Ga naar inhoud

Het grote banden vraag- & antwoordtopic


Soul

Aanbevolen berichten

5 uren geleden, mrbbs zei:

De beste sneeuwbanden zijn inderdaad de Nordic winterbanden. Ik hoef ze dan enkel en alleen ook om op sneeuw plezier te gaan beleven én dan wil ik net het beste voor die ondergrond. Heb ervaring met Hakkas (nickname voor Nokian Hakkapeliitta R3), die zijn super op sneeuw. In die omstandigheden denk ik nog een 30% beter dan de winterbanden die je hier kan krijgen.

Nokian Hakkapeliitta R3 Test, Reviews & Ratings - Is Nokian HKPL R3 Good  Winter Tire? | AllTyreTests.com

Hakka's is geen nickname, 't is gewoon een afkorting van de naam. En niet enkel voor de (non studded) R3 (en z'n voorgangers) maar ook voor studded band (ondertussen versie 10) waar de R3 z'n naam van heeft.

Ik betwijfel wel of je hier op onze papsneeuw beter af bent met die banden t.o.v. een non-nordic winterband? Bij ons is de sneeuw nooit hard en droog (aangestampt) zoals in 't noorden en black ice hebben we hier toch nooit? Naar verluidt worden die dingen pas significant beter dan gewone winterbanden bij temperaturen diep onder nul (-10°C en nog kouder).

Maar slécht zullen ze ook niet zijn. :D  Behalve als het warmer wordt (i.e. onze wintertemperaturen rond de 0°C en positieve temperaturen) want dan vallen ze helemaal door de mand, vgl met onze european winter tyres. Dus idd best dat je ze enkel oplegt als 't sneeuwt :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

en black ice hebben we hier toch nooit? 

Nee?

Wat de Crossclimate's betreft, die doen het ook wel heel goed bij veel regen (aquaplanning), waar veel zomerbanden het niet zo goed doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, knight-rider zei:

Nee?

Maar 1 keer in m'n leven meegemaakt, 12 jaar geleden, tussen Metz en Strasbourg. Stuk autostrade bergaf en licht links hellend, al file voor de heuvel maar in 't naar beneden rijden gaat 't naar stilstaand ... stil staan en toch nog zijdelings schuiven ... vrachtwagen enkele auto's voor ons gleed gewoon zachtjes zijdelings de middenberm in. Met wat geluk de snelle reflex gehad om over de pechstrook de stilstaande file te passeren en zo die probleemzone ontweken... Er waren toen nog 2 forummers mee :D  waren op weg naar de Vogezen, was een zeer felle winterprik in F/D met veel sneeuwval, we wilden die dump gaan meepikken.

2 uren geleden, knight-rider zei:

Wat de Crossclimate's betreft, die doen het ook wel heel goed bij veel regen (aquaplanning), waar veel zomerbanden het niet zo goed doen.

Vandaag even door de krasstraat gereden, 'k stond achter een overduidelijke lease-Volvo ... op Crossclimates :D 

Was te laat om ze te vragen of ze goei grip had doorheen de carwash :lol: 

2021-09-25 10.55.31.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gTa zei:

Maar 1 keer in m'n leven meegemaakt, 12 jaar geleden, tussen Metz en Strasbourg. Stuk autostrade bergaf en licht links hellend, al file voor de heuvel maar in 't naar beneden rijden gaat 't naar stilstaand ... stil staan en toch nog zijdelings schuiven ... vrachtwagen enkele auto's voor ons gleed gewoon zachtjes zijdelings de middenberm in. Met wat geluk de snelle reflex gehad om over de pechstrook de stilstaande file te passeren en zo die probleemzone ontweken... Er waren toen nog 2 forummers mee :D  waren op weg naar de Vogezen, was een zeer felle winterprik in F/D met veel sneeuwval, we wilden die dump gaan meepikken.

Ik heb het toch al meerdere keren meegemaakt.
In de jaren 90 voor mijn deur op straat.
In 2003 heb ik mijn toenmalige auto daardoor in de prak gereden.
Sinds ik mijn rijbewijs heb (2001) heb ik het toch al een aantal keren op enkele plaatsen geweten, waaronder een aantal keer op een weg hier in de buurt.

Dus ja, kan toch wel zeggen dat we dat hier dus wel degelijk soms hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interressant die laatste paginas hier.

Gezien de vele kilometers die ik nu rijd, moet ik sowieso ook weer aan de winterbanden. 
@gTa Heeft me wel aan het denken gezet. Ik denk dat ik voor die CrossClimates ga gaan, en dan eventueel volgend jaar een maatje groter qua velg voor een zomerband. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, knight-rider zei:

Ik heb het toch al meerdere keren meegemaakt.
In de jaren 90 voor mijn deur op straat.
In 2003 heb ik mijn toenmalige auto daardoor in de prak gereden.
Sinds ik mijn rijbewijs heb (2001) heb ik het toch al een aantal keren op enkele plaatsen geweten, waaronder een aantal keer op een weg hier in de buurt.

Dus ja, kan toch wel zeggen dat we dat hier dus wel degelijk soms hebben.

Heb het als kind ook vaker geweten - ik heb de indruk dat het mindert. En de kust of Kortrijk of Oudenaarde of de Ardennen ... groot verschil allemaal. Herinner me nog een winter-forummeeting: vertrokken in Gent met -4° à -5°C naar Brustem waar 't sneeuwde ... onderweg daarheen is de temperatuur tot ca. -20°C gezakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/9/2021 om 10:00, gTa zei:

Yep, ik ga die effectief als winterband gebruiken, van november tot april. Dus ook op skivakantie.

  • ze zijn vééél beter dan winterbanden in onze "milde winteromstandigheden" (= gemiddeld 5 à 10°C, vooral droog en nat; zelden ijzel, quasi nooit sneeuw of ijs)
  • ze zijn even goed als tot beter dan winterbanden op onze zeldzame "koude winterdagen" (grondvorst of effectief vriestemperaturen; quasi altijd droog of eens een rijmplek)
  • ze zijn bijna even goed als winterbanden op onze bijna nooit meer voor komende "winterdagen met winterse neerslag" (ijzel, ijs, papsneeuw, ...)
  • en vooral: ze zijn toch significant beter dan zomerbanden in onze milde winterse omstandigheden (dus licht positieve temperaturen, vooral droog en nat)

Zoals je zegt: als 't echt hard wintert (in de Alpen) en 't is steil en 't ligt krakend vers of spekglad, dan ga je met het verschil in grip tussen een echte winterband en een goeie allseason (met sneeuwvloksymbool) niet plots wel resp. niet boven geraken ... vooral omdat je doorgaans met je gezin op baan bent en een ruime veiligheidsmarge wil, en dus inderdaad sneeuwkettingen (of snowsocks oid) gaat leggen. Doorgaans zal men bij echt precaire omstandigheden (nog niet geruimde wegen, als ze al open zijn... of spekgladde ijslagen) op de wegen richting skigebieden ook sneeuwkettingen verplichten en kom je er ook met enkel winterrubber niet door. 't Gebeurt wel nog in dorpjes tijdens sneeuwbuien dat je mag ploeteren, of als je een afgelegen chalet hebt met een weg ernaartoe waar niet geruimd of geprepareerd wordt... maar in dat laatste geval heb je vaker kettingen nodig.

Of nog: als je met goeie allseasons niet boven geraakt of durft of wil, dan ga je 't met goeie winters ook niet doen. (Ttz: met onze winterbanden ... er zijn nog die "nordic winter tyres" die hier quasi niet te krijgen zijn en een nog heel ander rubbermengsel hebben en véél beter grippen op koude, aangestampte sneeuw en op ijs ... maar die komen pas tot hun recht in 't hoge noorden en diep op 't continent, ver van de milderende effecten van zeeën en oceanen. Die banden blijken een pak meer grip te geven dan onze winters en goeie allseasons, op sneeuw en ijs ... maar dan nog: neem je 't risico, daar op die bergflank, voor de laatste 3 km richting skichalet? i wouldn't)

 

Er zijn er veel die daar heel 't jaar door mee rijden, daar zijn ze voor gemaakt. Op een daily waarvoor geen eisen bestaan inzake sportieve wegligging e.d.: why not?
Ik wil graag een zomer- én winterset, eigenlijk the best of both worlds (en zie niet op tegen 2 x per jaar een wielwissel):
- een "winterband" maar eentje die beter communiceert en wat minder smeert dan een klassieke winterband, op onze doorgaans droge winterwegen
- en in de zomer wil ik graag een band die zeer goed gript en communiceert en tot nader order vallen zelfs de beste allseasons daar nog altijd door de mand

Mijn ouders heb ik ook allseasons aangeraden als volgende (énige) set, zodat hij geen wielen meer moet wisselen en jaar in/uit met z'n "mooiste wielset" rond kan rijden. 

Wat jij hier neerpent is een gevaarlijke veralgemening. Er zijn winterbanden met het winterprofiel maar met de rubbersamenstelling van een all season en er zijn vooral véél all seasons met een winterprofiel + een crappy rubbersamenstelling. Verder zijn er winterbanden met een medium profiel en medium samenstelling die op het droge super scoren onder de 12 graden (bv de Pzero winter) Bij de grotere merken valt dat nog wel mee, omdat die tests willen winnen, maar bij de B-merken zit er veel rommel tussen. Alles over één kam scheren als all season of winter is te grof en een ronduit gevaarlijke basis om aanbevelingen te geven. Een winterband is erop gericht om water/sneeuw te evacueren en grip te hebben op ijs/gevroren oppervlakken.

Van de 2020/2021/2022 generatie zijn er winterbanden die zowat elke all season met een dot 19 een pandoering geven, ook in het bereik 5-12 graden. Ik ben akkoord dat het een afweging is, hoeveel dagen het effectief de volledige dag onder de 12 graden blijft. Wie met winderbanden boven de 15 graden wilt bollen; kiest beter voor all seasons; wie meer dan 20 van 120 dagen sneeuw ziet; kijkt beter naar een vlokje.

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Bouncing Bullet zei:

Wat jij hier neerpent is een gevaarlijke veralgemening.

Lees het vooral als de redenering waarom ik voor mij en voor mijn auto een Michelin Crossclimate (in eoa versie) ga halen als "winterband", in plaats van een full on (nou ja...) winterband.
Ik wil niet veralgemenen, laat staan in 't wilde weg advies voor iedereen samenvatten for years to come. Integendeel. Ik hoop dat je me ondertussen kent als iemand die beter weet dan dat.
Bovenstaande test (en enkele de voorgaande jaren) waren de basis en daarbij vat ik niet samen voor alle banden van die categorie, maar voor de allerbeste exemplaren uit die tests. Ik beoog 2 of max 3 exemplaren; dat is het.
Nog belangrijker is dat ik daarbij geenszins blind de ene boven de andere zet, maar (voor mezelf, of voor zij die me advies vragen) zeer goed afweeg welke prestaties ze neerzetten onder welke omstandigheden.
Zo ga ik b.v. "handling bij sneeuw" voor mijzelf niet/nauwelijks opnemen in den bilan; ik vind dat van geen tel hier in Gent met 0,1 dagen sneeuw gemiddeld per jaar. Remprestaties droog/nat en handling bij nat dan weer net wél.

Maar het is belangrijk dat jij met je kennis van zaken de neuzen in de juiste richting zet, corrigeert waar nondig, e.d. Dus tussenkomst ten zeerste gewaardeerd. Thx.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar moet je op letten met sneeuwkettingen?

En waar haal je ze? Ik zie ze bij leebmann in de webshop, dat zou mijn eerste stap zijn. Maar nul ervaring mee 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar je op moet letten? Vooral dat ze passen op de wielen/banden. :D  De juiste maat kopen, dus. :D 

Ook een tip: leg ze al eens op thuis, in je garage. Als je de eerste keer die krengen moet opleggen op een koude winterse avond in de bergen, gaat ge vloeken. :D 

Ik heb voor mijn 3 vorige auto's kettingen gekocht en ze nooit nodig gehad. Laatste keer dat winterbanden niet volstonden had ik snowsocks en die hielpen me uit de nood.
Voor de huidige heb ik nog geen sneeuwkettingen, denk ook niet dat ik er ga kopen.

Ik weet dat ik ik nooit OEM branded (BMW) kettingen kocht, omdat ik die altijd erg duur vond.
Niet zelden vind je hetzelfde model/type zonder BMW-branding op voor een hele schelle minder.
Moest ik nu een set moeten kopen, zou ik dat online doen. Wat reviewkes lezen, beetje prijzen vergelijken en online bestellen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minutes ago, gTa said:

Waar je op moet letten? Vooral dat ze passen op de wielen/banden. :D  De juiste maat kopen, dus. :D 

Zit daar eigenlijk "speling" op, of is 't echt van "225/45R17" = "die kettingmaat" en niks anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, janvkn zei:

Zit daar eigenlijk "speling" op, of is 't echt van "225/45R17" = "die kettingmaat" en niks anders?

Zit idd speling op. Alle maten met ongeveer dezelfde rolomvang en vergelijkbare breedte zitten meestal in 1 kettingmaat. Maar als je gaat rekenen, zie je vaak dat je met jouw type (dat in kettingmaat 7 zit) eigenlijk ook perfect in kettingmaat 8 zou kunnen passen omdat daar dan b.v. de bandmaat in zit van één velgmaatje groter.

Ik heb niet veel ervaring met kettingen, behalve (1) meerdere keren oefenen met opleggen in droge/warme omstandigheden thuis is aan te raden en (2) bandmaat zit als allergrootste in de "passende bandenmaten" voor die kettingmaat = veel kans dat het hard gaat spannen en dat 't opleggen stroef verloopt.
Voor de rest heb ik er ook maar 't raden naar.

Ah jawel, ooit nog eens kettingen gelegd op gedemonteerde wielen: dat ging supermakkelijk!! Dus als je dat kan doen (bv in een garage in skigebied): voorkeur daarvoor. :D 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, gTa zei:

Waar je op moet letten? Vooral dat ze passen op de wielen/banden. :D  De juiste maat kopen, dus. :D 

Ook een tip: leg ze al eens op thuis, in je garage. Als je de eerste keer die krengen moet opleggen op een koude winterse avond in de bergen, gaat ge vloeken. :D 

Ik heb voor mijn 3 vorige auto's kettingen gekocht en ze nooit nodig gehad. Laatste keer dat winterbanden niet volstonden had ik snowsocks en die hielpen me uit de nood.
Voor de huidige heb ik nog geen sneeuwkettingen, denk ook niet dat ik er ga kopen.

Ik weet dat ik ik nooit OEM branded (BMW) kettingen kocht, omdat ik die altijd erg duur vond.
Niet zelden vind je hetzelfde model/type zonder BMW-branding op voor een hele schelle minder.
Moest ik nu een set moeten kopen, zou ik dat online doen. Wat reviewkes lezen, beetje prijzen vergelijken en online bestellen.

Het is puur vanwege de eventuele verplichting dat ik het zou doen.

Winterbanden en Xdrive, als dat al niet volstaat... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, janvkn zei:

Zit daar eigenlijk "speling" op, of is 't echt van "225/45R17" = "die kettingmaat" en niks anders?

welke maat zoek je? 
ik heb er hier nog liggen van op m'n E91, maar zullen niet meer passen op m'n 18 duimers denk ik (mocht je geïnteresserd zijn ook uiteraard)

1._s9_voor_20_1.jpg

https://www.sneeuwkettingenstore.com/pewag-servo-9-rs9-74

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, B3noît said:

welke maat zoek je? 
ik heb er hier nog liggen van op m'n E91, maar zullen niet meer passen op m'n 18 duimers denk ik (mocht je geïnteresserd zijn ook uiteraard)

1._s9_voor_20_1.jpg

https://www.sneeuwkettingenstore.com/pewag-servo-9-rs9-74

225/50R17, standaard 17" maat voor de G20.

Ik heb nog BMW sneeuwkettingen liggen voor mijn F20, maar dat was 225/45R17 ... vandaar mijn vraag over de speling :)

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 hours ago, msxx said:

Het is puur vanwege de eventuele verplichting dat ik het zou doen.

Winterbanden en Xdrive, als dat al niet volstaat... 

Ik ga het dit jaar ook gewoon op winterbanden doen denk ik.

We gaan naar Aosta in december, de algemene regel is daar blijkbaar OFWEL sneeuwkettingen bijhebben OFWEL op winterbanden rijden, al kan er op lokale wegen wel de verplichting zijn om sneeuwkettingen te leggen. Ons verblijf is echter in het dal en niet boven op de berg, dus het moet al erg lopen moest ik er met winterbanden niet door geraken.

In 2019 zaten we hoger, en had ik kettingen gekocht om zeker te zijn, maar geen vlokje sneeuw gezien met de auto.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 6/10/2021 om 00:54, gTa zei:

Ik heb niet veel ervaring met kettingen, behalve (1) meerdere keren oefenen met opleggen in droge/warme omstandigheden thuis is aan te raden 
 

Toen we de eerste keer op skivakantie gingen heb ik ook thuis 2 keer mijn kettingen aangedaan om te oefenen.

Niet nodig gehad op de heenweg, wegens amper sneeuw

De eerste dag naar de piste gereden met de auto (de bus leek ons teveel gedoe, desondanks dat het maar 5min was). Het heeft daar de hele dag gesneeuwd dat het geen naam had. Met een hoop polen mijn auto uit de sneeuw moeten duwen en om bij ons hotel te geraken moesten we een steile straat op. Op winterbanden lukte het niet, langs de kant van de weg mijn kettingen proberen op te leggen. Constant auto's die voorbij reden en drek richting mij "spuitte" en een paar meters op die helling schoot mijn ketting langs 1 kant altijd los. Paar keer geprobeerd, lukte niet. Ik was razend ondertussen. Heb mijn auto dan gewoon beneden geparkeerd en de rest van de vakantie laten staan. 

Heb die kettingen niet meer omgedaan en ben ook niet meer op skireis geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/10/2021 om 08:46, ir_fuel zei:

Hangt van de bestemming af zeker? :D

 

Uiteraard! 

Twijfel nog wat, op de snelweg ga ik ze niet nodig hebben, en we hebben een appartement langs een goed bereikbare weg in het dal, de skiliften vertrekken ook vanuit het dal. In alle andere gevallen zou ik niet twijfelen en ze aanschaffen..

19 minuten geleden, Dawud zei:

 

Toen we de eerste keer op skivakantie gingen heb ik ook thuis 2 keer mijn kettingen aangedaan om te oefenen.

Niet nodig gehad op de heenweg, wegens amper sneeuw

De eerste dag naar de piste gereden met de auto (de bus leek ons teveel gedoe, desondanks dat het maar 5min was). Het heeft daar de hele dag gesneeuwd dat het geen naam had. Met een hoop polen mijn auto uit de sneeuw moeten duwen en om bij ons hotel te geraken moesten we een steile straat op. Op winterbanden lukte het niet, langs de kant van de weg mijn kettingen proberen op te leggen. Constant auto's die voorbij reden en drek richting mij "spuitte" en een paar meters op die helling schoot mijn ketting langs 1 kant altijd los. Paar keer geprobeerd, lukte niet. Ik was razend ondertussen. Heb mijn auto dan gewoon beneden geparkeerd en de rest van de vakantie laten staan. 

Heb die kettingen niet meer omgedaan en ben ook niet meer op skireis geweest.

Ok dan, het horrorscenario :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/9/2021 om 10:00, DDke zei:

Interressant die laatste paginas hier.

Gezien de vele kilometers die ik nu rijd, moet ik sowieso ook weer aan de winterbanden. 
@gTa Heeft me wel aan het denken gezet. Ik denk dat ik voor die CrossClimates ga gaan, en dan eventueel volgend jaar een maatje groter qua velg voor een zomerband. 

Ik heb ze op mijn C klasse (Cross Climate 2) toch al enkele keren vlot een bocht genomen als de baan nat lag en nog geen gripverlies gemerkt, maken wel veel geluid maar dat heeft een winterband ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje, hoe zit dat met verplichting winterbanden in Duitsland en Oostenrijk?

Deze winter gaan we normaal skien in Ischgl en zou met de 992 willen gaan gezien we kinderloos zijn. Dus sowieso door Duitsland en Oostenrijk en eigenlijk niet veel zin om winterbanden te leggen.

En dan als tweede vraag gezien het hier ook al komt... Kettingen of sokken, bestaat dat voor een 21 inch 305 band?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid