Ga naar inhoud

Het schoorvoetende "Ik heb wreed veel goesting in een eerste moto!"-topic voor aspiranten & beginners

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heel leuk topic en ik moet eerlijk zijn dat ik een tijd terug ook met dit vraagstuk geworsteld heb. Laatste jaren is het weer wat meer in de koelkast. 

Ik zou dolgraag met de motor kunnen/willen rijden maar ik weet ni of het iets voor mij is. Heb ook nooit met brommers gereden vroeger omdat het me weinig zegde. Ik heb meteen doorgespaard voor een auto. 
Enerzijds vraag ik me af of ik het wel ga kunnen en dan bedoel ik “heb ik er aanleg voor”? In een auto heb ik altijd het gevoel dat ik het wel onder controle heb, maar op een motor twijfel ik daar aan. Anderzijds is er de vraag of ik het dan wel graag ga doen. 
Ik mag een aantal forummers met bike (of tenminste bikerijbewijs of gebiked) tot m’n vriendenkring rekenen en als ik dan merk dat die niet meer of nauwelijks nog met de moto buitenkomen…

Als ik erover nadenk is het nauwelijks te vatten dat die moto er nooit gekomen is. Heb als kind veel en lang met de bmx gereden, fantaserend dat dat mijne moto was. Ik keek sinds 87 naar de motogp 125-250-500cc en heb nauwelijks jaren gemist, ik kijk nog steeds trouwens. Mijn rechterhand op de zaak is een echte motard en we praten er zeer vaak over. We hebben een 999 en Multistrada waar ik zogezegd direct kan opspringen, alleen ik weet ni hoe eraan te beginnen 😆

Het is ten eerste die theorie die me tegenhoudt om helemaal opnieuw te moeten gaan doen. En daarna nog die praktijk… gene cadeau he en je moet er toch moeite voor doen, komt ni vanzelf

Geplaatst:

Moet je tegenwoordig weer theorie doen als je al een B-hebt? Vroeger was dat niet zo.

Geplaatst:
28 minuten geleden, Fr79 zei:

Moet je tegenwoordig weer theorie doen als je al een B-hebt? Vroeger was dat niet zo.

Jep, theorie moet je opnieuw afleggen.

Geplaatst:
47 minuten geleden, gTa zei:

Toffe bike.

Maar dat is zo'n schoolvoorbeeld van een bike die je écht moet rijden eer je dat koopt, vind ik.
Je kan je daar stevig in vergissen (zithouding en -comfort, bediencomfort, veercomfort, pit/power, etc.)

Blind kopen op wat je mooi vindt ... je moet dat echt niet doen.
Ook afgaan op tests en assumpties maken dat dat wel op jou van toepassing zal zijn, is ook een gevaarlijke.

Daarom: rijbewijs halen en dan zachtjes uitkijken naar wat er is, en vooral: testrijden.
Hoe meer (verschillende) bikes je test, hoe beter je kan inschatten hoe elke bike is.

Daar ben ik mij zeker van bewust 😉 Het voorbeeld dat ik gaf is iets wat ik zelf heel mooi vind, maar ik kan mij zeker inbeelden dat dat niet het meest comfortabele en praktische zal zijn.

Geplaatst:
35 minuten geleden, Wouterr zei:

Daar ben ik mij zeker van bewust 😉 Het voorbeeld dat ik gaf is iets wat ik zelf heel mooi vind, maar ik kan mij zeker inbeelden dat dat niet het meest comfortabele en praktische zal zijn.

En voor hetzelfde geld is-ie dat wél, hé.

Geplaatst:
7 uren geleden, CharlesV zei:

Waarom juist zin in iets anders en wat zijn de mogelijke opvolgers?

Zit me iets te hoog, sta niet helegans op m'n gemak aan het rood licht. 1 voet kan uiteraard perfect aan de grond maar heb bij deze moto toch het gevoel dat hij zwaar is. Opvolger staat nog niet vast, kan nog vanalles worden.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
5 minuten geleden, 3000 zei:

Zit me iets te hoog, sta niet helegans op m'n gemak aan het rood licht. 1 voet kan uiteraard perfect aan de grond maar heb bij deze moto toch het gevoel dat hij zwaar is. Opvolger staat nog niet vast, kan nog vanalles worden.

Tenere 700 krijgt een verlaagde versie in 2025

Geplaatst:
2 uren geleden, Dawud zei:

Tenere 700 krijgt een verlaagde versie in 2025

't Zal geen allroad meer worden, ik rij graag op tarmac 🙂 

Geplaatst:
18 uren geleden, berengun zei:

Dat is het plan , ik heb vanmorgen al een aanvraag gedaan voor een initiatiecursus , als het meevalt - wat ik wel verwacht - gaan we theorie doen en dan uitkijken naar iets te kopen zodat we na de lessen kunnen oefenen . In die volgorde 🤓

18 uren geleden, gTa zei:

Ik zou toch een andere volgorde adviseren, maar niks verbiedt jullie om 't zo aan te pakken. 🙂

Feit is dat je pas tegoei kan testen of iets je bevalt, door er een halve dag mee te bollen. Zonder rijbewijs gaat dat niet.

Tip 2: volg gewoon de 12u variant van de opleiding dan ben je er in 1 keer vanaf en kan je direct volwaardig rijden en testen. 

Geplaatst:
16 uren geleden, Mich zei:

Het is ten eerste die theorie die me tegenhoudt om helemaal opnieuw te moeten gaan doen. En daarna nog die praktijk… gene cadeau he en je moet er toch moeite voor doen, komt ni vanzelf

De theorie zal wel vrij makkelijk te behalen zijn denk ik? 

De praktijk is niet makkelijk, maar met een goeie lesgever die de juiste kijktechniek aanleert zal dat zeker lukken. Ik vond het achteraf gezien juist een uitdaging om het rijbewijs terug te behalen en was trots op mezelf toen ik geslaagd was voor het praktisch rijexamen, ik voelde me terug 18 jaar :D

• Vind ik leuk 2
Geplaatst:
5 uren geleden, CharlesV zei:

Ik vond het achteraf gezien juist een uitdaging om het rijbewijs terug te behalen en was trots op mezelf toen ik geslaagd was voor het praktisch rijexamen, ik voelde me terug 18 jaar :D

Als dat ene examen het enige is wat ik moet doen om me terug 18 te voelen zal dat met plezier snel geboekt worden 😇

• Vind ik leuk 1
  • Grappig 5
Geplaatst:
6 uren geleden, Jan zei:

Tip 2: volg gewoon de 12u variant van de opleiding dan ben je er in 1 keer vanaf en kan je direct volwaardig rijden en testen. 

Ja mijn theorie was dat ik na de theorie en 9 uur les kan rijden met een L en dat ik dus ook al een voorlopig rijbewijs heb om ervaring op te doen met het rijden vooraleer ik de praktijk test ga doen .  Voor een nieuweling lijkt me 3 uur extra wat beperkt om alles onder de knie te hebben?

ik veronderstel dat je met een voorlopig rijbewijs ook al testritten kan doen of huren of zie ik dat verkeerd ?

ps initiatiecursus is geboekt op 15 maart dus er is nog wel wat tijd om de theorie op het gemak terug in te oefenen.  Een eerste quick check was een score van 35 op 50…. Ver van de 40 Op 40 die ik had 30 jaar geleden 😇

Geplaatst:

Het aantal dealers dat staat de springen om iemand met een voorlopig rijbewijs een moto mee te geven is eerder beperkt... 

Ik zou het eigenlijk anders doen... Rijbewijs halen, goedkoop tweede handsje halen en eerst 10.000km rijden. Pas dan ga je beginnen voelen wat je echt zoekt in een moto. Wat voor jou een goede en een minder goede moto is. Je hebt naar mijn gevoel eerst toch iets of wat van een referentie kader nodig. Alsook basis beheersing, anders ga je focus leggen op zaken die er totaal niet toe doen, zoals met de voeten aan de grond kunnen of niet. Ook gewicht speelt een heel andere rol eens je wat km gereden hebt. Het kan je net meer of minder storen. Dito met koppel, vermogen, hardheid van hendels, geometrie,... 

• Vind ik leuk 4
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
22 uren geleden, gTa zei:

Toffe bike.

Maar dat is zo'n schoolvoorbeeld van een bike die je écht moet rijden eer je dat koopt, vind ik.
Je kan je daar stevig in vergissen (zithouding en -comfort, bediencomfort, veercomfort, pit/power, etc.)

Blind kopen op wat je mooi vindt ... je moet dat echt niet doen.
Ook afgaan op tests en assumpties maken dat dat wel op jou van toepassing zal zijn, is ook een gevaarlijke.

Daarom: rijbewijs halen en dan zachtjes uitkijken naar wat er is, en vooral: testrijden.
Hoe meer (verschillende) bikes je test, hoe beter je kan inschatten hoe elke bike is.

ik wil m'n rijbewijs halen en dan een Hayabusa kopen :inlove:

• Grappig 1
Geplaatst:
1 uur terug, Asserti zei:

Hayabusa turbo bedoel je 😙

Geplaatst:
1 uur terug, Asserti zei:

Dat en de Blackbird waren vroeger de topmoto's kwa topsnelheden😜

Geplaatst:
2 uren geleden, Asserti zei:

Dat rijdt verrassend soepel! Maar dat is wel niet zo comfy zitten voor een lange wapper gelijk gij. :D 

Geplaatst:
24 minuten geleden, gTa zei:

Dat rijdt verrassend soepel! Maar dat is wel niet zo comfy zitten voor een lange wapper gelijk gij. :D 

Oei da's spijtig. Ik vind mezelf nu niet zo groot met 1m82.

Maar hoe cool is het om te kunnen zeggen dat dat je eerste moto was. Heb inderdaad gelezen dat dat best soepel rijdt, dus vandaar zag ik het nog niet helemaal als onrealistisch

Geplaatst:
4 minuten geleden, Asserti zei:

Maar hoe cool is het om te kunnen zeggen dat dat je eerste moto was. Heb inderdaad gelezen dat dat best soepel rijdt, dus vandaar zag ik het nog niet helemaal als onrealistisch

Bij was dat mijn tweede motor, de Blackbird wel te verstaan. Had 6mnd ervaring 😅

• Grappig 1
Geplaatst:
25 minuten geleden, Asserti zei:

De recente versie (enkele jaren geleden gelanceerd) is naar 't schijnt écht zéér goed dagelijks te gebruiken, op de sportieve zithouding na: je leunt effectief nog altijd wat voorover en steunt dus op je polsen. Dat gaat snel vervelen tijdens 't aanschuiven op je forenstraject. Maar eens je daar vrij mee kan rijden (zonder dat je dan als een halve zool die kraan heelder tijd volledig open moet trekken) en je door een actieve houding op een traject met bochten dus voortdurend je gewicht gebruikt en verlegt, moet dat zeer goed meevallen. Zeer krachtige motor, maar 't is een 4-cilinder dus ook in lage toeren bijzonder soepel en makkelijk.

Dat als 1e moto is idd ... een statement. :D   En ook een garantie op scares, geloof me: de eerste keer dan je een machine met zoveel power (170-180pk en meer) vol open trekt tot redline ... dan voel je weer drommels goed dat je leeft. :D 

Geplaatst:
23 minuten geleden, msxx zei:

Bij was dat mijn tweede motor, de Blackbird wel te verstaan. Had 6mnd ervaring 😅

En zie waar u dat bracht! Ik kan het dus niet anders interpreteren dan dat 't een aanrader is. :D 

• Grappig 1
Geplaatst:
3 uren geleden, Tjeu zei:

Ik zou het eigenlijk anders doen... Rijbewijs halen, goedkoop tweede handsje halen en eerst 10.000km rijden. 

Dan is 'm 7 jaar verder :D 

Geplaatst:
28 minuten geleden, msxx zei:

Ik heb rijles en examen gedaan met een ééncilinder SLR650 en toen bij Dewulf in Gent (bestaan die nog?) een CBR600 (F3) besteld 

Geen 1100 zwartbaard weliswaar maar toch serieus snel (vond ik toen). 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Fr79 zei:

Ik heb rijles en examen gedaan met een ééncilinder SLR650 en toen bij Dewulf in Gent (bestaan die nog?) een CBR600 (F3) besteld 

Geen 1100 zwartbaard weliswaar maar toch serieus snel (vond ik toen). 

Heel veel moto's zijn "FUCK 😱 DIT IS SNEL"-snel als je net je rijbewijs gedaan hebt en je daarna voor 't eerst met iets met wat poer in, de kraan helemaal open trekt. :D 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid