Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

1 minuut geleden, knight-rider zei:

Dat gaat dan over die keurder, maar wil toch niks zeggen over Frankrijk in het algemeen? 

Zal wel één of andere regeling zijn zeker. Kan me niet voorstellen dat die keurder zelf de regels mag opmaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Typisch Frankrijk idd. Precies of alle thuisladers in belgie zijn gekeurd. Dat is eigenlijk gewoon een veredeld stopcontact.

in Spanje is het ook niet veel beter qua elektriciteit. Kennis is daar een huis aan het bouwen en wou zelf zijn elektriciteit leggen (zijn beroep), en heeft hemel en aarde moeten verzetten om het te mogen doen volgens hetgeen wij hier gewoon zijn. (1 centrale kast met alle schakelaars in een technische ruimte) ze willen daar vasthouden aan het principe met in elke kamer een kastje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal wel het expliciet ontbreken zijn van de stempel NF en he tbijhorende "certificaat" 

Een doorgestempeld ander certificaat vertaalt naar het frans voor vermoedelihk een kleine meerprijs

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minutes ago, knight-rider said:

Dat gaat dan over die keurder, maar wil toch niks zeggen over Frankrijk in het algemeen? 

Frankrijk is een achterlijk land, op veel vlakken.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk heeft een Belg een monofase 40A netaansluiting.  Wat moet ik dan met een EV met driephase lader 11KW als ik toch maar aan 3.6kw kan laden?

Indien ik een laadpaal gebruik zal het een DC lader zijn, ander sta ik een uur te laden op een half uur te rijden. En thuis  krijg ik er maar 3.6Kw per uur in. Waarom dan een 3 faze lader in voor België bestemde EV's? Kan ik een frequentieomvormer gebruiken op mono om te vormen naar 3 fazen om zo een EV op te laden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 hours ago, demille said:

Waarschijnlijk heeft een Belg een monofase 40A netaansluiting.  Wat moet ik dan met een EV met driephase lader 11KW als ik toch maar aan 3.6kw kan laden?

Je kan altijd je installatie thuis laten verzwaren naar driefase.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/1/2023 om 17:54, demille zei:

Waarschijnlijk heeft een Belg een monofase 40A netaansluiting.  Wat moet ik dan met een EV met driephase lader 11KW als ik toch maar aan 3.6kw kan laden?

Indien ik een laadpaal gebruik zal het een DC lader zijn, ander sta ik een uur te laden op een half uur te rijden. En thuis  krijg ik er maar 3.6Kw per uur in. Waarom dan een 3 faze lader in voor België bestemde EV's? Kan ik een frequentieomvormer gebruiken op mono om te vormen naar 3 fazen om zo een EV op te laden?

Het gaat er niet over over wat er technisch kan, maar over wat je nodig hebt.

Voor mij kan die perfect 10 uur aan een 3.6Kw lader hangen als ik thuis ben. Ik kom nooit thuis dat die leeg is en ik een paar uur later al terug volgeladen moet vertrekken. Heb je dat wel vaak voor ga je je thuisaansluiting willen verzwaren en dan kan je maar beter een auto hebben die dat aan kan.

Mijn auto kan AC maar 6.6Kw aan, dat wil zeggen dat ik aan een AC lader, van 6.6 of meer, 3 à 4 uur nodig heb wanneer ik daar bijna leeg aankom. Dus zelfs aan een AC lader is die in een redelijke tijd vol. Heb je natuurlijk een grotere batterij en doe je meer kilometers in kortere tijdspannes is ook daar de nood weer totaal anders.

Ik laad best vaak op publieke plaatsen aan palen van 11Kw of 22Kw, gewoon omdat ik daar een uur of langer parkeer en de mogelijkheid er is. Bijvoorbeeld aan een sporthal komt dat wel eens voor bij mij. Moest ik nu geen thuislaadmogelijkheid hebben zou een snellere AC lader in mijn wagen een voordeel zijn omdat dat soort laden dan veel belangrijker zou worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/1/2023 om 17:54, demille zei:

Waarschijnlijk heeft een Belg een monofase 40A netaansluiting.  Wat moet ik dan met een EV met driephase lader 11KW als ik toch maar aan 3.6kw kan laden?

 

Waarom denk jij dat je met mono 40A slechts aan 3,6kW kan laden? Dat klopt niet he. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/1/2023 om 17:54, demille zei:

Waarschijnlijk heeft een Belg een monofase 40A netaansluiting.  Wat moet ik dan met een EV met driephase lader 11KW als ik toch maar aan 3.6kw kan laden?

Indien ik een laadpaal gebruik zal het een DC lader zijn, ander sta ik een uur te laden op een half uur te rijden. En thuis  krijg ik er maar 3.6Kw per uur in. Waarom dan een 3 faze lader in voor België bestemde EV's? Kan ik een frequentieomvormer gebruiken op mono om te vormen naar 3 fazen om zo een EV op te laden?

Zoals Tommie hierboven zegt.

Ik laad 's nachts gewoon aan 7.4kW op een monofase 40A aansluiting.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 27/1/2023 om 16:00, Polygoon zei:

Is er een reden waarom een "lange" laadkabel (genre 10+ meter) niet aangeraden is? 
Volledig uitgerold te gebruiken natuurlijk.

Zal altijd verlies geven. Of het moet een hele dikke kabel zijn.

Vooral bij hoge laadvermogens is dat belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Soundstorm zei:

Zal altijd verlies geven. Of het moet een hele dikke kabel zijn.

Vooral bij hoge laadvermogens is dat belangrijk.

Hoge laadvermogens =/ 22 kWh?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Polygoon zei:

Hoge laadvermogens =/ 22 kWh?

Ja, en dat is volgens mij ook het hoogste dat je (thuis) op AC kan laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was hier net eens aan het kijken naar die Easee laders. Die hebben een API, maar ik zie dat dat allemaal via hun cloud infra gaat.

Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo een fan van om verschillende redenen:

- ik moet remote niet aan mijn lader kunnen (remote = als ik niet thuis ben). De kans is namelijk groot dat de auto dan toch niet ingeplugd is :D Dat dat ding online hangt heeft toch nul meerwaarde voor mij als gebruiker

- als die hun boeltje opdoeken sta je daar met je lader die je niet meer kan aansturen

- wie zegt dat ze op termijn die API niet betalend gaan maken

 

Heeft er iemand ervaring met laadstations die je op je lokale netwerk kan verbinden en aanspreken?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heeft er iemand ervaring met laadstations die je op je lokale netwerk kan verbinden en aanspreken?

 

Wat wil je doen? Klant heeft onderstaande staan en via een lokale web interface kan je de laadsessies uitlezen. Ik heb niet gecontroleerd als er een api in zit.

https://www.stagobel.be/nl/amtron-professional-22-c2-m1364202

Link naar reactie
Delen op andere sites

Just now, dragonfly said:

Wat wil je doen?

Iets kopen dat niet aan de cloud moet hangen, omdat er geen enkele reden is om dat ding met internet te verbinden.

Je stopcontacten thuis hangen toch ook niet af van Niko om correct te kunnen werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Iets kopen dat niet aan de cloud moet hangen, omdat er geen enkele reden is om dat ding met internet te verbinden.

Je stopcontacten thuis hangen toch ook niet af van Niko om correct te kunnen werken.

Bovenstaande dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, dragonfly said:

Bovenstaande dus.

Nou ...

Quote

To use the configuration tool, the MENNEKES configuration lead is required. You can find the MENNEKES configuration lead (order number 18625) on our website under "Products" > "Accessories". You can also download the configuration tool and instruction manual there.

:D 

En dat spel heeft geen load balancing out of the box. Dat moet je er zelf op een of andere manier aan koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ir_fuel zei:

Nou ...

:D 

En dat spel heeft geen load balancing out of the box. Dat moet je er zelf op een of andere manier aan koppelen.

Kan ook zijn dat ik de verkeerde link genomen heb. Elektricien heeft dat gekocht en geplaatst. Ik heb het enkel aangesloten en open gezet voor remote toegang 😄 

Bel anders eens naar Stagobel, zijn vlot bereikbaar. (Bert Dewaele)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoveel verstand heb ik er niet van, maar mijn wallbox hangt aan mijn wifinetwerk, als je dat wilt zeggen. maar dat is voor updates te kunnen uitvoeren

 

de gsm/app maakt verbinding met  bluetooth.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid