Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

Zo onlangs nog iets zeer awkward voorgehad. :D 

Ik parkeer op het dak van een gebouw met allemaal winkelpanden. Tegen de muur achter de parkeerplaatsen staat hier en daar airco’s van de bedrijven/winkels eronder. Hier en daar ligt er ook een laadkabel op de grond, aangesloten op de muur. Parkeerplaatsje genomen met nog een vrije kabel en laden maar!

”Beetje bricolage aanpak, maar wel goeie service!”

Een paar uur later kom ik terug bij m’n auto, staat daar een man duidelijk zichtbaar gefrustreerd bij rond te draaien. Blijkbaar zijn laadkabel, aangesloten op zijn winkel onder die parkeerplaats, en nu kon hij niet opladen natuurlijk (en heb ik z’n stroom gestolen) :lolz: 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Soundstorm said:

Als je de laadpaal zelf onder controle hebt. Hem pas inschakelen als de auto met wifi verbonden is, of aanwezigheid detecteren met Bluetooth.

Hier zijn we weer met de Raspberry Pi en consoorten :D

Ik spreek over out of the box.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Soundstorm said:

Hem pas inschakelen als de auto met wifi verbonden is

Zoiets is nog niet zo evident. Ik heb dat ooit willen implementeren met mijn telefoon. Nooit betrouwbaar gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Hier zijn we weer met de Raspberry Pi en consoorten :D

Ik spreek over out of the box.

Dan zal je een extra module van 5k moeten installeren!

Ergens wel jammer dat die laadkabel niet wat 'slimmer' is gemaakt. Daar zitten kabels in voor communicatie, maar dat zijn alleen maar analoge signalen om de maximum stroom te bepalen. Mocht daar digitale communicatie in zitten, je zou chassisnummer kunnen doorgeven, en de laadpaal alleen maar activeren in geval de het juiste chassisnummer er aan hangt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Zoiets is nog niet zo evident. Ik heb dat ooit willen implementeren met mijn telefoon. Nooit betrouwbaar gekregen.

Hier werkte dat wel goed. Via de Unify API kan je opvragen welke clients er allemaal verbonden zijn. En dan krijg je MAC, hostname,... Op basis daarvan maakte ik dan beslissingen. Enige nadeel was dat je moest pollen, in dat geval deed ik dat maar elke 5min. Dus soms was het wat traag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minutes ago, Soundstorm said:

Hier werkte dat wel goed. Via de Unify API kan je opvragen welke clients er allemaal verbonden zijn. En dan krijg je MAC, hostname,... Op basis daarvan maakte ik dan beslissingen. Enige nadeel was dat je moest pollen, in dat geval deed ik dat maar elke 5min. Dus soms was het wat traag.

Met uwe Android zeker.

Bij een iPhone kan je daar niet vanuit gaan. Die zet regelmatig de wifi radio af en dan verdwijnt die ook uit de lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

In de lijst domme vragen:

als uw laadpaal buiten aan de muur hangt, hoe zorg je ervoor dat niemand anders daar kan gaan laden eigenlijk? Moet je dat ding iedere keer activeren met een app ofzo?

Mennekens laadpaal komt met RFID tags

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ir_fuel zei:

Met uwe Android zeker.

Bij een iPhone kan je daar niet vanuit gaan. Die zet regelmatig de wifi radio af en dan verdwijnt die ook uit de lijst.

Nee, was kijken of een Windows laptop in gebruik was.

Zit er bij een iPhone niks van constante in? Android wisselt ook continu van MAC, maar je kan per SSID instellen of hij dat doet of niet. Op je thuisnetwerk stel je dat dan in dat het niet nodig is om anoniem te werk te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minutes ago, Soundstorm said:

Zit er bij een iPhone niks van constante in?

Nee. Hij stopt de radio's om stroom te besparen en dus is het apparaat gewoon verdwenen van het netwerk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nee. Hij stopt de radio's om stroom te besparen en dus is het apparaat gewoon verdwenen van het netwerk.

Dat is inderdaad niet praktisch op die manier. Maar zou de wifi verbinding van een auto dat ook doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ir_fuel zei:

In de lijst domme vragen:

als uw laadpaal buiten aan de muur hangt, hoe zorg je ervoor dat niemand anders daar kan gaan laden eigenlijk? Moet je dat ding iedere keer activeren met een app ofzo?

Het is hier toch AM. Hoe kan iemand anders gaan laden als je laadpaal tegen de muur, op je oprit, achter de poort hangt :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, zwoemba zei:

Bij mijn easee laadpaal is dat idd met de app uit te schakelen

Tevreden van? Heb je die zelf aangekocht of via een installateur die de plaatsing gedaan heeft?

Ik was daar ook naar aan het kijken. Ik vind het ook interessant dat je deze in serie kunt plaatsen (ik wou toch een laadpaal of 3 voorzien) en dan moet je maar 1 kabel naar de kast trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, d_s zei:

Tevreden van? Heb je die zelf aangekocht of via een installateur die de plaatsing gedaan heeft?

Ik was daar ook naar aan het kijken. Ik vind het ook interessant dat je deze in serie kunt plaatsen (ik wou toch een laadpaal of 3 voorzien) en dan moet je maar 1 kabel naar de kast trekken.

Ja, heel tevreden van. Via een installateur aangekocht gezien ik twee linkerhanden heb 🙂 Ik heb er nu maar eentje staan maar 't is wel future proof op die manier idd

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Heb je loadbalancing? Van wat ik er van kan zien werkt dat alleen als je een digitale teller met P1 poort hebt?

Dat heb ik momenteel idd niet, de oorzaak weet ik eerlijk gezegd ook niet. 

@Rabbit zit wel meer te foefelen in zijn easee laadpaal, misschien kan die wat meer vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, zwoemba zei:

Dat heb ik momenteel idd niet, de oorzaak weet ik eerlijk gezegd ook niet. 

@Rabbit zit wel meer te foefelen in zijn easee laadpaal, misschien kan die wat meer vertellen

Dan moet je toch ook de Equalizer hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Als ge daar iedere keer uwe gsm voor moet boven halen .... ook niet echt handig.

de zekering afzetten in uw kast. :D

ik vraag me wel af of dat een nut heeft? Zou er echt iemand op uw oprit komen staan? Het is niet dat je op 5 minuten je wagen kan opladen aan zo'n laadpaal. dat is minstens 20min om toch wat te hebben, bij zo'n trage lader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Heb je loadbalancing? Van wat ik er van kan zien werkt dat alleen als je een digitale teller met P1 poort hebt?

Loadbalancing werkt met de meeste laadpalen ook zonder P1 poort op de digitale meter. Dan moet er gewoon een digitale meter met modbus bij in de kast gebouwd worden.
Veel palen die ik tot nu toe onderzocht hebben werken met dat principe. (bij sommige zit dat bij in de optie voor met RFID te ontgrendelen en te communiceren naar de werkgever/facturatie, dan is het zelfs een duurdere digitale meter met MID goedkeuring)

Easee werkt volgens mij zelfs nog niet met de P1 poort. Zal nog wel komen, nu enkel met een digitale meter met modbus of met het protocol van Noorwegen. (was 2 maand geleden toch zo).

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, ir_fuel zei:

Heb je loadbalancing? Van wat ik er van kan zien werkt dat alleen als je een digitale teller met P1 poort hebt?

Ja bij mijn Alfen Eve Double Pro-line (2 x 22kW max) moet die aan de P1 poort hangen anders geeft ie foutmelding. 

20220613_141357.thumb.jpg.c148186f0283e8c5d444f3d010769c4a.jpg

In het begin trouwens wat miserie mee gehad, voordat mijn elektriciteit verzwaard werd en om een 1 fase wagen aan te sluiten (Mazda MX30).

Na verzwaring elektriciteit (van 3x 230V naar 3x 400V (32A)) terug ingesteld met koppeling met de digitale teller en alles loopt perfect nu. Enkel opletten welke kabel je gebruikt want er zitten daar ook verschillen (1 fase of 3 fase mennekes oplaadkabels) tussen. 

Laadvermogen per uitgang van die Alfen:

  • 3.7kW (16A, 230V)
  • 7.4kW (32A, 230V)
  • 11kW (16A, 400V)
  • 22kW (32A, 400V)

Bij de Tesla van mijn ouders (P100D) trekt hij tot 17,1kW op 3 fasen en 5,1kW op 1 fase. Ik ga anders ook nog eens de Q4 etron bekijken. 

NL-Datasheet-EveDoubleProLine.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het over die van Easee he mannen .... wat boeit mij dat dat anderen dat al of niet kunnen via de P1 poort :D

Ik zie op hun site iets over een "equalizer" maar er staat de ballen uitleg bij over hoe dat werkt. bij Wallbox steek je een meter in je kast en die communiceert met de laadpaal. 

Ik wil gerust een Easee steken, maar enkel als die kan loadbalancen op een analoge teller. Ik vind daar niks over terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid