Ice_Ken 6.460 Geplaatst: 3 december 2021 Geplaatst: 3 december 2021 5 uren geleden, gTa zei: Maar allez!! Da's toch kei-nuttige info hier, waarom dat niet (desnoods bondig) delen? Omdat ik mijn job nog steeds wil houden Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 3 december 2021 Geplaatst: 3 december 2021 2 uren geleden, Ice_Ken zei: Omdat ik mijn job nog steeds wil houden 'k Snappet Quote
ex-Mooseman 14.566 Geplaatst: 4 december 2021 Geplaatst: 4 december 2021 Gezien enkel de achterste banden (bijna) versleten waren, zijn er terug pure winterbanden op gekomen. Weer Pirelli Sottozero. Zomerwielen had ik mee in de koffer, en die ben ik deze week terug gaan ophalen, en daar is een volledig verse set Pilot Sport 4 opgelegd. Goede service van Qteam Wevelgem ook: ik stond er met mijn propere doordeweekse kleren aan, en ze hebben eerst plastiek hoezen over de wielen getrokken, en ze hebben ze dan voor mij in de koffer van de auto gestoken (passen echt net in de koffer, als je de cassette van de bagagerollo er uit haalt, er past geen hand meer tussen). 1 Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 5 december 2021 Geplaatst: 5 december 2021 On 12/4/2021 at 11:54 AM, ex-Mooseman said: Weer Pirelli Sottozero. Dinsdag komt op de mijne dezelfde. Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 7 uren geleden, 3000 zei: Dit vat het wel goed samen: Allerminst. HLN-niveau is hoog, in die quote. Eén element er uit halen en dat als enige valabele poneren, wat credibiliteit erover uitgieten middels quote door "my old man" (die altijd wijzer is) waarin ook nog even gepolariseerd wordt (alleen het aangeprezen product wordt gelinkt aan het woord "good"). Tenenkrullend! (als je dat als samenvatting voor het gehele topic wil nemen) 7 uren geleden, 3000 zei: Het belicht namelijk maar één kant van de zaak (nl. "in the snowy mountains") en er zijn er minstens 3. Ook nat en droog zijn belangrijk, zeker hier waar ze 99% van de driving conditions uitmaken. Voor hetzelfde geld slieber je hier op nat of droog met je "slechtere" winters de bocht uit daar waar de allseasons of zomers je nog op straat houden. Maar: als je in de bergen leeft en constant (met of zonder aanhalingstekens) op sneeuw rijdt, is 't nogal wiedes dat je op pure winters rijdt. In zo'n test (tractie en grip op sneeuw) gaan nordic winter tyres nog eens zo veel beter doen, maar 't zijn voor onze toepassing duidelijk de (veel) minder aan te raden winterband, vergeleken met euro winter tires en allseason tires. Quote
vince522 2.493 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 Op 5/12/2021 om 16:31, ir_fuel zei: Dinsdag komt op de mijne dezelfde. Extra set velgen gekocht of komen ze op je huidige velgen? Quote
3000 1.080 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 Geldt vooral in zijn snowy mountains inderdaad Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 5 uren geleden, gTa zei: Allerminst. HLN-niveau is hoog, in die quote. Eén element er uit halen en dat als enige valabele poneren, wat credibiliteit erover uitgieten middels quote door "my old man" (die altijd wijzer is) waarin ook nog even gepolariseerd wordt (alleen het aangeprezen product wordt gelinkt aan het woord "good"). Tenenkrullend! (als je dat als samenvatting voor het gehele topic wil nemen) Het belicht namelijk maar één kant van de zaak (nl. "in the snowy mountains") en er zijn er minstens 3. Ook nat en droog zijn belangrijk, zeker hier waar ze 99% van de driving conditions uitmaken. Voor hetzelfde geld slieber je hier op nat of droog met je "slechtere" winters de bocht uit daar waar de allseasons of zomers je nog op straat houden. Maar: als je in de bergen leeft en constant (met of zonder aanhalingstekens) op sneeuw rijdt, is 't nogal wiedes dat je op pure winters rijdt. In zo'n test (tractie en grip op sneeuw) gaan nordic winter tyres nog eens zo veel beter doen, maar 't zijn voor onze toepassing duidelijk de (veel) minder aan te raden winterband, vergeleken met euro winter tires en allseason tires. Ik denk dat je de zaak wat te breed trekt. Ik ben helemaal met je akkoord dat er veel meer factoren spelen, zoals "waar woon je" en "wat is de staat van je banden". Een versleten winterband is al evenzeer een nachtmerrie. Deze video lijkt me eerder een video om te bewijzen dat 4WD niet zaligmakend is. Het is dus, zoals je zegt, waarschijnlijk een HLN-video: proberen iets voor de gewone man op een simpele manier uit te leggen. En dat blijft nodig want de gewone man blijft hardnekkig vasthouden aan het idee dat je met 4WD geen deftige winterbanden hoeft te hebben. Ik sprak vorige week zo met een maat over mijn winterbanden. Ik zei dat ik die niet fameus vind in mijn omstandigheden en dat ik "echte" winterbanden mis (lees: zoals de banden die ik in Finland gebruikte). Hij rijdt met een gelijkaardig type winterband en vond mijn stelling helemaal onjuist. Zijn uitleg was dat hij wel niet zo een goede winterband nodig heeft "want hij heeft een Quattro". Ik zit er, om eerlijk te zijn, echt aan te denken om op mijn wintervelgen echte scandinavische banden weer te leggen. Het kleine nadeel dat ze geven op tarmac weegt niet op tegen het veel veiliger weggedrag op sneeuw en ijs. Quote
Alexis 5.937 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 Vorige week de winterset ook terug gemonteerd (Dunlop, model ken ik niet vanbuiten). Gisteren koud en bakken regen, diepere plassen op autostrade waar ik met zomers al billen zou nijpen nu geen probleem. Geeft toch gerust gemoed! Eind dit jaar richting de sneeuw ermee! Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 3 uren geleden, The Swede zei: Ik denk dat je de zaak wat te breed trekt. Ik ben helemaal met je akkoord dat er veel meer factoren spelen, zoals "waar woon je" en "wat is de staat van je banden". Een versleten winterband is al evenzeer een nachtmerrie. Deze video lijkt me eerder een video om te bewijzen dat 4WD niet zaligmakend is. Het is dus, zoals je zegt, waarschijnlijk een HLN-video: proberen iets voor de gewone man op een simpele manier uit te leggen. En dat blijft nodig want de gewone man blijft hardnekkig vasthouden aan het idee dat je met 4WD geen deftige winterbanden hoeft te hebben. Ik sprak vorige week zo met een maat over mijn winterbanden. Ik zei dat ik die niet fameus vind in mijn omstandigheden en dat ik "echte" winterbanden mis (lees: zoals de banden die ik in Finland gebruikte). Hij rijdt met een gelijkaardig type winterband en vond mijn stelling helemaal onjuist. Zijn uitleg was dat hij wel niet zo een goede winterband nodig heeft "want hij heeft een Quattro". Ik zit er, om eerlijk te zijn, echt aan te denken om op mijn wintervelgen echte scandinavische banden weer te leggen. Het kleine nadeel dat ze geven op tarmac weegt niet op tegen het veel veiliger weggedrag op sneeuw en ijs. Tuurlijk, wat jij zegt klopt helemaal. Ik ging daar bewust niet op in, de roeping van de video lijkt me duidelijk. De "samenvattende conclusie" vind ik dan ook helemaal géén correcte samenvatting van de boodschap(pen) die die video vooral wil geven. Daarom reageerde ik dan ook. Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 Het probleem is dat ze all seasons en winterbanden vergelijken enerzijds en dan 4WD en FWD in de mix gooien. Als ik rondkijk, dan zie ik toch meestal dat mensen de afweging maken in België "leg ik winterbanden of niet?" (i.e. verder rijden met zomerbanden) en dat men soms denkt dat 4WD zaligmakend is. Ik herinner me nog een rit in september in Finland toen de eerste sneeuw was gevallen. Ik had toen die Impreza STi en stond nog op zomerbanden. Mijn logica was dat de sneeuw wel snel zou wegzijn (efkes gemist dat sneeuw in September daar gewoon het begin van de 8 maand winter is ) en dat ik met mijn 4WD en sperdiffs wel geen probleem zou hebben... Fcuk ! Dat was de meest bangelijke rit in mijn leven. De 25 jaar oude Volvos en Corollas op winterbanden vlogen me rond de oren en bij elke bocht of remzone was het bidden. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 6 hours ago, vince522 said: Extra set velgen gekocht of komen ze op je huidige velgen? Op dezelfde. Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 3 hours ago, The Swede said: Het probleem is dat ze all seasons en winterbanden vergelijken enerzijds en dan 4WD en FWD in de mix gooien. Als ik rondkijk, dan zie ik toch meestal dat mensen de afweging maken in België "leg ik winterbanden of niet?" (i.e. verder rijden met zomerbanden) en dat men soms denkt dat 4WD zaligmakend is. Ik herinner me nog een rit in september in Finland toen de eerste sneeuw was gevallen. Ik had toen die Impreza STi en stond nog op zomerbanden. Mijn logica was dat de sneeuw wel snel zou wegzijn (efkes gemist dat sneeuw in September daar gewoon het begin van de 8 maand winter is ) en dat ik met mijn 4WD en sperdiffs wel geen probleem zou hebben... Fcuk ! Dat was de meest bangelijke rit in mijn leven. De 25 jaar oude Volvos en Corollas op winterbanden vlogen me rond de oren en bij elke bocht of remzone was het bidden. Ze hebben ook een test tussen zomerbanden AWD en winterbanden FWD. Resultaat is net iets anders. 1 Quote
gTa 28.022 Geplaatst: 7 december 2021 Geplaatst: 7 december 2021 Klopt, en dees is ook al een heeele ouwe, goed gekende video: 1 Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 8 december 2021 Geplaatst: 8 december 2021 14 hours ago, gTa said: Klopt, en dees is ook al een heeele ouwe, goed gekende video: Yup die video herinner ik me ook nog. Ik wist wel niet dat dat hetzelfde YouTube kanaal was. Die komt ook wel van ver als je vergelijkt met de productiekwaliteit nu. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 8 december 2021 Geplaatst: 8 december 2021 Vandaag: "ik ben gaan horen bij X voor winterbanden, dat was 160 euro / stuk. Dan ben ik bij Y gaan horen en die kon er mij leveren voor 100 euro / stuk" Over welk merk winterband het in de 2 gevallen ging? Daar had hij geen idee van Ja zo kan ik u ook goedkopere banden leveren. Linglong a 50 euro / stuk ofzo. 1 Quote
The Swede 6.662 Geplaatst: 8 december 2021 Geplaatst: 8 december 2021 49 minuten geleden, ir_fuel zei: Vandaag: "ik ben gaan horen bij X voor winterbanden, dat was 160 euro / stuk. Dan ben ik bij Y gaan horen en die kon er mij leveren voor 100 euro / stuk" Over welk merk winterband het in de 2 gevallen ging? Daar had hij geen idee van Ja zo kan ik u ook goedkopere banden leveren. Linglong a 50 euro / stuk ofzo. Onze pa had destijds ook zo een bandenboer (“Haelterman” ergens in de buurt van Geraardsbergen) die steeds goedkopere banden had dan de gereputeerde bandencentrale in de buurt… kwam steeds thuis met brol waar hij de volle pot voor betaald had. Op een dag ging hij voor mijn auto ook es prijs vragen. Want die gast was het beste sinds de uitvinding van warm water. Ik om van het gezaag vanaf te zijn mee. Kerel vraagt naar de wagen (destijds een W124 300D) en zegt dan “ah, da moet niet meer dan 160 gaan, he”. En hij stelde droogweg banden met snelheidscode Q or R of zo voor… En zo solferde hij de helft van de streek met de verkeerde banden op. Quote
vince522 2.493 Geplaatst: 8 december 2021 Geplaatst: 8 december 2021 Oer bààn moe dzje èn ne bàànwinkel koeèpe Quote
Jochen 6.085 Geplaatst: 10 december 2021 Geplaatst: 10 december 2021 Zit Auto5 zo scherp met zijn banden tegenwoordig? Ik kreeg vandaag nog een offerte voor deze Continental's aan 167€ all in. Bij Auto5 137,71€? https://www.auto5.be/nl/p/band-toerisme-continental-premiumcontact-6-245-40-r18-93-y-2098225.html De Goodyear Eagle F1 Assymetric 5 is 132,71€ + 60€ cadeaubon van Auto5 bij aankoop van 4 banden (geen idee wat ik daarmee zou moeten maar kom ) Quote
Quill 189 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 (aangepast) Volgende vraag: Mijn wagen (G21 330e xdrive) geeft vanaf +- 100km/u enorm veel trillingen. Gevoelsmatig lijkt het van rechtsvoor te komen. Gezien het enkel vanaf snelheden boven 100km/u voorkomt, dacht ikzelf meteen aan een lager. Eerste afspraak met de garage ingepland & na een testrit kreeg ik als antwoord: lijkt inderdaad de lager te zijn of eventueel abnormale slijtage van de banden (15k km) We zullen er eens andere banden opgooien & zien wat dit als resultaat geeft. Eén week later werden er andere banden gemonteerd, en zou het probleem zijn opgelost. Hier kon ikzelf echter niet bij zijn. Garage meent dat de velgen RA & RV krom zijn (dit terwijl de velgen echt wel nog 100% proper staan), dus hun verdict: 2 nieuwe velgen kopen & terugbetaling aan uw verzekeraar vragen. Mijn vraag nu: Kan het effectief dat je kromme velgen pas voelt vanaf 100km/u? En deze dan de ganse voortrein doen trillen? 14 december 2021 aangepast door Quill Quote
janvkn 5.568 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 2 minutes ago, Quill said: Mijn vraag nu: Kan het effectief dat je kromme velgen pas voelt vanaf 100km/u? En deze dan de ganse voortrein doen trillen? Dat kan best ja. Minste beetje onbalans dat daar in zit kan voor trillingen zorgen. Meestal heb je zoiets als je een paar balansloodjes kwijtspeelt, maar ik had zelfs ooit last van trillingen toen er wat te veel sneeuw tussen mijn velgen stak. Nu, als je er niks mee uitgestoken hebt dat je verzwijgt, lijkt het me wel sterk dat die velgen uit zichzelf ineens krom geworden zouden zijn. Quote
ir_fuel 58.279 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 Als je spreekt over trillingen vanaf 100 per uur is het eerste waar ik aan denk niet-uitgebalanceerde wielen. Voel je het in je stuur zit het vooraan, voel je het in je stoel zit het achteraan. Lijkt me sterk dat dit van slijtage komt. Ik zou eens naar een bandencentrale gaan en vragen dat men je 4 wielen op het balanceerapparaat gooit. Dan zie je of de velgen recht zijn en of je wielen uitgebalanceerd zijn. Quote
Quill 189 Geplaatst: 14 december 2021 Geplaatst: 14 december 2021 2 minuten geleden, janvkn zei: Dat kan best ja. Minste beetje onbalans dat daar in zit kan voor trillingen zorgen. Meestal heb je zoiets als je een paar balansloodjes kwijtspeelt, maar ik had zelfs ooit last van trillingen toen er wat te veel sneeuw tussen mijn velgen stak. Nu, als je er niks mee uitgestoken hebt dat je verzwijgt, lijkt het me wel sterk dat die velgen uit zichzelf ineens krom geworden zouden zijn. Het probleem voor het eerst opgemerkt een kleine week na het kuisen (met hogedruklans) van de velgen. Dus misschien is daar één (of meerdere) balansloodje verloren gegaan. Als dat al mogelijk is. Dat ze plots krom zouden staan, zeker 2 stuks, lijkt me hoe dan ook bizar. Auto ziet wel wat boerebanen, maar is daily commute & bij mijn weten zonder erg. Twijfel om er nu winterbanden op te leggen & eventueel een second opinion te bekomen van de bandenboer. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.