Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Heb toch wel de indruk dat sommige site's echt wel werken met lokkertjes...

Begin van de week banden gezien aan 70,90 euro per stuk en er stond bij "in bestelling". Aangezien het niet op een week steekt doe ik dan maar een mailtje met de vraag wanneer ze gaan binnenkomen. Krijg terug: "Daar hebben we geen zicht op, als U op bestellen drukt dan krijgt U passende alternatieven."

Dus ik kijk nog eens en de twee passende alternatieven die ze voorstellen kosten elk 125-130 euro/stuk... Dat is geen passend alternatief eh...

allemaal vraag en aanbod natuurlijk.

ik heb men winterbanden in september reeds gekocht. als je weet dan de gewone bandencentrales al op volle kracht draaien voor winterbanden, is dat bij zo'n online shop natuurlijk niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus nieuwe winterbanden gekocht i.c.m. originele 16 duims BMW velgen. Nu heb ik deze bij aankoop van de auto betaald en wat blijkt nu ik ze wil opleggen kan mijn dealer deze velgen opeens niet meer vinden. Mijn velgen waren styling 222

img037464215.jpg

Nu biedt de dealer mij een set in styling 229.

vk59kpf2.jpg

De banden die hierop liggen zijn 195/55 R16 ipv de 205/55 R16 op de Styling 222. Tevens ligt er een set van de styling 229 in het zwart gespoten bij de dealer. Nu is de vraag, wat zouden jullie doen? De dealer kost wat kost mijn set weer laten bestellen of voor de zwarte velgen in styling 229 gaan? Met een beetje geluk kan ik de dealer ook overtuigen om mij tegen een zeer geringe opleg een 17 duims te verkopen. Dit staat mij dan wel weer tegen aangezien ik de meerwaarde bij verkoop (na deze winter) er niet uit zal halen denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

allemaal vraag en aanbod natuurlijk.

ik heb men winterbanden in september reeds gekocht. als je weet dan de gewone bandencentrales al op volle kracht draaien voor winterbanden, is dat bij zo'n online shop natuurlijk niet anders.

Ik heb het over zomerbanden, dus zoveel vraag zal er niet naar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dus nieuwe winterbanden gekocht i.c.m. originele 16 duims BMW velgen. Nu heb ik deze bij aankoop van de auto betaald en wat blijkt nu ik ze wil opleggen kan mijn dealer deze velgen opeens niet meer vinden. Mijn velgen waren styling 222

Nu biedt de dealer mij een set in styling 229.

De banden die hierop liggen zijn 195/55 R16 ipv de 205/55 R16 op de Styling 222. Tevens ligt er een set van de styling 229 in het zwart gespoten bij de dealer. Nu is de vraag, wat zouden jullie doen? De dealer kost wat kost mijn set weer laten bestellen of voor de zwarte velgen in styling 229 gaan? Met een beetje geluk kan ik de dealer ook overtuigen om mij tegen een zeer geringe opleg een 17 duims te verkopen. Dit staat mij dan wel weer tegen aangezien ik de meerwaarde bij verkoop (na deze winter) er niet uit zal halen denk ik.

Bande van 17'ers zijn zowiezo ook een pak duurder, en idd die meerwaarde ga je er niet uithalen bij verkoop.

In principe geldt de regel op sneeuw en ijzel, hoe smaller de band hoe meer grip. Maar dat is dan weer het omgekeerde bij gewone droge en natte perioden, dan ga je net minder grip hebben en een kleinere ontwateringscapaciteit....

Aan jou de keuze of je kan leven met zwarte 16'ers op 195 of je kost wat kost die styling 222 wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel nog om winterbanden te leggen op't Schaab...

Ik vind dat precies verloren geld:$ Vorig jaar de winter perfect doorgekomen met de Rallye en m'n pa rijdt al heel z'n leven op zomerbanden door de winter...

Kan er misschien iemand eens een filmpje posten waarbij ik wakker geschud word?:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige "verloren geld" zijn de kosten voor de bandenwissels (ervan uitgaand dat je geen tweede set velgen koopt), want als je op winterbanden rijdt dan slijten je zomerbanden natuurlijk niet. Maar het is inderdaad niet zo simpel om te beslissen wat je ermee doet. Ik heb ook geen winterbanden, al bij al de voorbije winters ook zonder problemen doorgekomen. Keuze's...

Fimpjes zijn er genoeg te vinden waar je duidelijk kan zien dat winterbanden beter zijn, daar valt niet over te discuteren.

Al is dat natuurlijk relatief. Ik ga niet even hard proberen te rijden op zomerbanden dan op winterbanden, iets wat ze in de tests wel doen.

Als ik 40km/u wil rijden op een besneeuwde baan waar je normaal 70km/u mag, dan doe ik dat toch gewoon.

En als ze mij voorbij willen dan doen ze maar hé. Er zijn geen verplichte minimumsnelheden op gewone wegen, en de wet zegt dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Dus daar kan niemand iets van zeggen.

aangepast door ST TDCi
Link naar reactie
Delen op andere sites

In het nat kun je volgens mij ook best geen te brede band hebben hoor?

Je moet er idd niet in gaan overdrijven, maar een te smalle band is nefast voor de ontwatering. Als je standaard 225 hebt, en je zou moeten kiezen tussen 245 of 205 ben ik precies geneigd 245 te nemen.

En dan heb ik het enkel over een situatie waar de banden nieuw zijn, en de banden enkel op waterovergoten banen zouden moeten bollen.

Maar ik kan verkeerd zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel nog om winterbanden te leggen op't Schaab...

Ik vind dat precies verloren geld:$ Vorig jaar de winter perfect doorgekomen met de Rallye en m'n pa rijdt al heel z'n leven op zomerbanden door de winter...

Kan er misschien iemand eens een filmpje posten waarbij ik wakker geschud word?:D

Ik ben de voorgaande 20 jaar ook altijd probleemloos overal doorgeraakt met m'n zomerbanden. Maar een winterband maakt het wel wat makkelijker. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het omgekeerde eigenlijk, met winterbanden kan je ten minste aan een deftige snelheid glijden in plaats van ter plaatse staan te dabben als een pussy :D

Was dan ook om te lachen van mij :)

Heb geen zin om 2 sets banden te kopen( aangezien ik geen enkele deftige band meer heb ) voor een auto die volgend jaar waarschijnlijk toch de deur uit gaat;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enige "verloren geld" zijn de kosten voor de bandenwissels (ervan uitgaand dat je geen tweede set velgen koopt), want als je op winterbanden rijdt dan slijten je zomerbanden natuurlijk niet. Maar het is inderdaad niet zo simpel om te beslissen wat je ermee doet. Ik heb ook geen winterbanden, al bij al de voorbije winters ook zonder problemen doorgekomen. Keuze's...

Fimpjes zijn er genoeg te vinden waar je duidelijk kan zien dat winterbanden beter zijn, daar valt niet over te discuteren.

Al is dat natuurlijk relatief. Ik ga niet even hard proberen te rijden op zomerbanden dan op winterbanden, iets wat ze in de tests wel doen.

Als ik 40km/u wil rijden op een besneeuwde baan waar je normaal 70km/u mag, dan doe ik dat toch gewoon.

En als ze mij voorbij willen dan doen ze maar hé. Er zijn geen verplichte minimumsnelheden op gewone wegen, en de wet zegt dat je je snelheid moet aanpassen aan de omstandigheden. Dus daar kan niemand iets van zeggen.

Ik twijfel nog om winterbanden te leggen op't Schaab...

Ik vind dat precies verloren geld:$ Vorig jaar de winter perfect doorgekomen met de Rallye en m'n pa rijdt al heel z'n leven op zomerbanden door de winter...

Kan er misschien iemand eens een filmpje posten waarbij ik wakker geschud word?:D

Ik begrijp jullie, maar stel je rijdt op een besneeuwde baan, tegen je onnoemelijk lage snelheid;) Opeens is er een voorrang van rechts, of iemand die alles dichtgooit wanneer je het niet verwacht. Dan begin je te remmen, en met de winterbanden sta je tegen die snelheid misschien 50cm sneller stil. Maar die 50cm kunnen voldoende zijn accident of geen accident;) Ik neem het risico niet, zodat ik me achteraf ook niks kan verwijten van "had ik maar winterbanden gelegd, dan had ik er niet op gereden" De kosten die het accident je kosten, daar kun je meestal winterbanden van kopen;)

aangepast door Greg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet er idd niet in gaan overdrijven, maar een te smalle band is nefast voor de ontwatering. Als je standaard 225 hebt, en je zou moeten kiezen tussen 245 of 205 ben ik precies geneigd 245 te nemen.

En dan heb ik het enkel over een situatie waar de banden nieuw zijn, en de banden enkel op waterovergoten banen zouden moeten bollen.

Maar ik kan verkeerd zijn...

Ik denk dat je verkeerd bent.

Hoe groter het draagvlak in vergelijk met het gewicht van de wagen (en de snelheid), hoe groter de kans op aquaplanning. Niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

yup.

Geef mij maar een 2CV om overal door te baggeren 8)

Ooit op Brustem gezeten toen daar echt een pak sneeuw lag. Met Fiddy en Sega. Wij daar vlot rondjes aan het knallen/driften, komt daar een R5'je ons voorbij gevlogen:lolz: Bleek dat die van die smalle bandjes had met spikes, ongeloofelijk doeltreffend:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel nog om winterbanden te leggen op't Schaab...

Ik vind dat precies verloren geld:$ Vorig jaar de winter perfect doorgekomen met de Rallye en m'n pa rijdt al heel z'n leven op zomerbanden door de winter...

Kan er misschien iemand eens een filmpje posten waarbij ik wakker geschud word?:D

Er is een heel verschil tussen een 106 en een 9-5 hoor als het aankomt op door de sneeuw te ploeteren. Als die 9-5 begint te gaan dan gaat ie ook echt wel. Een 106'ke kunt ge nog wat bijsturen gok ik

Ik zou niet twijfelen, maar je moet het geld hebben natuurlijk... Winterbanden zijn duur, zeker nu :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo'n 106 ligt ook veel beter op de baan in sneeuw.

de clio hier ploegt overal door, net zoals de vroegere fiesta van men moeder.

smalle bandjes doen veel.

ik ben echt 200% overtuigd door sneeuwbanden. de wegligging is echt veel beter met die banden. nergens tractiecontrole waar ik anders men tc op overwegen of bruggen zag ingrijpen. soms was het zo erg dat i kdat gewoon uitschakelde omdat hij continue de power wegnam.

het enigste nadeel aan winterbanden is dat je je serieus begint te ergeren aan je voorliggers die amper 20km/ durven rijden of niet weggeraken aan de lichten.

man ik heb gevloekt op anderen vorige winter. en dat zal deze winter niet anders zijn vrees ik. :D

't was soms zo erg dat je echt vastberaden het nog onbereden vol met smurrie middenvak (op een steenweg bv. ) opgaat om toch de voorliggers die in de sporen blijven slungelen voor bij te gaan. iets wat ik met zomerbanden niet aan moest denken

aangepast door tuscani
Link naar reactie
Delen op andere sites

het enigste nadeel aan winterbanden is dat je je serieus begint te ergeren aan je voorliggers die amper 20km/ durven rijden of niet weggeraken aan de lichten.

man ik heb gevloekt op anderen vorige winter. en dat zal deze winter niet anders zijn vrees ik. :D

't was soms zo erg dat je echt vastberaden het nog onbereden vol met smurrie middenvak (op een steenweg bv. ) opgaat om toch de voorliggers die in de sporen blijven slungelen voor bij te gaan. iets wat ik met zomerbanden niet aan moest denken

Dat omschrijft dus perfect wat ik hierboven in de topic bedoel. Als jij met je winterbanden ook aan 20km/u blijft rijden dan ben je effectief een stuk veiliger dan die mensen op zomerbanden voor je. Als je daarentegen de snelheid gaat opdrijven wordt het in principe niet echt veiliger meer, want stel dat jij dan moet remmen tegen pakweg 50km/u. Dan zal je wss een even lange, zoniet langere remweg hebben dan die mensen op zomerbanden die remmen van 20km/u.

En zo rijden de meeste winterbandenrijders nu eenmaal. Ik heb het enorm vaak dat ze in mijn gat komen hangen en dan voorbijsteken over de stroken met smurie. Vrij gevaarlijk voor zichzelf en de overige weggebruikers. En dan bekijken ze je alsof je onozel bent, terwijl ik gewoon mijn snelheid aanpas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn winterrubbers worden 4 jaar dit jaar.... nog niet versleten (te weinig km mee gedaan), meer dan voldoende profiel.

rubber voelt nog "goed" aan, voor zover ik dit kan inschatten :D

hoe oud mogen die worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn winterrubbers worden 4 jaar dit jaar.... nog niet versleten (te weinig km mee gedaan), meer dan voldoende profiel.

rubber voelt nog "goed" aan, voor zover ik dit kan inschatten :D

hoe oud mogen die worden?

Valt geen getal op te plakken he. Naarmate ze ouder worden verliezen ze wat van hun soepelheid.

Aan u om uit te vinden tov de km's die ke afmaalt, of dat ze buiten moeten of niet, lijkt mij...

Ik bol nu het 5e seizoen op Pilot Alpin 2, ook verre van versleten, en ze doen het toch nog merkbaar beter op sneeuw en ijzel dan de PS2's....

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn winterrubbers worden 4 jaar dit jaar.... nog niet versleten (te weinig km mee gedaan), meer dan voldoende profiel.

rubber voelt nog "goed" aan, voor zover ik dit kan inschatten :D

hoe oud mogen die worden?

Hoog tijd voor een andere auto!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Winterbanden zijn onderweg vanuit Duitsland...

1300 eur voor een setje van 4: Yokohama Advan Winter in maatje 265/35 R20

19 november worden ze gewisseld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid