Ga naar inhoud

Fiscale afstraffing hybrides bijna een feit


Rabbit

Aanbevolen berichten

Probleem is dat die BMW 730d van 2006 aantoonbaar slechter is voor de luchtkwaliteit dan een nieuwe Panamera. Di Rupo en de wijzigingen in de Vlaamse BIV en wegentaks hebben op een paar jaar een onnoemelijk verschil veroorzaakt in die luchtkwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10/17/2017 om 15:08 zei tuscani:

en toch gaat het geen zak uitmaken, en zal je afgestraft worden?

 

ze hebben weer een manier gevonden om wat taksen binnen te halen.

jaren geleden lpg aanprijzen om nadien er een extra taks bij te smijten, als er genoeg mensen overgeschakeld zijn.

idem met de zonnepanelen., veel volk springt er op, dus smijten ze er een taks tegen.

nu dus idem met de hybride. ben benieuwd wat het voor de markt gaan geven?

 

Ja, maar zoiets zal altijd blijven bestaan. Dat is al altijd zo geweest, mensen passen zich aan aan de taxen/belastingen en zullen altijd proberen weinig te betalen. De overheid weet dit ook en stuurt daarom steeds bij.

Op 10/17/2017 om 15:18 zei Challazer:

Mijn pa rijdt X5 40e, auto gaat iedere avond mooi in de stekker. Gaat ook laadpaal installeren aan bedrijf normaal, maar ook voor hem is het een sport zo efficiënt mogelijk te rijden. 

Same here met onze pa zijne 740e. Nu ja voor ons maakt dat VAA gedoe weinig uit, die 7 is privé. Ze hadden hem bij de garage verzekerd dat hij tot 2020 belastingvrij zou rondrijden (dus geen rijtax). Nu bij bij BMW kiezen ze voor een twee liter als verbrandingsmotor wat altijd vrij gunstig zal zijn in taksen. Dus in die zin wel slim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden zei wooter:

Probleem is dat die BMW 730d van 2006 aantoonbaar slechter is voor de luchtkwaliteit dan een nieuwe Panamera. Di Rupo en de wijzigingen in de Vlaamse BIV en wegentaks hebben op een paar jaar een onnoemelijk verschil veroorzaakt in die luchtkwaliteit.

Waar haal je de aantoonbare cijfers?

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/6-BMW/40-7er.html?fueltype=1&vehicletype=1&constyear_s=2005&constyear_e=2007&powerunit=2

https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/39-Porsche/1182-Panamera.html?fueltype=1&vehicletype=1&powerunit=2

9,13 vs. 8.52 

Wat scheelt dat, nog geen 10%?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op vervuiling gaat, moet je het totaalpakket inderdaad meenemen. Ik volg bvb de Finnen die vinden dat tweedehandswagens goed zijn want je hergebruikt de wagen ipv te vernietigen en weer te produceren.
Dus in die zin is een taks-systeem dat nieuwe wagens bevoordeeld zoals in Belgie niet logisch (alzeker met hybride wagens die best vervuilend zijn om te produceren en af te breken). Hier rijdt ge beter rond met een nieuwe Panamera om de 3 jaar te veranderen dan een BMW 730d van 2006 te kopen voor een appel en een ei en die 7 jaar te houden...  
 
Algemeen klopt het huidig systeem niet en ik begrijp dat ze willen/moeten rechttrekken.
 
Dat ze nu een voordeel dat ze gaven weer intrekken, is voor het individu natuurlijk sneu. Al heb ik er weinig compassie mee. Een snotneus die plots met een dikke voituur rijden normaal gaat vinden, klopt niet. If it looks too good to be true, it probably is. 
 
 

Eigenlijk ben je ne straffe. Ge gaat even zeggen hoe streng het hier moet worden en je gaat zelf fiscaal shoppen :)

Schijnheiligen bok :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 hours ago, TomT said:

ook na 5 jaar als de klant terugkomt voor zijn volgende auto. "Ah mijnheer, uw diesel die ik u enkele jaren terug verkocht heb met overheidssteun? Die is nu niks meer waard. Niemand wil dat nog!"

Dan moet je als klant ook niet zo naïef zijn. Men weet al gigantisch lang wanneer je het beste voor een benzine kiest of voor een diesel. Mensen bleven diesel kopen omdat het goedkoper was, ook al deden ze maar 5000 km per jaar. Dat was kuddegedrag, ook omwille van de restwaarde omdat iedereen een diesel heeft. Tja... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden zei Timo:

Dan moet je als klant ook niet zo naïef zijn. Men weet al gigantisch lang wanneer je het beste voor een benzine kiest of voor een diesel. Mensen bleven diesel kopen omdat het goedkoper was, ook al deden ze maar 5000 km per jaar. Dat was kuddegedrag, ook omwille van de restwaarde omdat iedereen een diesel heeft. Tja... 

Get real, dat is pas de laatste 4 jaar zo.

Vroeger (en nu kom ik soms nog iemand zo tegen) wilden mensen gewoon diesel. Ze vonden dat het goedkoper was en beter reed naar hun mening.

 

Tot over 3 jaar wilde letterlijk bijna niemand een Tiguan Benzine, want dat kan onmogelijk goed rijden. Vandaag geraak je een nieuwe diesel nauwelijks kwijt.

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat get real? Dat mensen dat pas door hebben ja, maar 10 jaar geleden (en langer) werd er ook al over gesproken. Dat voorbeeld staat nog in mijn economie boeken. 

En zoals je zegt, mensen kochten diesel omdat het goedkoper was, meer koppel had en ze er langer mee konden rijden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is het verbruik, maar ik vermoed dat er een stevig verschil zit in EURO norm.
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden zei wooter:


Dat is het verbruik, maar ik vermoed dat er een stevig verschil zit in EURO norm.

Euro norm is bullshit, dat weet jij ook.

Waar komt uitstoot van? Juist ja, verbranding.

1liter diesel verbranden in een oude diesel of in een nieuwe diesel zorgt voor evenveel uitstoot.

Verschil zit hem in de nabehandeling. Roet opsparen in een filter om om de zoveel tijd er toch uit te blazen, AdBlue gebruiken om gemeten stoffen om te zetten in stoffen die ze niet meten. Maar uiteindelijk komt uit de uitlaat identiek hetzelfde.... vuiligheid.

Wagens worden zuiniger op papier, omdat de wagens worden aangepast aan de geldende normen.

Reëel verbruik van een Golf IV TDI vs een Golf VI TDI in dagdagelijks verkeer met dezelfde (realistische) rijstijl gaat niet veel schelen. 

Maar ik had gevraagd naar de aantoonbare cijfers. Dat is iets anders dan "ik vermoed dat er een verschil zit". 

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 hours ago, wooter said:

Probleem is dat die BMW 730d van 2006 aantoonbaar slechter is voor de luchtkwaliteit dan een nieuwe Panamera. Di Rupo en de wijzigingen in de Vlaamse BIV en wegentaks hebben op een paar jaar een onnoemelijk verschil veroorzaakt in die luchtkwaliteit.

:lolz: Nooit gedacht dat gij een gevoel voor humor had. Zeldzaam in uw kant van de rimboe :P

 

4 hours ago, Jokke_vlo said:


Eigenlijk ben je ne straffe. Ge gaat even zeggen hoe streng het hier moet worden en je gaat zelf fiscaal shoppen :)

Schijnheiligen bok :D

Ik ben consequent. Ik ben verhuisd. :bye:

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat ze die wetten en taksen een keer gelijk trekken over heel Europa. De prijs voor een zware diesel of benzine qua taks is in Duitsland, Frankrijk, Engeland allemaal vele malen goedkoper dan hier.

ik vind het ook normaal dat men iets aan die hybrides gaat doen. Het begon een beetje op dat zonnepaneel scenario te lijken. Plots rijdt iedereen hier rond met een auto die 13l/100km verbruikt omdat dit nu kan en nu aangeprezen wordt, vroeger reed men met een 320d aan 7 liter/100km...

Is eigenlijk ook niet logisch, een X5 met benzine of diesel is lichter dan een X5 hybride. Deze is zwaarder dus meer verbruik, harder remmen dus meer remstof, etc...

laat mensen toch gewoon kopen wat men zelf wil. Wil je een zware motor, dan ga je veel verbruiken en komen er veel accijnzen binnen. Koop je een Tesla, dan gaat de staat minder verdienen en ook de fabrikant qua onderhoud.

 

En als je dan echt premies wil geven omdat mensen écht niet willen overstappen op elektrisch, geef dan enkel premies aan elektrische auto's onder de 35 000 euro.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-10-2017 om 14:19 zei Germinal:

 


Waarom zou dat afgestraft moeten worden ?

Je kan daar effectief 40km op battterij mee rijden en wanneer je veel korte ritten doet en vaak oplaadt een zeer laag verbruik halen.. 2-3 liter is niet vergezocht. Anderzijds kan je inderdaad ook de hooligan uithangen, niet opladen en 20+ liter verbruiken.

Ofwel tref je alle hybrides ( zo goed als ) gelijk ofwel geen enkele.

 

Een vriend van me rijdt met een X5 40e en een 330e.

Hij doet met beide wagens hetzelfde traject, zijnde Deerlijk - Sint Niklaas. Gemiddeld verbruik bij aankomst in het geval van de 3 reeks: 5.1, in het geval van de X5: 10 - 11.
Hij zegt dat die batterij op de autosnelweg van die X5 zo snel als tellen 'leeg' is, en dat je dan met je mastodont zeer veel wind pakt en dan zuipt het 2 literke toch een stevig slok aan 120. Een beetje vreemd dat die laatste dan terug kan vallen op een fiscaal gunsttarief, terwijl ik de helft verbruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-10-2017 om 18:52 zei Carlito:

Benzine/diesel een pak duurder maken bedoel je

Dit.

Laat ons eens alle taxen laten vallen en de brandstof duur maken. Dat lijkt me toch de fairste regeling van allemaal ?? En ja ik besef dat bepaalde minder bedeelde gezinnen daar gaan onder lijden ... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden zei Rabbit:

En ja ik besef dat bepaalde minder bedeelde gezinnen daar gaan onder lijden ... 

Dat zijn de zwakkelingen, die moeten eruit. Is toch de Berlingo generatie, dus wat is hun meerwaarde in de maatschappij?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, Liquid Li0n said:

dat ze die wetten en taksen een keer gelijk trekken over heel Europa. De prijs voor een zware diesel of benzine qua taks is in Duitsland, Frankrijk, Engeland allemaal vele malen goedkoper dan hier.

Dat is ook niet waar. Diesel is in GB bijvoorbeeld duurder, en het equivalent van de VAA is in al die landen die je opnoemt zwaarder dan in België.

9 hours ago, Liquid Li0n said:

En als je dan echt premies wil geven omdat mensen écht niet willen overstappen op elektrisch, geef dan enkel premies aan elektrische auto's onder de 35 000 euro.

Dat is eigenlijk het belachelijke eraan: voor zakelijke auto's bestaan die fiscale voordelen, maar voor particulieren kan er bijna niets vanaf. In het buitenland daarentegen lopen premies voor elektrische voertuigen voorbij de 10K, vooral om de duurdere prijzen van een 'normale' EV te compenseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist zei Stancke:

Dat zijn de zwakkelingen, die moeten eruit. Is toch de Berlingo generatie, dus wat is hun meerwaarde in de maatschappij?

Heb er erven het raden naar hoe je dit bedoeld :) Bedoel je dat ik te kort door de bocht ga ?

Meestal gaat de "Berlingo" generatie ook geen 100 km van huis werken, en met het budget dat vrij komt van de wegentax en BIV kan ook al iets gedaan worden, hoewel het klein is.
Desnoods voorziet men maar in een andere lastenverlaging voor dergelijke gezinnen, als de co2 uitstoot maar écht verlaagt.

Het gaat hem toch om het vergroenen van het wagenpark, niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden zei wooter:

 Di Rupo en de wijzigingen in de Vlaamse BIV en wegentaks hebben op een paar jaar een onnoemelijk verschil veroorzaakt in die luchtkwaliteit.

Staaf dat eens met cijfers?!

 

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/milieu/luchtvervuiling-neemt-net-toe-na-invoering-lage-emissiezone-in-antwerpen~a7f79496/

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, RRD said:

De LEZ is nog niet een jaar oud en laat nog altijd een hele hoop vervuilende voertuigen toe. Dat is iets heel anders dan de invoering van de VAA-regels die moderne, zuinige wagens bevoordeelt, wat er voor zorgt dat iedere werknemer met leasewagen een moderne, zuinige wagen verkiest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden zei Rabbit:

Dit.

Laat ons eens alle taxen laten vallen en de brandstof duur maken. Dat lijkt me toch de fairste regeling van allemaal ?? En ja ik besef dat bepaalde minder bedeelde gezinnen daar gaan onder lijden ... 

Ja leuk. Ik heb 17 sales reps en heel wat personeel die heel veel moeten reizen. Komt weer op zelfde neer, meer lasten voor bedrijven. Op het einde van de rit passeert het allemaal daar :( en ondertussen moet je concurreren tegen landen met een pak lagere lasten of erger tegen landen zonder veel sociale voorzieningen. Dit soort redeneringen klinken heel populair en logisch, tevens "makkelijk". Maar ik heb het als bedrijf echt gehad met alle lasten, ik loop tegenwoordig razend rond. De revisoren zitten hier deze week trouwens, heb nog eens gevraagd dat ze me zwart op wit kunnen tonen dat mijn totale lasten verlagen zoals de media en sommige politici ons willen laten geloven. Ik kan u heel eerlijk zeggen: dat er geen sprake is van een totale daling op dit moment. We moeten eens een DRINGEND gaan denken dat we voor al onze "luxe", sociale voorzieningen, infrastructuur, gezonde LOKALE bedrijven nodig hebben. Dat stuk maken is een sluipend gif voor de toekomst.

Mijn concurrent uit Zwitserland (toch een "duur" land) kan bij dezelfde toegevoegde waarde, op 1 jaar meer over houden dan ik op 3 jaar. Moet ik u een tekening maken wat dat wil zeggen naar investerigen, groei, concurrentiepositie. Ik krijg 1 been om de 100 meter te lopen.

Pas op ik besef HEEL goed dat als je geen bedrijf hebt je het leven van een andere kant bekijkt en dat er een goede middenweg moet zijn. Maar we missen vandaag de dag elk inzicht in hoe we onze lokale bedrijven gezond kunnen houden. Goed mijn probleem gaat het niet meer zijn he, wel die van onze toekomst en raar maar waar, hoe ouder ik word hoe meer (ook met opgroeiende kinderen) ik daarvan wakker ligt.

Wij zijn ongelooflijk kortzichtig. Hoeveel mensen weten of hoor je zeggen dat economie de echte motor is van onze welvaart. We hebben onze motor al serieus verkleind en nu liggen we hem te belasten lijk zot. Terwijl in de "goede" andere landen die motor zuurstof krijgt en in goede conditie wordt gehouden. 

Soit ik praat meestal tegen een muur want "ondernemer" aka rijk aka die moeten we geld afnemen want daar zit het geld, kortom een ondernemer is iets "vies". 

De slachtoffers van het rekening rijden gaan de mensen zijn die ECHT hun kms moeten doen voor hun job en onze economie. Mochten we in Europa meer in eigen voorzieningen voorzien dan alles te importeren uit Azie en Oost Europa zou de verkeersdrukte ook drastisch afnemen trouwens. 

Maar nee we gaan voor vrije markt. Ik mag met al mijn lasten gaan concurreren tegen ne Chinees, Cambodjaan die niet weet wat sociale lasten zijn, in alle "vrijheid" en de gevolgen van het zware containertransport  (vervuiling, transport over de weg) daar mag ik als Europeaan OOK WEER VOOR OPDRAAIEN. (btw dit weekend vrije markt bekijken op VRT, tipje).

Sorry mannen, maar soms wordt het me gewoon te veel. NOOIT maar dan ook NOOIT denken wij in ons land aan onze economie. Alleen maar aan belasten en anders belasten waarbij bedrijven altijd bij de uiteindelijke slachtoffers zijn. Geld STELEN of AFNEMEN is nog nooit de oplossing geweest op lange termijn.  Ge kunt zeker punten vinden om mijn uitspraken onderuit te halen met allerlei kromme redeneringen zodat we uiteindelijk niks doen en gewoon verder blijven redeneren vanuit onze cocon België........... steeds armer België.

Sorry het moest er echt eens af. 

ps: ik zeg dit als bekommerde mens, als ondenemer zit ik ook heel goed in Azië en importeer ik even goed vanuit die landen, je moet je aanpassen in de struggle for life, dat is onze sterkte als bedrijf, maar als burger/ondernemer heb ik een iets afwijkende mening die eigenlijk ingaat tegen dingen die ik (noodgedwongen) doe. Het zou anders kunnen........ echt. 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei Rabbit:

Heb er erven het raden naar hoe je dit bedoeld :) Bedoel je dat ik te kort door de bocht ga ?

Meestal gaat de "Berlingo" generatie ook geen 100 km van huis werken, en met het budget dat vrij komt van de wegentax en BIV kan ook al iets gedaan worden, hoewel het klein is.
Desnoods voorziet men maar in een andere lastenverlaging voor dergelijke gezinnen, als de co2 uitstoot maar écht verlaagt.

Het gaat hem toch om het vergroenen van het wagenpark, niet?

ik denk dat je je daarin nog lelijk mispakt.

Er zijn veel mensen die geen auto van de baas krijgen, maar zonder auto wel onmogelijk gaan werken. Of denk je dat de meeste industriegebieden/havens hun eigen station hebben en er een goed uitgebouwd openbaar vervoersnetwerk is dat rekening houdt met ploegstelsels en ongepland overwerk?

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid