laat je dat toch ook niet door de merkgarage doen omdat je je dan blauw gaat betalen, dat laat je toch ook door een externe specialist doen? Waarom zou je dat bij een EV anders gaan doen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tjeu zei:

Dat kost enkel zoveel als je die geheel laat vervangen bij een officiële garage, niet als je die laat herstellen bij een batterij specialist. Dan zit dat rond de 1200-6000, afhankelijk van het defect. 

 

Nope.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Tjeu said:

Dat kost enkel zoveel als je die geheel laat vervangen bij een officiële garage, niet als je die laat herstellen bij een batterij specialist. Dan zit dat rond de 1200-6000, afhankelijk van het defect. 

Welke batterijspecialist mag dat dan wel zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Tommie zei:

Nope.

2 leaf en een Tesla in mijn omgeving alleszins wel. Bij bmw misschien anders, maar dat spreekt dan ook niet in het voordeel van bmw..  

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Welke batterijspecialist mag dat dan wel zijn?

ja ben ik ook wel eens benieuwd naar. Eerste wat ik er van hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Tjeu zei:

2 leaf en een Tesla in mijn omgeving alleszins wel. Bij bmw misschien anders, maar dat spreekt dan ook niet in het voordeel van bmw..  

Laat me ajb zien waar je het battery pack van een Tesla P100D voor 6000 euro kan vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Welke batterijspecialist mag dat dan wel zijn?

De Tesla is naar Nederland gegaan, de leafs in België. Ik heb zelf geen EV, noch de intentie binnen de zes jaar een op de oprit te hebben. Maw geen motivatie die namen te onthouden of op te slaan. Een was van vriendin van mijn vrouw. Wil het wel eens vragen als ik ze nog eens zie. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Tommie zei:

Still though.

Was ook geen 100, was een 85 denk ik, een oude. Twijfel zelf of het geen 75 was. 

Heb ook geen details over WAT het defect was. Ook dat zal wss een sterke impact hebben op de prijs. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt ook veel bullshit verkocht op het internet.
Als je de kop van dit artikel leest zou je denken dat ze effectief in het batterijpakket zaken gefixt hebben:
https://topgear.nl/autonieuws/right-to-repair-tesla-zelf-repareren-scheelt-13000-euro/

Blijkt dat gewoon een aansluiting van koelwater wat afgebroken. Ze draad getapt hebben om er zo een nieuwe nippel in te kunnen vijzen. 
Ja dat noem ik geen "batterij" herstellen... 

 

Blijkbaar kan je bij Tesla wel je batterij laten vervangen, is dan wel steeds een refurbished exemplaat, en krijg je dan 4j of 80.000 km garantie.
Kostprijs: €12k voor een 85.

Zeker ook laatste 3-4 pagina in deze thread nalezen:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-model-s85-grote-batterij-overleden.262636/page-15

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid