Ga naar inhoud

Waarom is de range van een ev in de winter beperkter?


Gast Dirk75

Aanbevolen berichten

Ik denk:

De lagere temperatuur de batterij trager maakt in zijn chemisch proces, en hierdoor in een bepaalde tijd minder energie kan afgeven/opnemen.

De motor op zich is niet gulziger.

Verwarming van het interieur en batterij kost extra energie, waardoor het verbruik stijgt per gereden km en daardoor ook de range verkleint. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nee, niet nog een topic :fp: 

Dit gaat op de negeer-lijst. Ik kan het niet meer aan.

Dan hoeven we de anderen het meer te vervuilen... kan iedereen on topic blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben de ev’s dan zo geen systeem zoals de Outlander Phev?

Daar wordt de batterij continue op de ideale werk temperatuur gehouden wat verlies dan weer tegengaat.

 

Zou mij verwonderen als ze dat niet allemaal hebben.

 

In dat geval mag het topic dan al gesloten worden? :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Gixxer zei:

Hebben de ev’s dan zo geen systeem zoals de Outlander Phev?

Daar wordt de batterij continue op de ideale werk temperatuur gehouden wat verlies dan weer tegengaat.

 

Zou mij verwonderen als ze dat niet allemaal hebben.

 

In dat geval mag het topic dan al gesloten worden? :D

 

En met wat wordt de batterij op temperatuur gehouden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En met wat wordt de batterij op temperatuur gehouden?


Weet het niet meer van buiten en vind het niet meteen terug.

De batterij warmte kon desgewenst ook naar het interieur worden afgevoerd i.p.v. naar buiten.
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Gixxer zei:

 


Weet het niet meer van buiten en vind het niet meteen terug.

De batterij warmte kon desgewenst ook naar het interieur worden afgevoerd i.p.v. naar buiten.

 

Dat is natuurlijk al iets anders dan:

14 uren geleden, Gixxer zei:

Hebben de ev’s dan zo geen systeem zoals de Outlander Phev?

Daar wordt de batterij continue op de ideale werk temperatuur gehouden wat verlies dan weer tegengaat.

 

Zou mij verwonderen als ze dat niet allemaal hebben.

 

In dat geval mag het topic dan al gesloten worden? :D

 

Wat ik snel vind is dat er een koeler zit om de batterijen te koelen. (maar dat gebeurt via de batterij (?), dus zie niet direct waar de winst zit) En je kan als hij aan de lader hangt een voorkeurstemperatuur instellen, en nog zo wat onnozele/onnodige shit.

Maar dat is nog geen antwoord op de topicopener zijn compleet oninteressante vraag.

Een antwoord zou zijn: Koud weer zorgt voor vertraging van de chemische reacties in een batterij. Mits allerlei trucjes zoals climaatcontrole aan de lader zorgt men er wel voor dat die nadelen beperkt blijven.

Anderzijds, waarom zou men hier over klagen, bepaalde fossielen met verbrandingsmotor starten wel helemaal niet in koud weer. Omdat de batterij het laat afweten. Daar tegenover staan bepaalde archaïsche voertuigen met verbrandingsmotor die oververhitten in ijzig/sneeuw,... weer omdat de radiator toe slipt en er geen koeling meer is.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat EV's de toekomst zijn!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Frekkel zei:

Dat is natuurlijk al iets anders dan:

Wat ik snel vind is dat er een koeler zit om de batterijen te koelen. (maar dat gebeurt via de batterij (?), dus zie niet direct waar de winst zit) En je kan als hij aan de lader hangt een voorkeurstemperatuur instellen, en nog zo wat onnozele/onnodige shit.

Maar dat is nog geen antwoord op de topicopener zijn compleet oninteressante vraag.

Een antwoord zou zijn: Koud weer zorgt voor vertraging van de chemische reacties in een batterij. Mits allerlei trucjes zoals climaatcontrole aan de lader zorgt men er wel voor dat die nadelen beperkt blijven.

Anderzijds, waarom zou men hier over klagen, bepaalde fossielen met verbrandingsmotor starten wel helemaal niet in koud weer. Omdat de batterij het laat afweten. Daar tegenover staan bepaalde archaïsche voertuigen met verbrandingsmotor die oververhitten in ijzig/sneeuw,... weer omdat de radiator toe slipt en er geen koeling meer is.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat EV's de toekomst zijn!!

De vraag is in meerdere topics aan bod gekomen, ik heb ze enkel gesteld in een afzonderlijk topic.

Om zo topic vervuiling tegen te gaan.

ev zal het zijn, maar de opslag zal evolueren...  maar dat was de vraag niet.

aangepast door Dirk75
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Germinal@BMWMB fyi, als je in de wintermaanden die 21" velgen vervangt door 19" op wintervelgen, dan compenseer je de range. Met 19" velgen doet een Model S meer range, maar met winterbanden gaat er weer range af. Maar omdat je wat je verliest, weer compenseert, heb je op winterbanden op 19" even veel range als in de zomer op 21".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid