Ga naar inhoud

Porsche 997 of 964


The Swede

Als tweede (/derde) wagen. Welke kies je?  

54 leden hebben gestemd

  1. 1. 997 of 964 - 2WD, Manueel, Coupe, Atmo.

    • 964 - Carrera 2
      25
    • 997 - Carrera 3.6 of 3.8
      29


Aanbevolen berichten

1 uur terug, The Swede zei:

Voor Porsche ongetwijfeld een grotere en lucratiever markt. Er zijn meer m’as-tu vus dan enthousiaste rijders, en ze geven er meer geld aan uit want ze kopen alle nodeloze opties.

Gaan we efkens iedereen die een Porsche wil "hebben" gaan denigreren als een "Matuvu".  Dan "nous sommes tous des Matuvu" . Gelijk of da ze zeggen in Bukavu.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je een punt. Niet iedereen wil op het scherm van de snee rijden, en het maximum eruit halen in de bochten. Niet iedereen wil een GT met kuipstoelen, om de auto dan beter te voelen. Niet iedereen wil en kan zo rijden met een auto. 
Zelfs als je aan normale snelheden rijdt, is een 911 al speciaal. Waarom ben je dan geen enthousiaste rijder? Ik begrijp die visie niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, BMWMB zei:

Daar heb je een punt. Niet iedereen wil op het scherm van de snee rijden, en het maximum eruit halen in de bochten. Niet iedereen wil een GT met kuipstoelen, om de auto dan beter te voelen. Niet iedereen wil en kan zo rijden met een auto. 
Zelfs als je aan normale snelheden rijdt, is een 911 al speciaal. Waarom ben je dan geen enthousiaste rijder? Ik begrijp die visie niet.

Ik ben ook geen race piloot die elke rotonde al powerslidend neemt. Ik geniet van mijne 991.2 S met volle teugen, door er gewoon mee te rijden.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof Jokke voor 200%, je leest dat van erg veel mensen die kunnen vergelijken en er willen over schrijven/praten. Ook snap ik het hokjesdenken van onze Zweed (al langer dan vandaag) niet, maar onze Zweed heeft al heel vaak bewezen graag in 't verleden te blijven hangen als 't op denkpatronen aan komt en een zeer binaire visie op de wereld te hebben (aka "mijn visie vs. al de rest die naar mijn mening verkeerd is") :D   (Ik blijf ook graag in 't verleden mijmeren hoor, voor een stuk, iedereen is daar schuldig aan en hoe ouder men wordt, hoe méér.)

Ik denk dat het gebruik van de openbare weg en de maatschappelijke perceptie daarvan, vandaag de dag zelfs al zo ver geëvolueerd is (in negatieve zin, vanuit ons liefhebbersstandpunt dan toch) dat ook een 997 in Vlaanderen niet meer "gedanst" kan worden, zelfs niet vergeleken met een 991. Ik geloof wel oprecht dat een 997 GT3 een duidelijker (analoge) connectie met de bestuurder maakt dan de latere GT3, ook bij 't rijden ver weg van "op de limiet", maar om nog echt gooi- en smijtplezier te kunnen hebben moet je vandaag de dag bijna met een "vlo" (not the bike, but the flea) qua gewicht af komen. Of je moet echt rijderswegen opzoeken in Wallonië of Luxemburg o.i.d. Dat een 991 en zeker een 992 GT3 op de openbare weg simpelweg niet meer richting limiet te rijden valt (op 't droge), geloof ik ook.

Iemand die gewoon van een emotionele(re) auto kan genieten, rijdend, zonder de Loeb of de Estre uit te hangen (op de openbare weg) en die er nooit mee on track gaat rijden, is m.i. ook perfect onder de vlag "liefhebber" te plaatsen. Mensen die gewoon een andere invulling geven aan "rijplezier" meteen afdoen als matuvu-parvenu's (zoals @ir_fuel b.v. met zijn i4 M50, dat moet nogal ne badge buyer zijn seg diene peet, man man man :D ) is walgelijk op 't arrogante af.

 

Heeft Porsche nog van die smalle thuiskomertjes die op een 911 passen? Zo ja, is dit mogelijks een optie:

 

  • Vind ik leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

maar onze Zweed heeft al heel vaak bewezen graag in 't verleden te blijven hangen

Doet hij ook bij de aanschaf van zijn wagens he, dus dat is consequent :) 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, gTa said:

Heeft Porsche nog van die smalle thuiskomertjes die op een 911 passen? Zo ja, is dit mogelijks een optie:

Gewoon je banden op 3 bar zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

Gewoon je banden op 3 bar zetten.

Helpt niet. :D  Helpt wel een béétje, maar het vermindert de mechanische grip niet met 2/3e. I tried, nog niet zo heel veel maanden terug. :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

Doet hij ook bij de aanschaf van zijn wagens he, dus dat is consequent :) 

Klopt! En dat siert de man ook.
De rest wat minder, mijn gedacht.
Jouw 'welgemeende' hier ergens vond ik dan ook terecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

4 bar dan :D 

We geraken er nog. Heb dat niet gedurfd :lol:  had ze achteraan op 3,4 bar staan. Dacht dat op de band max 3,5 bar stond aangegeven, so...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, gTa said:

We geraken er nog. Heb dat niet gedurfd :lol:  had ze achteraan op 3,4 bar staan. Dacht dat op de band max 3,5 bar stond aangegeven, so...

Dan raad ik je een Michelin Supersport aan die over halfweg zijn slijtage is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Dan raad ik je een Michelin Supersport aan die over halfweg zijn slijtage is.

Ook op droog?

Al boeit me dat minder. Op droog gaan glijden, bewust, dat doe ik toch niet.
Gebeurt nu wel af en toe wegens de koude en evt een vettige laag of zoutlaag.

p.s.: enkele Westvlaamse heerschappen moeten nu vooral hun smoelwerk houden :D 

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ir_fuel zei:

4 bar dan :D 

Ook toeval, verleden week 's nachts iedereen wakker geschoten van een knal. Bleek nadien de fiets te zijn die pas terugkwam van de fietsenmaker.  Dat leren ze blijkbaar niet, dat ge een oude band niet gewoon op maximum spanning moet zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, Le Capri Mauve zei:

Ook toeval, verleden week 's nachts iedereen wakker geschoten van een knal. Bleek nadien de fiets te zijn die pas terugkwam van de fietsenmaker.  Dat leren ze blijkbaar niet, dat ge een oude band niet gewoon op maximum spanning moet zetten.

Veel kans dat die op het fietsenmakersforum het volgende heeft geschreven

Quote

Geen toeval, verleden week 's nachts iedereen daar wakker laten schieten van ne knal. Dat leren ze blijkbaar niet, dat ge geen velo bij de fietsenmaker afzet met oude banden en geen nief laat monteren.

 

:D 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik had natuurlijk wel een nieuw laten monteren want de naafversnelling was versleten. het is dat andere wiel waar ze moesten afblijven of eerst kijken of alles wel goed zit want die binnenband had zich op een of andere manier naar buitengewurmd. Is een gebrek aan 'mechanische sympathie'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, BMWMB zei:

@Jokke_vlo Als jij over een 997 praat vanuit uw ervaring, dan is dat wel de MK1 RS. Uiteraard is dan een 991.1 GTS qua puurheid en sportiviteit een hele stap terug. 

Mmmm ja en nee. Zo ne 997S was ook iets dat leefde zenne..... dat kwam "in verhouding" ook terug in de rest van het gamma 

1 uur geleden, Redfive zei:

Ik ben ook geen race piloot die elke rotonde al powerslidend neemt. Ik geniet van mijne 991.2 S met volle teugen, door er gewoon mee te rijden.

Dat zeg ik toch ook :) maar een auto "voelen" heeft niets met powersliden te maken, helemaal niks. Ik ben zelf niet van dat type, nooit geweest. Op de limiet rijden en voelen is iets helemaal anders dan "powersliden". 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, BMWMB zei:

Daar heb je een punt. Niet iedereen wil op het scherm van de snee rijden, en het maximum eruit halen in de bochten. Niet iedereen wil een GT met kuipstoelen, om de auto dan beter te voelen. Niet iedereen wil en kan zo rijden met een auto. 
Zelfs als je aan normale snelheden rijdt, is een 911 al speciaal. Waarom ben je dan geen enthousiaste rijder? Ik begrijp die visie niet.

Wie zegt dat? Waar staat dat?

Er zijn natuurlijk nog veel auto's die "speciaal" zijn hoor..... het gevoel dat jij beschrijft heeft voor mij niets met een moderne 911 op zich te maken. Kan je bij veel auto's hebben en voelen.  

Is het niet zo dat een 911 een icoon is en voor veel mensen (ook voor mij by the way) een (kinder)droom is die uitkomt. De Touring (manueel) en GT3 daar gelaten heb ik dat gevoel dat jij beschrijft bv totaal niet (meer) specifiek bij een 991/992. Ik heb een pak wagens in mijn gedachten die ik qua gevoel daarboven of voor plaats.

Maar de 991 is een heritage en legende op zich, opnieuw snap ik dat hoor. 

 

ps: mocht ik je mening delen dan reed ik niet met een Aston bv... en was mijn daily ook geen AMG. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Le Capri Mauve zei:

Gaan we efkens iedereen die een Porsche wil "hebben" gaan denigreren als een "Matuvu".  Dan "nous sommes tous des Matuvu" . Gelijk of da ze zeggen in Bukavu.

Als ik zelfs hier rondkijk, terwijl dit een forum is voor autoenthusiasten, dan zie ik al dat er geen waarde meer wordt gehecht aan beweeglijkheid, rijgevoel of sound. Men wil "op koppel rijden", met een automatic en voor de sound is er spotify. :roll:  
Is dat waarvoor je een Porsche wil kopen? Dan ga je voor mij toch wel voorbij aan wat de kwaliteiten waren van de vroegere 911.
Een 911 die die kwaliteiten niet meer heeft, is voor mij teleurstellend en een wagen waar je je afvraagt waarom je hem nog koopt buiten dat het een GT is waarin je gezien wil worden.

4 uren geleden, gTa zei:

Ik denk dat het gebruik van de openbare weg en de maatschappelijke perceptie daarvan, vandaag de dag zelfs al zo ver geëvolueerd is (in negatieve zin, vanuit ons liefhebbersstandpunt dan toch) dat ook een 997 in Vlaanderen niet meer "gedanst" kan worden, zelfs niet vergeleken met een 991. Ik geloof wel oprecht dat een 997 GT3 een duidelijker (analoge) connectie met de bestuurder maakt dan de latere GT3, ook bij 't rijden ver weg van "op de limiet", maar om nog echt gooi- en smijtplezier te kunnen hebben moet je vandaag de dag bijna met een "vlo" (not the bike, but the flea) qua gewicht af komen. Of je moet echt rijderswegen opzoeken in Wallonië of Luxemburg o.i.d. Dat een 991 en zeker een 992 GT3 op de openbare weg simpelweg niet meer richting limiet te rijden valt (op 't droge), geloof ik ook.

Iemand die gewoon van een emotionele(re) auto kan genieten, rijdend, zonder de Loeb of de Estre uit te hangen (op de openbare weg) en die er nooit mee on track gaat rijden, is m.i. ook perfect onder de vlag "liefhebber" te plaatsen. Mensen die gewoon een andere invulling geven aan "rijplezier" meteen afdoen als matuvu-parvenu's (zoals @ir_fuel b.v. met zijn i4 M50, dat moet nogal ne badge buyer zijn seg diene peet, man man man :D ) is walgelijk op 't arrogante af.

 

 

 

Je verdraait mijn punt weer helemaal. Maar goed, wanneer we het toch over slechte gewoonten hebben, je hebt er ook altijd al een handje van weggehad de tekst van elkeen zodanig te draaien dat het je goed uitkomt.

Maar goed, om op je punt te antwoorden: Waar stel ik dat je asociaal en "dwars" door Vlaanderen moet gaat rijden?

Mijn kritiek op de huidige generatie 911 (en meer algemeen op de huidige generatie sportieve wagens) is juist dat je er enkel nog plezier kan aan beleven als je aan hoge snelheden gaat rijden.
Zoals Jokke zegt, de 991, en nog meer de 992, rijden als op rails. Dat zijn GT's die aan de legale 70 km/u nog nul sensatie geven. Je voelt niks meer, hoort niks meer,... Je kan straks even goed een Tesla rijden.
Dus als je plezier wil hebben, moet je harder gaan... erg hard zelfs gezien de efficientie van die machines. En dat is net wat niet meer mag / kan.

Wanneer ik terug ga naar de gewone 997, dan kon je in een gewoon model (geen GT3 nodig) nog de sensatie hebben echt te rijden, alles van de wagen aan te voelen en je had nog een echt goede sound daarbij. Op die manier kan je ook aan redelijke en legale snelheden rijplezier hebben.  

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Jokke_vlo zei:

Wie zegt dat? Waar staat dat?

Er zijn natuurlijk nog veel auto's die "speciaal" zijn hoor..... het gevoel dat jij beschrijft heeft voor mij niets met een moderne 911 op zich te maken. Kan je bij veel auto's hebben en voelen.  

Is het niet zo dat een 911 een icoon is en voor veel mensen (ook voor mij by the way) een (kinder)droom is die uitkomt. De Touring (manueel) en GT3 daar gelaten heb ik dat gevoel dat jij beschrijft bv totaal niet (meer) specifiek bij een 991/992. Ik heb een pak wagens in mijn gedachten die ik qua gevoel daarboven of voor plaats.

Maar de 991 is een heritage en legende op zich, opnieuw snap ik dat hoor. 

 

ps: mocht ik je mening delen dan reed ik niet met een Aston bv... en was mijn daily ook geen AMG. 

Ik ben helemaal met je mee. 

Wanneer ik met de gewone 997 C2 reed, dan kwam er één gedachte naar boven: het is misschien niet de efficiëntste, snelste of "beste" sportwagen... Maar het voelt echt nog speciaal aan en dit koop je voor het gevoel alleen al. Die wagen was gewoon "anders" dan alle andere sportwagens. 
Ik reed toen met bvb de BMW 650Ci, de Aston Martin DB9, de Audi R8, de Mitsubishi Evo IX, de Impreza STi, ... allemaal stuk voor stuk spuer capabele wagens die zelfs sneller en efficiënter waren dan gewone 911 met zijn 325pk. Maar geen van die autos brachten me zo een smile op mijn gezicht. 

Dat "911 gevoel" was ik bij de 992 C2S een serieus stuk kwijt. Vandaar dat ik de wagen wat "teleurstellend" vond (ook al is en blijft het een steengoede en prachtige auto). Ik volg daarmee ook wat @dragonfly destijds schreef toen hij de 992 testte en besloot een GT4 te kopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een 2PK wordt je ook nogal bij het rijden betrokken en alle auto's tot de jaren 70 for that matter. Die maakten ook een hels kabaal, zwabberden over hun diagonaalbanden heen en weer, remden hopelijk tot waar je dacht uit te willen komen en waren kwa veiligheidsvoorzieningen nou ook niet direct top. Mede door alle isolatie en veiligheidsmeuk worden de auto's steviger en filteren daardoor meer het gevoel dat van de weg komt. Veiliger wel, en als je echt betrokken wil zijn bi het rijden, dan moet je teruggrijpen naar die bakken, of een Caterham/Donkervoort/Mono BAC rijden. Die maken dat wel waar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Redfive zei:

In een 2PK wordt je ook nogal bij het rijden betrokken en alle auto's tot de jaren 70 for that matter. Die maakten ook een hels kabaal, zwabberden over hun diagonaalbanden heen en weer, remden hopelijk tot waar je dacht uit te willen komen en waren kwa veiligheidsvoorzieningen nou ook niet direct top. Mede door alle isolatie en veiligheidsmeuk worden de auto's steviger en filteren daardoor meer het gevoel dat van de weg komt. Veiliger wel, en als je echt betrokken wil zijn bi het rijden, dan moet je teruggrijpen naar die bakken, of een Caterham/Donkervoort/Mono BAC rijden. Die maken dat wel waar.

... of je kan een oudere Porsche (of BMW, of...) kopen. Het hoeft niet steeds nieuw te zijn. En nieuw is niet altijd beter, imo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Redfive zei:

In een 2PK wordt je ook nogal bij het rijden betrokken en alle auto's tot de jaren 70 for that matter. Die maakten ook een hels kabaal, zwabberden over hun diagonaalbanden heen en weer, remden hopelijk tot waar je dacht uit te willen komen en waren kwa veiligheidsvoorzieningen nou ook niet direct top. Mede door alle isolatie en veiligheidsmeuk worden de auto's steviger en filteren daardoor meer het gevoel dat van de weg komt. Veiliger wel, en als je echt betrokken wil zijn bi het rijden, dan moet je teruggrijpen naar die bakken, of een Caterham/Donkervoort/Mono BAC rijden. Die maken dat wel waar.

Je stelt het een pak te zwart/wit 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, The Swede zei:

Een 911 die die kwaliteiten niet meer heeft, is voor mij teleurstellend en een wagen waar je je afvraagt waarom je hem nog koopt buiten dat het een GT is waarin je gezien wil worden.

Ik beschouw mijzelf als tamelijk puristisch in de zin dat rijgedrag bij mij primeert, maar ik ga daarom iedereen die het een beetje anders ziet , of die er zich gewoon bij neerleggen dat hun 911 een paar kwaliteiten kwijt is, nog niet als een matuvu bestempelen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid