Ga naar inhoud

Het schoorvoetende "Ik heb wreed veel goesting in een eerste moto!"-topic voor aspiranten & beginners

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 uren geleden, Fr79 zei:

Ik heb rijles en examen gedaan met een ééncilinder SLR650 en toen bij Dewulf in Gent (bestaan die nog?) een CBR600 (F3) besteld 

Geen 1100 zwartbaard weliswaar maar toch serieus snel (vond ik toen). 

Nee, is paar jaar terug gestopt. Nog geweest in 2019, voor corona. Hij was toen symphatieker dan in de vroegere jaren. Zijn geheugen was wel scherp, wist vanaf ik mijn naam liet vallen direct de hele motorhistorie van mijn familie op te sommen. 

Had de indruk dat de zaken toen wel al iets minder gingen, want 'je mag gerust mensen doorsturen' was het antwoord toen ik hem zei dat ik niet doorhad dat die nog bestond. 

Heeft ook tijd slechte naam gehad, als geldwolf... (2000-2010, in de gouden Honda jaren) 

Geplaatst:
1 uur terug, msxx zei:

Die rijlesmotor was serieus plezant, maar nooit indrukwekkend wat acceleratie betreft. Maar 140km/h op een kleine naked met een beetje zijwind was, euhm… een zekere indruk 😁

Eenmaal mijn rijbewijs gehaald reed ik elke dag minimaal 1x 200km/h. Gewoon vanwege het verslavend effect. Bij 192km/h van 3e naar 4e, geweldig. 600cc tot de rode lijn (13.200) jagen. Echt briljant.

Brn wel blij dat ik die behoefte niet meer voel 😅

Een van de redenen dat ik er wat schrik van heb, mezelf kennende. Denk dat ik mij daar echt op dood rijd. 

Mijn vrouw denkt dat ook, dat helpt niet natuurlijk :D 

Geplaatst:
2 minuten geleden, Polygoon zei:

Een van de redenen dat ik er wat schrik van heb, mezelf kennende. Denk dat ik mij daar echt op dood rijd. 

Er is niets zo ambetant als te horen van mensen zonder moto ‘ ik zou mij daarop dood rijden’

Zo’n zinloze stelling, wat verwacht je dan als reactie?

Ben je doodsbang voor jouw vaardigheden? Dan zul je niet doodgaan, je zal je inhouden.

Ben je bang voor onbeheerst gedrag? Dat je de uitspraak doet bewijst net jouw bewustzijn, dus maak je geen zorgen 😉 

Dood ga je als je er niet bang van bent en achteloos ermee om gaat.

Of… door anderen, maar dat staat los van jouw stelling.

• Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:
3 minuten geleden, msxx zei:

Er is niets zo ambetant als te horen van mensen zonder moto ‘ ik zou mij daarop dood rijden’

Zo’n zinloze stelling, wat verwacht je dan als reactie?

Ben je doodsbang voor jouw vaardigheden? Dan zul je niet doodgaan, je zal je inhouden.

Ben je bang voor onbeheerst gedrag? Dat je de uitspraak doet bewijst net jouw bewustzijn, dus maak je geen zorgen 😉 

Dood ga je als je er niet bang van bent en achteloos ermee om gaat.

Of… door anderen, maar dat staat los van jouw stelling.

Goeie post dit. Ik vergelijk misschien het ietwat onbeheerst bedrag op 4 wielen en een stalen kas rondom me. 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Polygoon zei:

Goeie post dit. Ik vergelijk misschien het ietwat onbeheerst bedrag op 4 wielen en een stalen kas rondom me. 

Op 4 wielen heb ik geen schrik, niet in de auto, niet in een kart. Zet mij op mijn moto, een pitbike op de kartbaan, een e-dirt bike,… en je gaat toch nadenken hoor. 

Geplaatst:
35 minuten geleden, Tjeu zei:

Nee, is paar jaar terug gestopt. Nog geweest in 2019, voor corona. Hij was toen symphatieker dan in de vroegere jaren. Zijn geheugen was wel scherp, wist vanaf ik mijn naam liet vallen direct de hele motorhistorie van mijn familie op te sommen. 

Had de indruk dat de zaken toen wel al iets minder gingen, want 'je mag gerust mensen doorsturen' was het antwoord toen ik hem zei dat ik niet doorhad dat die nog bestond. 

Heeft ook tijd slechte naam gehad, als geldwolf... (2000-2010, in de gouden Honda jaren) 

Moh, wist ik niet, toenmalige collega had een slechte ervaring bij Verburgh, daarom ben ik in de tijd naar Dewulf geweest. Ook niet veel nodig gehad, enkel paar standaard onderhoudjes tijdens garantieperiode. Voor bandjes ging ik ergens in Evergem, weet niet meer waar, veel te lang geleden allemaal... Was een super moto die F3.

Geplaatst:
45 minuten geleden, Mich zei:

Merci voor het uitgebreide antwoord. Het is inderdaad wat je zegt.... helemaal mee eens, we zitten op dezelfde golflengte.

Als ik nadenk over dit vraagstuk dan moet ik steeds terugdenken aan een artikel uit een magazine van jaren terug dat ik las over Mike Hailwood, aka "Mike the Bike" ... long story short, Mike heeft ook F1 gereden gedurende een paar jaar. 

"Mike the Car" was very good, but "Mike the Bike" was simply outstanding :D  ... er is dus verschil in aanleg he

Zeker, maar ik ben op géén van die vlakken outstanding. Hoeft ook niet om fun te hebben. 🙂
En het verleggen of zelfs zich gewoon begeven op de eigen grenzen, met mate, verstandig aangepakt, kan ook al méér dan thrilling genoeg zijn.

Geplaatst: (aangepast)
2 uren geleden, gTa zei:

Bijkomend of mogelijks zelfs belangrijker: voor velen helpt het ook niet dat je effectief een heel pak kwetsbaarder onderweg bent. Je mag nog zo goed en aandachtig rijden: als je 't van een ander vangt, ben je als motard doorgaans een pak minder goed af dan als autobestuurder. En met een gezin en de levensverantwoordelijkheden... het speelt mee.

Then again: vraag eens al al die forummers die je mag kennen met bike of ze niet meer of nauwelijks nog per moto buitenkomen omdat ze het niet leuk vinden. Er gaan er niet veel bevestigend antwoorden, daar ben ik zeker van.

Dit vooral. 

Ik heb zo'n 6 à 7 jaar geleden de VFR800 overgekocht van @3000 na een 'motorpauze' van een jaar of 10. Paar maanden veel mee gereden en direct weer met veel plezier, tot ik op de laatste rit voor de winterstalling een rij wagens inhaalde die achter een tractor reden en er ene kwam 'piepen' uit de rij en mij meehad. Ongeveer tien meter voor de wielen van een ander landbouwvoertuig dat uit de tegengestelde richting kwam de gracht ingeschoven... Gezien de gezegende leeftijd van de VFR, economische perto. Daarna een Monster 821 gekocht voor wat meer naked-sensaties. Hoe ouder je wordt, hoe meer risicobewuster ook wel. Als ik nu sommigen stoten zie uithalen denk ik altijd, 'tiens dat kon ik geweest zijn xx jaar geleden'...

aangepast door Fr79
link
  • Vind ik leuk 3
Geplaatst:
12 minuten geleden, Fr79 zei:

Moh, wist ik niet, toenmalige collega had een slechte ervaring bij Verburgh, daarom ben ik in de tijd naar Dewulf geweest. Ook niet veel nodig gehad, enkel paar standaard onderhoudjes tijdens garantieperiode. Voor bandjes ging ik ergens in Evergem, weet niet meer waar, veel te lang geleden allemaal... Was een super moto die F3.

Bandencentrale Evergem. Die waren destijds goed en goedkoop, maar zijn met motorbanden gestopt. Meeste van de klanten gaan nu een dorp verderop, bij Johan De Kesel.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:

Keselke is de max.

Ga hem in 2025 nog ne keer nodig hebben, ik wil graag nieuwe Metzelers op mijne flat six.

Geplaatst:
56 minuten geleden, Monterey Jack zei:

kartbaan

Daar heb ik dat totaal niet, in de auto wel als ik het gezin mee heb (als je sommige ziet rijden) en op de scooter ook wel, probleem bij mijn scooter is dat ze denken dat het een 50cc is en ik gewoon niemand moet voorbij steken, soms gaan ze met opzet wat naar links als ik ze voorbij steek, zit ook al even met het gedacht om een moto te kopen, maar eerst een rijbewijs...Misschien dit of volgend jaar!

Geplaatst:

Ik ben zelf 42, en heb geen motorrijbewijs. Heb enkel een oude Lambretta met 125cc uit 1961 waar ik mee mag rijden met mijn autorijbewijs (en bijna nooit rijd)

Heb soms zin in een moto, en waarschijnlijk een domme en controversiële keuze als eerste moto, maar ik zit vaak eens naar een 2de handse Ducati Panigale (R of S) te kijken.

Zoals deze: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=408762042&fr=%3A2017&isSearchRequest=true&ms=7800%3B%3B%3Bpanigale&ref=srp&refId=ff6a1f65-10d5-a172-9fa7-6b0a9f81ce53&s=Motorbike&sb=rel&searchId=ff6a1f65-10d5-a172-9fa7-6b0a9f81ce53&vc=Motorbike

image.png.b7ff396ec06b8fb81b06ea8f9e550c31.png

Ideaal om eentje te vinden van een liefhebber. Eentje die altijd onder een doek ligt en enkel buiten gehaald werd in de zomer met goed weer en vertroeteld werd.

Ik ben nu niet het type om direct dat gas vol te gaan open trekken en het 'zotteke' mee uit te hangen, maar vraag me af of dat uberhaupt te rijden is als beginneling... Schijnt rijdt dat zeer bokkig in de stad en kan je daar door de draaicirkel ook je motorrijexamen niet mee afleggen.

Zou dat gewoon gebruiken om jaarlijks een paar 100kms mee te rijden, en vooral om ernaar te kijken. Verliest volgens mij ook zo goed als geen waarde (buiten verzekering en taksen). En 100% aftrekbaar voor de zaak, wat het ook interessant maakt.

Zie alleen wat op tegen dat examen, heel die uitrusting die moet gekocht worden en ergens gelegd worden en vooral dan het risico om eens tegen de vlakte te gaan als onervaren motorrijder.

Geplaatst:

Iemand zin in een nette Monster S4RS? Kameraad van me verkoopt

Geplaatst:
31 minuten geleden, Mich zei:

@tuscani

Geplaatst:
11 uren geleden, Polygoon zei:

Ah, de typische cafépraat van mensen zonder moto :D

Niet aanvallend bedoelt hoor, als motorrijder hoor je dat gewoon 100 keer per jaar :D

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
6 minuten geleden, Jan zei:

Niet aanvallend bedoelt hoor, als motorrijder hoor je dat gewoon 100 keer per jaar :D

Inderdaad, de kans om doodgereden te worden is een veelvoud van de kans dat je jezelf doodrijdt.

• Vind ik leuk 1
  • Thanks Friendly 1
  • Grappig 2
  • Verdrietig 1
Geplaatst:
5 minuten geleden, Jan zei:

Zonder twijfel, zoals @msxx hierboven al aanhaalt.
Je zal echter maar net degene zijn, van die 100, die wél gelijk heeft natuurlijk :D 

Maar zo'n initiatiecursus is misschien wel een leuk begin.
Naast het gevaar blijft het toch een serieuze investering ook, zo'n motorrijbewijs.

• Vind ik leuk 1
Geplaatst:
56 minuten geleden, Mich zei:

@tuscani heeft het daar altijd over.

Geplaatst:
8 minuten geleden, Polygoon zei:

Zonder twijfel, zoals @msxx hierboven al aanhaalt.
Je zal echter maar net degene zijn, van die 100, die wél gelijk heeft natuurlijk :D 

Maar zo'n initiatiecursus is misschien wel een leuk begin.
Naast het gevaar blijft het toch een serieuze investering ook, zo'n motorrijbewijs.

Kost idd wel wat geld, zeker als je je eigen uitrusting meetelt in het budget 

Geplaatst:

Onlangs ook nog gebabbeld met iemand die lang met de moto gereden heeft en nu al +- 10 jaar niet meer mag rijden met de moto van zijn vrouw 😑

Hij zou niet liever willen zegt ie 😅 Triestig zeg..

Geplaatst:
1 minuut geleden, CharlesV zei:

Onlangs ook nog gebabbeld met iemand die lang met de moto gereden heeft en nu al +- 10 jaar niet meer mag rijden met de moto van zijn vrouw 😑

Mijn pa heeft ook nooit een moto mogen kopen van mijn moeder, en ook geen weekendauto :D De sukkelaar. 

Geplaatst:
4 minuten geleden, Monterey Jack zei:

Mijn pa heeft ook nooit een moto mogen kopen van mijn moeder, en ook geen weekendauto :D De sukkelaar. 

Het komt gewoon voort uit de denkwijze die we hier zagen van "Een moto zal jouw dood worden".. 

Dan stop je beter ook met fietsen denk ik.

De vrouwen die hun vent niet met de moto laten rijden zijn dan misschien nog de kwezels die op hun gsm zitten tijdens het rijden.

Geplaatst:
12 minuten geleden, CharlesV zei:

Ik heb ook in die situatie gezeten.
Ik heb een paar jaar geleden tijdens ons verlof tegen mijn vrouw gezegd dat ik heel veel van haar hou, maar dat als ik niet opnieuw mag gaan motorrijden, we recht naar een echtscheiding gingen.
Dat heeft gewerkt.

• Thanks Friendly 1
Geplaatst:
1 uur geleden, Monterey Jack zei:

1 uur terug, msxx zei:

@tuscani heeft het daar altijd over.

Idd, maar met al de kosten en miserie door sterfgeval van mijn boekhouder was dat vorig jaar niet echt aan de orde. Aan de nieuwe moet ik het nog eens vragen qua inbreng.  :D

Geplaatst:

En dan nog die Tesla die afschrijft gelijk zot😇

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid