Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

2 hours ago, Polygoon said:

Jawel maar daar is madame mee onderweg. 

Dat is zoals die motards die moeten stoefen dat ze door weer en wind overal naartoe rijden. Dat is gewoon een facade omdat ze eigenlijk niks anders ter beschikking hebben 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, ir_fuel zei:

Dat waren profs?

Dat was 4-6 weken voor ons seizoen begon maar helaas had niemand van ons  de financiële middelen om in Spanje te vertoeven :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, GTX said:

Dat was 4-6 weken voor ons seizoen begon maar helaas had niemand van ons  de financiële middelen om in Spanje te vertoeven :D

 

Dat is wel een gans andere situatie natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ir_fuel zei:

Ken zo nog iemand die door weer en wind met de fiets ging. Tot hij in de winter op zijn plaat lag door een ijzelplek. Sleutelbeen gebroken.

+ 25 jaar geleden was mijn daily een Suzuki GSX600F, zelfs door weer en wind.

1 keer aan max 10km/uur naar huis "gereden/ gegleden op een dik pak sneeuw op de R8 van Harelbeke  richting Kortrijk😅

Die dag beslist dat we beter een autootje bijkochten😄

  • Omhelzing 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Dat is zoals die motards die moeten stoefen dat ze door weer en wind overal naartoe rijden. Dat is gewoon een facade omdat ze eigenlijk niks anders ter beschikking hebben 😛 

Dit dus😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, CAS zei:

Carbon roest toch niet?

mijn 20j oude fiets is zo vorig jaar tijdens het strooien opeens beginnen roesten niet normaal. niet het frame natuurlijk, maar mijn ketting, tandwielen, schakelsystemen en remmen waren er op 1 winter compleet door. en fietsenmaker vertelde dat ik zeker niet alleen was, die opeens een nieuwe ketting nodig had. Ander zout ofzo, of een rare winter? ( te vochtig in combinatie met het zout). tis wel een feit dat ik op bepaalde stukken het zout zo hoorde knarsen onder mijn banden.

ik vraag me dus af wat te doen, met de nieuwe. niet fietsen in de winter of alle dagen afspoelen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, tuscani zei:

mijn 20j oude fiets is zo vorig jaar tijdens het strooien opeens beginnen roesten niet normaal. niet het frame natuurlijk, maar mijn ketting, tandwielen, schakelsystemen en remmen waren er op 1 winter compleet door. en fietsenmaker vertelde dat ik zeker niet alleen was, die opeens een nieuwe ketting nodig had. Ander zout ofzo, of een rare winter? ( te vochtig in combinatie met het zout). tis wel een feit dat ik op bepaalde stukken het zout zo hoorde knarsen onder mijn banden.

ik vraag me dus af wat te doen, met de nieuwe. niet fietsen in de winter of alle dagen afspoelen?

Je hebt toch genoeg auto's mvg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minutes ago, tuscani said:

ik vraag me dus af wat te doen, met de nieuwe. niet fietsen in de winter of alle dagen afspoelen?

Overal een laag vaseline over, of bij het spoelen drijf je het zout overal naar binnen 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, STA911 zei:

Nog tevreden van @Stancke?

Absoluut!


Ik heb ondertussen 250km gereden op mijn Precede:ON5 (dus met Shimano versnellingen).
Ik kan iedereen de fiets enkel en alleen maar aanraden, qua looks een fantastische machine en je ziet er zelden tot nooit rijden, vind ik wel leuk. Stevige fiets met de metalen spatborden, het kleine Bosch display vind ik praktisch omdat deze gewoon nooit gestolen kan worden. 

Voor het comfort dien je echter wel deze fiets niet te kopen, rijdt echt wel beenhard. Enige mogelijkheid (out-of-the-box) is om te spelen met de bandendruk, maar zelfs op de laagste bandendruk geen aanrader om in het stad, in mijn streek zijn dat dan kasseien, mee te gaan rijden. Geen verstelbare stuur/stuurpen kan ook voor sommigen een groot nadeel zijn, maar ik zit perfect.

Maar wel een beauty van een fiets en een dikke aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Stancke zei:

Absoluut!


Ik heb ondertussen 250km gereden op mijn Precede:ON5 (dus met Shimano versnellingen).
Ik kan iedereen de fiets enkel en alleen maar aanraden, qua looks een fantastische machine en je ziet er zelden tot nooit rijden, vind ik wel leuk. Stevige fiets met de metalen spatborden, het kleine Bosch display vind ik praktisch omdat deze gewoon nooit gestolen kan worden. 

Voor het comfort dien je echter wel deze fiets niet te kopen, rijdt echt wel beenhard. Enige mogelijkheid (out-of-the-box) is om te spelen met de bandendruk, maar zelfs op de laagste bandendruk geen aanrader om in het stad, in mijn streek zijn dat dan kasseien, mee te gaan rijden. Geen verstelbare stuur/stuurpen kan ook voor sommigen een groot nadeel zijn, maar ik zit perfect.

Maar wel een beauty van een fiets en een dikke aanrader.

Welke maat heb je en hoe groot ben je?

Zou je de riem verkiezen boven de ketting mocht je opnieuw mogen kiezen met een iets groter budget?

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden, STA911 zei:

Welke maat heb je en hoe groot ben je?

Zou je de riem verkiezen boven de ketting mocht je opnieuw mogen kiezen met een iets groter budget?

Ben 1m80 en BBL 86cm. Heb een Large genomen (dan heb je ook de 625w batterij). De configurator ging uit van een "Medium" maar kon ook perfect naar een Large gaan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Stancke zei:

Ben 1m80 en BBL 86cm. Heb een Large genomen (dan heb je ook de 625w batterij). De configurator ging uit van een "Medium" maar kon ook perfect naar een Large gaan. 

Ik ben 1m92, BBL zou ik nog eens moeten nameten. Zou sowieso XL worden denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, walter zei:

Kader is het probleem niet, maar de ketting en tandwielen.

Ik hoopte dat Cas een grapje maakte :D

Maar ik ga meer zeggen: ketting en tandwielen zijn ook het grootste probleem niet want die maak je makkelijk zuiver, maar stuurlagers, wiellagers, vrijlooplagers, trapaslagers en de 'rollertjes' binnenin je ketting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Lotuzzz zei:

Je hebt toch genoeg auto's mvg

En daarmee mag ik niet meer fietsen? 😪

Moet ik voor in de winter nog een oude sleur kopen, waar het geen kwaad kan? Dan staat de garage ook vol met fietsen op den duur. Er staan er hier al 8  :lol:

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lotuzzz zei:

Ik hoopte dat Cas een grapje maakte :D

Maar ik ga meer zeggen: ketting en tandwielen zijn ook het grootste probleem niet want die maak je makkelijk zuiver, maar stuurlagers, wiellagers, vrijlooplagers, trapaslagers en de 'rollertjes' binnenin je ketting.

Idd. We weten allemaal dat Carbon zo 2020 is en rijden nu allemaal met een titanium frame. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, STA911 zei:

Ik ben 1m92, BBL zou ik nog eens moeten nameten. Zou sowieso XL worden denk ik.

Ja, denk denk ik ook.

Mijn vrouw heeft een fiets met riem en werkt toch allemaal iets smoother en zou ik zeker en vast nemen op een daily commuter maar voor de beperkte kilometers dat ik maar de ebike gebruik, hoefde dit niet voor mij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze middag mijn ST3 pinion gaan afhalen.
Miljaar, wat een verschil tov mijn vroeger ST1X!

Wel minder "vinnig" in de bochten, komt door grotere bandenmaat 27,5" nu tov vroeger 26".
Zal wennen worden komende paar weken en zeker met die Pirelli banden erop. 

Maar die motor... echt zonder dat je het goed en wel beseft 45+.
Gaat vlotjes richting 47/48 kmh!

 

@Greg Leg jij winterbanden op uw ST5? In de winter met deze Pirelli banden rijden gaat problemen geven denk ik 😬

  • Vind ik leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Fille zei:

Deze middag mijn ST3 pinion gaan afhalen.
Miljaar, wat een verschil tov mijn vroeger ST1X!

Wel minder "vinnig" in de bochten, komt door grotere bandenmaat 27,5" nu tov vroeger 26".
Zal wennen worden komende paar weken en zeker met die Pirelli banden erop. 

Maar die motor... echt zonder dat je het goed en wel beseft 45+.
Gaat vlotjes richting 47/48 kmh!

 

@Greg Leg jij winterbanden op uw ST5? In de winter met deze Pirelli banden rijden gaat problemen geven denk ik 😬

Nope, nog nooit echt nood aan gehad eigenlijk.. door sneeuw ga ik niet rijden en in de regen vind ik die Pirelli's ook goed. Koude temperaturen kunnen wel iets doen natuurlijk, en goede reviews vind je overal over winterbanden op een Stromer.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Fille zei:

Deze middag mijn ST3 pinion gaan afhalen.
Miljaar, wat een verschil tov mijn vroeger ST1X!

Wel minder "vinnig" in de bochten, komt door grotere bandenmaat 27,5" nu tov vroeger 26".
Zal wennen worden komende paar weken en zeker met die Pirelli banden erop. 

Maar die motor... echt zonder dat je het goed en wel beseft 45+.
Gaat vlotjes richting 47/48 kmh!

 

@Greg Leg jij winterbanden op uw ST5? In de winter met deze Pirelli banden rijden gaat problemen geven denk ik 😬

Op de Pinion liggen wel de nieuwe Pirelli Angel ST Sport banden dewelke zijn afgeleid van de Angel motorbanden reeks. Met niks te vergelijken met die Schwalbe ondingen die ze op veel speedpedelecs plaatsen. Indien je toch een winterband wil hebben ze ook de Pirelli Angel WT Urban. Ben er zelf nog niet aan uit of ik de kost ga doen of niet 🙂

https://www.stromerbike.com/nl/modellen/toebehoren#banden

 

Pirelli Angel WT Urban.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.hln.be/binnenland/een-kapotte-helm-en-wat-hoofdpijn-of-het-niet-kunnen-navertellen-de-keuze-is-snel-gemaakt-artsen-zien-steeds-meer-ongevallen-met-elektrische-fietsen~a7e2649d/

“Een kapotte helm en wat hoofdpijn óf het niet kunnen navertellen: de keuze is snel gemaakt”: artsen zien steeds meer ongevallen met elektrische fietsen

In de eerste helft van 2022 gebeurden in Vlaanderen bijna de helft meer ongevallen met elektrische fietsen dan in dezelfde periode vorig jaar. Hoe hoger de snelheid van de fiets, hoe zwaardere letsels spoedartsen en traumachirurgen zien: “Wat met de fiets een schaafwonde geeft, kan bij een elektrische fiets al voor een breuk zorgen.”

Celien Moors 31-08-22, 04:33 Laatste update: 31-08-22, 10:19

Volgens de verkeersveiligheidsbarometer van verkeersinstituut VIAS steeg het aantal ongevallen met fietsers in de eerste helft van dit jaar met 20 procent ten opzichte van vorig jaar. Maar met 1.433 letselongevallen en dus een stijging van 47% ten opzichte van 2021, speelt ook de populaire elektrische fiets daarin een steeds grotere rol. Vorig jaar bedroeg die stijging ook al 24%.

Die zorgwekkende trend beamen ze op de spoeddiensten. In het Antwerpse ZNA, bijvoorbeeld, worden zo goed als dagelijks slachtoffers binnengebracht van ongevallen met elektrische fietsen, zowel van e-bikes die met maximaal 25 kilometer het fietspad op mogen als speed pedelecs, die tot wel 45 kilometer per uur halen en waarvoor een rijbewijs en het dragen van een helm verplicht zijn. Of ze nu in botsing kwamen met andere weggebruikers of pardoes vielen zonder betrokkenen, de verwondingen van de fietsers zijn gelijkaardig aan die na ongevallen met gewone fietsen: denk aan breuken aan bijvoorbeeld schouders en sleutelbeen, maar ook meer ernstige hoofdtrauma’s, zeker wie nalaat een helm te dragen.

De letsels met een speed pedelec zijn ernstiger dan die met een e-bike, die dan weer ernstiger zijn dan met een gewone fiets.

Spoedarts Kurt Anseeuw (ZNA)

Toch is er een verschil, duidt spoedarts Kurt Anseeuw (ZNA). “De letsels met een speed pedelec zijn ernstiger dan die met een e-bike, die dan weer ernstiger zijn dan met een gewone fiets. Het grote verschil is de snelheid en dus ook de krachten die inwerken op het lichaam wanneer een fietser aan 45 kilometer per uur plots tot stilstand komt. Die impact zal groter zijn dan aan 20 kilometer per uur, bijvoorbeeld. Zeker voor een fietser op leeftijd, die al makkelijker zijn evenwicht verliest en risico loopt op een breuk.” De spoedarts trekt de parallel met letsels na een ongeval met een bromfiets: “Ook die halen 45 kilometer per uur. Maar de perceptie van het gevaar is volledig anders, omdat de speed pedelec zo op een gewone fiets lijkt. Zo is het niet.”

speedpedelec op de Coupure in Gent © Wannes Nimmegeers

“Waar een fietser na een val misschien wegkomt met een schaafwonde, kan iemand met een elektrische fiets er door de hogere snelheid een breuk aan overhouden”, voegt ook Willem-Jan Metsemakers toe, traumachirurg in het UZ Leuven. Sinds 2018 zag ook hij het aantal letselongevallen met elektrische fietsen met eigen ogen stijgen - net zoals die met de e-steps - en meestal bij mensen van middelbare leeftijd die de elektrische fiets vooral voor het woon-werkverkeer gebruiken. “Een ernstig hoofdtrauma, vaak omdat de patiënt zonder fietshelm de baan op ging, kan een lange revalidatie en ook blijvende letsels met zich meebrengen. Hoe ernstig het kan worden? In zeldzame gevallen zien we een overlijden ten gevolge van een hoofdtrauma. Denk aan een schedelbreuk met zware impact op de hersenen.”

Er is vooral ruimte nodig om die grote aantallen gebruikers van elektri­sche fietsen in de toekomst veilig te laten rijden.

Traumachirurg Willem-Jan Metsemakers

Volgens Willem-Jan Metsemakers kan een aangepaste infrastructuur al heel wat onheil voorkomen. “Er wordt aan gewerkt, maar in het buitenland is er al een groter netwerk fietssnelwegen en aangepaste fietsroutes. Er is vooral ruimte nodig om die grote aantallen gebruikers van elektrische fietsen in de toekomst veilig te laten rijden en dit zonder andere gebruikers te hinderen.”

Maar op dé oplossing om ernstige hoofdtrauma’s op z’n minst gedeeltelijk te verkomen willen de artsen toch hameren: helmen, helmen, helmen. “Ze kunnen een verschil maken tussen leven of dood”, aldus dokter Anseeuw. “Een kapotte helm en wat hoofdpijn na een val met een speed pedelec óf het niet kunnen navertellen: de keuze is snel gemaakt.”

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid