Ga naar inhoud

Het schoorvoetende "Ik heb wreed veel goesting in een eerste moto!"-topic voor aspiranten & beginners

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Op 21/1/2025 om 09:56, Wouterr zei:

Via mijn werk kon ik nog een serieuze korting krijgen op een 'opleiding', ik ga er deze keer gebruik van maken om mijn motorrijbewijs af te leggen. Door de hoge kostprijs ging het er anders nooit van komen en het spookt toch af en toe eens door mijn hoofd.

BInnen een maandje start ik met de opleiding. Of er dan effectief ooit een moto in huis komt is af te wachten, ik heb geen flauw wat ik in praktijk van het motorrijden ga vinden 🤔

Gisteren examens privaat terrein en openbare weg afgelegd en geslaagd :party:

Nu kan de zoektocht naar de ideale moto beginnen. Totaal geen idee wat dat zou moeten zijn voor mij, heb dus nog wel wat opzoekingswerk te doen.

• Vind ik leuk 8
Geplaatst:

Misschien een domme vraag maar wat is de wettelijke vereiste qua kledij? Ik heb een sixties 125cc Vespa staan maar vraag me af wat ik naast een helm nog nodig heb om hiermee op baan te gaan :ninja:

Een motorijbewijs heb ik niet maar is in deze ook niet nodig.

Geplaatst:
12 minuten geleden, Simoni zei:

Misschien een domme vraag maar wat is de wettelijke vereiste qua kledij? Ik heb een sixties 125cc Vespa staan maar vraag me af wat ik naast een helm nog nodig heb om hiermee op baan te gaan :ninja:

Een motorijbewijs heb ik niet maar is in deze ook niet nodig.

Helm, lange broek, schoenen die enkels bedekken, jas me lange mouwen of overall

Geplaatst:

Ik dacht enkelhoge schoenen, handschoenen, lange broek en lange mouwen.

Geen van dat alles hoeft bescherming te bevatten volgens de wet 🤦‍♂️ 

Maar als je zou gaan rijden zou ik toch investeren in specifieke kledij.  

Geplaatst:
4 uren geleden, Wouterr zei:

Gisteren examens privaat terrein en openbare weg afgelegd en geslaagd :party:

Nu kan de zoektocht naar de ideale moto beginnen. Totaal geen idee wat dat zou moeten zijn voor mij, heb dus nog wel wat opzoekingswerk te doen.

Nog even geduld en de test/demo dagen beginnen opnieuw.. Zoveel mogelijk testen zodat je weet in welke richting je zoekt.

• Vind ik leuk 1
  • 1 maand later...
Geplaatst:

In hoeverre zijn oldtimer motoren geschikt voor aspiranten? Nu niet iets als @DDke zijn laatste HD :D maar iets uit jaren 70-80 zonder ABS e.d. ?

Geplaatst:
11 minuten geleden, Polygoon zei:

In hoeverre zijn oldtimer motoren geschikt voor aspiranten? Nu niet iets als @DDke zijn laatste HD :D maar iets uit jaren 70-80 zonder ABS e.d. ?

Dat is zeker doenbaar. 't Is een keuze met z'n gevolgen, die je moet beseffen:

• Geen rijhulpmiddelen. Tractiecontrole e.d. zijn véél vaker nuttig dan je zou vermoeden, maar ABS (zelfs rudimentaire 1st/2nd gen systemen) zijn toch een enorme meerwaarde om dat noodremmanoeuvre dat je wel eens voor de wielen kan worden geschoven, gezond te kunnen voltooien.
  • Heel wat oudere motoren draaien zo soepel niet als moderne (geen automatische choke, onnauwkeuriger vrijloop, mechanische gas die vaak niet zo soepel/foolproof is als de nieuwere, ...). Daarmee de trage manoeuvers leren is niet altijd zo evident als met een recentere "typische beginnersbike".

Voor de rest is 't vooral mindset. Als je weet dat je met een oudere bike onderweg bent en je past je daaraan aan, dan komt dat wel goed denk ik.
Als je echter om budgetredenen een oude fiets haalt en daarmee als een jonge, bezetene hyena doorheen 't Vlaams verkeer wil gaan snijden ... njah.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Ik zou als beginner echt de voorkeur geven aan iets met ABS. Hell, altijd eigenlijk.
De rest is niet zo spannend, maar ABS...

Geplaatst:
7 minuten geleden, DDke zei:

Ik zou als beginner echt de voorkeur geven aan iets met ABS. Hell, altijd eigenlijk.
De rest is niet zo spannend, maar ABS...

Agreed.

Niet enkel daarvoor: als eerste moto een degelijke, makkelijke, soepele, veilige en goedkope A2 moto waarop je 't snelst stappen voorwaarts zet... beste keuze, imo.
Niet weinig kans dat je daar na 1 à 2 jaar mee rijden ook quasi geen geld op verliest, als je wat oplet bij aankoop.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
40 minuten geleden, gTa zei:

• Geen rijhulpmiddelen. Tractiecontrole e.d. zijn véél vaker nuttig dan je zou vermoeden, maar ABS (zelfs rudimentaire 1st/2nd gen systemen) zijn toch een enorme meerwaarde om dat noodremmanoeuvre dat je wel eens voor de wielen kan worden geschoven, gezond te kunnen voltooien.
  • Heel wat oudere motoren draaien zo soepel niet als moderne (geen automatische choke, onnauwkeuriger vrijloop, mechanische gas die vaak niet zo soepel/foolproof is als de nieuwere, ...). Daarmee de trage manoeuvers leren is niet altijd zo evident als met een recentere "typische beginnersbike".

Voor de rest is 't vooral mindset. Als je weet dat je met een oudere bike onderweg bent en je past je daaraan aan, dan komt dat wel goed denk ik.
Als je echter om budgetredenen een oude fiets haalt en daarmee als een jonge, bezetene hyena doorheen 't Vlaams verkeer wil gaan snijden ... njah.

Allez alles, niets zo fun als met een Duc met droge koppeling en zonder slipper clutch bij het stevig terugschakelen je achterwiel blokkeren. Wat gaat je ABS daar aan doen?!

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
1 uur terug, gTa zei:

Ik denk, al blijft het voorlopig bij dromen, dat ik zo'n ding eerder zou kopen om achter de spreekwoordelijke croissants te gaan dan lange tourritten e.d. te gaan doen. Waarmee ik de belangrijkheid van, bv. ABS, niet wil onderschatten. Maar het geeft wat weer welke richting ik uit wil gaan op twee wielen.

Er zijn voorlopig nog een hele hoop obstakels te nemen voor er hier überhaupt een 2-wieler komt, maar dat maakt de "chase" alvast niet minder leuk 🙂 

Geplaatst:
7 minuten geleden, Polygoon zei:

Ik denk, al blijft het voorlopig bij dromen, dat ik zo'n ding eerder zou kopen om achter de spreekwoordelijke croissants te gaan dan lange tourritten e.d. te gaan doen. Waarmee ik de belangrijkheid van, bv. ABS, niet wil onderschatten. Maar het geeft wat weer welke richting ik uit wil gaan op twee wielen.

Er zijn voorlopig nog een hele hoop obstakels te nemen voor er hier überhaupt een 2-wieler komt, maar dat maakt de "chase" alvast niet minder leuk 🙂 

In korte broek, t-shirt en slippers? :D 

Geplaatst:
12 minuten geleden, DDke zei:

Rugzak niet vergeten, of de croissants in een zakje aan het stuur?

Geplaatst:
7 minuten geleden, Monterey Jack zei:

de croissants in een zakje aan het stuur?

uiteraard

Geplaatst:

Ik zie het al, ik stel m'n vragen wel elders 🙂 

Geplaatst:
22 minuten geleden, DDke zei:

Vroegere tijden😍

Nog zo naar den Boccacio en den Balmoral geweest. 

We mochten eerst niet binnen. We waren met 3 of 4 moto's vroeger dan de rest van de bikers. Tot er zo nog 30 moto's toekwamen. Dan was het plots geen probleem meer🤣

Geplaatst:
2 uren geleden, Polygoon zei:

Jaren 70-80 is niet evident... Qua remmen en vering (en vaak ook gewicht) geen goede periode... Jaren 90 is wel haalbaar (en naar bandenmaat een stuk beter beschikbaar). Je maakt het jezelf sowieso een stuk moeilijker, maar het gaat wel. En die moeilijkheidsgraad heeft ook zijn charme 

Geplaatst:

@Polygoon en een oude Vespa 125cc, is dat geen optie voor jouw soort gebruik? Of is dat dan weer te beperkend. 

Een oude motor is in mijn ogen zeer leuk maar onderschat het niet. Wat vrienden/kennissen heb ook iets ouder staan voor bij mooi weer. Maar het gebeurde toch regelmatig dat ze met hun modern spul opdaagden omdat er weer iets mis was. 
Natuurlijk, met een grondige revisie/restauratie kan je lange tijd zorgeloos tuffen maar dan spreken we weer van andere budgetten. En je kan best zelf wat sleutelen voor kleine dingen zelf te fiksen.

Geplaatst:
2 uren geleden, Tjeu zei:

Jaren 70-80 is niet evident... Qua remmen en vering (en vaak ook gewicht) geen goede periode... Jaren 90 is wel haalbaar (en naar bandenmaat een stuk beter beschikbaar). Je maakt het jezelf sowieso een stuk moeilijker, maar het gaat wel. En die moeilijkheidsgraad heeft ook zijn charme 

+1.
Voor een beginner zijn er tal van eind jaren 80 of jaren 90 modellen die echt wel goed rijden imo.
Een Transalp, een Africa Twin, Teneré (Mayonaise heeft een schitterend exemplaar), een Fazer eerste generatie,... Tal val leuke opties. Maar die hebben natuurlijk niet de looks van een Honda CB Four van '70-ies.

Mijn laatste baanmoto had eigenlijk mijn eerste moeten zijn. Pas écht goed leren rijden met de fazer, gezien laag gewicht, leuk vermogen, lage zit, goede remmerij,... Maar heeft niet de retro looks. Al is het ook een veel gebruikte basis om een cafe racer van te maken.

Geplaatst:

wij hebben vorige maand ergens een initiatiecursus van 2 uur gevolgd op terrein, wat eigenlijk gewoon de oefeningen zijn voor het examen.

Hoewel we het beide erg leuk vonden, denk ik toch niet dat we er een vervolg gaan aan breien.  Bij nader inzien hebben we geen idee wanneer we eens met 2 tijd over hebben om samen eens met de moto een volle dag of weekend eropuit te trekken.... ik zie het aan de kilometerstand van de MX5 hoeveel dat voorvalt per jaar.

Misschien ooit wel maar nu op het moment past het niet.

Geplaatst:
5 uren geleden, Polygoon zei:

Dat is niet nodig hoor. Maar zoals hierboven ook aangegeven, de goede beginners motoren zijn niet de leuke / coole modellen. Het kan natuurlijk allemaal, ik heb zelf ook leren rijden zonder ABS, maar ik ben nu toch blij dat ik het heb. 

Eventueel kijken naar iets uit de jaren 90, een Honda CB500, Kawasaki Er5, Suzuki gs500,…

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
2 uren geleden, jan.van.gent zei:

Een Transalp, een Africa Twin, Teneré (Mayonaise heeft een schitterend exemplaar)

Staat die hier?

Ik ben ook begonnen met een Transalp op de weg. 

Geplaatst:
5 uren geleden, Polygoon zei:

Allez man. We hebben het nog zo goed met u voor.  

Geplaatst:
33 minuten geleden, DDke zei:

Staat die hier?

Ik ben ook begonnen met een Transalp op de weg. 

Geen Transalp, maar Tenéré. Heeft hier geen topique 😞 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid