Ga naar inhoud

Hoe ziet jouw laadinfrastructuur er uit?


Polygoon

Aanbevolen berichten

30 minuten geleden, tuscani zei:

zoveel verstand heb ik er niet van, maar mijn wallbox hangt aan mijn wifinetwerk, als je dat wilt zeggen. maar dat is voor updates te kunnen uitvoeren

 

de gsm/app maakt verbinding met  bluetooth.

Mijn Smappee hangt ook aan mijn wifi, maar wanneer ik dat ga bekijken via webinterface of app is die data eerst naar de cloud gebracht.

Wat de vraag hier is is of die stap naar het internet (cloud) er tussen moet of dat er vendors zijn die hun toestellen rechtstreeks laten benaderen.

Ik als leek heb dat voor mijn set-up nog nooit bekeken. Bij mij zit er ook nog eens Mobiflow bovenop die de data bij Smappee gaat halen voor split billing, dus ik ben zeker dat mijn data gedeeld wordt ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minutes ago, josenjef said:

Wat de vraag hier is is of die stap naar het internet (cloud) er tussen moet of dat er vendors zijn die hun toestellen rechtstreeks laten benaderen.

Ik heb wat rondgezocht, en afgezien van misschien wat @dragonfly heeft voorgesteld vind ik nul merken van wallboxen zonder cloud verbinding.

En ik geloof nooit dat die binnen 5 - 10 jaar nog allemaal gaan bestaan en hun clouddienst gratis gaan laten. Dat zijn recurrente kosten voor een business die draait op eenmalige verkoop van iets dat je niet regelmatig moet vervangen? Dat loopt mis op termijn.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een businessmodel, eerst zoveel mogelijk je merk overal laten hangen, dan een abo verkopen.

Ach je wil loadbalancing, dat kan voor 25€/maand.

Ach je wil een stomme timer. Dat kan voor 5€/maand

Je wil laden. Dat kan als je maandelijkse kost dokt van 45€/maand.

Ach je wil dat kunnen doorgeven aan je boekhouding, ...

Enfin je snapt het wel. En je keuze? Kiezen voor een ander die ook andere hardware moet komen installeren voor xxx€ en hetzelfde systeem heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gewoon ik zei:

Dat is een businessmodel, eerst zoveel mogelijk je merk overal laten hangen, dan een abo verkopen.

Ach je wil loadbalancing, dat kan voor 25€/maand.

Ach je wil een stomme timer. Dat kan voor 5€/maand

Je wil laden. Dat kan als je maandelijkse kost dokt van 45€/maand.

Ach je wil dat kunnen doorgeven aan je boekhouding, ...

Enfin je snapt het wel. En je keuze? Kiezen voor een ander die ook andere hardware moet komen installeren voor xxx€ en hetzelfde systeem heeft.

de loadbalancing is hier een extra zekering die ervoor hangt. staat dus los van elkaar. en timer kan je in het slechtste geval ook altijd regelen met de wagen zelf. Ik zie dus bij mijn systeem niet in hoe ze nog kosten zouden kunnen aanrekenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zekering is geen loadbalancing. Dat is gewoon common sence.

Net zoals je oven ook een aparte zekering heeft.

Loadbalancing houdt rekening of je overschot van elektriciteit hebt of niet. Het balanced the load. En load zijnde die van je net. Simpel gezegd. Schijnt de zon, laden maar.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minutes ago, gewoon ik said:

Een zekering is geen loadbalancing. Dat is gewoon common sence.

Net zoals je oven ook een aparte zekering heeft.

Loadbalancing houdt rekening of je overschot van elektriciteit hebt of niet. Het balanced the load. En load zijnde die van je net. Simpel gezegd. Schijnt de zon, laden maar.

Ze zullen "ne plong" bijgestoken hebben in zijn meterkast, maar dat is een stroommeter die communiceert met de laadmodule om de loadbalancing te doen.

image.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, ir_fuel zei:

Ik heb wat rondgezocht, en afgezien van misschien wat @dragonfly heeft voorgesteld vind ik nul merken van wallboxen zonder cloud verbinding.

En ik geloof nooit dat die binnen 5 - 10 jaar nog allemaal gaan bestaan en hun clouddienst gratis gaan laten. Dat zijn recurrente kosten voor een business die draait op eenmalige verkoop van iets dat je niet regelmatig moet vervangen? Dat loopt mis op termijn.

Ja zit zeker wat in, ik heb gewoon offertes gevraagd en van deze installateur had ik een goeie referentie (en die had interesse om een offerte te maken...). Maar over de paal zelf, of het merk, was niet veel communicatie. Was wel vermeld, maar eerder sidenote. 

Deze installateur deed 2 merken, eigenlijk 1 met (Smappee) en 1 zonder (zappi) backoffice opties. Mijn schoonvader heeft een zappi en die is veel minder cloud georiënteerd (al weet ik niet of hij helemaal niet online gaat). Nog een scherm op het toestel en ook te configureren via de box zelf. De Smappee configuratie deed de vrouw van de installateur van thuis...

Naast de palen hebben de meeste wel ook een laadkaarten aanbod, dus het is niet hun enige bron van inkomsten. Ik zou verwachten dat ze een aanbod hebben voor Backoffice met split billing abonnement, maar dat heb ik elders moeten afsluiten. Daar zit nog wel wat groei lijkt mij.

Mijn Smappee is klaar voor solar en load balancing en dat soort zaken. Dus dat gaf mij wel vertrouwen. Mijn vader is nu aan het bekijken om een paal te zetten die de leverancier van zijn domotica op de markt heeft gebracht. Als die er onder door gaat werkt zijn huis niet meer, dan is die paal het minste van zijn zorgen 😄

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ir_fuel zei:

Was hier net eens aan het kijken naar die Easee laders. Die hebben een API, maar ik zie dat dat allemaal via hun cloud infra gaat.

Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo een fan van om verschillende redenen:

- ik moet remote niet aan mijn lader kunnen (remote = als ik niet thuis ben). De kans is namelijk groot dat de auto dan toch niet ingeplugd is :D Dat dat ding online hangt heeft toch nul meerwaarde voor mij als gebruiker

- als die hun boeltje opdoeken sta je daar met je lader die je niet meer kan aansturen

- wie zegt dat ze op termijn die API niet betalend gaan maken

 

Heeft er iemand ervaring met laadstations die je op je lokale netwerk kan verbinden en aanspreken?

 

Ik was eigenlijk ook geïnteresseerd in die Easee laders. Voordeel vond ik ook dat je meerdere palen aan elkaar kunt koppelen op 1 lijn. Ze zeggen nu toch dat je een kosteloos een esim krijgt voor het leven

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, gewoon ik zei:

Een zekering is geen loadbalancing. Dat is gewoon common sence.

Net zoals je oven ook een aparte zekering heeft.

Loadbalancing houdt rekening of je overschot van elektriciteit hebt of niet. Het balanced the load. En load zijnde die van je net. Simpel gezegd. Schijnt de zon, laden maar.

Zekering was misschien te simpel geschreven. Ik bedoel natuurlijk dit

wallbox-power-boost.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, d_s said:

Ze zeggen nu toch dat je een kosteloos een esim krijgt voor het leven

Ja en het is echt nog nooit gebeurd dat een gratis clouddienst ineens (gedeeltelijk) betalend wordt. Dat staat los van die esim. Die laatste zorgt enkel voor de verbinding. 

Ik blijf het principe van dingen op internet hangen die niet op internet moeten hangen onnozel vinden, maar blijkbaar ben ik in de minderheid, als ik naar de markt kijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een auto moet eigenlijk ook niet echt met het internet verbonden zijn. En je vond het toch raar dat  audi nog geen online updates kan doen. 

Je kan daarvoor evengoed naar de garage rijden.  Beetje zelfde toch bij de lader? Als ze online wat updates of bugs kunnen verwijderen is dat mooi meegenomen. Bij een smartphone krijg je ook om de zoveel tijd een update. 

Mocht het een simpel stopcontact zijn idd, maar er zit toch wat sturing achter?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

8 minutes ago, tuscani said:

Je kan daarvoor evengoed naar de garage rijden.  Beetje zelfde toch bij de lader? Als ze online wat updates of bugs kunnen verwijderen is dat mooi meegenomen. Bij een smartphone krijg je ook om de zoveel tijd een update. 

Mocht het een simpel stopcontact zijn idd, maar er zit toch wat sturing achter?

Met die redenering moet je koelkast ook op internet hangen, of je wasmachine en droogkast, met al hun programma's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ir_fuel zei:

 

Met die redenering moet je koelkast ook op internet hangen, of je wasmachine en droogkast, met al hun programma's.

Als die met een app aangestuurd kunnen worden, zal dat misschien al zijn? :D

 

Mijn machines hier zijn nog zonder apps  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/2/2023 om 22:55, ir_fuel zei:

Was hier net eens aan het kijken naar die Easee laders. Die hebben een API, maar ik zie dat dat allemaal via hun cloud infra gaat.

Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo een fan van om verschillende redenen:

- ik moet remote niet aan mijn lader kunnen (remote = als ik niet thuis ben). De kans is namelijk groot dat de auto dan toch niet ingeplugd is :D Dat dat ding online hangt heeft toch nul meerwaarde voor mij als gebruiker

- als die hun boeltje opdoeken sta je daar met je lader die je niet meer kan aansturen

- wie zegt dat ze op termijn die API niet betalend gaan maken

 

Heeft er iemand ervaring met laadstations die je op je lokale netwerk kan verbinden en aanspreken?

 

Natuurlijk niet kant en klaar, maar dit is eigenlijk wat je nodig hebt: https://www.stegen.com/nl/ev-producten/66-smart-evse-controller.html

Volgens mij had jij die link hier zelfs al eens gezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de lijst domme vragen:

als uw laadpaal buiten aan de muur hangt, hoe zorg je ervoor dat niemand anders daar kan gaan laden eigenlijk? Moet je dat ding iedere keer activeren met een app ofzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, ir_fuel zei:

In de lijst domme vragen:

als uw laadpaal buiten aan de muur hangt, hoe zorg je ervoor dat niemand anders daar kan gaan laden eigenlijk? Moet je dat ding iedere keer activeren met een app ofzo?

Ik had hetzelfde idee. Dacht zelfs om er een schakelaar tussen te zetten in mijn garage of aan mijn voordeur. Elektricien sprak van app of badges meestal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, ir_fuel zei:

In de lijst domme vragen:

als uw laadpaal buiten aan de muur hangt, hoe zorg je ervoor dat niemand anders daar kan gaan laden eigenlijk? Moet je dat ding iedere keer activeren met een app ofzo?

Voor deze optie is het slechts 10€/maand extra.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, ir_fuel zei:

In de lijst domme vragen:

als uw laadpaal buiten aan de muur hangt, hoe zorg je ervoor dat niemand anders daar kan gaan laden eigenlijk? Moet je dat ding iedere keer activeren met een app ofzo?

Als je de laadpaal zelf onder controle hebt. Hem pas inschakelen als de auto met wifi verbonden is, of aanwezigheid detecteren met Bluetooth.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid