Ga naar inhoud

Hoe ziet een roadtrip met een elektrische wagen eruit ?


Soul

Aanbevolen berichten

12 minuten geleden, tuscani zei:

Ben benieuwd deze zomer,  Sally had al een reis geboekt vorig jaar, bestemming montelparo italie. nu zit ik dat wat te bekijken met de tesla routeplanner, en dan geeft hij normaal op uw eindbestemming alle mogelijke laadlocaties (aangezien hij volgens mij zijn planning zo maakt, dat hij quasi leeg of met nog 10% toekomt)........................0

:D

dat is echt in het hol van pluto, dat we zitten.

En nu lees ik ook nog dat italie, andere stopcontacten heeft. Kan ik nog een andere stekker gaan zoeken voor op de thuislader. :lol:

ooooh, wat is dat plannen toch leuk, ipv gewoon ergens wat vuile diesel in te kappen.

 

welke laadpassen voorzie ik best? ik heb momenteel de shell (vroeger newmotion) en natuurlijk tesla. dat volstaat voor bv die andere superchargers? (ionity of wat is dat daar. of hebben die ook een eigen kaart nodig? )

Voor Italië neem je best EnelX

Hebben een volledig netwerk langs de snelweg. Op de A1 zelfs om de 100km

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen deze link gevonden. misschien handig voor andere ev rijders. want hier kan je ook je eind% ingeven, waarmee je wilt aankomen. en hij geeft meer laadmogelijkheden ook heb ik de indruk.

 

https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanner-elektrische-auto?displayType=instructions

 

@ir_fuel dit mag hier nog staan wegens roadtripplanner. :D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, tuscani zei:

Ondertussen deze link gevonden. misschien handig voor andere ev rijders. want hier kan je ook je eind% ingeven, waarmee je wilt aankomen. en hij geeft meer laadmogelijkheden ook heb ik de indruk.

 

https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanner-elektrische-auto?displayType=instructions

 

@ir_fuel dit mag hier nog staan wegens roadtripplanner. :D

 

Gebruik gewoon abetterrouteplanner.com ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Parsifal zei:

Hebben een volledig netwerk langs de snelweg. Op de A1 zelfs om de 100km

In Italië is dat niet genoeg als je de stadjes en dorpjes wil gaan verkennen. Daar zijn gewoon geen laadpunten. Nuja elk z'n ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, dragonfly zei:

In Italië is dat niet genoeg als je de stadjes en dorpjes wil gaan verkennen. Daar zijn gewoon geen laadpunten. Nuja elk z'n ding.

Voor ons zou dat meevallen. We zitten in Bagnoregio. En daar zijn zeker voldoende laadpunten, waaronder een snellader aan de supermarkt in Orvieto.

Meeste laadpunten in Italië worden door hen uitgebaat, met die pas kan je normaal gezien overal laden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn idd precies weinig publieke laders, maar via shell, zie ik er toch wat  (in elk dorpje is er wel eentje (22kw) op het dorpsplein.) en dichter tegen de kust kom je er ook nog wat tegen zoals parsifal schreef op parkings van supermarkten.

Als wij op reis gaan, boeken we ook altijd een huisje met zwembad, en ziet onze planning er meestal als volgt uit.... een dag thuis blijven op het gemak aan het zwembad en  een dag op uitstap. dus de wagen zou perfect moeten kunnen laden tijdens de dag rust, en als we op uitstap gaan gaan we eigenlijk ook geen 400km rondrijden. (max 200km schat ik, al zal het in veel gevallen zelfs minder zijn) lijkt me dus wel te doen, om dan de wagen gewoon, ofwel aan een publiek laadpunt onderweg wat juice te geven, en dan hem eens thuis, weer aan de stekker te hangen om hem daar op het gemak te laten bijladen.

sowieso zal ik stress hebben ( ik ben zo. :D ) in het begin, maar Sally ziet er geen graten in. Gewoon wat vooruitziend zijn, en de wagen zelf laten bepalen waar hij wilt laden. ( als we op uitstap gaan, is het sowieso op gps, want de weg daar kennen we niet. dus zal hij zelf wel een route uitstippelen waar hij ergens een laadpunt zal vinden)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

even vlug op  de kaart gezet.

grote vink, is het dorpje waar we dicht tegen zitten.

Er zijn dus wel degelijk wat laadpunten te vinden die volgens de site met de shell-badge werken.  aan de kustlijn (Pedaso) zijn er volgens de app snelladers van 60Kw (0.45€/Kw)

laden.thumb.jpg.064f96421ab916b9055dd1e026281eab.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/3/2022 om 16:18, msxx zei:

Was op autobild

Duits dus. Zegt alweer genoeg. Ook de Model S is niet te bespeuren in deze lijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga je ook elektrisch parsifal? 

Je zit ongeveer op dezelfde hoogte van ons zie ik. We plannen sowieso 2 stops in. Vroeger zou ik het met 1 gedaan hebben, ( #stoefmodus 1000km op 1 dag door te blijven rijden zonder stops. Maar daar ben ik vanaf gestapt) 

ik merkte de voorlaatste keer, dat ik het toch zwaarder begon te vinden, en de laatste keer ook gewoon ong per 600km gegaan.  Dan was ik veel frisser en rustiger. En sally plant dan gewoon  een hotel, ergens waar er iets te zien is. Zo komen we nog op mooie tussenlocaties waar we anders gewoon voorbij gingen. Nu met dat elektrisch verhaal komt dat overeen. We plannen gewoon rond de 500km in per dag ( eerste stop colmar Frankrijk, dan tot bologna en dan naar de eindbestemming) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, tuscani zei:

er zijn idd precies weinig publieke laders, maar via shell, zie ik er toch wat  (in elk dorpje is er wel eentje (22kw) op het dorpsplein.) en dichter tegen de kust kom je er ook nog wat tegen zoals parsifal schreef op parkings van supermarkten.

Als wij op reis gaan, boeken we ook altijd een huisje met zwembad, en ziet onze planning er meestal als volgt uit.... een dag thuis blijven op het gemak aan het zwembad en  een dag op uitstap. dus de wagen zou perfect moeten kunnen laden tijdens de dag rust, en als we op uitstap gaan gaan we eigenlijk ook geen 400km rondrijden. (max 200km schat ik, al zal het in veel gevallen zelfs minder zijn) lijkt me dus wel te doen, om dan de wagen gewoon, ofwel aan een publiek laadpunt onderweg wat juice te geven, en dan hem eens thuis, weer aan de stekker te hangen om hem daar op het gemak te laten bijladen.

sowieso zal ik stress hebben ( ik ben zo. :D ) in het begin, maar Sally ziet er geen graten in. Gewoon wat vooruitziend zijn, en de wagen zelf laten bepalen waar hij wilt laden. ( als we op uitstap gaan, is het sowieso op gps, want de weg daar kennen we niet. dus zal hij zelf wel een route uitstippelen waar hij ergens een laadpunt zal vinden)

 

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=6ae916d8-eaf2-4ec8-ac9c-318042fad9e2

Als je nog 50% wil hebben op je eindbestemming ziet het er zo uit.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/3/2022 om 15:48, msxx zei:

Deze past hier wel, geeft een goed beeld voor tijdens een roadtrip:

 

 

Rijbereik EV.JPG

Als je daar de euro's naast zet dat die dingen kosten blijf ik met het gevoel zitten dat je met zoiets van 30k helemaal niet zo slecht af bent qua range. De e208/Corsa staat hier nu niet bij maar die gaat net iets slechter uitkomen dan de EQB. Verdubbel je budget en je rijdt met iets als een Enyaq, maar je rijdt niet dubbel zo ver. 3 keer de prijs en je gaat iets meer dan 2 keer zover in range, in het beste geval.

Nu niet dat een e208/Corsa roadtrip materiaal is, maar dat is toch eigenlijk niets sub 400km in deze lijst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/3/2022 om 17:43, josenjef zei:

Als je daar de euro's naast zet dat die dingen kosten blijf ik met het gevoel zitten dat je met zoiets van 30k helemaal niet zo slecht af bent qua range. De e208/Corsa staat hier nu niet bij maar die gaat net iets slechter uitkomen dan de EQB. Verdubbel je budget en je rijdt met iets als een Enyaq, maar je rijdt niet dubbel zo ver. 3 keer de prijs en je gaat iets meer dan 2 keer zover in range, in het beste geval.

Nu niet dat een e208/Corsa roadtrip materiaal is, maar dat is toch eigenlijk niets sub 400km in deze lijst?

Voor 30k een ecorsa, wat eigenlijk max 20k zou zijn in conventionele vorm 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 3/28/2022 at 4:50 PM, erq said:

 

Quote

“Soms was het wat druk aan de laadpalen en moesten we even wachten. Het voordeel was dan weer dat je op die manier verplicht werd om even te pauzeren. En dat was zeker niet saai, want we raakten aan de praat met andere EV-bestuurders. Dat werden hele fijne gesprekken die anders nooit hadden plaatsgevonden. Je wisselt ervaringen en tips uit. Reizen met een EV, dat schept een band.”

De horror. Precies "we zitten samen in dezelfde miserie" dus dan kweekt dat een soort begrip :D  Beetje zoals wachten op de trein die een uur te laat is.

 

  • Grappig 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30/3/2022 om 20:45, msxx zei:

Voor 30k een ecorsa, wat eigenlijk max 20k zou zijn in conventionele vorm 😉

Absoluut, het is een grens die je over moet. 36k voor een rugzak ...

15 uren geleden, erq zei:

en toch overweeg ik er een 😅

Ik ga voor eentje met een range van 150-200 km en ga daar voor de fun ook wel is langere ritten mee doen. Puur om te kijken wat er kan, maar dat zal dan wel zonder mijn gezin zijn, die zien de fun daar niet van 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lease pusht énorm richting EV. Aanbod phev is klein en vaak karig in uitrusting in vgl.

vb kale 320e vs IX3. irl een budgetverschil van 15k voor een zelfde maandbedrag...

Dan rijst de vraag, hoe vaak ga je met range anxiety geconfronteerd worden. Enkel tijdens de vakantieweken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden, erq zei:

Dan rijst de vraag, hoe vaak ga je met range anxiety geconfronteerd worden. Enkel tijdens de vakantieweken?

Quasi nooit, denk ik.

Als je 200km range hebt, dan is dat voor 99% voldoende om de dagelijkse rit mee te doen. Een EV is daarom perfect bruikbaar in 99% van de tijd.

Ik zie een EV niet werken om:
- Snel afstand af te leggen. De gemiddelde EV reist maar tegen 50km/h terwijl een brandstofwagen makkelijk 100km/h avg haalt. Nu gaan er zijn die dat gaan ontkrachten omdat je weldegelijk hogere gemiddeldes kunt halen, maar dan enkel op routes die voor EV's geoptimaliseerd zijn. Een brandstofauto kan dat "altijd", een EV als je geluk hebt 😉
- Sportieve plezierritten, gezien de vereiste afstand op één dag + gebrek aan snelle laders in afgelegen gebieden + gebrek aan sensatie (jaja ,'t trekt snel op.... cry me a river. Het zijn saaie karren)
- Trackdays. Met de vooruitgang in koeling en batterijtech is het de laatste jaren een pak mogelijker geworden, maar het is en blijft een auto van +2 ton die zeer warm gaat worden, range gaat bloeden en vervolgens lang mag staan laden. 2 rondjes nurburgring en dan een uur staan kijken als je het geluk hebt dat je de enige bent die moet laden, dat lijkt me niet ideaal. Maar goed, dat kan evolueren en uiteindelijk zijn ze daarvoor niet ontworpen dus dan is het normaal dat ze daar niet in uitblinken.

Een EV is dus een werkbare oplossing.

Voor mij graag nog een paar jaar brandstof, dat wel.

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24/3/2022 om 11:09, tuscani zei:

er zijn idd precies weinig publieke laders, maar via shell, zie ik er toch wat  (in elk dorpje is er wel eentje (22kw) op het dorpsplein.) en dichter tegen de kust kom je er ook nog wat tegen zoals parsifal schreef op parkings van supermarkten.

Als wij op reis gaan, boeken we ook altijd een huisje met zwembad, en ziet onze planning er meestal als volgt uit.... een dag thuis blijven op het gemak aan het zwembad en  een dag op uitstap. dus de wagen zou perfect moeten kunnen laden tijdens de dag rust, en als we op uitstap gaan gaan we eigenlijk ook geen 400km rondrijden. (max 200km schat ik, al zal het in veel gevallen zelfs minder zijn) lijkt me dus wel te doen, om dan de wagen gewoon, ofwel aan een publiek laadpunt onderweg wat juice te geven, en dan hem eens thuis, weer aan de stekker te hangen om hem daar op het gemak te laten bijladen.

sowieso zal ik stress hebben ( ik ben zo. :D ) in het begin, maar Sally ziet er geen graten in. Gewoon wat vooruitziend zijn, en de wagen zelf laten bepalen waar hij wilt laden. ( als we op uitstap gaan, is het sowieso op gps, want de weg daar kennen we niet. dus zal hij zelf wel een route uitstippelen waar hij ergens een laadpunt zal vinden)

 

overschat ook de elektrische aansluitingen van de privé-woningen in Italië niet.  Veel kans dat als je je Tesla te laden hangt, het hele dorp zonder elektriek valt :D

Je ziet gewoon bitter weinig Tesla's 'op den buiten' in Italië.  In grotere steden, ja, en buitenlanders.  Maar de Italianen zijn nog niet overtuigd, lijkt me. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

overschat ook de elektrische aansluitingen van de privé-woningen in Italië niet.  Veel kans dat als je je Tesla te laden hangt, het hele dorp zonder elektriek valt :D

Je ziet gewoon bitter weinig Tesla's 'op den buiten' in Italië.  In grotere steden, ja, en buitenlanders.  Maar de Italianen zijn nog niet overtuigd, lijkt me. 

Net hetzelfde voor de reisbestemmingen in Oost Europa of de Balkan. In Kroatie of in Polen ofzo zie je dan ook amper EV's

 

  

Op 22/3/2022 om 15:48, msxx zei:

Deze past hier wel, geeft een goed beeld voor tijdens een roadtrip:

 

 

Rijbereik EV.JPG

Veel hangt ook af wanneer ze de test gedaan hebben. Als ze met de Mazda MX30 in putteke winter zijn gaan testen en met de EQS in mooi lente weer waar je niet echt verwarming noch airco nodig hebt.

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, erq zei:

Lease pusht énorm richting EV. Aanbod phev is klein en vaak karig in uitrusting in vgl.

vb kale 320e vs IX3. irl een budgetverschil van 15k voor een zelfde maandbedrag...

Dan rijst de vraag, hoe vaak ga je met range anxiety geconfronteerd worden. Enkel tijdens de vakantieweken?

Wij zijn meer mensen van veel weekendjes weg en citytrips tijdens het jaar dan van lange autovakanties, dus ook dat profiel gaat daarin een rol spelen. Vandaar dat ik ook niet zo veel verschil zie tussen een EV met 200 of 300 km range, wil je zonder laden een uitstap doen kom je enkele rit maar 50 km verder. Het is niet dat er dan plots zoveel meer bestemmingen binnen je bereik liggen. En zodra je een stop moet maken gaan die 20 minuten extra ook het verschil niet meer maken.

aangepast door josenjef
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minutes ago, josenjef said:

En zodra je een stop moet maken gaan die 20 minuten extra ook het verschil niet meer maken.

Een grotere batterij kan meer laadvermogen aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid