Ga naar inhoud

Het grote elektrische fietsen-topic


3000

Aanbevolen berichten

Ondertussen al 1,5 maand aan het fietsen en 2000 km op de teller.

En...'t is kapot volgens mij.

Reeds 2 dagen dat ik precies geen ondersteuning meer heb, integendeel hij remt precies af. Super ambetant. Ik kom ook niet meer op snelheid.

Mijn batterij loopt ook bijna niet meer af, dus daar klopt echt iets niet.

Op stand 3 vandaag met veel moeite op mijn werk geraakt, maar vanavond gaat em binnen. Hij moet sowieso zijn eerste onderhoud krijgen.

Ik heb hem al aan -en uit gezet, de kalibratie gedaan, de gevoeligheid van de trapsensor verhoogd,...niks helpt.

Ik ben benieuwd of ze het kunnen oplossen, want zo gaat het niet.

  • Verdrietig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je had  van het begin al wat problemen bij een bepaalde put zeker? Misschien iets meer los gekomen nu?

Kan me inbeelden dat een elektrische fiets in manuele modus niet echt plezant is om mee te rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ondertussen al 1,5 maand aan het fietsen en 2000 km op de teller.

En...'t is kapot volgens mij.

Reeds 2 dagen dat ik precies geen ondersteuning meer heb, integendeel hij remt precies af. Super ambetant. Ik kom ook niet meer op snelheid.

Mijn batterij loopt ook bijna niet meer af, dus daar klopt echt iets niet.

Op stand 3 vandaag met veel moeite op mijn werk geraakt, maar vanavond gaat em binnen. Hij moet sowieso zijn eerste onderhoud krijgen.

Ik heb hem al aan -en uit gezet, de kalibratie gedaan, de gevoeligheid van de trapsensor verhoogd,...niks helpt.

Ik ben benieuwd of ze het kunnen oplossen, want zo gaat het niet.

Wordt er vanuit de LBS een vervangfiets voorzien dan? Of zit dat er niet bij? 
Kan mij wel voorstellen als de fiets je woon-werk verkeer is, dat je dan een vervangfiets zal krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ondertussen al 1,5 maand aan het fietsen en 2000 km op de teller.

En...'t is kapot volgens mij.

Reeds 2 dagen dat ik precies geen ondersteuning meer heb, integendeel hij remt precies af. Super ambetant. Ik kom ook niet meer op snelheid.

Mijn batterij loopt ook bijna niet meer af, dus daar klopt echt iets niet.

Op stand 3 vandaag met veel moeite op mijn werk geraakt, maar vanavond gaat em binnen. Hij moet sowieso zijn eerste onderhoud krijgen.

Ik heb hem al aan -en uit gezet, de kalibratie gedaan, de gevoeligheid van de trapsensor verhoogd,...niks helpt.

Ik ben benieuwd of ze het kunnen oplossen, want zo gaat het niet.

Inruilen voor een gewone fiets + exoskelet?

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, Stancke zei:

Wordt er vanuit de LBS een vervangfiets voorzien dan? Of zit dat er niet bij? 
Kan mij wel voorstellen als de fiets je woon-werk verkeer is, dat je dan een vervangfiets zal krijgen?

Gisteren mijn blauw dink binnen gestoken. Geen sprake van een vervangfiets, jammer genoeg (ik heb het ook niet gevraagd, dus misschien kan het wel). Als dat je enige vervoermiddel is, lijkt me dat wel een groot probleem. 

Deze morgen dan maar mijn vrouw hare Scott Sub genomen om naar Brussel te rijden.

Zotte ervaring eigenlijk. Om van een speed-pedelec op een "gewone" elektrische fiets te stappen.

De beste vergelijking die ik kan maken, is die van een moto en een Vespa. Bij die laatste MOET je wel ontspannen. Maar dat maakt de beleving daarom niet slechter. Je geniet meer van rond te kijken en het is ook veel veiliger (die combo is misschien wat raar, maar tussen de velden kan het wel natuurlijk). 

De eerste minuten zat ik immers constant tegen die 25-26 km/h te duwen. Maar dat heeft dus geen enkele zin. De boodschap is gewoon die 25 aan te houden en daarvan te genieten. Als je constant denkt dat je anders 35-40 kan rijden, dan krijg je alleen maar frustratie. Je moet gewoon meer tijd incalculeren met een gewone elektrische fiets. 

De Scott SUB is wel een goede fiets. De Bosch motor zoemt, maar doet zijn werk toch wel zeer goed. Voldoende kracht en de 25 aanhouden is echt wel dik ok. Ook bergop is er voldoende ondersteuning. Wat me eigenlijk het meest opvalt in vergelijking met mijn Stromer, is het comfort. Draai het of keer het, maar een verende voorvork en een goed zacht zadel, maakt een wereld van verschil. Het is alsof de Stromer gewoon beenhard is, in vergelijking met de Scott. Ik ga echt wel kijken voor een verend zadel. Want als je elke dag 2 uur op een fiets zit, mag het toch wel wat comfy zijn.

Uiteindelijk na 1 uur en 11 minuten aangekomen in Vorst. Voor 26 km over een vrij heuvelachtig parcours (Dilbeek, Anderlecht). Dat is eigenlijk maar 11 minuten trager dan met mijn Stromer. Eigenlijk is dat heel relatief. Te weten dat een Stromer het dubbele kost. Maar misschien mag je dat zo niet bekijken.

Gisteren stond er voor mij, bij mijn fietsenboer, iemand die kwam voor een Stromer ST3. Hij kreeg van zijn bedrijf een budget van 8000 Euro. Zalig toch, als je bedrijf daarin zo wil meedenken. Kunnen ze bij ons nog iets van leren. 

Benieuwd wat de bevindingen zijn van het onderhoud en wat het gaat kosten. Sterk aan het twijfelen om het Kinekt zadel te laten monteren.

Btw, andere punten na 2000 km met de ST1:

  • De ketting vliegt er soms af
  • De uitval van de batterij en computer bij een put, komt bijna elke dag voor. Ik vind dit toch een probleem eigenlijk. De ergste dag was 3 keer op 1 uur tijd. Da's toch iets wat Stromer echt wel mag aanpakken
  • De remmen mogen toch meer bijten vind ik, het is ok, maar ik vind ze niet echt vertrouwen geven
  • Tenslotte misschien wel het zwakste punt van mijn ST1 en dat is het versnellingsapparaat. Bijna geen enkele versnelling is precies. Je duwt op de knop en er gebeurt niets. Om dan als je een paar 100 meter verder volle kracht duwt, met een knal in de versnelling te schieten. Vooral bergop is dat eigenlijk bloedirritant en gevaarlijk om je pijn te doen als je doorschiet. Dat is duidelijk geen Shimano materiaal. Echt een strontboel. 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, binnenmuisarchitekt said:

Draai het of keer het, maar een verende voorvork en een goed zacht zadel, maakt een wereld van verschil.

En als ik dat hier schrijf van die voorvork is dat niet waar 😛 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, binnenmuisarchitekt said:

 

Btw, andere punten na 2000 km met de ST1:

  • De ketting vliegt er soms af
  • De uitval van de batterij en computer bij een put, komt bijna elke dag voor. Ik vind dit toch een probleem eigenlijk. De ergste dag was 3 keer op 1 uur tijd. Da's toch iets wat Stromer echt wel mag aanpakken
  • De remmen mogen toch meer bijten vind ik, het is ok, maar ik vind ze niet echt vertrouwen geven
  • Tenslotte misschien wel het zwakste punt van mijn ST1 en dat is het versnellingsapparaat. Bijna geen enkele versnelling is precies. Je duwt op de knop en er gebeurt niets. Om dan als je een paar 100 meter verder volle kracht duwt, met een knal in de versnelling te schieten. Vooral bergop is dat eigenlijk bloedirritant en gevaarlijk om je pijn te doen als je doorschiet. Dat is duidelijk geen Shimano materiaal. Echt een strontboel. 

 

Ik vind dat eerlijk gezegd redelijk triestig klinken allemaal. Wat een lijst is me dat :tct:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad geen foutloos ding. Terwijl ik wel 6000 Euro heb afgetikt. Ik verwacht toch wel wat meer kwaliteit voor dat bedrag eigenlijk. 

Mijn dealer en gebruikers op fora duwen hard richting ST3, wat ik begrijp. Maar met pinion zit je dan al aan 8800 Euro. 

Soit, wordt vervolgd! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even op inpikken @binnenmuisarchitekt, omdat je zegt dat een Stromer zo hard is.

't Is week van de mobiliteit, ook hier op Janssen, wat betekent dat we hier een soort auto- en fietsensalon hebben met allerhande testritten enzo. Een dealer (die ook Stromer verdeelt) duwde op volgende bike omdat hij dit eigenlijk meer relevant vindt dan ne Stromer. Gaat even snel, maar de houding is rechter, en is fully geveerd. 

Lelijk als de nacht, maar echt wel goed, zeker op de tamelijk hobbelige wegen. Zou me seffens eens een Stromer moeten gaan testen op dezelfde route om te vergelijken.

 

 

B-Speed-Plus-AD-als-beste-getest.png

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Lotuzzz said:

Even op inpikken @binnenmuisarchitekt, omdat je zegt dat een Stromer zo hard is.

't Is week van de mobiliteit, ook hier op Janssen, wat betekent dat we hier een soort auto- en fietsensalon hebben met allerhande testritten enzo. Een dealer (die ook Stromer verdeelt) duwde op volgende bike omdat hij dit eigenlijk meer relevant vindt dan ne Stromer. Gaat even snel, maar de houding is rechter, en is fully geveerd. 

Lelijk als de nacht, maar echt wel goed, zeker op de tamelijk hobbelige wegen. Zou me seffens eens een Stromer moeten gaan testen op dezelfde route om te vergelijken.

 

 

B-Speed-Plus-AD-als-beste-getest.png

Dat is echt wel een fiets voor iemand die anders met een Berlingo rond kart.

WTF :tct:

  • Grappig 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Gisteren mijn blauw dink binnen gestoken. Geen sprake van een vervangfiets, jammer genoeg (ik heb het ook niet gevraagd, dus misschien kan het wel). Als dat je enige vervoermiddel is, lijkt me dat wel een groot probleem. 

Deze morgen dan maar mijn vrouw hare Scott Sub genomen om naar Brussel te rijden.

Zotte ervaring eigenlijk. Om van een speed-pedelec op een "gewone" elektrische fiets te stappen.

De beste vergelijking die ik kan maken, is die van een moto en een Vespa. Bij die laatste MOET je wel ontspannen. Maar dat maakt de beleving daarom niet slechter. Je geniet meer van rond te kijken en het is ook veel veiliger (die combo is misschien wat raar, maar tussen de velden kan het wel natuurlijk). 

De eerste minuten zat ik immers constant tegen die 25-26 km/h te duwen. Maar dat heeft dus geen enkele zin. De boodschap is gewoon die 25 aan te houden en daarvan te genieten. Als je constant denkt dat je anders 35-40 kan rijden, dan krijg je alleen maar frustratie. Je moet gewoon meer tijd incalculeren met een gewone elektrische fiets. 

De Scott SUB is wel een goede fiets. De Bosch motor zoemt, maar doet zijn werk toch wel zeer goed. Voldoende kracht en de 25 aanhouden is echt wel dik ok. Ook bergop is er voldoende ondersteuning. Wat me eigenlijk het meest opvalt in vergelijking met mijn Stromer, is het comfort. Draai het of keer het, maar een verende voorvork en een goed zacht zadel, maakt een wereld van verschil. Het is alsof de Stromer gewoon beenhard is, in vergelijking met de Scott. Ik ga echt wel kijken voor een verend zadel. Want als je elke dag 2 uur op een fiets zit, mag het toch wel wat comfy zijn.

Uiteindelijk na 1 uur en 11 minuten aangekomen in Vorst. Voor 26 km over een vrij heuvelachtig parcours (Dilbeek, Anderlecht). Dat is eigenlijk maar 11 minuten trager dan met mijn Stromer. Eigenlijk is dat heel relatief. Te weten dat een Stromer het dubbele kost. Maar misschien mag je dat zo niet bekijken.

Gisteren stond er voor mij, bij mijn fietsenboer, iemand die kwam voor een Stromer ST3. Hij kreeg van zijn bedrijf een budget van 8000 Euro. Zalig toch, als je bedrijf daarin zo wil meedenken. Kunnen ze bij ons nog iets van leren. 

Benieuwd wat de bevindingen zijn van het onderhoud en wat het gaat kosten. Sterk aan het twijfelen om het Kinekt zadel te laten monteren.

Btw, andere punten na 2000 km met de ST1:

  • De ketting vliegt er soms af
  • De uitval van de batterij en computer bij een put, komt bijna elke dag voor. Ik vind dit toch een probleem eigenlijk. De ergste dag was 3 keer op 1 uur tijd. Da's toch iets wat Stromer echt wel mag aanpakken
  • De remmen mogen toch meer bijten vind ik, het is ok, maar ik vind ze niet echt vertrouwen geven
  • Tenslotte misschien wel het zwakste punt van mijn ST1 en dat is het versnellingsapparaat. Bijna geen enkele versnelling is precies. Je duwt op de knop en er gebeurt niets. Om dan als je een paar 100 meter verder volle kracht duwt, met een knal in de versnelling te schieten. Vooral bergop is dat eigenlijk bloedirritant en gevaarlijk om je pijn te doen als je doorschiet. Dat is duidelijk geen Shimano materiaal. Echt een strontboel. 

 

Waarom heb je voor een gekozen zonder geveerde voorvork? Is dat zo uitzonderlijk op een spedelec? Zo voor mij een basis vereiste zijn. Aan die snelheden wil je toch verzekerd wegcontact? Verschiet er eigenlijk van dat je zo dingen zonder geveerde voorzijde hebt. Die velgen moeten ook nogal patatten te verduren krijgen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schrok er alleszins van hoe fel je dat nodig hebt aan 45 op slechte weg. Heb natuurlijk al vaker 45+ gereden, maar als je dat met de mtb in een afdaling doet is dat een fiets van slechts 10kg en zit je niet als een patattenzak op je zadel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Tjeu said:

Waarom heb je voor een gekozen zonder geveerde voorvork? Is dat zo uitzonderlijk op een spedelec? Zo voor mij een basis vereiste zijn. Aan die snelheden wil je toch verzekerd wegcontact? Verschiet er eigenlijk van dat je zo dingen zonder geveerde voorzijde hebt. Die velgen moeten ook nogal patatten te verduren krijgen. 

Volgens de kenners niet nodig :D 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat nog nooit gemist in ieder geval. Combinatie gewicht / geometrie / dikke banden / correcte bandenspanning.

@binnenmuisarchitekt 

Kijk eens of het hendeltje (als dat er is) op je achterderrailleur juist staat, je kan dat "los" en vast zetten om het klapperen van je ketting op te vangen, ze mag er in ieder geval niet vanzelf aflopen zoals je zegt.

Je batterij klemt niet genoeg in de behuizing en kan op en neer "wippen". Lijkt een probleem te zijn met de recentere modellen, vroeger hoorde je daar niks over bij Stromer.

 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Lotuzzz zei:

Even op inpikken @binnenmuisarchitekt, omdat je zegt dat een Stromer zo hard is.

't Is week van de mobiliteit, ook hier op Janssen, wat betekent dat we hier een soort auto- en fietsensalon hebben met allerhande testritten enzo. Een dealer (die ook Stromer verdeelt) duwde op volgende bike omdat hij dit eigenlijk meer relevant vindt dan ne Stromer. Gaat even snel, maar de houding is rechter, en is fully geveerd. 

Lelijk als de nacht, maar echt wel goed, zeker op de tamelijk hobbelige wegen. Zou me seffens eens een Stromer moeten gaan testen op dezelfde route om te vergelijken.

 

 

B-Speed-Plus-AD-als-beste-getest.png

Wtf idd. Daar wil je toch echt niet op gezien worden? Ik twijfel er niet aan dat het zijn werk naar behoren doet als ik de reviews lees maar er zijn echt wel grenzen ... 🧐😱

25 minuten geleden, Greg zei:

Ik heb dat nog nooit gemist in ieder geval. Combinatie gewicht / geometrie / dikke banden / correcte bandenspanning.

@binnenmuisarchitekt 

Kijk eens of het hendeltje (als dat er is) op je achterderrailleur juist staat, je kan dat "los" en vast zetten om het klapperen van je ketting op te vangen, ze mag er in ieder geval niet vanzelf aflopen zoals je zegt.

Je batterij klemt niet genoeg in de behuizing en kan op en neer "wippen". Lijkt een probleem te zijn met de recentere modellen, vroeger hoorde je daar niks over bij Stromer.

 

Ik heb zelf geen verende voorvork noch verende zadelpen en nog geen moment gemist. Veel zal afhangen van het traject, bandenspanning, eigen gewicht, ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, binnenmuisarchitekt zei:

 

Gisteren stond er voor mij, bij mijn fietsenboer, iemand die kwam voor een Stromer ST3. Hij kreeg van zijn bedrijf een budget van 8000 Euro. Zalig toch, als je bedrijf daarin zo wil meedenken. Kunnen ze bij ons nog iets van leren. 

 

 

Dit zijn veelal mensen met mobiliteitsbudget. Ik heb ook zo 8.607 euro per jaar die ik mag spenderen. En als ik ze niet spendeer (of niet volledig), dan worden ze in januari uitgekeerd na lichtere belasting (iets van een 6.300 euro netto). 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Fred zei:

Ik heb zelf geen verende voorvork noch verende zadelpen en nog geen moment gemist. Veel zal afhangen van het traject, bandenspanning, eigen gewicht, ...

Ik denk inderdaad dat het veel afhangt van traject en wegdek. 

Ik heb bijvoorbeeld veel betonwegen, kleine veldwegen, offroad wegjes, borduren, richels. En dat is allerminst plezant. 

Mijn ergste strook is Dilbeek. Afgrijselijk. Dat is precies een lappendeken van beton en asfalt. A la Belgique. Daar rijd ik gewoon op de rijweg, want het zogezegde fietspad is een soort verzameling van ondergronden en putten. Zelfs in de rijweg zijn er putten waar je gerust een bierglas kan in zetten zonder dat je het ziet. Een week geleden week ik uit naar het fietspad (auto's achter mij durfden niet voorbijsteken), aan een snelheid van +/- 40 km/h, een paar putten later, lag mijn ketting eraf en was mijn computer uitgevallen.

Op de fietssnelweg in Asse is dat inderdaad perfect zonder iets van vering. Maar das maar 3-4 kilometer van de 27. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Lotuzzz zei:

Even op inpikken @binnenmuisarchitekt, omdat je zegt dat een Stromer zo hard is.

't Is week van de mobiliteit, ook hier op Janssen, wat betekent dat we hier een soort auto- en fietsensalon hebben met allerhande testritten enzo. Een dealer (die ook Stromer verdeelt) duwde op volgende bike omdat hij dit eigenlijk meer relevant vindt dan ne Stromer. Gaat even snel, maar de houding is rechter, en is fully geveerd. 

Lelijk als de nacht, maar echt wel goed, zeker op de tamelijk hobbelige wegen. Zou me seffens eens een Stromer moeten gaan testen op dezelfde route om te vergelijken.

 

 

B-Speed-Plus-AD-als-beste-getest.png

Een lage instap! :D

Lijkt me wel cool als iemand je met dat ding aan 45 voorbijknalt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, binnenmuisarchitekt zei:

Ik denk inderdaad dat het veel afhangt van traject en wegdek. 

Ik heb bijvoorbeeld veel betonwegen, kleine veldwegen, offroad wegjes, borduren, richels. En dat is allerminst plezant. 

Mijn ergste strook is Dilbeek. Afgrijselijk. Dat is precies een lappendeken van beton en asfalt. A la Belgique. Daar rijd ik gewoon op de rijweg, want het zogezegde fietspad is een soort verzameling van ondergronden en putten. Zelfs in de rijweg zijn er putten waar je gerust een bierglas kan in zetten zonder dat je het ziet. Een week geleden week ik uit naar het fietspad (auto's achter mij durfden niet voorbijsteken), aan een snelheid van +/- 40 km/h, een paar putten later, lag mijn ketting eraf en was mijn computer uitgevallen.

Op de fietssnelweg in Asse is dat inderdaad perfect zonder iets van vering. Maar das maar 3-4 kilometer van de 27. 

Moet je met een Spedelec niet sowieso op de rijweg fietsen? Of is dit een stuk buiten de bebouwde kom? Of hoe zit die wetgeving? Ik ben er niet helemaal in mee. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid