ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 1 minute ago, walter said: Maar op dé oplossing om ernstige hoofdtrauma’s op z’n minst gedeeltelijk te verkomen willen de artsen toch hameren: helmen, helmen, helmen. “Ze kunnen een verschil maken tussen leven of dood”, aldus dokter Anseeuw. “Een kapotte helm en wat hoofdpijn na een val met een speed pedelec óf het niet kunnen navertellen: de keuze is snel gemaakt.” Het valt me op hoeveel volk er nog steeds zonder helm rondfietst. En dat zie je meer in Vlaanderen dan Wallonië. Waarschijnlijk omdat de fiets in Vlaanderen ingeburgerd is geraakt jaren voor er van helmen sprake was. In Wallonië fietst(e) enkel "de coureur" op zondagvoormiddag. En de meest onnozele zijn die die enkel hun kinderen een helm aan doen 2 Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Niettegenstaande ik al een zwaar fiets ongeval achter de rug heb, en ik bij de koersfiets echt zweer bij een helm, merk ik toch ook, dat ik bij het e-bike rijden, nog altijd niet zo vaak een helm draag. Raar eigenlijk want op zich vind ik dat totaal niet storend, maar om één of andere reden doe ik het toch minder. Maar je ziet het toch ook in Vlaanderen echt wel toenemen, wat op zich een heel goeie zaak is. De volgende generatie zal er mee opgegroeid zijn en het gewoon als natuurlijk ervaren, lijkt mij. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Hoe meer fietsen, hoe minder helmen. Bescherming door de kudde. Zie je in Nederland ook. Daar is de helm dracht nog veel minder dan hier. Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 In Nederland wordt er verhoudingsgewijs ook véél minder e-bike gereden dan in België. In stedelijke agglomeraties zijn het bijna allemaal nog gewone fietsen wat je ziet. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 (aangepast) De grond is even hard voor beiden. En je valt van even hoog. Als je gewoon los op een muur rijdt, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Maar het verschil tussen 20 en 25 is naar impact beperkt. Met spedelec ook ander verhaal, daar ga je in een projectielbaan (ik dacht vanaf +28 km/h) en speelt snelheid een veel grotere rol op de impact. 24 oktober 2022 aangepast door Tjeu Quote
bud wijzer 274 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Trust me, I know. Ons ongeval met een scooter destijds, was aan 16kmh, en met serieuze gevolgen, vooral voor mijn vrouw dan. Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 3 uren geleden, ir_fuel zei: Het valt me op hoeveel volk er nog steeds zonder helm rondfietst. En dat zie je meer in Vlaanderen dan Wallonië. Waarschijnlijk omdat de fiets in Vlaanderen ingeburgerd is geraakt jaren voor er van helmen sprake was. In Wallonië fietst(e) enkel "de coureur" op zondagvoormiddag. En de meest onnozele zijn die die enkel hun kinderen een helm aan doen Aanwezig als meest onnozele. Ik zie niet goed waar de nood vandaan komt om daarop te facepalmen. Toch prima om dat zelf te kunnen kiezen? 1 Quote
flupke73 10.916 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Ik heb zo’n pet met gel in, dat is niet ‘even goed’ maar wel lekkerder om in ‘t stad mee rond te sjezen naar bakker&co Nu; vrijdagochtend is een vriendinnetje van ons nichtje omver gereden: ligt met serieuze hersenzwelling en fracturen in ‘t gezicht op intensieve 13jaar 1 Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 20 minuten geleden, flupke73 zei: Ik heb zo’n pet met gel in, dat is niet ‘even goed’ maar wel lekkerder om in ‘t stad mee rond te sjezen naar bakker&co Nu; vrijdagochtend is een vriendinnetje van ons nichtje omver gereden: ligt met serieuze hersenzwelling en fracturen in ‘t gezicht op intensieve 13jaar Heb je daar een link van? Google levert mij enkel veiligheidspetjes op en dat is met een harde plastiek er in. Hier beiden helm op. Ook goeie verlichting op de kleine zijne fiets gestoken. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 1 hour ago, Mazdastruction said: Aanwezig als meest onnozele. Ik zie niet goed waar de nood vandaan komt om daarop te facepalmen. Toch prima om dat zelf te kunnen kiezen? Autogordels zijn ook verplicht. Daarom mag ik het toch dom vinden van rond te rijden zonder gordel? Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 2 uren geleden, bud wijzer zei: Trust me, I know. Ons ongeval met een scooter destijds, was aan 16kmh, en met serieuze gevolgen, vooral voor mijn vrouw dan. Ik ben het dan ook met je eens. Mijn punt was elektrische fiets of niet maakt weinig uit naar gevaar. Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 10 minuten geleden, ir_fuel zei: Autogordels zijn ook verplicht. Daarom mag ik het toch dom vinden van rond te rijden zonder gordel? Met dat verschil dat een helm vooralsnog niet verplicht is uiteraard. (Maar bij ons draagt iedereen er ook eentje) Quote
toere 16.927 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Vandaag een madamke gezien met speedpedelec en geen helm. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 1 hour ago, Lotuzzz said: Met dat verschil dat een helm vooralsnog niet verplicht is uiteraard. (Maar bij ons draagt iedereen er ook eentje) Tuurlijk, maar dat is exact hetzelfde qua redenering. "Ik kan toch zelf beslissen van geen gordel aan te doen?" is identiek aan het niet dragen van een fietshelm. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 6 hours ago, Tjeu said: Hoe meer fietsen, hoe minder helmen. Bescherming door de kudde. Zie je in Nederland ook. Daar is de helm dracht nog veel minder dan hier. Dat is vooral denk ik omdat ze in Nederland al massaal fietsen van voor er helmen bestonden. Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 5 minuten geleden, ir_fuel zei: Dat is vooral denk ik omdat ze in Nederland al massaal fietsen van voor er helmen bestonden. Daar zijn al redelijk wat enquêtes en onderzoeken over geweest. Is het niet meer en niet minder dan dat ze een helm niet cool vinden. Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 24 oktober 2022 Geplaatst: 24 oktober 2022 19 minutes ago, Tjeu said: Daar zijn al redelijk wat enquêtes en onderzoeken over geweest. Is het niet meer en niet minder dan dat ze een helm niet cool vinden. Er is dan ook niks cool aan een fietshelm. En als je opgroeit tussen fietsers en niemand draagt het ... Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 13 uren geleden, ir_fuel zei: Autogordels zijn ook verplicht. Daarom mag ik het toch dom vinden van rond te rijden zonder gordel? 11 uren geleden, ir_fuel zei: Tuurlijk, maar dat is exact hetzelfde qua redenering. "Ik kan toch zelf beslissen van geen gordel aan te doen?" is identiek aan het niet dragen van een fietshelm. Enfin, fietshelm is niet verplicht. Waar jij je dan druk in maakt en deugdpronkt omdat je wel altijd een helm aan doet. Moet iedereen jouw hobbies ook dom vinden omdat er iets van gevaar in schuilt? Quote
flupke73 10.916 Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 14 uren geleden, CAS zei: Heb je daar een link van? Google levert mij enkel veiligheidspetjes op en dat is met een harde plastiek er in. Mja, mogen dus niet meer als bescherming op de fiets verkocht worden, logisch dat ze niet even goed zijn als een helm en worden nu aangeboden als medisch hulpmiddel voor epilepsiepatiënten Bij de bakker zal een kenner dus denken dat ik wat mankeer 9 Quote
CAS 8.067 Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 12 minuten geleden, flupke73 zei: Mja, mogen dus niet meer als bescherming op de fiets verkocht worden, logisch dat ze niet even goed zijn als een helm en worden nu aangeboden als medisch hulpmiddel voor epilepsiepatiënten Bij de bakker zal een kenner dus denken dat ik wat mankeer Maar afhankelijk van de hoeveelheid gel, kan je dat in de zomer eigenlijk wel koelen vooraf zodat je een frisse pet op hebt? Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 22 minutes ago, Mazdastruction said: Enfin, fietshelm is niet verplicht. Waar jij je dan druk in maakt en deugdpronkt omdat je wel altijd een helm aan doet. Moet iedereen jouw hobbies ook dom vinden omdat er iets van gevaar in schuilt? Ofwel vind je het nodig, en dan draagt iedereen hem, ofwel vind je het onnozel, en dan moeten je kinderen toch ook zo geen ding dragen? Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 56 minuten geleden, flupke73 zei: Mja, mogen dus niet meer als bescherming op de fiets verkocht worden, logisch dat ze niet even goed zijn als een helm en worden nu aangeboden als medisch hulpmiddel voor epilepsiepatiënten Bij de bakker zal een kenner dus denken dat ik wat mankeer Zoiets? https://www.thuiszorgwebshop.be/nl/veiligheidsmuts-ribcap-kopen.html 36 minuten geleden, ir_fuel zei: Ofwel vind je het nodig, en dan draagt iedereen hem, ofwel vind je het onnozel, en dan moeten je kinderen toch ook zo geen ding dragen? Ik denk niet dat er per definitie veel rokers zijn die hun kind ook laten roken. Quote
tuscani 11.795 Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 ik ben ook aanwezig als de meest onnozele hoor. ik rij 's morgens steeds mee met de kinderen naar school, en de kinderen dragen een helm verplicht van mij en ik zelf niet. Noem het vreemd, maar het is gewoon zo. het is nog niet genoeg ingeburgerd om dat op mijne kop te zetten. tijdens het mtb steevast wel en al een paar keer serieus content geweest als ik tegen een laaghangende tak knal. Vooral (en de redenering klopt niet idd dat weet ik) omdat ze in het naar huis komen alleen fietsen. Want ik merk als we bv samen gaan fietsen in het weekend ze gemakkelijker protesteren en de helm niet dragen. (omdat wij ook geen dragen) moest ik een elektrische fiets hebben zou ik meteen eentje opzetten, nu ..... je gaat lachen, maar dan voel ik me precies een mongooltje ( niets verkeerd met deze mensen voor alle duidelijkheid, want ik ken er genoeg) maar hier in de streek zie je amper een helm bij een gewone fiets als volwassene en als ze eentje dragen is het meestal samen met het fluohesje en 35 lampjes. (vandaar de link) Quote
ir_fuel 58.282 Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 2 hours ago, Mazdastruction said: Ik denk niet dat er per definitie veel rokers zijn die hun kind ook laten roken. Wat een kromme vergelijking. Het merendeel van de rokers wil stoppen maar is gewoon verslaafd. Quote
Mazdastruction 4.258 Geplaatst: 25 oktober 2022 Geplaatst: 25 oktober 2022 14 minuten geleden, ir_fuel zei: Wat een kromme vergelijking. Het merendeel van de rokers wil stoppen maar is gewoon verslaafd. Neen, het is toch niet omdat ik iets doe dat 'gevaarlijk' is, dat ik mijn kind van 3j daar ook per se moet aan blootstellen? Ik ben verantwoordelijk voor het kind, het kind kan nog niet kiezen, dus dien ik toch de veiligste optie te gebruiken? Ik zou het enkel doen om het juiste voorbeeld te stellen. Verwijten dat dit nu niet gebeurt, zou ik volgen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.