Ga naar inhoud

Porsche Taycan


Audi S8

Aanbevolen berichten

Daarnet bij @Alexanderr de Taycan RWD gaan ophalen...

Nog maar enkel mee naar huis gereden... Merk wel direct dat deze de kleine batterij heeft :D

Zoals iedereen zegt heb je niet het katapult wauw gevoel zoals bij een 4S (turbo reed ik nog niet)... Maar die ketel is niet traag te noemen. Ik denk dat het heel gelijkaardig is zoals ons GLC43 op het eerste gevoel, het voelt sneller aan dan dingen zoals 330d of 330i maar het is geen 911/M3 gevoel wat je ook niet hebt in de GLC43...

Je voelt hem nog steeds schakelen, maar het is geciviliseerder en minder een tweede snak in het optrekken... Van 120 naar 180 merk je het gewicht en mindere vermogen...

Met andere woorden, op eerste zicht een ideale 2de auto voor onze toepassing. Als het sensationeel en snel moet zijn dan zal de 992 mij nog steeds een wauw gevoel geven...

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Naish zei:

Daarnet bij @Alexanderr de Taycan RWD gaan ophalen...

Nog maar enkel mee naar huis gereden... Merk wel direct dat deze de kleine batterij heeft :D

Zoals iedereen zegt heb je niet het katapult wauw gevoel zoals bij een 4S (turbo reed ik nog niet)... Maar die ketel is niet traag te noemen. Ik denk dat het heel gelijkaardig is zoals ons GLC43 op het eerste gevoel, het voelt sneller aan dan dingen zoals 330d of 330i maar het is geen 911/M3 gevoel wat je ook niet hebt in de GLC43...

Je voelt hem nog steeds schakelen, maar het is geciviliseerder en minder een tweede snak in het optrekken... Van 120 naar 180 merk je het gewicht en mindere vermogen...

Met andere woorden, op eerste zicht een ideale 2de auto voor onze toepassing. Als het sensationeel en snel moet zijn dan zal de 992 mij nog steeds een wauw gevoel geven...

Als de tijd rijp is om de Tesla om te zetten, dan wil ik ook eens met zo'n RWD rijden, maar ben er zo goed als zeker van dat 'm voor mij ook krachtig genoeg zal zijn. Ben benieuwd in welke configuratie jullie 'm gaan bestellen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27/2/2021 om 23:40, ir_fuel zei:

Laat eens weten hoe het "driftjes placeren" ermee gaat, aub 😛 

Dat doe ik niet met een geleende auto... 

Maar ik kan wel al zeggen dat je hem daarvoor niet moet kopen... Dat ding houdt redelijk goed baan en tractie :D

Denk dat je in natte omstandigheden wel fun kan hebben. Trouwens hiermee in het droge driften zal volgens mij brokken uit de banden trekken ;)

10 uren geleden, BMWMB zei:

Als de tijd rijp is om de Tesla om te zetten, dan wil ik ook eens met zo'n RWD rijden, maar ben er zo goed als zeker van dat 'm voor mij ook krachtig genoeg zal zijn. Ben benieuwd in welke configuratie jullie 'm gaan bestellen... 

Eigenlijk heel goed gelijkend om degene die we in test hebben nu... Zal alleen een zwarte worden in plaats van volcano... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens al wat gereden nu en wat mij sterk opvalt is dat de regeneratie ook veel minder straf is dan op de 4S... Maar ik vraag me dan ook af op het moment dat ik afrem en hij dus in principe eerst op de motor remt en pas bij straf remmen de remmen zelf ook bijduwt. Dat wil zeggen dat je met de RWD dat dus vol op de achterwielen gaat remmen ook en snap ik dus wel dat het minder hevig is gezien je anders de ene handbrake turn na de andere doet. 

Je voelt hem ook als het trager gaat plots veel straffer remmen...

Nu een 4S kopen om wat meer regeneratie te hebben en minder remmen te verslijten is er ook wat over :D

Voor de rest blijft mijn mening... Hyper vlotte kar, maar geen speeltje om iedereen los het nakijken te geven... 

Laden wel nog niet overtuigd... Thuis met gewoon stopcontact gaat het belachelijk traag, maar daarvoor doen we dan wel aanpassing. Gisteren hem kunnen volladen waar we waren op de parking op terugweg even op Ionity aangesloten:

12E94C3D-5366-4470-95CC-254F90DC60D1_1_105_c.jpeg.0c37188605b476d4147eaef23a4ff3a8.jpeg

De batterij was redelijk vol nog, maar als je aan dit tempo de laatste 10% moet laden, dan moet je die full range voor lange verplaatsingen met tussenladingen naar 70% terugbrengen... Opladen aan 10 a 15% en dan laden tot 90% of zo... Ik moest ook 2 keer herkoppelen voor hij begon te laden... Nu de eerste keer was mijn fout, ik had eerst aangesloten en dan pas geactiveerd, en blijkbaar moet je eerst aanmelden, dan zegt hij aankoppelen...

Sta nu aan een Allego van 320kw... Gestart aan 11,5km per min, dan na even naar 9km per min laden en nu zit ik op 6km per min als de batterij aan 85% zit. Dus begint alweer te vertragen. En ik sta hier ALLEEN!

Met andere woorden toch mijn mening voor verre verplaatsingen wat bijstellen...

Snap trouwens ook niet dat ze bij PCK een demo meegeven met de kleine standaard batterij... Denk dat range het grootste issue is voor veel mensen en nu weet ik meteen, nooit een taycan zonder de grote batterij ;)

En as we speak... Op 85% zonder dat ik iets zeg of vraag is laden beeindigd... Dus ook hier ga ik 2 keer moeten koppelen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minutes ago, Naish said:

Snap trouwens ook niet dat ze bij PCK een demo meegeven met de kleine standaard batterij... Denk dat range het grootste issue is voor veel mensen en nu weet ik meteen, nooit een taycan zonder de grote batterij ;)

Dan is het punt toch bewezen. Dan heb je straks amper mensen die nog twijfelen en pakken ze praktisch allemaal de grote batterij zonder dat je ze moet uitleggen waarom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is ook waar, maar er zullen ook mensen zijn die gaan zeggen: pfff al dat laden, zo korte actieradius,... en daardoor gaan beslissen om nog geen elelktrische te kopen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt hoewel de laatste tot 85 a 90 ook nog best vlot gaat...

Maar dan moet je wel de range tussen de laadpunten korter maken... Dat is te doen, maar iets waarmee je rekening moet houden. En laat er nu net in noord frankrijk een redelijk groot gat zitten zonder ionity. Maar in principe is zo'n allego van 350kw die je ook veel vindt ook goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan moeten ze het beloofde vermogen leveren ...

Heb het ook gezien met de Polestar 2, sta je aan zo een Ionity, komt er amper meer dan 50kW uit dat ding. Is blijkbaar "normaal". Je zou dan eens aan een andere paal op dezelfde plaats moeten proberen om te zien of die sneller gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een miserie om met een dikke auto te rijden aan lage fiscaliteit............... enfin dat is hoe ik het aanvoel/bekijk :D

Shitstorm incoming ..................

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Naish said:

Laden wel nog niet overtuigd... Thuis met gewoon stopcontact gaat het belachelijk traag, maar daarvoor doen we dan wel aanpassing. Gisteren hem kunnen volladen waar we waren op de parking op terugweg even op Ionity aangesloten:

Niet vergeten dat de grote batterij ook iets sneller kan laden. Aangezien ze groter is duurt het wel ongeveer even lang, maar kan je verder rijden.

Optioneel kan je een 22kW AC lader nemen op de Taycan. Dat zijn de snelste op de markt. Sneller dan de huidige Tesla's  op AC (16,5kW S/X, 11kW model 3).

Dan zal het eerder uw thuisaansluiting zijn dat de bottleneck wordt. Dan is hij op een +-4u vol schat ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Wat een miserie om met een dikke auto te rijden aan lage fiscaliteit............... enfin dat is hoe ik het aanvoel/bekijk :D

Shitstorm incoming ..................

Klopt volledig... Maar nogmaals je moet naar je eigen gebruik kijken... En met een range van ruim 300km goed doorgereden komen wij toe... Meer dan dat doen we zelden en dus dat past voor ons. Opladen doe je thuis en vind ik dan handiger dan te moeten gaan tanken ;)

Enkel skireis doen wij meer km's aan een stuk en naar Spanje doen we normaal met het vliegtuig.

11 minuten geleden, Race7 zei:

Niet vergeten dat de grote batterij ook iets sneller kan laden. Aangezien ze groter is duurt het wel ongeveer even lang, maar kan je verder rijden.

Optioneel kan je een 22kW AC lader nemen op de Taycan. Dat zijn de snelste op de markt. Sneller dan de huidige Tesla's  op AC (16,5kW S/X, 11kW model 3).

Dan zal het eerder uw thuisaansluiting zijn dat de bottleneck wordt. Dan is hij op een +-4u vol schat ik.

Wist niet dat de grotere batterij ook sneller kan laden...

Die 22kw AC lader is toch alleen maar handig voor thuis. Aan publieke chargers werk je toch altijd DC en doet die omvormer in je auto niets. En idd, met een zware aansluiting thuis en een correcte lader zou je in principe sneller dan 11kw kunnen, maar daar zie ik de meerwaarde niet van in. 

Thuis gaat hij aan de lader voor de nacht en kan je hem met een 11kw volkrijgen op een nacht. Het is niet zo dat wij thuis eens snel op een paar uur weer willen kunnen volladen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

En dan moeten ze het beloofde vermogen leveren ...

Heb het ook gezien met de Polestar 2, sta je aan zo een Ionity, komt er amper meer dan 50kW uit dat ding. Is blijkbaar "normaal". Je zou dan eens aan een andere paal op dezelfde plaats moeten proberen om te zien of die sneller gaat.

 

Heat map.JPG

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/2/2021 om 08:51, ir_fuel zei:

Kan iemand mij eens het voordeel uitleggen van die 2-traps versnellingsbak in de Taycan? Ik zie het namelijk niet tov andere EV's die dat niet hebben.

Vanuit stilstand optrekken vereist heel veel stroom op hele korte tijd:
- Grote stroompieken zijn slecht voor een batterij en soms zelfs gewoon niet leverbaar zonder eerst op te warmen enz
- Herhaaldelijk grote stroompieken vragen zorgt er voor dat je een thermisch probleem krijgt

Een kleiner eerste verzet zorgt er dus voor dat je de stroompiek kunt verkleinen omdat de motor zo hard niet moet werken. Je wint dan idd geen tijd naar de 100 omdat de limiet de tractie van de band is. Als je de tractie zou overwinnen in 1e en in 2e, dan ben je dus even snel in beide versnellingen, maar heb je voor de eerste minder piekvermogen nodig om het te realiseren. Je stroompiek is kleiner (levensduur batterij) en je thermische problemen blijven langer uit waardoor je zo'n acceleraties kunt blijven doen. Win-win in dat opzicht. Een tesla moet je eerst voorbereiden op een harde launch en na een paar keer kan hij het al niet meer...Taycan blijft dat doen tot de batterij leeg is. Een taycan wordt enkel trager als zijn cellen leeg beginnen te geraken -> bij een laag rijbereik dus omdat niet alle cellen nog vermogen leveren. Hij heeft dus nog 50km range, maar kan geen piekstroom meer opwekken om zo'n acceleraties toe te laten. Als je een taycan tot op 10km range rijdt is dat spel trager dan een 120d :D

Ook at speed is het een voordeel. Een elektromotor verliest efficiëntie als die sneller moet draaien. Het 2e verzet zorgt er voor dat je dat een deel teniet doet.

Taycan steekt echt wel goed in elkaar heb ik de indruk. Als de omkadering in de komende jaren nog wat beter zal worden dan gaat dat echt een bruikbaar ding zijn. Turbo of beter is imo wel een must, maar dan wordt het wel erg duur natuurlijk... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snap de link niet echt met mijn opmerking. Gaat gewoon over dezelfde auto met dezelfde SoC 2 meter verplaatsen naar een andere paal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een miserie om met een dikke auto te rijden aan lage fiscaliteit............... enfin dat is hoe ik het aanvoel/bekijk [emoji3]

Shitstorm incoming ..................

In uw situatie is zo’n EV minder interessant, en daarom heb jij een negatiever beeld over elektrisch rijden, maar voor heel veel mensen kan zo’n EV net wel interessant zijn, zonder miserie. Bij die groep kan ik mezelf rekenen, want met de mogelijkheid om thuis en aan de firma te laden, en de eerder zelden lange afstanden in 1 dag (+500km), is zo’n EV voor mij de logische keuze, en absoluut geen miserie. Daarnaast heb ik het voordeel van nog een SUV diesel te hebben voor de skivakanties, maar zelfs dat mag een EV zijn, want naast de jaarlijkse skivakantie wordt daar enkel maar mee rond de kerketoren gereden. Skivakantie kan perfect met een EV, maar je kan ook een auto huren voor zo’n trip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Naish zei:

En as we speak... Op 85% zonder dat ik iets zeg of vraag is laden beeindigd... Dus ook hier ga ik 2 keer moeten koppelen...

Dat kan aan de configuratie van de auto liggen. Je hebt timers die je een min en max % charge kan geven.

Porsche raadt 85% aan, tenzij je een lange trip gepland hebt. Ik heb dat ook ingesteld op 85%. Er staat onderaan links wel een "Direct Charge" knop om dat te negeren. Ik heb daar ooit een filmpje over gemaakt:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BMWMB zei:

In uw situatie is zo’n EV minder interessant, en daarom heb jij een negatiever beeld over elektrisch rijden, maar voor heel veel mensen kan zo’n EV net wel interessant zijn, zonder miserie. Bij die groep kan ik mezelf rekenen, want met de mogelijkheid om thuis en aan de firma te laden, en de eerder zelden lange afstanden in 1 dag (+500km), is zo’n EV voor mij de logische keuze, en absoluut geen miserie. Daarnaast heb ik het voordeel van nog een SUV diesel te hebben voor de skivakanties, maar zelfs dat mag een EV zijn, want naast de jaarlijkse skivakantie wordt daar enkel maar mee rond de kerketoren gereden. Skivakantie kan perfect met een EV, maar je kan ook een auto huren voor zo’n trip.

Aan auto huren om op vakantie te gaan om electrisch te kunnen rijden? Daarvoor koop ik geen auto van 130.000 euro. Ik zie nog altijd weinig praktisch nut, buiten het "ik moet nooit gaan tanken wanneer ik alleen korte afstanden doe"  . En dan nog stel dat een hybride Panamera eenzelfde fiscaal voordeel heeft als een Taycan. Waarom neem je dan nog de Taycan? 

Mijn zus heeft een nieuwe auto gekocht. Ging kijken naar de Volvo XC40 full ev of de hybride. Ze snapt helemaal niet waar ze een ev zou moeten nemen. Het is duurder, het is minder makkelijk om te tanken als ze eens naar zee gaat of naar de Eifel....... beiden 100% aftrekbaar.

Niks persoonlijk he, ik probeer het gewoon te begrijpen. Er rijden er genoeg rond om te zien dat er mensen hun voordelen in zien. Ik probeer eigenlijk mezelf te overtuigen om het te overwegen, bekijk het zo :D

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Daggie zei:

Dat kan aan de configuratie van de auto liggen. Je hebt timers die je een min en max % charge kan geven.

Porsche raadt 85% aan, tenzij je een lange trip gepland hebt. Ik heb dat ook ingesteld op 85%. Er staat onderaan links wel een "Direct Charge" knop om dat te negeren. Ik heb daar ooit een filmpje over gemaakt:

 

Dat zal het geweest zijn want hij stopte effectief op 85%... Eingelijk niet nodig om meer te laden want erna meer dan ruim bij PCK geraakt, maar ik wou eens zien hoe die snelheid was voor die laatste percenten in de batterij te pompen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Aan auto huren om op vakantie te gaan om electrisch te kunnen rijden? Daarvoor koop ik geen auto van 130.000 euro. Ik zie nog altijd weinig praktisch nut, buiten het "ik moet nooit gaan tanken wanneer ik alleen korte afstanden doe"  . En dan nog stel dat een hybride Panamera eenzelfde fiscaal voordeel heeft als een Taycan. Waarom neem je dan nog de Taycan? 

Mijn zus heeft een nieuwe auto gekocht. Ging kijken naar de Volvo XC40 full ev of de hybride. Ze snapt helemaal niet waar ze een ev zou moeten nemen. Het is duurder, het is minder makkelijk om te tanken als ze eens naar zee gaat of naar de Eifel....... beiden 100% aftrekbaar.

Niks persoonlijk he, ik probeer het gewoon te begrijpen. Er rijden er genoeg rond om te zien dat er mensen hun voordelen in zien. Ik probeer eigenlijk mezelf te overtuigen om het te overwegen, bekijk het zo :D

 

 

Hybride blijft voor mij altijd hetzelfde probleem: combinatie van een te lichte benzine motor met een te lichte electromotor en die electromotor heeft dan meestal nog niet te vet veel batterij...

Dus als je veel elektrisch wil rijden is je batterij niet genoeg en de motor ook niet. Dus de benzinemotor draait er dan direct weer bij en als je doorgeeft dan hoor je die benzinemotor de longen uit zijn lijf schreeuwen... Je hebt de voordelen van beide, maar ook de nadelen van beide en die wegen voor mij zwaarder (letterlijk en figuurlijk).

Om de paar jaar sleutelen ze aan de fiscaliteit rond de hybrides dus nu koop je iets en binnen 2 jaar kan het om zeep zijn ervoor. Met een EV koop je nu iets waarmee je toch iets langer zal trekken want eerst gaan ze de hybride even oninteressant maken als de benzine nu...

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minutes ago, Naish said:

Hybride blijft voor mij altijd hetzelfde probleem: combinatie van een te lichte benzine motor met een te lichte electromotor en die electromotor heeft dan meestal nog niet te vet veel batterij...

X5 45e 

:D 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid