Ga naar inhoud

Porsche 997 of 964


The Swede

Als tweede (/derde) wagen. Welke kies je?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. 997 of 964 - 2WD, Manueel, Coupe, Atmo.

    • 964 - Carrera 2
      25
    • 997 - Carrera 3.6 of 3.8
      29


Aanbevolen berichten

37 minutes ago, The Swede said:

. Maar een 964 zal waarschijnlijk meer werk vragen... maar ook zijn waarde beter behouden?

Dat zal vooral afhangen van hoeveel euro's je er tegenaan moet gooien om hem rijdbaar te houden. Misschien dat je met 15K waardeverlies op je 997 netto minder kwijt bent dan met 10K waardestijging op je 964.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik wou deze discussie nog es naar boven brengen. Enerzijds omdat ik merk dat de 911 toch wel in waarde bijft stijgen en anderzijds omdat er toch redelijk wat "minder enthusiaste reacties" zijn van mensen die met de 992 rijden en vinden dat de passie er wat uit is.

Zelf vind ik de 992 wel een machtig mooie auto... maar er mee rijden was wat teleurstellend. Het is echt een GT geworden die erg snel en efficiënt is, maar waar je niet meer het rijplezier in hebt dat ik had wanneer ik met de 997 destijds reed.

Wat dan de vraag voor mij weer naar boven brengt: stel en wil een waardevaste tweedehands 911 kopen, met handbak, en er ook gewoon mee rijden (niet enkel een zondagsauto voor in de zomer). Wat koop je? 964? 997? 991? (van de 993 en 996 ben ik nooit fan geweest).

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Type maakt me niet zoveel uit, maar absoluut eentje zonder turbo, pdk of manueel: beide zijn leuk

ik zou eerder de juiste kleur, zetels en opties willen, vermogen zal de dag van vandaag ook minder een rol spelen

In de 997 mk2 kan je wel beter een 2wd nemen, die 4wd stuurt het vermogen ‘alle kanten op’ en je snapt er op den duur de ballen van: ik vond dat niet leuk

991mk1 Carrera 2s of GTS, zeker die laatste, dat is de ultieme niet-GT3 @Jokke_vlo en @BMWMB zullen dat bevestigen

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, flupke73 zei:

Type maakt me niet zoveel uit, maar absoluut eentje zonder turbo, pdk of manueel: beide zijn leuk

ik zou eerder de juiste kleur, zetels en opties willen, vermogen zal de dag van vandaag ook minder een rol spelen

In de 997 mk2 kan je wel beter een 2wd nemen, die 4wd stuurt het vermogen ‘alle kanten op’ en je snapt er op den duur de ballen van: ik vond dat niet leuk

991mk1 Carrera 2s of GTS, zeker die laatste, dat is de ultieme niet-GT3 @Jokke_vlo en @BMWMB zullen dat bevestigen

Yes, 997 GTS of 991.1 GTS lijkt mij ook een goede keuze naar waardebehoud toe! 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig al een tijdje zitten kijken wat er allemaal te koop staat van jonge Boxster/ of Cayman, en heb ook al eens gedacht van: waarom geen mooie 997 met niet teveel km's. Of wat doorsparen voor een 991. Binnen jaarke of 2 vindt je die ook voor 70/75k. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, toere zei:

Toevallig al een tijdje zitten kijken wat er allemaal te koop staat van jonge Boxster/ of Cayman, en heb ook al eens gedacht van: waarom geen mooie 997 met niet teveel km's. Of wat doorsparen voor een 991. Binnen jaarke of 2 vindt je die ook voor 70/75k. 

991s hebben 1-2 jaar geleden (pre-covid?) al aan 70k gestaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Timo zei:

Is toch geen S dadde, 349 PK? 

Wel teveel km's. Ik zou zoeken op max 60.000km. Na 4j heeft hij er dan nog maar 100.000km. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, toere zei:

Is toch geen S dadde, 349 PK? 

Wel teveel km's. Ik zou zoeken op max 60.000km. Na 4j heeft hij er dan nog maar 100.000km. 

Is ook puur een voorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een 991 even lollig als een 997? Ik vond die 997 prachtig rijden (wel enkel in coupé, handbak en 2wd)(de anderen waren te zwaar en als ik ne automatiek wil, koop ik wel ne Mercedes). 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Krikkie zei:

Pak maar een late 997, betrouwbaarder 😉

Of een 993, blijft een droomkar voor mij, gewoon voor de luchtgekoelde motor en zijn betrouwbaarheid.

Ok. Maar een 964 is ook luchtgekoeld...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je spartaans wil, dan moet je een 964 kopen. Dat ding rijdt echt hemels, en is ondanks z’n leeftijd betrouwbaar, maar dan moet je wel een goede vinden. Alles na de 993 is veel minder spartaans, en vooral veel moderner.

De 997 is direct een heel stuk jonger, en dat merk je onmiddellijk als je ermee rijdt, want is direct een heel stuk comfortabeler dan een 964. Ik heb zelf een 997.2 C4 met PDK gehad, en kan zeggen dat de basismotor krachtig genoeg is, maar dat de PDK toen nog te traag schakelde. De ultieme 997, niet-GT3, is uiteraard de GTS met manuele bak.

Wat me ook wel stoorde bij de 997 waren de rolgeluiden, die bij de 991 heel veel minder zijn. Dit heeft aan dat de 991 alweer een stuk comfortabeler wordt. Ik heb dus zelf een 991.1 GTS gehad met manuele bak, en dat is inderdaad een heerlijk rijdende auto, en omdat er niet zo heel veel van zijn, ook nog eens heel waardevast. De sound van de motor binnen is hemels, maar de spreiding van de versnellingsbak vond ik minder, waarbij de de 2de versnelling heel lang is, en de de 3de opvallend heel veel korter is. Ook vind ik dat nep pruttelend geluid van de sportuitlaat storend na een tijd. Telkens je van het has gaat heb je dat overdreven vals gebrabbel. Dat heeft een 997 dus niet. De 991.2 GT3 manueel blijft de meest ultieme 991 in mijn ogen, maar de prijs is dan ook navenant. 

Nu heb ik de 992, en voor mij is dit een droom van 911. Iedereen hier weet dat ik hou van de ‘duw in de rug’ van een turbomotor, en dat is bij deze 992 echt wel het geval. Een vriend van mij heeft een 991.2 4S, en deze motor heeft minder dat brutale turbokarakter. Het is net of ze de 991.2 meer hebben willen laten lijken op de atmosferische blok, want de motor voelt veel lineairder aan, en ook bij deze heb je datzelfde nep gebrabbel van de sportuitlaat als je van het gas gaat. De 992 heeft dat gelukkig niet, en de turbo is gewoon brutaler vanaf de laagste toeren. I love it! Uiteraard is ‘m alweer comfortabeler, maar het blijft toch een zalige sportwagen, zeker als je het vergelijkt met de Tesla waarmee ik m’n dagelijkse kilometers doe. Ik verheug mij op de weekends.

Je kan dus weinig verkeerd doen, want elke generatie 911 heeft z’n charmes, dus ga ermee rijden, en beslis voor jezelf welke je het leukste en het mooiste vindt, en zoek dan eentje met de juiste opties die je wil. 👍🏻

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijke keuze. ik neig eerder naar een 964, maar de 997 is ook een heerlijk apparaat. Je krijgt bij de 997 ook veel auto voor de prijs....

Ik koos destijds voor een 993 en heb het mij nog geen minuut beklaagd. specifieke reden waarom je geen 993 fan bent?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, saabi zei:

Moeilijke keuze. ik neig eerder naar een 964, maar de 997 is ook een heerlijk apparaat. Je krijgt bij de 997 ook veel auto voor de prijs....

Ik koos destijds voor een 993 en heb het mij nog geen minuut beklaagd. specifieke reden waarom je geen 993 fan bent?

 

Ja, de looks. Ik kan me er echt niet in vinden.

Voor het comfort zou ik geen 911 kopen. Een Porsche is voor mij nog steeds een sportwagen pur sang. Automaat en andere rommel doen afbreuk aan de ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

 Een Porsche is voor mij nog steeds een sportwagen pur sang. Automaat en andere rommel doen afbreuk aan de ervaring.

dan een 964 hé

 

nog efkes proberen U te bekeren ivm de looks 😁

5AFC53C9-0869-4031-AC25-6AD20999E4BF.thumb.jpeg.1ca956bb05eaa8c23c3b559247193309.jpeg

  • Vind ik leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, saabi zei:

dan een 964 hé

 

nog efkes proberen U te bekeren ivm de looks 😁

5AFC53C9-0869-4031-AC25-6AD20999E4BF.thumb.jpeg.1ca956bb05eaa8c23c3b559247193309.jpeg

Nope… sorry 😞 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, BMWMB zei:

En waarom?

Het is, imo, de laatste 911 waar je nog echt de auto moet "besturen". Hangt natuurlijk wat af van de versie. De grip en beweeglijkheid van de kont, de manier dat je de auto voelt, zowel qua aangrijpen als communicatie is zoveel directer, "involving". Het befaamde "mechanische" grip gevoel is ook afwezig vanaf de 991. 

De 991 doet alles (op de openbare weg) als op rails. Heb dat ook gezegd toen ik deze auto's had: je kan alleen de auto tot leven laten komen op een circuit, op de openbare weg zijn die auto's zo "koel" en "clean" dat je eerder passagier dan bestuurder bent. Je kan dus genieten van de sound en van het bezit van je Porsche genieten. Maar het merk en het type auto wegdenkend is de interactie welke een 997 had, gewoon weg. 

Ok op het nat loopt die auto NIET op rails :) maar ik had daar ook niet de "connectie" en het gevoel van beheersbaarheid welke ik had met de 997. 

Een 997 is nog familie van de "rijderswagen", als je graag met een Lotus rijdt, kan je ook een 997 appreciëren als bestuurder. Bij een 991 is dat weg, imo.

Betreft de 991GTS die ik had. Ik was verliefd op de lijn van die wagen, kleur ook (GT silver), de praktische inzetbaarheid, daily dus, maar qua puur "rijden" was dat niet the best buy. Let op: ik vond en vind dat een geweldige daily drive he! Dat is een 992 carrera vandaag ook trouwens.

Maar tijden veranderen, ik wil niet blijven steken in de "mijn tijd was alles beter", er zijn vandaag mensen die vinden dat een EV zo fantastisch rijdt en vanuit hun oogpunt  hebben ze ook gelijk.......

Ik heb het puur over het "rijden", dat is daarom niet gelijk aan "daily driver" of "best buy allround". 

 

PS: het is ook de reden dat wanneer er een auto zou "bijkomen" hier, ik niet naar de huidige generaties 911 zou kijken, ik wil als extra auto graag een echte "rijders" auto. Met de Lotus Emira wil ik wel eens rijden zodra het kan, mogelijk is dat een "moderne" rijders wagen. 

 

PS2: als ik een "post" 997 Porsche als Porsche "rijderswagen" wil dan plaats ik  @ir_fuel zijn kappersbak als, voor mij, de leukst rijdende Porsche op de openbare weg, op nr1. 

 

 

 

 

  • Vind ik leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Jokke_vlo zei:

Het is, imo, de laatste 911 waar je nog echt de auto moet "besturen". Hangt natuurlijk wat af van de versie. De grip en beweeglijkheid van de kont, de manier dat je de auto voelt, zowel qua aangrijpen als communicatie is zoveel directer, "involving". Het befaamde "mechanische" grip gevoel is ook afwezig vanaf de 991. 

De 991 doet alles (op de openbare weg) als op rails. Heb dat ook gezegd toen ik deze auto's had: je kan alleen de auto tot leven laten komen op een circuit, op de openbare weg zijn die auto's zo "koel" en "clean" dat je eerder passagier dan bestuurder bent. Je kan dus genieten van de sound en van het bezit van je Porsche genieten. Maar het merk en het type auto wegdenkend is de interactie welke een 997 had, gewoon weg. 

Ok op het nat loopt die auto NIET op rails :) maar ik had daar ook niet de "connectie" en het gevoel van beheersbaarheid welke ik had met de 997. 

Een 997 is nog familie van de "rijderswagen", als je graag met een Lotus rijdt, kan je ook een 997 appreciëren als bestuurder. Bij een 991 is dat weg, imo.

Betreft de 991GTS die ik had. Ik was verliefd op de lijn van die wagen, kleur ook (GT silver), de praktische inzetbaarheid, daily dus, maar qua puur "rijden" was dat niet the best buy. Let op: ik vond en vind dat een geweldige daily drive he! Dat is een 992 carrera vandaag ook trouwens.

Maar tijden veranderen, ik wil niet blijven steken in de "mijn tijd was alles beter", er zijn vandaag mensen die vinden dat een EV zo fantastisch rijdt en vanuit hun oogpunt  hebben ze ook gelijk.......

Ik heb het puur over het "rijden", dat is daarom niet gelijk aan "daily driver" of "best buy allround". 

 

PS: het is ook de reden dat wanneer er een auto zou "bijkomen" hier, ik niet naar de huidige generaties 911 zou kijken, ik wil als extra auto graag een echte "rijders" auto. Met de Lotus Emira wil ik wel eens rijden zodra het kan, mogelijk is dat een "moderne" rijders wagen. 

 

PS2: als ik een "post" 997 Porsche als Porsche "rijderswagen" wil dan plaats ik  @ir_fuel zijn kappersbak als, voor mij, de leukst rijdende Porsche op de openbare weg, op nr1. 

 

 

 

 

Met dank, @Jokke_vlo.

Ik denk dat je er 200% opzit. 

Te veel klanten kopen een Porsche voor het merk, niet voor het gevoel. 99% van die mannen kunnen trouwens niet rijden en dat rijgevoel gaat aan hen verloren. 
Voor Porsche ongetwijfeld een grotere en lucratiever markt. Er zijn meer m’as-tu vus dan enthousiaste rijders, en ze geven er meer geld aan uit want ze kopen alle nodeloze opties.

Ik herinner me goed een namiddag waar ik de verschillende 997’s mocht rijden: gewone C2, de S, de 4S, Targa, Turbo,…

Degene die me het meest beviel was de gewone C2. Meer nog dan de S omdat hij qua geluid van diep naar schel ging, terwijl de S altijd metaalachtig klonk. En die 30pk verschil voelde je niet op gewone wegen.
Targa en AWD waren niet nodig (maakten auto minder beweeglijk), upmarket radio etc ook niet: gewoon goede zetels, pasm (de gewone ophanging kon op hobbelige wegen de kluts kwijt raken), en dat was alles wat ik zou gewild hebben.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid