PJH 21.018 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 7 minuten geleden, Jokke_vlo zei: Geen scrupules hebben, geen angst om paar jaren het gerecht en allerlei controles op je dak te krijgen, zijn de key competences. Ik vraag een snelcursus aan bij mijn nieuwe vriend Quote
Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 2 uren geleden, ir_fuel zei: 23 miljoen schulden en dan het spel failliet. En hoeveel miljoen naar "eigen" rekeningen, bedrijven, constructies? Zo een gasten rekenen als bestuurder / ceo makkelijk 30-40.000 euro per maand he met hun consulting, ik zal het in mijn vb bescheidener houden. De bedragen welke een "revisor" nog accepteert zonder veel vragen. Dan moet je nog gaan kijken naar bedrijfjes waar ze dingen laten uitbesteden zoals daar zijn: - Market research - R&D - Marketing - Retail divisie enz enz enz.................. Die tellen niet alleen ZEER zwaar door, voor wat er tegenover staat en worden op hun beurt weer "geleid" door dezelfde consultancy firma's die op hun beurt allemaal ook nog eens "geleid worden. Heel snel, we zijn met 3 en houden het ok en onder de radar tel even mee. (ik tel persoon, je moet dus op het einde maal 3 doen) Persoon X met consultancy A en B. "Firma indiaan", CEO: 25.000 per maand, consult A - Market research: bestuurder 15.000 (deze firma factureert 750.000 per jaar) nodig om deze nieuwe consument op te sporten, consult A - R&D: bestuurder 15.000 (deze firma factureert 1.500.000 per jaar) Nodig voor de app en product, consult A - Marketing: : CEO 25.000 (deze firma factureert 3.500.000 per jaar) Nodig als investering in de toekomst, daarna kom de "boom" (hij bedoelt boem maar niemand weet dat) consult B - Retail divisie: 11 winkel punten, app in vulling, service en garantie. Bestuurder 15.000, deze kost is 6.000.000 per jaar. consult B Ik geef hier bedragen mee die zeer realist zijn en met een goed business plan ook aanvaard worden. Met wat ik zie zou het wel eens kunnen dat deze bedragen te laag zijn ! Samenvattend (ze zijn met drie). 1.140.000 aan directe inkomsten bij je consulting firma, per jaar in onderaanneming 11.750.000 euro. Zoiets zou perfect werken ....... begin dan maar eens te bewijzen welke firma frauduleus werkte of overbetaald werd..... je gaat altijd wegkomen met een pak geld. Ps: dit scenario is niet gebaseerd op de realiteit he, ik geef een puur fictief voorbeeld over hoe dat werkt. PS2: ik ken zo een types (2) PERSOONLIJK he, en die blijven ronddwalen in het milieu he. Ze staan dan aan het hoofd van een private equity waar ze alweer met de miljoenen rondstrooien. Ik ben bloedserieus, en deze ps is waarheid..... Ik denk niet dat er veel professionele wielrenners zijn die dat verdienen per jaar....... @dragonfly @ir_fuel misschien moet dit naar het economie topic? Quote
Logic 538 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 18 minuten geleden, Jokke_vlo zei: En hoeveel miljoen naar "eigen" rekeningen, bedrijven, constructies? Zo een gasten reken als bestuurder / ceo makkelijk 30-40.000 euro per maand he met hun consulting. De bedragen welke een "revisor" nog accepteert zonder veel vragen. Herkwalificeert een revisor dat soort bedragen niet? Tenminste, en helaas uit eigen ervaring, voor de ene keer dat ik in functie van een waardebepaling ermee in contact kwam moeten vaststellen dat hun visie vrij enggeestig kan zijn (hanteren een gemiddeld cijfer voor een bestuurder, wat een pak lager ligt). Quote
Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 5 minuten geleden, Logic zei: Herkwalificeert een revisor dat soort bedragen niet? Tenminste, en helaas uit eigen ervaring, voor de ene keer dat ik in functie van een waardebepaling ermee in contact kwam moeten vaststellen dat hun visie vrij enggeestig kan zijn (hanteren een gemiddeld cijfer voor een bestuurder, wat een pak lager ligt). Dat kan passeren die bedragen, maar net vanwege je opmerking heb ik ze een stuk lager gezet, bedragen van welke ik weet dat ze passeren. Toen ik hier sollicitaties hield voor een COO heb ik bedragen van MIDDEN management zien passeren ......... een stuk hoger dan van wat ik aanreken als CEO. Ben een paar keer van mijn stoel gevallen. Quote
Super95 412 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Als investeerders je geld blijven geven om brandhout te maken van stradivariussen, ben je dan een oplichter? Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 7 minuten geleden, Super95 zei: Als investeerders je geld blijven geven om brandhout te maken van stradivariussen, ben je dan een oplichter? Als je daar duidelijk in bent niet nee. Als ze je geld geven om dat te doen en je pakt ipv stradivarussen, goedkope violen. Dan ja. En gebruik je gitaren ipv violen zonder daar duidelijk in te zijn ook. Quote
Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 28 minuten geleden, Super95 zei: Als investeerders je geld blijven geven om brandhout te maken van stradivariussen, ben je dan een oplichter? Wel dat is de dunne lijn waardoor, wanneer je "iets" kan bewijzen, nooit aan alles zal raken. Even in herinnering.... zet al die bedragen af tov mijn voorbeeld en het zal er nog niet ver naast zitten https://www.standaard.be/cnt/dmf20220126_98155679 80 miljoen - 2022 https://www.bruzz.be/economie/cowboy-haalt-met-nieuwe-crowdfunding-bijna-32-miljoen-euro-op-2022-03-24#:~:text=Cowboy%2C de Belgische ontwikkelaar van,Dat meldt het bedrijf donderdag. 3.2 miljoen -2022 https://www.bruzz.be/mobiliteit/cowboy-haalt-23-miljoen-euro-op-2020-07-23 23 miljoen - 2020 Cumul vorig jaren (zie artikel strandaard) (80+40 + start kapitaal etc) =+130 miljoen. In totaal hebben die mannen al +130.000.000 opgehaald, wat meer is dan hun cumulatieve omzet doorheen al die jaren. Dan stel je toch minstens de vraag waar dat geld naartoe is? Maar goed dat is voor niemand bij officiële instanties een vraag atm. Ik zal je nog zeggen waarom: zolang dat ze niet failliet zijn kan de man die bij de investeringsfondsen heeft ingelegd er ook nog makkelijk mee weg zonder al te veel vragen. De dag dat ze failliet zijn mag hij het komen uitleggen. Die heeft dus alle belang om voorlopig te zwijgen ook. Net als de investeringsgroepen zelf, die pakken liever niet uit met zulk nieuws. Dat is natuurlijk ook exact waar de boys op rekenen. Zolang er geen klacht komt gaat de overheid ook geen onderzoek doen...... dat is de gok he. BTW: het vorige verhaal van dezelfde man.... die niet dezelfde fouten ging maken (Cowboy zit in 11 landen) https://www.tijd.be/dossier/startups/failliete-take-eat-easy-hadden-ego-moeten-opzijzetten/9834162.html Quote
gewoon ik 8.348 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Graag even volledige artikel posten @Jokke_vlo Quote
Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 4 minuten geleden, gewoon ik zei: Graag even volledige artikel posten @Jokke_vlo Is toch leesbaar ? Ik heb geen abo op de Tijd en kan het volledig lezen....... Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Zojuist, Jokke_vlo zei: Is toch leesbaar ? Ik heb geen abo op de Tijd en kan het volledig lezen....... Werkt maar 5 keer. Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 5 minuten geleden, gewoon ik zei: Graag even volledige artikel posten @Jokke_vlo Quote Failliete Take Eat Easy | ‘Hadden ego moeten opzijzetten' KOPIEER LINK TWITTER FACEBOOK WHATSAPP LINKEDIN E-MAIL BEWAAR 10SCHENK DIT ARTIKEL 1REAGEER Schermvullende weergave ‘Ik kijk voor 80 procent positief terug op ons project. Maar het volgende gaan we anders aanpakken’, zegt Adrien Roose. ©Dieter Telemans LUKAS VANACKER 23 november 2016 09:13 Brusselaar Adrien Roose bouwde Take Eat Easy uit tot een zeer succesvolle Belgische start-up. In juli ging de maaltijdleverdienst echter failliet. ‘Het was erg verrijkend, maar het einde was zwaar.’ Adrien Roose zat de voorbije jaren op een rollercoaster. Samen met zijn zus en twee jeugdvrienden startte de vandaag 29-jarige handelsingenieur in 2013 Take Eat Easy. De start-up was een pionier in het leveren van maaltijden van trendy restaurants door fietskoeriers. Die koeriers veroverden in sneltempo het straatbeeld van metropolen als Londen, Parijs en Madrid. Vorig jaar in september haalden de Franstalige Brusselaars 10 miljoen euro op, een paar maanden nadat ze al 6 miljoen euro kapitaal hadden gekregen. Een Belgisch succesverhaal leek in de maak. Toen Adrien Roose deze zomer in een uitgebreide blog, die intussen al 200.000 keer werd gelezen, aankondigde dat Take Eat Easy de boeken sloot, was dat voor velen een grote verrassing. Vier maanden na het faillissement domineert Take Eat Easy nog altijd het leven van Adrien Roose. ‘In augustus waren we met het faillissement in vier landen tegelijk bezig’, vertelt hij in zijn eerste gesprek na de faling. ‘Daarna ben ik op vakantie geweest. Maar als gedelegeerd bestuurder moet ik de faillissementen blijven opvolgen. Dat kan nog vijf jaar duren en dat geeft heel wat stress en onzekerheid. Maar ik wil de bladzijde omslaan. Op een bepaald moment moet je verder.’ Wanneer besefte u dat het einde nabij was voor Take Eat Easy?Adrien Roose: ‘Eind 2015 had Deliveroo (de grootste concurrent van Take Eat Easy, red.) 200 miljoen euro opgehaald. Toen hebben we ingezien dat de zaken moeilijk werden. Ofwel moesten we ook veel geld ophalen, ofwel moesten we stoppen. Op dat moment hebben we besloten alles in te zetten op een derde kapitaalronde. We wilden enkele tientallen miljoenen euro’s ophalen. In het slechtste geval zouden we worden overgekocht, we hadden al een overnamebod.’ ‘En we hebben ook een investeerder gevonden, GeoPost (de koeriersdochter van de Franse Post, red.), die 30 miljoen euro in Take Eat Easy wilde steken. Alle lichten stonden op groen. Maar op het laatste moment trok GeoPost zich terug. Dat hadden we niet verwacht: er was geen plan B. Eind mei wisten we dat het einde er zat aan te komen.’ Om een grote vijand te verslaan moet je je goed positioneren en desnoods terugtrekken. Deel opTwitter ADRIEN ROOSE CEO FAILLIETE TAKE EAT EASY Was een overname geen oplossing?Roose: ‘Al voor onze eerste kapitaalronde hadden we een bod van Deliveroo. Maar we dachten dat het vooral informatie over ons zocht. Voor de derde kapitaalronde deden de lui van Deliveroo nog een bod, maar dat lag lager dan het bedrag dat we wilden ophalen. We hadden ons ego moeten opzijzetten en helder moeten nadenken: de enige mogelijkheid om jobs te redden, was de zaak verkopen. We hebben daarover gediscussieerd maar de knoop niet doorgehakt.’ De bekende Duitse start-upgroep Rocket Internet deed mee aan uw eerste kapitaalronde. Was dat geen mooi visitekaartje?Roose: ‘We dachten dat die instap ons veel slagkracht zou geven. Maar een paar dagen na de deal nam Rocket Internet onze directe concurrent Volo (nu Foodora, red.) over. Vanaf dat moment was het onderlinge vertrouwen volledig weg. We werden niet meer als partner aanzien en onze potentiële investeerders begrepen dat niet.’ U had contact met 114 potentiële investeerders. Waarom hapte niemand toe?Roose: ‘In onze business geldt: the winner takes it all. De snelheid waarmee Deliveroo geld heeft opgehaald, is du jamais vu. En aangezien ook UberEats van start wilde gaan, geloofden veel mensen niet meer in een derde speler op de markt.’ BIO adrien roose (29) > Handelsingenieur (UCL). > Werkte voor BNP Paribas in Londen. > CEO en medeoprichter van Take Eat Easy (2013-2016). > Werkt nu aan een nieuwe start-up rond fietsen. TAKE EAT EASY > Thuisleverdienst van restaurantmaaltijden per fietskoerier. > Opgericht in Brussel in 2013 in de schoot van de Nest’Up-accelerator in Louvain-la-Neuve. > Was actief in 20 steden in België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje. > Had 350.000 klanten, leverde voeding met 3.200 restaurants en telde 160 werknemers. > Vroeg in juli het faillissement aan. Deliveroo heeft intussen al een half miljard euro opgehaald. UberEats is nu ook in Brussel geland. Wie gaat de strijd winnen?Roose: ‘Wie het meeste geld heeft. De dag na ons faillissement heeft Deliveroo de lonen voor de koeriers in enkele Franse steden laten zakken. Het is een prijzenoorlog: voor de lonen van de fietskoeriers, de commissies die de restaurants betalen en de marketingkosten om klanten te lokken. Die oorlog duurt zolang bedrijven er geld insteken.’ Take Eat Easy verloor dus tegen het grote geld?Roose: ‘Nee, we hebben ook verkeerde beslissingen genomen. De slechtste was om in verschillende landen tegelijk van start te gaan, zeker aangezien we niet zoveel geld hadden. Toen Deliveroo erbij kwam, hadden we onze strategie moeten aanpassen. Het is bijna militair: om een grote vijand te verslaan, moet je je goed positioneren en desnoods terugtrekken.’ Hoe kijkt u terug op Take Eat Easy?Roose: ‘Mijn terugblik is voor 80 procent positief. Het was zeer verrijkend. Ik heb veel ervaring opgedaan: over personeel aanwerven, een van de belangrijkste aspecten voor een start-up, maar ook over hypersnel groeien, een sterk merk opbouwen en kapitaal ophalen. Maar ik kan niet volledig positief zijn omdat het einde erg zwaar was. Onze werknemers hebben hun job verloren, onze partnerrestaurants inkomsten en onze investeerders 23 miljoen euro.’ Nieuwe start-up Maar aan stoppen met ondernemen denkt Roose niet. Het verhaal van Take Eat Easy geeft hem, ondanks de slechte afloop, energie voor iets nieuws. Hij broedt al op een nieuw project. Samen met Karim Slaoui, medeoprichter van Take Eat Easy, werkt Roose sinds een paar weken aan een nieuwe start-up rond ‘fietsen’, al wil hij er nog niet veel over kwijt. Opvallend: het kapitaal zullen Roose en Slaoui in Parijs ophalen. ‘Daar bestaat een rijk ecosysteem en geeft de overheid fiscale voordelen om start-ups te steunen’, zegt hij. Staat de Belgische start-upscène niet sterk genoeg?Roose: ‘Het ecosysteem in België is onvoldoende ontwikkeld. Er zijn heel weinig business angels. Ik krijg geregeld vragen van jonge, Brusselse ondernemers. Ik drink met plezier een koffie met hen, of we mailen of telefoneren, want voor ons was het na een tijd ook moeilijk om goed advies te krijgen. In België zijn er niet zoveel scale-ups die evenveel succes hadden als wij met een budget van meer dan 20 miljoen euro.’ ‘Het was voor Take Eat Easy ook altijd een probleem dat er in België weinig mensen waren met ervaring in grote start-ups. Door ons faillissement hebben wij in Brussel 45 ervaren werknemers in de markt gezet. Heel wat oud-werknemers zijn nu actief bij andere start-ups, enkele zijn naar Uber en Deliveroo overgestapt, maar bijna niemand is terug voor een groot bedrijf gaan werken.’ Bent u niet bang dat uw nieuwe start-up opnieuw fout afloopt?Roose: ‘Vier jaar geleden zijn we zonder enige ervaring met Take Eat Easy begonnen. We kwamen bijna recht van de universiteit, vol naïviteit. Vandaag hebben we een objectiever beeld en een netwerk van investeerders en werknemers opgebouwd. Er zijn mensen die bijna blind in ons volgend project willen investeren. Maar we zullen het op een volledig andere manier aanpakken.’ 2 Quote
binnenmuisarchitekt 13.813 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Man man man... Dat zijn recidivisten. En zo'n kerels staan niet op een zwarte lijst bij investeerders of zo? Of bij banken? Quote
ir_fuel 58.281 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 15 minutes ago, binnenmuisarchitekt said: Man man man... Dat zijn recidivisten. En zo'n kerels staan niet op een zwarte lijst bij investeerders of zo? Of bij banken? Zwarte lijst? Als je voor 5 cent verstand hebt Google je zo iemand toch voor je er een paar miljoen naartoe gooit, en dan moet je slim genoeg zijn om je eigen keuzes te maken. Langs de andere kant, iedereen kan pech hebben en een bedrijf failliet laten gaan, wil dat daarvoor zeggen dat die personen nooit nog iets mogen ondernemen? Dat vind ik ook weer zeer kort door de bocht. 1 Quote
Polygoon 15.035 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Is toch ook maar gewoon een "gok" van de investeerders? Voort zelfde is dit degene die wel x10 gaat. Quote
Jokke_vlo 16.910 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Klopt idd..... anderzijds ik zeg dit toch al van in 2019. Beetje kennis over fietsen en je weet dat dit niet kan lukken op die manier........ De eerste start up kan ik begrijpen maar die 80 miljoen en nog eens 3.2 miljoen vorig jaar helemaal niet. Met een beetje verstand, analyse en inzicht...... Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 (aangepast) 5 uren geleden, Jokke_vlo zei: Ik herinner me ook dat jij dit geloofde ondanks de voorspellingen die allemaal lijken uit te komen.... Twee kapitaal rondes geleden, toen Fiat daar een hoop geld tegenaan gooide, vond ik het zeker een interessant bedrijf, nu is het vooral een interessante case om te volgen. Wat ik niet begrijp is hoe je 24 miljoen verlies kan maken op 15,2 miljoen euro omzet. Dat is op een jaar tijd de schuldenberg verdubbeld... Voor 50 miljoen zou er toch wel al een deftige fabriek moeten staan? Of is dat nog veel duurder om een productielijn op te zetten? En 15,2 miljoen, wat is dat? 7-8.000 fietsen op een jaar? Wij verkochten destijds meer 50cc's in de Benelux. En op zo een beperkt aantal fietsen zitten ze met een garantie claim kost van 1,5 miljoen euro. Daar kwamen wij met ons scootertjes totaal niet aan. Is dat een normale ratio in de elektrische fietsen wereld? Of 10-20% meer dan normaal? Of echt wel dramatisch veel meer? En ja, als je zoveel geld bij elkaar krijgt, dan heb je een talent. Dat je de mensen bedriegt, maakt dat je een moreel kompas mist en dat is zonde van het talent. Die gasten hebben effectief al 130 miljoen bij elkaar gekregen... Dat lijkt me toch een prestatie... Of is dat geld makkelijk te vinden in de sector? Als ik las over jouw internationale plannen en de zoektocht naar een partner, dan leek me dat toch ook eerder een grote stap en niet zo evident. 10 oktober 2022 aangepast door Tjeu Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 5 uren geleden, Jokke_vlo zei: @dragonfly @ir_fuel misschien moet dit naar het economie topic? Laat maar staan, gaat over fietsen en vorige stukken staan ook in dit topic. Is des te interessanter om het binnen een tijd nog eens te herlezen. 1 Quote
Tjeu 4.022 Geplaatst: 10 oktober 2022 Geplaatst: 10 oktober 2022 En nog eens 130 miljoen... Shit zeg. Wij hebben er dit jaar 29 bij elkaar gekregen en waren daar al super blij mee. In de komende 4 jaar gaan we nog eens voor een 80 miljoen, maar dan aan leningen. Wordt ook een boeiende leerschool... Quote
ir_fuel 58.281 Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 17 hours ago, Tjeu said: Wat ik niet begrijp is hoe je 24 miljoen verlies kan maken op 15,2 miljoen euro omzet. Dat is idd de clue. Komt neer op al je fietsen gratis uitdelen en dan nog eens een hoop geld buiten gooien. Je moet het maar doen Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 11 oktober 2022 Geplaatst: 11 oktober 2022 23 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei: Ik begrip dat niet. Doet me denken aan diene kerel van op tv, die met die lambo heeft geraced en nu een relatie heeft met die van Mia Caro. Doodgewoon op tv zeggen dat zijn zaak failliet gegaan is en dat er nog veel schuldeisers zijn. Maar dat hij daar geen probleem mee heeft om ondertussen de grote pats te maken. Je moet het maar doen. Niels Lagrange! Mijne buurman geweest. Ket ket ket 1 Quote
binnenmuisarchitekt 13.813 Geplaatst: 12 oktober 2022 Geplaatst: 12 oktober 2022 Dat het verdomme koud was deze morgen! Laagjes is the way to go. Wel mijn moto handschoenen aangedaan 1 Quote
dragonfly 14.973 Geplaatst: 12 oktober 2022 Geplaatst: 12 oktober 2022 24 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei: Dat het verdomme koud was deze morgen! Laagjes is the way to go. Wel mijn moto handschoenen aangedaan Scooters vangen dan ook veel wind 1 1 2 Quote
tuscani 11.792 Geplaatst: 12 oktober 2022 Geplaatst: 12 oktober 2022 22 uren geleden, Lotuzzz zei: Niels Lagrange! Mijne buurman geweest. Ket ket ket was vorige week ofzo in costa belgica. man wat een marginaal koppel. ( ze zichten een app voor de verhuur) 1 Quote
Lotuzzz 17.062 Geplaatst: 12 oktober 2022 Geplaatst: 12 oktober 2022 43 minuten geleden, dragonfly zei: Scooters vangen dan ook veel wind Op de graveler was het nochtans ook koud genoeg @binnenmuisarchitekt ik check 's morgens in m'n bed altijd 1 of 2 weerstationwebsites om de echte actuele temperatuur (en wind) te weten, dan weet ik wat te dragen. 1 Quote
ir_fuel 58.281 Geplaatst: 12 oktober 2022 Geplaatst: 12 oktober 2022 12 minutes ago, Lotuzzz said: Op de graveler was het nochtans ook koud genoeg @binnenmuisarchitekt ik check 's morgens in m'n bed altijd 1 of 2 weerstationwebsites om de echte actuele temperatuur (en wind) te weten, dan weet ik wat te dragen. Daar heb je aangepaste kledij voor he Toch geen verschil met midden augustus dan? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.