Ga naar inhoud

BMW G20/G21 3 Reeks


stradge

Aanbevolen berichten

14 minuten geleden, Ian zei:

De F30 heeft nog meer dat pure BMW DNA (vb de achterlichten met de gekende streepjes, Hofmeister kink..)

De G20 (berline) heeft toch ook een Hofmeister kink? 

En achterlichten met 'de gekende streepjes' behoren toch niet tot het pure BMW DNA?
Welke modellen hadden die streepjes dan?  E21, E30, E36, E46, E90, F30?  Of welke andere BMW-modellen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van opzij en vooraan gezien, vind ik hem wel knap, mits M-pack. Het stuk voor de cabine komt vol over en door de iets hogere gordellijn, komt hij ook weer moderner over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De G20 (berline) heeft toch ook een Hofmeister kink? 
En achterlichten met 'de gekende streepjes' behoren toch niet tot het pure BMW DNA?
Welke modellen hadden die streepjes dan?  E21, E30, E36, E46 (niet allemaal), E90, F30?  Of welke andere BMW-modellen?

Bijna alle modellen de laatste 25, 30 jaar.. E30 NFL, E36, E34, E32, E31, E39, E38... Zelfs de E10 facelift had het eigenlijk al een beetje. :)

alpina-2002-tii-bmw-red-rear-e10.jpg

4643456507_c87f994ab4_b.jpg

DSCF1093_(Large).JPG

E32-750il-15-1200x628-1.jpg

13585043245_a682a2c666_o.jpg

BMW-E34-M5-rear-quarter-static.jpg

2VP008272821.jpg

image_13143_big.jpg

Rear-Bumper-LCI-E90-1.jpg

15571226491_79100713e2_b.jpg

milltek-catback-exhaust-bmw-m5-f10-pic3_1_1.jpg


Daarmee bedoel ik niet per sé het 'licht', maar de vormgeving van het lichtblok (zoals je vooraan de dubbele koplampen (later geëvolueerd tot angel eyes) hebt). Sinds jaren 2000 zijn de 'streepjes' in de plastic dan strak getrokken, maar door de vorm van de lampen zelf (zeker vanaf de LEDs) bleef de illusie van die streepjes wel bestaan. Ok, nu is er ook nog een streep, maar vele andere merken hebben sinds de komst van LED lichten ook een gewone streep. Een BMW herkende je in het donker door die parallelle strepen bvb.


Soit, de meerderheid van de BMW kopers van vandaag lijkt er niet wakker van te liggen, en het vergroot m'n waardering voor de oudere modellen alleen maar.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ir_fuel zei:

Welke denk je?

Ik vertelde 't je al. In de fase waarbij ik ze na 't live zien ook niet kan smaken.

Bedankt!

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, gTa zei:

In de fase waarbij ik ze na 't live zien ook niet kan smaken.

 

Heb je de G20 in 't echt gezien?

In dat geval benieuwd naar jouw (blijkbaar niet zo positieve) mening.  Je kan 'm niet smaken, maar waarom niet? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, gTa zei:

't Is wel niet makkelijk meer om op een autoforum over auto's te mogen praten, precies. 

 

Als het een troost mag zijn, ik ben oprecht geïnteresseerd in jouw mening over de G20. 😉

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

59 minuten geleden, gTa zei:

De '8 en de X5. En uiteraard de '5, die rijdt al eventjes rond ondertussen.
Alledrie identiek hetzelfde pad gevolgd qua appreciatie, bij mij. De '3 nu begint alvast identiek.
De nieuwe '3 is nog nergens te zien (geweest) buiten in Parijs, dacht ik?

't Is wel niet makkelijk meer om op een autoforum over auto's te mogen praten, precies. Onlangs zag ik hier iemand (een eerder nieuw lid) melden dat hij, als hij een auto niet zo denderend vindt, zich actief onthoudt van enig commentaar, om mensen die die auto wél leuk vinden, niet voor het hoofd te stoten. Met alle respect, maar ... WTF ... gaan we de pamperpolitiek van ons overmatig links Vlaanderen nu ook al loslaten op dit forum en zijn gebruikers?

BANIN! Ik vind de nieuwe 3 kak. Nèh!

En alle nieuwe BMW's ook. Baffe! 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur terug, Framfy zei:

Als het een troost mag zijn, ik ben oprecht geïnteresseerd in jouw mening over de G20. 😉

Wel, ik moet nog wennen aan de ijskrabbers. :D 

De interieurstyling die BMW toepast bij de laatste modellen (met name '8, X5, de Z4 en nu de '3), ligt me niet. Ik vind het te minimalistisch, te koel, helemaal niet edel. Zie hoger m'n comment over de styling van de deurpanelen. Hetzelfde geldt voor 't interieur van de X5 b.v.: dat "somptueuze" is er niet meer, ik mis dat.

BMW's ogen (naar mijn gevoel) ook steeds meer "Aziatisch" ... misschien verkeerd uitgedrukt, maar: haal de merklogo's er af en verander de nieren door een gewoon radiatorrooster, en je hebt de zoveelste Hyundai. BMW kopieert zelfs de velgendesigns van de Koreanen, godbetert! Zelfs al vind ik de X3 wel nog knap, ook die heeft 't al, die Aziatische trekken. Maar de '8, X5 en nu de nieuwe '3 (al lijkt die vooral zeer hard op een Lexus) hebben dat nog veel meer. Te veel.
De merkidentiteit vervaagt wat mij betreft sterk en ik vind dat jammer. Je kan ook zeggen: "het vervaagt niet, het evolueert". OK. Maar dan is het een evolutie die ik alles behalve goed vind, en de auto's die daaruit voortkomen vind ik eerder niet knap, dan wel. En ik ben niet ongenuanceerd "anti zonder meer" noch doe ik mee met de mode of wil ik gewoon principieel tegen de stroom in zwemmen: er zijn elementen die evolueren en die ik wel kan smaken, o.m. het nieuwe koplampdesign (geen rondjes meer maar nu die getrapte onderlijn, 't heeft een naam maar 'k weet 'm niet van buiten) vind ik mooi en een logische, mooie evolutie. De designkeuzes op het vlak van de velgen vind ik dan weer verschrikkelijk (niet enkel bij deze '3, ook bij de X5).
De X3 was al van bij de 1e generatie de uitzondering in de line-up, wat de Hofmeister-kink betreft. Die kon daar weg mee komen, ook z'n opvolgers. Maar nu plots gaat men die lijn doortrekken bij de aankomende '3 touring ook. Iemand zei hier: "precies een Volvo". Ik had exact hetzelfde idee (samen met de sterke Lexus-smaak) toen ik die afbeeldingen zag.

Het voelt bij mij aan alsof BMW zoekende is naar een nieuwe constante, maar daarbij soms was uitslaat in deze en gene richting. De designtaal van het interieur van de '5 en de X3 hebben ze maar voor die 2 modellen aangehouden (de '7 die ervoor gelanceerd werd, maakt een prachtige, zachte overgang van de vorige generatie naar de huidige); de X5, de '8 en nu de '3 krijgen meteen weer een evolutie. Da's snel. Misschien vraagt de markt daar om; ik weet het niet. 't Is gewoon geen designtaal die mij ligt. De vormgeving van de "speciallekes" (i3 en i8) vind ik nog altijd afgrijselijk, na zo veel jaar ondertussen én na ze toch wel al goed bekeken te kunnen hebben. "Intimi" of fervente verdedigers van het merk  mogen dan wel zeggen dat die modellen een succes zijn: ik moet daar eens goed mee lachen. Had de i8 de stunning looks gehad van (ik zeg maar wat) een Tesla Model S (maar dan in "sportwagen"-toepassing), het zou er m.i. helemaal anders uit gezien hebben qua verkoop.

Wel, dat alles (en nog zaken die 'k niet neerschreef) zijn allemaal elementen die mij sterk het gevoel geven dat de merkidentiteit vervaagt, dat BMW het eigenlijk zelf allemaal een beetje aan 't uitzoeken is en zodoende modellen maakt die mij alvast niet warm krijgen. Het lijkt er op dat ze vaker over 't muurtje kijken naar wat anderen doen, dan dat ze zich concentreren op hun eigen competenties en eigenheid. 
En het betert er allemaal niet op als je de andere elementen er nog bij betrekt, b.v. meer en meer afstappen van de achterwielaandrijving (FWD voor de goeikoop, 4WD als antwoord op de marktvraag van de onwetenden, ...), keuzes op het vlak van motoren die er voor zorgen dat BMW gewoon in de grote poel zit te drijven zonder onderscheid (geblazen vierpittertjes galore...), steeds minder focus op het onderscheidende "Freude am Fahren".
Ik wil helemaal geen "marktconforme gestandaardiseerde mainstream compromisauto" (FWD-architectuur, design van 13 in 't dozijn, een hooguit gemiddelde, geblazen 4-pitter motor die niet meer zoals vroeger de standaard wordt en de lat voor de rest zo veel hoger zet, ...).Maar bon: "chance dat er zo veel FWD busjes verkocht worden want daardoor kan BMW zich nog de productie van een M3 CS(L) veroorloven, anders was 't gedaan ermee", zeker? 

Just my 2 cents.

  • Vind ik leuk 9
Link naar reactie
Delen op andere sites

De '8 en de X5. En uiteraard de '5, die rijdt al eventjes rond ondertussen.
Alledrie identiek hetzelfde pad gevolgd qua appreciatie, bij mij. De '3 nu begint alvast identiek.
De nieuwe '3 is nog nergens te zien (geweest) buiten in Parijs, dacht ik?
't Is wel niet makkelijk meer om op een autoforum over auto's te mogen praten, precies. Onlangs zag ik hier iemand (een eerder nieuw lid) melden dat hij, als hij een auto niet zo denderend vindt, zich actief onthoudt van enig commentaar, om mensen die die auto wél leuk vinden, niet voor het hoofd te stoten. Met alle respect, maar ... WTF ... gaan we de pamperpolitiek van ons overmatig links Vlaanderen nu ook al loslaten op dit forum en zijn gebruikers?

 
Wel, ik moet nog wennen aan de ijskrabbers. [emoji3] 
De interieurstyling die BMW toepast bij de laatste modellen (met name '8, X5, de Z4 en nu de '3), ligt me niet. Ik vind het te minimalistisch, te koel, helemaal niet edel. Zie hoger m'n comment over de styling van de deurpanelen. Hetzelfde geldt voor 't interieur van de X5 b.v.: dat "somptueuze" is er niet meer, ik mis dat.
BMW's ogen (naar mijn gevoel) ook steeds meer "Aziatisch" ... misschien verkeerd uitgedrukt, maar: haal de merklogo's er af en verander de nieren door een gewoon radiatorrooster, en je hebt de zoveelste Hyundai. BMW kopieert zelfs de velgendesigns van de Koreanen, godbetert! Zelfs al vind ik de X3 wel nog knap, ook die heeft 't al, die Aziatische trekken. Maar de '8, X5 en nu de nieuwe '3 (al lijkt die vooral zeer hard op een Lexus) hebben dat nog veel meer. Te veel.
De merkidentiteit vervaagt wat mij betreft sterk en ik vind dat jammer. Je kan ook zeggen: "het vervaagt niet, het evolueert". OK. Maar dan is het een evolutie die ik alles behalve goed vind, en de auto's die daaruit voortkomen vind ik eerder niet knap, dan wel. En ik ben niet ongenuanceerd "anti zonder meer" noch doe ik mee met de mode of wil ik gewoon principieel tegen de stroom in zwemmen: er zijn elementen die evolueren en die ik wel kan smaken, o.m. het nieuwe koplampdesign (geen rondjes meer maar nu die getrapte onderlijn, 't heeft een naam maar 'k weet 'm niet van buiten) vind ik mooi en een logische, mooie evolutie. De designkeuzes op het vlak van de velgen vind ik dan weer verschrikkelijk (niet enkel bij deze '3, ook bij de X5).
De X3 was al van bij de 1e generatie de uitzondering in de line-up, wat de Hofmeister-kink betreft. Die kon daar weg mee komen, ook z'n opvolgers. Maar nu plots gaat men die lijn doortrekken bij de aankomende '3 touring ook. Iemand zei hier: "precies een Volvo". Ik had exact hetzelfde idee (samen met de sterke Lexus-smaak) toen ik die afbeeldingen zag.
Het voelt bij mij aan alsof BMW zoekende is naar een nieuwe constante, maar daarbij soms was uitslaat in deze en gene richting. De designtaal van het interieur van de '5 en de X3 hebben ze maar voor die 2 modellen aangehouden (de '7 die ervoor gelanceerd werd, maakt een prachtige, zachte overgang van de vorige generatie naar de huidige); de X5, de '8 en nu de '3 krijgen meteen weer een evolutie. Da's snel. Misschien vraagt de markt daar om; ik weet het niet. 't Is gewoon geen designtaal die mij ligt. De vormgeving van de "speciallekes" (i3 en i8) vind ik nog altijd afgrijselijk, na zo veel jaar ondertussen én na ze toch wel al goed bekeken te kunnen hebben. "Intimi" of fervente verdedigers van het merk  mogen dan wel zeggen dat die modellen een succes zijn: ik moet daar eens goed mee lachen. Had de i8 de stunning looks gehad van (ik zeg maar wat) een Tesla Model S (maar dan in "sportwagen"-toepassing), het zou er m.i. helemaal anders uit gezien hebben qua verkoop.
Wel, dat alles (en nog zaken die 'k niet neerschreef) zijn allemaal elementen die mij sterk het gevoel geven dat de merkidentiteit vervaagt, dat BMW het eigenlijk zelf allemaal een beetje aan 't uitzoeken is en zodoende modellen maakt die mij alvast niet warm krijgen. Het lijkt er op dat ze vaker over 't muurtje kijken naar wat anderen doen, dan dat ze zich concentreren op hun eigen competenties en eigenheid. 
En het betert er allemaal niet op als je de andere elementen er nog bij betrekt, b.v. meer en meer afstappen van de achterwielaandrijving (FWD voor de goeikoop, 4WD als antwoord op de marktvraag van de onwetenden, ...), keuzes op het vlak van motoren die er voor zorgen dat BMW gewoon in de grote poel zit te drijven zonder onderscheid (geblazen vierpittertjes galore...), steeds minder focus op het onderscheidende "Freude am Fahren".
Ik wil helemaal geen "marktconforme gestandaardiseerde mainstream compromisauto" (FWD-architectuur, design van 13 in 't dozijn, een hooguit gemiddelde, geblazen 4-pitter motor die niet meer zoals vroeger de standaard wordt en de lat voor de rest zo veel hoger zet, ...).Maar bon: "chance dat er zo veel FWD busjes verkocht worden want daardoor kan BMW zich nog de productie van een M3 CS(L) veroorloven, anders was 't gedaan ermee", zeker? 
Just my 2 cents.

Amen!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig dat @gTa de vergelijking met Hyundai maakt.

Vorig weekend aan de 'Ring waren er weer een pak I30 N's. Op een bepaalde plaats stond hij langs een F20 PFL. Die I30 zou ZO een potten breken mochten de merk-logo's gewoon verwisseld zijn. Dat de 1-serie de geschiedenisboeken in kan als één van de - imo- minst zuiver gelijnde Bimmers ooit gemaakt, daar lijkt het grote publiek niet van wakker te liggen. Ze hebben tenslotte een recente BMW op de oprit staan.

Dat idee had ik bij de E90 pfl ook. F30 was precies weer een stap naar het zuivere lijnenspel van de E46, maar de nieuwe zet het verhaal niet verder. Achterlichten vind ik op zich wel geslaagd. 

Wordt wel vaker en vaker duidelijk dat je de 'kampen' heb die echt voor de eenvoudige designstaal van de vroege jaren 2000 zijn en daartegenover deze die specifiek voor het nieuwe design vallen. 

Audi lijkt trouwens hetzelfde parcours af te gaan leggen als BMW. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Geertt zei:

Grappig dat @gTa de vergelijking met Hyundai maakt.

Vorig weekend aan de 'Ring waren er weer een pak I30 N's. Op een bepaalde plaats stond hij langs een F20 PFL. Die I30 zou ZO een potten breken mochten de merk-logo's gewoon verwisseld zijn. Dat de 1-serie de geschiedenisboeken in kan als één van de - imo- minst zuiver gelijnde Bimmers ooit gemaakt, daar lijkt het grote publiek niet van wakker te liggen. Ze hebben tenslotte een recente BMW op de oprit staan.

Dat idee had ik bij de E90 pfl ook. F30 was precies weer een stap naar het zuivere lijnenspel van de E46, maar de nieuwe zet het verhaal niet verder. Achterlichten vind ik op zich wel geslaagd. 

Wordt wel vaker en vaker duidelijk dat je de 'kampen' heb die echt voor de eenvoudige designstaal van de vroege jaren 2000 zijn en daartegenover deze die specifiek voor het nieuwe design vallen. 

Audi lijkt trouwens hetzelfde parcours af te gaan leggen als BMW. 

 

Mja je spreekt nu specifiek over de E90 pfl, het is niet dat die FL door andere achterlichten daar ineens een andere auto van maakt qua lijnenspel. De 1 serie tout court bestempelen als een van de lelijkste BMW ooit zou ik ook niet durven zeggen het blijft nu eenmaal een hatchback dus ik snap je punt eigenlijk niet goed. Ik ben bovendien trouwens ook meer fan van het design voor 2000 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Geertt zei:

Grappig dat @gTa de vergelijking met Hyundai maakt.

Vorig weekend aan de 'Ring waren er weer een pak I30 N's. Op een bepaalde plaats stond hij langs een F20 PFL. Die I30 zou ZO een potten breken mochten de merk-logo's gewoon verwisseld zijn. Dat de 1-serie de geschiedenisboeken in kan als één van de - imo- minst zuiver gelijnde Bimmers ooit gemaakt, daar lijkt het grote publiek niet van wakker te liggen. Ze hebben tenslotte een recente BMW op de oprit staan.

Dat idee had ik bij de E90 pfl ook. F30 was precies weer een stap naar het zuivere lijnenspel van de E46, maar de nieuwe zet het verhaal niet verder. Achterlichten vind ik op zich wel geslaagd. 

Wordt wel vaker en vaker duidelijk dat je de 'kampen' heb die echt voor de eenvoudige designstaal van de vroege jaren 2000 zijn en daartegenover deze die specifiek voor het nieuwe design vallen. 

Audi lijkt trouwens hetzelfde parcours af te gaan leggen als BMW. 

 

Hyundai i30

De nieuwe Hyundai i30 N is vanaf 29.999 € de meest bereikbare en best uitgeruste sportwagen van 250 pk of meer.

Wanneer Hyundai N baas Albert Biermann (ex-BMW) de nieuwe i30 N voorstelde op het voorbije salon van Frankfurt, was hij heel duidelijk; Hyundai’s jongste telg uit de i30 familie is ontwikkeld als een echte sportwagen die je dagelijks kan gebruiken, die houdt van het betere bochtenwerk, en die zonder enige aanpassing ook op een circuit z’n demonen kan ontbinden. Bij de Hyundai i30 N telt vooral de BPM, de (heart)Beats Per Minute, en minder de RPM (revs per minute).

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Ambi zei:

Mja je spreekt nu specifiek over de E90 pfl, het is niet dat die FL door andere achterlichten daar ineens een andere auto van maakt qua lijnenspel. De 1 serie tout court bestempelen als een van de lelijkste BMW ooit zou ik ook niet durven zeggen het blijft nu eenmaal een hatchback dus ik snap je punt eigenlijk niet goed. Ik ben bovendien trouwens ook meer fan van het design voor 2000 

Dat waren eigenlijk maar enkele voorbeelden waarmee ik wil zeggen dat het tegenwoordig wel zal verkopen bij BMW, hoe het er dan ook uit ziet. Zonder u specifiek vast te pinnen op die twee modellen. Maar ook daar... Smaken en kleuren, natuurlijk. 

Los van dat: toevallig dat je dat aanhaalt van de E90. Er was - voor mij- bij geen enkele 3 een groter verschil bij de facelift, louter door die paar kleine ingrepen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 10/3/2018 at 9:35 AM, Stancke said:

Men is terug bezig met een gat te maken tussen de 3 reeks en 1 reeks, waar de "2 Gran Coupé" perfect tussen past.

Het model oogt veel volwassener/bulky dan normaal, ik vind de achterkant heel volwassen en 7 serie achtig aanvoelen en voor de rest de auto zelf zoals een 5 (wat ik op foto's kan zien). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3/10/2018 om 09:35, Stancke zei:

Men is terug bezig met een gat te maken tussen de 3 reeks en 1 reeks, waar de "2 Gran Coupé" perfect tussen past.

De 2 GC is me een beetje ontgaan, wanneer komt deze op de markt ? Zo een 5de deur is wel gemakkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid