Ga naar inhoud

Aankoopadvies Mercedes W140 S500


Jules_W

Aanbevolen berichten

Wees gegroet forummers, 

 

mijn schoonbroer die doorgaans met USA classics bezig is wilt eens van iets anders proeven met een Benz W140 S500. Hij heeft een net exemplaar gevonden in NL waar we volgende week naar gaan kijken. Heeft er hier iemand tips waar op moet gelet worden technisch/optisch? De standaard tests kunnen we doen, maar gezien noch hij of ik hier ervaring mee heeft zouden we graag te weten komen welke de typische kwalen/aandachtspunten zijn. 

 

Thanks!

 

157-1577043_mercedes-benz-w140.thumb.jpg.067028d77296908f2edc0c0d48780ac3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hebben de olifant ooit gehad. Ik herinner mij deze al heel stil (dankzij het dubbel glas) en ultrasmooth ride.. dus zou ik zeggen controleer zeker de luchtvering.

Verder ken ik er helaas niks van, buiten de standaard zaken zou ik zeker ook testen als alle elektrische zaken werken. Als je die wil herstellen zal dat wel wat centen kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een "koopje" of weet de verkoper iets te zeggen over de staat en geschiedenis van de auto?
Ik zou kijken naar de luchtvering en waar er roest zit. C en E klasse van die tijd waren roestbakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, teus_ zei:

Is het een "koopje" of weet de verkoper iets te zeggen over de staat en geschiedenis van de auto?
Ik zou kijken naar de luchtvering en waar er roest zit. C en E klasse van die tijd waren roestbakken.

De prijs is lager dan gemiddeld dus wij rekenen op weinig geschiedenis en mogelijke gebreken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 hours ago, gTa said:

Dit lijkt inderdaad het grootste zorgenkind, toch bij de exemplaren tot de invoering van de ME-Motronic (ca. 09/95 voor de V8). Blijkbaar zou de isolatie van de kabelboom met de tijd versterven. Vooral kabels in de motorruimte gaan er na verloop van tijd allemaal "aan". W140 lijden dus op den duur allemaal onontkoombaar aan electro-gremlins. Blijkbaar zouden vooral de M119 (V8) en de M120 (V12) uit de eerste reeks er onder lijden, omdat de motorruimte daar veel voller zit en dus heter is; dat is wat blijkbaar de verpakkingsmaterialen van de kabelboom versneld doet uitwasemen en dus kapot gaan. De kabels doen bewegen verergert het probleem alleen maar, dus (intensieve) werken in de motorruimte waarbij tegen de kabels geduwd/getrokken wordt, versnelt het proces alleen maar. Vooral kabels naar gasklep, luchtmassameter en startmotor zijn gedoodverfd om kapot te gaan.
Vooral karren die veel warm gelopen hebben, zouden er last van hebben. Gek genoeg dus vooral Japan-reimports omdat die (blijkbaar) veel meer dan Europese of Amerikaanse exemplaren veel tijd in files hebben gesleten.

Qua roest lees ik eerder -voorzichtige- positieve commentaren. Het zou samen met de SL R129 eigenlijk de meest roestbestendige Benz van zijn tijd zijn. Enkel sterk onverzorgde exemplaren die hun leven vooral buiten gesleten hebben, zouden het tot roestbak weten te schoppen - de rest houdt het ook na 25 jaar goed vol op dat vlak.
Vooral de eerste modellen zouden sterk zijn op dat vlak: die hadden nog een koetswerklak op solventbasis en die zou blijkbaar duidelijk sterker zijn. Vanaf 1994 (ergens) zou er overgeschakeld zijn op watergedragen lak en die kan over langere termijn minder goed roest tegen gaan.
Dus toch zeker de meest plausibele plaatsen checken. Meest plausibele punt is de opkrikpunten onderaan de dorpels (achter de kunststof klepjes). Andere, gekende plekken voor roest: rond het kofferslot, onderaan de stalen koetswerkpanelen die achter de plasticbekleding zit, de onderrand van de kofferklep, en onderin (chassis) ter hoogte van de bevestiging van de achterasdrager. Omwille van dat laatste (komt nog geregeld voor) én ook ivm check van ophanging ed wordt sterk aangeraden om een W140 zeker op een brug te zetten en onderin goed (en met kennis van zaken) te inspecteren.

 

Met dank voor de volledige post, @gTa.

Die kabelbomen waren echt een plaag in die tijd. Het positieve punt is dat, met de hogere leeftijd, bijna niemand meer zo een ding redelijk rijdende kan houden zonder de kabelboom vervangen te hebben.
Dus met wat geluk is dat reeds gebeurd. 
Zoniet zie je het zelf wel. Neus wat rond in de motorruimte (neem gewoon de plastic afdekking van de motor er even af) en de kabelbekleding valt zo uiteen in je handen.

Ha ja, en die kabelboom is DUUR !! (plus, tenzij ge ne geniale maat hebt die dat tussen zijn ontbijtkoffie en zijn 2de en 3de sigaretje van de ochtend kan vervangen)(d'r loopt zo éne rond in Oud Turnhout ;) ), dan gaat ge ook wat werkuren aan uw broek hebben.

Roest was zeker bij de eerste exemplaren geen echt probleem. Het zijn natuurlijk autos die 30 jaar oud zijn, hier en daar es een duwtje hebben gekregen en je kan dus niks garanderen.

13 hours ago, gTa said:

Ik lees dat ook de soft-close voor de deuren en koffer het wel eens laten afweten.

Een bij de W140 relatief grote kost is een niet-werkende airco. "Gewoon een beetje gas bijdoen, klaar." doesn't usually do the trick. Meestal is 't de verdamper en/of de compressor die stuk is. Kost an sich niet zo heel veel, maar heel het interieur moet er uit (voorzetels, dakzuilbekleding vooraan, middenconsole, ganse dashboard, ...) en dat kost tijd en dus centen.  Zou blijkbaar makkelijk vast te stellen zijn: airco moet snel/goed werken én vooral: het LEDje van de EC-airco- mag niet permanent rood oplichten (dan is het sowieso "prijs").

Typisch zwak punt is het dubbel glas van de achterruit. De kunststoffilm tussen de glaslagen lost met de tijd, waardoor er lucht tussen de glaslagen kruipt en dat leidt daar tot ondoorzichtig worden ("melkglas"), voornamelijk aan de randen. Komt naar 't schijnt erg veel voor en is onafhankelijk van hoe de auto is gebruikt of hoe die heeft geleefd (binnen/buiten, klimaat, enz.)

Motorisch zijn vooral de V12 maar ook de V8 niet bullit proof: gasklep, kettingen en vooral kettingeleiders (blijkbaar moet die ten laatste na 15 jaar en bij elke 150-200k km vervangen worden omdat ze poreus worden), de 5-traps automatic (vanaf 07/95) zou onbetrouwbaar zijn (verhoogde interne slijtage met stuk gaande lager(s) en dus vastlopende bak) maar de 4-traps automatic zou echt 'voor eeuwig' gemaakt zijn. Ook de katalysatoren zouden na 15 à 20 jaar vaak desintegreren (vaak te checken adhv gehoor: trillings- en klappergeluiden in de uitlaat).

Ketels zijn 25 jaar oud en wegen dik 2 ton, dus ophanging kan al eens een kraakje of klopje geven; verwacht daar zaken te moeten vernieuwen. Ook staat van de spiraalveren checken: indien goed roest (vooral onderaan), dan op de checklist zetten om te vervangen. Zeker te checken onderin is dus achtersubframe/achterasdrager, die durft nog al eens te roesten. Wat blijkbaar wel vaak voor komt, als 't een auto is die in een vochtig klimaat buiten heeft geleefd, zijn roestende leidingen van de niveauregeling. Als de niveauregeling niet goed lijkt te werken, is het meestal enkel de druktank die stuk is, niet de dempers.

Ook hier is het probleem leeftijd. Dit zijn geen problemen die aan "slechte bouwkwaliteit" liggen. Na 30 jaar gaat iets wel es kapot. En in deze autos zit veel gerief... dat dus kapot kan gaan. Kijk dus alles na en hou uw ebay open om direct de prijs van vervangonderdelen te controleren.

Bepaalden zijn nl makkelijk beschikbaar en goedkoop, maar anderen kunnen stervensduur zijn. De plafondlichtjes in een R129 bvb kosten tegenwoordig 900 euro... Voor 3 stukken plastic 😕 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 hours ago, Jules_W said:

Electrics, luchtvering en roest dus; Check! 

Luchtvering zat daar nog niet onder, man. De topmodellen kon je wel met een pneumatische ophanging bestellen zoals bij Citroën (maar die was erg zeldzaam want was niet echt beter dan de gewone vering. Ze stuiterde op korte oneffenheden nl)(zoals de Citroëns).

Je kon wel een pneumatische hoogteregeling op de achteras hebben. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen we onze A-klasse kochten stond er zo een olifant in het mosgroen met beige lederen interieur te koop in de garage.
Qua aankoopbudget zaten die ongeveer gelijk, en we twijfelden: A was toch iets nieuws voor Mercedes (de elandtest zat nog vers in het collectieve geheugen), zo’n S was heel comfortabel en ruim, veel luxe,... heel wat anders dan de stuiterende A, met het playmobil-interieur. Concept mini-monovolume was toen ook nog niet doorgebroken.
Mijn schoonbroer liet toen een lijstje zien van de meest gangbare slijtageonderdelen en wisselstukken.
Mijn nick is nu ex-mooseman, anders ging het ex-elephantman geweest zijn

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Zweedje terecht opmerkt heeft een W140 inderdaad geen luchtvering. Hooguit de optionele pneumatische ophanging en als ie die heeft, loop zo hard mogelijk weg van de auto.

Kettinggeleiders (koudstart mag niet ratelen, ultieme test is carterpan er onderuit halen en controleren op brokjes van de geleiders) en kabelboom zijn de grootst issues bij een M119. Verder is hij redelijk gevoelig aan injectie dus ik zou sowieso bougies, bougiekabels, bobijnen en rotors vervangen als er geen notie is van hoe lang dat geleden is. Dat gaat je al veel hoofdpijn besparen.

Verder blijft het een S-klasse, dus als er iets kapot gaat zijn het S-klasse prijzen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

M119.970 in de eerdere 140 500's, wat sterk aanleunt bij de M119.974 van 500E met gedeelde aandachtspuntjes.

Kettinggeleiders heb je sowieso te doen indien nog nooit gedaan, ongeacht km-stand. Al 2x gedaan en ben je ff zoet mee omdat alles van bijhorende servo en vacuumleidingen mee eraf mogen. Rechtse kleppendeksel eraf en je kan de rek op de kettingtiming meten/aflezen aan de krukaspoulie. Voor het vervangen diverse special tools nodig. De ketting zelf rekt trouwens amper, de gebroken geleiders zorgen voor de rek.

Naast de usuals zoals rotors/kappen/kabels is de elektronische gasklep eentje om rekening mee te houden, hoewel opnieuw aanleren vaak helpt.

Valse lucht doet rare dingen...alles te checken met vacuumpompje. Stuurt ook de modulator van de automaat aan, wat vaak slecht schakelen tot een easy fix maakt. 

Vanaf pakweg eind 92 gingen ze over op plastieken oliebrugjes in de culassen. De endcaps durven hiervan afschieten waardoor een tikkend geluid te horen is ... vervangen door de metalen exemplaren is aangeraden. 

Kabelbomen zijn idd de meest gekende, maar ook de onderste kabelboom (oa starter en oliedrukcontact) vort mee. 

Ohja en gebroken kats... erg gekende m119 kwaal intussen. Vermogen dat ontbreekt op hogere toeren, inhouden schokken, warmlopen -> kats checken... al 2x vervangen op een M119.

Brandstofpompen wil je zeker checken, beginnen met leeftijd allemaal te lekken aan de omgeperste buitenrand. 

Motorsteunen zakken in met leeftijd. Op bepaald punt ligt de linker downpipe of uitlaatcollector op het chassis en heb je een daverende kas. 

Een M119 is één der zaligste en sterkste V8'n ooit, maar ze moeten wel op punt staan of je kan er mee sukkelen.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Polygoon zei:

Amai straf! Na het lezen van dit topic zou ik al niet meer durven gaan :lol: 

Een oldie zonder kosten is geen echte oldie en van een kabelboompke of een uitlaat schrikken wij niet 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bon, wezen kijken in NL. Op zich geen slechte auto maar toch wat gebreken. Stond al even stil onder een grote schuur en startte quasi meteen. Geen ratel. Het koetswerk zag er nog heel goed uit, zeker accidentvrij en op de hoeken lichte krasjes maar geen blutsen of andere zooi. Het interieur was qua bekleding in perfecte staat. Had geen softclose en ook geen pneumatische ophanging. Wat we wel hebben kunnen opmerken

-Motor “zweet”. Veel olie op de motor, bodemplaat quasi volledig besmeurd en meerdere onderdelen bedekt in de olie. Zal ongetwijfeld met een lek te maken hebben, kleppendekselpakkingen overal nat dus mogelijk langs die weg maar vermoedelijk iets anders gezien de hoeveelheid. 

-Uitlaat over de hele lijn slecht/rot

-Ramen van de achterdeuren die slecht openen en sluiten 

-Achterruit aan vervanging toe owv vocht tussen het glas

-Bezinemeter en verbruiksmeter defect alsook de elektrische binnenspiegel. icm de ramen die slecht openen waarschijnlijk een elektrisch probleem dat gevolg is van de kabelboom. In principe werken de meeste functies wel, maar alles wat elektrisch werkte ging met vertraging of met stoten. 

-Hard schokken bij vertrek dus mogelijk motorsteunen 


-Weinig power, veel te weinig voor een 500. Mogelijk gevolg van de kats zoals @Avantus voorspelde. 
 

Uiteindelijk geen deal. De mogelijke gebreken zijn met een stevig prijskaartje en het zijn er toch wat veel voor die vraagprijs. Nog even een paar andere W140’s gaan bekijken en dan pas beslissen of er een bod kan uit voort komen. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 hours ago, Jules_W said:

Een oldie zonder kosten is geen echte oldie en van een kabelboompke of een uitlaat schrikken wij niet 😛

Nee, maar van de prijs van de uitlaat of de kabelboom gaat een mens wel schrikken. 😕

Spijtig dat hij blijkbaar wat veel gebreken had voor de prijs. Maar je keek daar echt wel tegen vele duizendjes aan. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

‘t Is dat. Een uitlaat vervangen of de kabelboom dat was oké geweest. Maar als’t een en-en-en verhaal wordt is het al snel een dure grap. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid