Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

15 uren geleden, ir_fuel zei:

Je kan trouwens 200% aftrekken als je je laadpaal open stelt voor anderen, alleen vind ik nergens hoe je dat kunt doen?

Ik zou het niet doen. Zijn wel wat regeltjes rond (die pas aangepast werden) en voor uiteindelijk het bedrag dat je extra "wint".

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1/3/2023 om 22:19, ir_fuel zei:

Je kan trouwens 200% aftrekken als je je laadpaal open stelt voor anderen, alleen vind ik nergens hoe je dat kunt doen?

Ik heb daarvoor een contract bij Mobiflow. Kost 10 euro per maand denk ik. Voor mij zat het grootste voordeel er dan in dat mijn vrouw met haar laadkaart van haar werkgever dan ook kan laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier hangt deze laadpaal in de garage:

https://www.autolaadkabel.be/a-59783388/smart-chargers/ratio-smart-box-16-32a-3f-22-kw-vaste-kabel/#description

 

Niet heel tevreden van omdat ik het "slimme" stuk maar niet geregeld krijg. Voorlopig ook geen probleem want nog terugdraaiende teller, maar het zou allemaal makkelijker moeten kunnen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12/1/2023 om 17:43, dragonfly zei:

Ik verzin dit niet! In Frankrijk zijn ze nog niet klaar om thuis te laden.

Nieuwe woning van een Belg dus uiteraard nieuwe elektriciteit en er werd meteen een laadpaal geïnstalleerd.

Keurder weigert de elektriciteit te keuren omwille van de laadpaal. Hij wil daar geen verantwoordelijkheid voor nemen.

Laadpaal moet dus fysiek weggehaald worden waarna de elektriciteit zal gekeurd worden en dan kan de laadpaal teruggeplaatst worden.

Waanzin

BE is niet veel beter... Syndic vergadering vorig weekend van Appartement in Nieuwpoort en er waren vragen gekomen voor plaatsen van laadpalen en dus de problematiek kwam op tafel...

Parkeren in ondergrondse garage kan voor de verzekering, maar de brandweer raadt het af. Beter nog de brandweer verbiedt het als ze niet in de mogelijkheid zijn om de auto bij brand naar buiten te slepen, dus een garage met lift om buiten te rijden mag je volgens de voorschriften niet parkeren.

Opladen wil verzekering niet tot er meer duidelijkheid is rond regels en brandweer raadt het af maar neemt geen standpunt in wegens ontbrekende regelgeving op federaal niveau :fp: 

Hoe dat dan werkt met laadpalen in al die publieke ondergrondse garages geen idee. 

Stel je voor dat ze binnenkort beseffen en ondergronds parkeren van EV's verbieden zoals met gasinstallaties.

Op 12/1/2023 om 17:58, tuscani zei:

Typisch Frankrijk idd. Precies of alle thuisladers in belgie zijn gekeurd. Dat is eigenlijk gewoon een veredeld stopcontact.

in Spanje is het ook niet veel beter qua elektriciteit. Kennis is daar een huis aan het bouwen en wou zelf zijn elektriciteit leggen (zijn beroep), en heeft hemel en aarde moeten verzetten om het te mogen doen volgens hetgeen wij hier gewoon zijn. (1 centrale kast met alle schakelaars in een technische ruimte) ze willen daar vasthouden aan het principe met in elke kamer een kastje.

Strange, mijn elek in beide huizen in Spanje zijn toch vrij up to date.

Denk zelfs dat ze daar op Elek niveau een stuk verder zitten dan wij in ons apelandje. Zelfs ons vorig huis had daar dus 10j geleden al een slimme meter, daar is dat al altijd maandelijks direct afrekenen van je verbruik. Daar werken ze ook al jaren met capaciteit systeem, je kiest gewoon de capaciteit die je wil, ga je erover valt je meter uit (bepaalde pieken erboven zijn toegelaten).

Hell, denk dat je daar in residentiele regio's al overal fiber hebt tot in de woning.

Op 16/2/2023 om 08:23, ir_fuel zei:

Ja je kan idd ook je eigen laadstation bouwen 🙂 

Ah, u riep? :lolz: 

Op 21/2/2023 om 13:55, dragonfly zei:

Mennekens laadpaal komt met RFID tags

Je kan dat nog altijd zelf kiezen ook, als hij bvb in je garage staat kan je die permanent open laten zetten ook.

Eigenlijk zou je de paal gewoon moeten kunnen koppelen aan je auto (of meerdere), dan die handshaken en indien toegelaten dat hij gewoon begint te laden? Niet herkend, niet laden.

Zou eigenlijk ook zo moeten zijn aan publieke palen. Abonnement koppelen aan je auto en handshaken en laden.

Op 1/3/2023 om 20:49, dragonfly zei:

En leg nu eens waarom het deze geworden is. Ik moet hier nog beslissen maar vermits de kabel er al ligt kan ik het mss zelf aansluiten?

Ga je ook EV rijden @dragonfly ? Zelf aansluiten lijkt me niet zo complex vermoed ik. 

Gelukkig geen skiambities :ninja: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Naish said:

Eigenlijk zou je de paal gewoon moeten kunnen koppelen aan je auto (of meerdere), dan die handshaken en indien toegelaten dat hij gewoon begint te laden? Niet herkend, niet laden.

Bij Tesla kan dat. Daar kan je koppelen aan chassisnummer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, josenjef said:

Ik heb daarvoor een contract bij Mobiflow. Kost 10 euro per maand denk ik. Voor mij zat het grootste voordeel er dan in dat mijn vrouw met haar laadkaart van haar werkgever dan ook kan laden.

Ik zal er nog voor gaan betalen ook zeker :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 hours ago, d_s said:

Ik zou het niet doen. Zijn wel wat regeltjes rond (die pas aangepast werden) en voor uiteindelijk het bedrag dat je extra "wint".

Reken 1700 euro all-in kost voor plaatsing en apparaat. Moet je afschrijven op 5 jaar. Je wint 20% vennootschapsbelasting. Dus 340 euro uitgespaard. 200% aftrek = 680 euro uitgespaard.

Dan pakken we het voorbeeld van hierboven, moet je blijkbaar 10 euro per maand betalen om dat te kunnen doen. Kost je op 5 jaar: 600 euro.

Mja .... :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, josenjef zei:

Ik heb daarvoor een contract bij Mobiflow. Kost 10 euro per maand denk ik. Voor mij zat het grootste voordeel er dan in dat mijn vrouw met haar laadkaart van haar werkgever dan ook kan laden.

Waarom moet je daarvoor betalen? Zij zouden toch net aan jou moeten betalen?

Ik kan hier perfect een laadpaal zitten voor publiek gebruik, zonder dat het mij zou storen. Mocht dat lukken om dat winstgevend te laten draaien, lijkt mij dat wel interessant. En dan ben ik al voorbereid tegen dat er hier ooit een EV staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, ir_fuel zei:

Reken 1700 euro all-in kost voor plaatsing en apparaat. Moet je afschrijven op 5 jaar. Je wint 20% vennootschapsbelasting. Dus 340 euro uitgespaard. 200% aftrek = 680 euro uitgespaard.

Dan pakken we het voorbeeld van hierboven, moet je blijkbaar 10 euro per maand betalen om dat te kunnen doen. Kost je op 5 jaar: 600 euro.

Mja .... :lolz:

En maak je het niet openbaar dan kan heb je nog altijd 340 euro uitgespaard en gene zever erbij. Ik ben ondertussen ook zo slim dat die 340 euro het mij niet waard is om de overheid te late weten dat ik een laadpaal heb die ik al dan niet openbaar maak. Die 340 euro haal ik er dan wel uit.🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ir_fuel zei:

Reken 1700 euro all-in kost voor plaatsing en apparaat. Moet je afschrijven op 5 jaar. Je wint 20% vennootschapsbelasting. Dus 340 euro uitgespaard. 200% aftrek = 680 euro uitgespaard.

Dan pakken we het voorbeeld van hierboven, moet je blijkbaar 10 euro per maand betalen om dat te kunnen doen. Kost je op 5 jaar: 600 euro.

Mja .... :lolz:

 

1 uur terug, Soundstorm zei:

Waarom moet je daarvoor betalen? Zij zouden toch net aan jou moeten betalen?

Ik kan hier perfect een laadpaal zitten voor publiek gebruik, zonder dat het mij zou storen. Mocht dat lukken om dat winstgevend te laten draaien, lijkt mij dat wel interessant. En dan ben ik al voorbereid tegen dat er hier ooit een EV staat.

Idem hier ivm € 10..
Je betaalt hiermee vooral de administratieve dienst waar ze maandelijks factuur opstellen voor werkgever en creditnota voor eigenaar van de laadpaal. 
Als je vergoeding hoog genoeg zet, haal je die €10/maand er dan ook uit. Vooral benieuwd naar impact capaciteitstarief en welke invloed dit zal hebben....

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, Mazdastruction zei:

Idem hier ivm € 10..
Je betaalt hiermee vooral de administratieve dienst waar ze maandelijks factuur opstellen voor werkgever en creditnota voor eigenaar van de laadpaal. 
Als je vergoeding hoog genoeg zet, haal je die €10/maand er dan ook uit. Vooral benieuwd naar impact capaciteitstarief en welke invloed dit zal hebben....

Ja, dat je voor de administratie betaalt lijkt me logisch. Maar netto zou het op het eind van de maand toch een betaling van hun kant moeten zijn.

Op hun site:

Quote

Public AClaadpaalbeheer

Connect your charger to the EV world

 

All 'Professional AC' functions

+

  • Publication of your charging station as a public charging station with various charging applications.
  • Automatic reimbursement of charging sessions by guest users (roaming).
  • À la carte setting of the reimbursement rate (starting amount, kWh price, a time-limited rate or a combination of these).

€ 9,50 / month

(per charging point, excl. VAT)

Je mag die prijzen dus helemaal zelf kiezen? Niet te zot doen natuurlijk, anders komt er niemand bij jou laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Soundstorm zei:

Ja, dat je voor de administratie betaalt lijkt me logisch. Maar netto zou het op het eind van de maand toch een betaling van hun kant moeten zijn.

Op hun site:

Je mag die prijzen dus helemaal zelf kiezen? Niet te zot doen natuurlijk, anders komt er niemand bij jou laden.

Ik denk dat het de bedoeling is dat niemand komt laden en je netto zoveel mogelijk wilt krijgen voor de stroom die je werkgever vergoedt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai vriendelijke mensen bij Travelcard.

Ik heb een tank/laadkaart in 1. Blijkbaar kan je die koppelen aan je laadpaal om dan je laden kunnen af te rekenen aan je zaak. 

Er staat dus op hun site:

Quote

Laden bij uw eigen laadpunt

Heeft u thuis of op kantoor laadpunten voor elektrische voertuigen? U kunt zonder problemen de laadkaart van Travelcard koppelen aan uw eigen laadpunten. Hiermee verrekend u direct alle stroomkosten per voertuig en per medewerker. Het is niet nodig om kosten bij te houden en declaraties te verwerken. Alles gaat geheel automatisch.

 

Ik vind nergens meer details dus ik stuur een mail om te vragen hoe en wat. Krijg ik dit antwoord:

Quote

Goedemorgen, 

Alle informatie hierover kunt u nalezen op onze website www.travelcard.nl

Blijkbaar is travelcard.be =/= travelcard.nl

Dus ik ga daar kijken en daar vind ik:

Quote

Het is mogelijk om de stroomkosten voor thuis laden direct te verrekenen met de medewerker via Travelcard. Het is wel belangrijk dat het laadpunt dit ondersteunt. Indien het laadpunt hier geschikt voor is dan kun je de Travelcard laadpas registreren met het unieke nummer op de achterzijde. 

 

Alleen heb ik geen nummer op de achterzijde van mijn kaart, dus ik stuur weer een mail, en krijg dan dit als antwoord:

Quote

U dient de leverancier van de laadpaal na te vragen. Deze kan de kaart koppelen aan de paal. 

 

Als die mij nog eens antwoordt ga ik ze toch eens vragen of ze daar tegen haar zin werkt ....

  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Mazdastruction zei:

Ik denk dat het de bedoeling is dat niemand komt laden en je netto zoveel mogelijk wilt krijgen voor de stroom die je werkgever vergoedt 

Als je het doet zoals @josenjef het doet ja. Maar als je dat wilt gebruiken om inkomsten mee te genereren, dan lijkt het mij toch dat het correcte prijzen moeten zijn. Anders komt niemand laden.

Ik gok dat ze bovenop die 10€/maand ook wel nog een % nemen/bijrekenen op de laadbeurten. Anders scheuren ze hun broek daar toch aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Soundstorm zei:

Ja, dat je voor de administratie betaalt lijkt me logisch. Maar netto zou het op het eind van de maand toch een betaling van hun kant moeten zijn.

Op hun site:

Je mag die prijzen dus helemaal zelf kiezen? Niet te zot doen natuurlijk, anders komt er niemand bij jou laden.

Particulier is dat een ander verhaal denk ik, heb ik niet bekeken.

In mijn geval doen ze de split billing, dus afrekening naar WG en privé debetnota + afrekening publieke laadbeurten voor die 10 euro per maand. En ik kan mijn tarief instellen zoals ik dat wil, geen onbelangrijk gegeven.

De vaste publieke klanten zijn ik en mijn vrouw. Zij met haar lease van het werk en ik met mijn laadkaart van mijn vennootschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Soundstorm zei:

Als je het doet zoals @josenjef het doet ja. Maar als je dat wilt gebruiken om inkomsten mee te genereren, dan lijkt het mij toch dat het correcte prijzen moeten zijn. Anders komt niemand laden.

Ik gok dat ze bovenop die 10€/maand ook wel nog een % nemen/bijrekenen op de laadbeurten. Anders scheuren ze hun broek daar toch aan?

Ja, als ik mijn paal op 0,70 euro instel dan vind ik die in verschillende apps aan prijzen tussen 0,80 en 0,95.

Mijn schoonvader heeft op zijn werk, 500 meter van mijn deur, twee publieke laadpunten van 22kw. Die hebben vorige maand alleen al meer dan 1000 euro opgebracht 😉 dus het is vrij snel rendabel wanneer je een goede locatie en snelheid hebt.

Bij mij rijden ze meestal gewoon verder als ze zien dat het een 7kw paal op een oprit is 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Soundstorm zei:

Als je het doet zoals @josenjef het doet ja. Maar als je dat wilt gebruiken om inkomsten mee te genereren, dan lijkt het mij toch dat het correcte prijzen moeten zijn. Anders komt niemand laden.

Ik gok dat ze bovenop die 10€/maand ook wel nog een % nemen/bijrekenen op de laadbeurten. Anders scheuren ze hun broek daar toch aan?

Beschikbaarheid is belangrijker dan prijs. Mensen gaan geen kilometer verder rijden voor een euro minder 😉

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb antwoord van Travelcard.

Ze heeft mij een nummer gestuurd en ook vastgesteld dat de laadfunctionaliteit helemaal niet actief is op mijn kaart :lolz:

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, josenjef zei:

Ja, als ik mijn paal op 0,70 euro instel dan vind ik die in verschillende apps aan prijzen tussen 0,80 en 0,95.

Mijn schoonvader heeft op zijn werk, 500 meter van mijn deur, twee publieke laadpunten van 22kw. Die hebben vorige maand alleen al meer dan 1000 euro opgebracht 😉 dus het is vrij snel rendabel wanneer je een goede locatie en snelheid hebt.

Bij mij rijden ze meestal gewoon verder als ze zien dat het een 7kw paal op een oprit is 😉

1000€ winst of omzet?

Denk dat ik wel 11kW kan doen zonder mijn huis zonder stroom te zetten. Hier parkeren er 's avonds heel veel om te sporten. Dus dat is 2-3u dat ze dan kunnen laden. Moet in principe wel interessant zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/3/2023 om 10:17, Soundstorm zei:

1000€ winst of omzet?

Denk dat ik wel 11kW kan doen zonder mijn huis zonder stroom te zetten. Hier parkeren er 's avonds heel veel om te sporten. Dus dat is 2-3u dat ze dan kunnen laden. Moet in principe wel interessant zijn.

Ze hebben heel veel zonnepanelen liggen die zijn afbetaald, dus omzet is bijna gelijk aan winst voor hun nu, maar is inderdaad omzet. Ze gaan nog 4 laadplekken bij maken, hun doel was initieel de bezoekers van het bedevaartsoord een laadplek voorzien, maar de mensen in het centrum met een bedrijfswagen en geen eigen laadmogelijkheid zorgen voor het merendeel van de sessies nu. Ik ben er 7 maand gaan laden met mijn wagen en waar ik in het begin altijd plek had had ik de laatste 2 maand maar zelden nog een plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, josenjef zei:

Ze hebben heel veel zonnepanelen liggen die zijn afbetaald, dus omzet is bijna gelijk aan winst voor hun nu, maar is inderdaad omzet. Ze gaan nog 4 laadplekken bij maken, hun doel was initieel de bezoekers van het bedevaartsoord een laadplek voorzien, maar de mensen in het centrum met een bedrijfswagen en geen eigen laadmogelijkheid zorgen voor het merendeel van de sessies nu. Ik ben er 7 maand gaan laden met mijn wagen en waar ik in het begin altijd plek had had ik de laatste 2 maand maar zelden nog een plaats.

Dus ze geven die inkomsten niet aan😶

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, josenjef zei:

Vzw 😁

Dat is ook niet meer wat het geweest is om met zulke zaken weg te kunnen komen. Ze moeten natuurlijk wel controle krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, josenjef zei:

Ze hebben heel veel zonnepanelen liggen die zijn afbetaald, dus omzet is bijna gelijk aan winst voor hun nu, maar is inderdaad omzet. Ze gaan nog 4 laadplekken bij maken, hun doel was initieel de bezoekers van het bedevaartsoord een laadplek voorzien, maar de mensen in het centrum met een bedrijfswagen en geen eigen laadmogelijkheid zorgen voor het merendeel van de sessies nu. Ik ben er 7 maand gaan laden met mijn wagen en waar ik in het begin altijd plek had had ik de laatste 2 maand maar zelden nog een plaats.

Moet dan toch al een serieuze installatie zijn? 1000€ aan simpel gerekend 1€/kWh is dus 1MWh per maand. Is dat nog een <10kW installatie met terugdraaiende teller?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid