Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

9MiFV3l.jpg


RCZ heeft haar winterschoenen ook gekregen gisteren. Juist op tijd, want gisteravond werd er al stevig gestrooid met zout.

aangepast door Joske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet nog een set velgen zien te scoren :roll:Veel te lang gewacht natuurlijk en nu is er nog maar weinig te vinden. Ik vrees dat het een setje staal zal worden met wieldoppen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wisselwerkzaamheden en het resultaat, op één van de twee auto’s.

Uiteindelijk  besteed ik meer tijd aan het helemaal proper maken en het voorzien van een laagje coating van de afgenomen wielen dan aan de wissel zelf.

En iedere keer opnieuw: de zomervelgen (OEM) van de MINI zaten muurvast op de naaf, ondanks het feit dat ze van een beetje vet voorzien waren bij het plaatsen.   Kloppen met een rubberen hamer van langs de achterkant bracht soelaas.

En de ventieldopjes van de wintervelgen zaten ook vast-gecorrodeerd op het ventiel.  Ik heb er nu ook wat van dat vet aangedaan.

 

8E4D4173-6A53-46DF-90A0-833C2136A16C.jpeg

1D4D7F6D-00FA-45D3-8891-42A0B91D5E49.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Jochen zei:

Ik moet nog een set velgen zien te scoren :roll:Veel te lang gewacht natuurlijk en nu is er nog maar weinig te vinden. Ik vrees dat het een setje staal zal worden met wieldoppen :)

 

Mijn woorden waren nog niet koud of ik vond een setje op 2dehands. Stond er nog maar een uur op, meteen gebeld en gaan halen. :)

Morgen eens naar de bandenboer bellen voor banden.

IMG_20191111_140853.jpg

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:

En iedere keer opnieuw: de zomervelgen (OEM) van de MINI zaten muurvast op de naaf, ondanks het feit dat ze van een beetje vet voorzien waren bij het plaatsen.   Kloppen met een rubberen hamer van langs de achterkant bracht soelaas.

Gebruik je geen momentsleutel ?

Gebruik ik al jaren.

Heeft geen zin om de schroeven te vast aan te draaien, betekent alleen maar langer gesukkel als je eens een lekker band hebt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minutes ago, ex-Mooseman said:

Het zijn de bouten niet, maar het wiel dat vast zit op de naaf. De naven van BMW en MINI durven nogal eens oxideren.

kopervet opsmeren

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Het zijn de bouten niet, maar het wiel dat vast zit op de naaf. De naven van BMW en MINI durven nogal eens oxideren.

 

Niet alleen die van BMW en MINI hoor :lol: .
Komt doordat dat staal en aluminium is, dat reageert. Galvanisch oxidatie heeft dat of zoiets
.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks de weinige kilometers die we doen, twijfel ik alweer om er toch aan te schaffen.  Sowieso zin een een nieuwe set zomervelgen  en dan op de huidige 16" winterbanden laten leggen. Voor circa €1100 heb ik een zomerset van Volvo (17" velgen+ banden). En net eens gekeken, voor minder dan €400 heb ik 4 winterbanden incl. montage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Jochen zei:

Als je zomerbanden nu op zijn einde aan het gaan zijn is dit wel het het moment hè. Terwijl spaar je je zomerbanden ;)

Daar is het beste inderdaad van af, zijn dan nog eens van die gladde Michelin eco prullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, walter zei:

Daar is het beste inderdaad van af, zijn dan nog eens van die gladde Michelin eco prullen.

Ja maar die gaan wel 120.000km mee hè!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Jochen said:

 

Niet alleen die van BMW en MINI hoor :lol: .
Komt doordat dat staal en aluminium is, dat reageert. Galvanisch oxidatie heeft dat of zoiets
.

klopt. het helpt ook van de oppervlakken op te kuisen, als die glad en effen zijn, geef je de oxidatie veel minder kans. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die winterbandendiscussies zijn heel nuttig omdat ze er mij op wijzen dat ik weer veel te lang gewacht heb om mijn banden te roteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Setje Continental T860 besteld vandaag.

Mijn bandenboer stelde voor om een H te nemen ipv een V omdat die een iets zachtere wang hebben en daardoor wat beter zouden rijden/meer grip Iemand dat nog gehoord of zelf ervaren? Heb toch een V genomen [emoji14]

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Jochen zei:

Setje Continental T860 besteld vandaag.

Mijn bandenboer stelde voor om een H te nemen ipv een V omdat die een iets zachtere wang hebben en daardoor wat beter zouden rijden/meer grip Iemand dat nog gehoord of zelf ervaren? Heb toch een V genomen emoji14.png

Zachtere wang betekent algemeen dat bij het 'opschudden' van de auto de slappere band de zijdelingse beweging beter opvangt en blijft plakken terwijl een stijvere band losschiet, maar het betekent niet dat er meer grip is. Dat is een reden waarom in de winter ook kleinere wielen worden gekozen: de banden hebben dezelfde omtrek maar meer wang. Vergelijk het met hoeveel energie een vangnet kan absorberen als ge er een bal naartoe schiet tegenover de kracht die ze kan weerstaan. Als het vangnet rekbaar is kan het veel meer energie opvangen zonder noodzakelijk een grotere kracht aan te kunnen.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal mooi, maar in onze winters wordt er niet meer "opgeschud" dan in de zomer, want er ligt hier haast nooit zo'n verbrokkeld wegdek met 'droge' brokken sneeuw, zoals je dat wel in bergwinters hebt, 't is quasi altijd nat of droog en qua temperaturen veel vaker positief dan negatief (en de "magische grens" van 7°C moet je met wat kilo's zout interpreteren...).

Ondertussen is de technologie inzake winterbanden ver genoeg gevorderd zodat je voor onze milde winters 't best van al exact dezelfde maat winterband adviseert als die van de zomerband.
Meer en meer tests onderbouwen dat ook (check Youtube naar tests van unaffiliated testers die op dezelfde auto verschillende maten testen, zelfs in Scandinavische condities scoren de bredere laagprofielmaten doorgaans even goed of beter dan de "lease-ballonnekes"-maten). Zelfs in Duitsland, waar ze heel wat vaker met een "sneeuwdek" worden geconfronteerd dan wij hier, adviseert men zelden nog om smallere banden te monteren (dat is effectief nuttig op harde/droge sneeuw en op ijs), want "normalere" maten performant winterrubber grippen vergelijkbaar als de smallere maten (profiel primeert op contactoppervlak) en meestal wijzen tests ook uit dat de algehele performantie 't hoogst is bij banden met lager profiel ipv "ballonbandjes" (je rijdt niet enkel omhoog op besneeuwde hellingen, je rijdt véél vaker een natte/droge afrit af b.v.). En tenslotte speelt ook nog het feit dat je met identiek dezelfde winter- als zomerwielmaten de geringste verandering in rijgedrag hebt, wat de veiligheid nogmaals verhoogt. Van een mixed set 225/40- en 255/35R18 overstappen naar een winterschaatsset 185/65R15 maakt dat een auto echt grondig anders gaat reageren.

That said: je doet geen nadeel van b.v. een setje 215/45R17 winterrubber te leggen op je Golf waar in de zomer 225/40R18 op ligt.
Maar je doet evenmin nadeel van op je E-klasse rondom 245/40R19 winterrubber te leggen: een 17"-set met 225'ers gaat hier niet beter presteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites



(en de "magische grens" van 7°C moet je met wat kilo's zout interpreteren...).


Akkoord met je volledige post. Ook met bovenstaande, maar:
Banden van het B en C-segment presteren toch plots een pak slechter bij deze koudere temperaturen. Al helemaal als het nog eens nat ligt... Daar geldt de regel nog wel imho.
Dat heb je dan weer veel minder met A-merken inderdaad.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid