Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

6 minuten geleden, DDke zei:

Nieuwe kar van mijn madam wordt eind februari geleverd. Zouden jullie daar nog winterbanden op steken?

Heb nieuwe winterbanden gekocht in de kerstvakantie, tot nu toe spijt van want heb ze nog niet nodig gehad :D 

Zoals met een verzekering, als je weet dat je het niet nodig gaat hebben neem je enkel BA, nu ben je toch blij met de omnium because... you never know

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, DDke zei:

Nieuwe kar van mijn madam wordt eind februari geleverd. Zouden jullie daar nog winterbanden op steken?

Als ze niet te veel km rijdt, waarom niet vragen of de garage er geen 4 seasons oplegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na het skiverlof volgende week smijt ik ze er weer af (en zoals het er naar uitziet kan ik daar ook perfect op zomerbanden rijden 🤨 )

Het heeft gewoon geen nut meer dit jaar, de westcirculatie die al weken aan het inbeuken is op Europa neemt alleen maar in kracht toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb mijn V60 ook niet meer laten switchen naar winterrubber. Die is geleverd half januari... Echt niet normaal hoe zacht de ‘winter’ tot nu toe is geweest. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minutes ago, Jenkins said:

Ik heb mijn V60 ook niet meer laten switchen naar winterrubber. Die is geleverd half januari... Echt niet normaal hoe zacht de ‘winter’ tot nu toe is geweest. 

Het probleem met winterbanden is dat je ze in ons land misschien 4 dagen echt nodig hebt, en dan nog niet elk jaar. Als je ze dan nodig hebt en ze zitten er niet onder sta je daar wel mooi.

Herinner me nog dat ik destijds een set velgen had gekocht voor mijn 350Z om winterbanden op te leggen. Gedurende de periode dat ik die kar heb gehad is er geen winter de naam waardig geweest, en ze zijn dus buiten gegaan zoals ze zijn toegekomen, zonder banden op ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ir_fuel zei:

Omdat die in alle seizoenen even slecht zijn.

Wel, ik ben ook al lang van hetzelfde gedacht ... vooral op basis van wat ik las of zag in bandentests (magazines, online, ...) maar de laatste tijd lees ik toch steeds vaker tests en meningen die die stelling nuanceren.

In den beginne van de all season banden was dat mossel noch vis, een zuivere compromisband. Niet goed in de zomer, niet goed in de winter, dus "nooit goed" maar ook nooit echt "slecht" (zoals brolbanden van sommige B- en de meeste C-merken dat quasi altijd zijn). Maar er zijn nu toch al een 10- tot 15-tal tal jaar ervaring & ontwikkeling verstreken en blijkbaar worden die all seasons wel beter en beter.

Ik bekeek onlangs een test op Youtube (die Brit die vergelijkende tests van o.m. verschillende maten van dezelfde band op dezelfde auto doet, of verschillende types (winter/allseason/zomer) band van dezelfde maat op dezelfde auto in diverse omstandigheden, ...) en daar was de conclusie dat voor regio's met ultra-zachte winters (zoals wij hier, zo dicht bij de zee) de nieuwste all season band duidelijk de betere "winterband" is dan een echte winterband. Die nieuwste all seasons bieden duidelijk meer grip en zijn communicatiever dan echte winterbanden op elke ondergrond behalve sneeuw en ijs (en dat hebben wij hier omzeggens nooit).

Ik las in Auto Motor und Sport hierover (onlangs nog, geen 3 maanden geleden) dat diverse instanties in Duitsland (zoals Dekra en de TÜV en zo) samen met de wetgever aan 't kijken zijn om die all seasons ook "legaal" te maken in winterse omstandigheden (nu hebben die meestal geen sneeuwvlok-symbool staan en voldoen ze dus niet aan de winterbandenplicht die er geldt).

Ik zoek zo meteen even die Youtube-test op en kijk of ik iets online kan vinden van die evolutie in Duitsland mbt all seasons en winterbandenplicht.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

test van die 7°C-regel (klopt die of is het 3° of 5° of 10°)
+ de 3 types band tegenover elkaar (winter/allseason/zomer)
+ in verschillende omstandigheden

 

Vond ik best interessant én qua conclusie eigenlijk verrassend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gTa zei:

test van die 7°C-regel (klopt die of is het 3° of 5° of 10°)
+ de 3 types band tegenover elkaar (winter/allseason/zomer)
+ in verschillende omstandigheden

 

Vond ik best interessant én qua conclusie eigenlijk verrassend!

29 minuten geleden, Marvin zei:

Wat was de conclusie? Voor de mensen die liever lezen dan film kijken. 

Wat screenshots voor de TLDR-crew :D :

 

(1) remmen op nat wegdek

  • 80-5 km/u
  • nat wegdek
  • verschillende temperaturen
  • 5 types band (zomer, zomer-biased all season, winter-biased all season, euro winter, nordic winter)

1189484519_2020-02-1811_01_04-Clipboard.jpg.48da12a8374718128fc8eadace1dafee.jpg

conclusie bij 't nat remmen: de zomerband is vooral bij 2°C en ook nog bij 7°C duidelijk minder goed dan winter en all season, zelfs bij 10°C remmen beide types all season op 't nat nog beter af dan de zomerband, pas vanaf 15°C wordt de zomerband de beste en dan nog is het verschil met de beide all seasons zeer klein

 

(2) handlingparcours op sneeuwdek

geen verrassingen hier:

1845160971_2020-02-1811_04_46-Window.jpg.da592bea9b4c0a67c53a1a905a776700.jpg

Aangezien we 't hier quasi nooit voor hebben, in Vlaanderen, ga ik even snel voorbij aan dit onderdeel. Niettemin: de prestaties van zomerbanden op sneeuw en ijs zijn radicaal slechter dan van winterbanden en zélfs tov all seasons. (Maar nogmaals: geen verrassing.)

Hierin ligt ook dé grote troef van de nordic winterbanden (en ze komen in de cijfers onvoldoende naar voor): prestaties (op alle vlak) op zeer koude, besneeuwde ondergrond. Hoe kouder en hoe gladder, hoe méér ze 't beter doen dan al de rest. In de rondentijden is het onvoldoende zichtbaar hoeveel neutraler en beter beheersbaar ze zijn dan de euro-winterbanden. En op ijs (zoals ze in scandinavië regelmatig voor hebben, black ice) is het verschil nog zo veel groter. (Eén bandentype zit niet in deze test, nl. "studded winter": spikes.)

 

(3) remmen op droge ondergrond

2066340356_2020-02-1811_27_21-Window.jpg.a35dd9c4a1579ad4b0348c00fe08e1ad.jpg

Bij 't remmen op droge ondergrond blijkt de zomerband wel altijd de beste, zelfs bij vriestemperaturen.

Maar: het verschil met zomer-biased all seasons (die veel beter doen bij 't nat remmen en ook duidelijk beter op sneeuw/ijs, mocht dat eens voorvallen) is quasi onbestaande. En van zodra het "koud" wordt (voor ons Vlaanderlandje, dus 2°C en minder) is het verschil met alle all seasons ook gering tot (bij vriestemperaturen) onbestaande.

Belangrijker conclusie is dat de all seasons het bij "onze" temperaturen beter doen dan de winterbanden. Het verschil tussen all seasons en winterbanden is groter dan tussen zomerbanden en all seasons.

 

 

 

 

Dit is natuurlijk maar één test ... maar ergens heb ik wel vertrouwen in de aanpak en de conclusie. Ik zie in deze test geen merk-tegen-merk testresultaten, maar wel type-vs-type resultaten dus eventuele merkbelangen spelen veel minder mee. Je zou kunnen aanbrengen dat de bandenmerken nu meer all seasons willen verkopen en ze op die manier de test hebben proberen beïnvloeden ... maar ik zie niet in dat ze iets waaraan ze minder verdienen (één set banden ipv twéé sets banden) gaan promotoren.

Samenvatting:

Diene Jonathan van TyreReviews.co.uk stelt dus: als je "onze" winters bekijkt (Vlaanderen, met gemiddelde temperaturen van 6°C (nacht) en 9°C (dag), waarbij ongeveer 60% van de tijd op droog (of vettig) wegdek gereden wordt en 40% op nat wegdek), dan hebben wij hier weinig reden om een echte (euro-)winterband te leggen. De all seasons doen eigenlijk alles beter dan de winterbanden, behalve op sneeuw en ijs.

Klein nadeel: die enkele uitzonderlijke ochtenden waar er sneeuw/ijs ligt ben je iets beter af met winterbanden, maar all seasons doen het dan nog altijd goed (en véél beter dan zomerbanden).

Groter nadeel: op de occasionele skivakantie (waarbij je door winterbandenplicht-landen moet) ben je momenteel nog altijd niet in orde met all seasons (want de meeste hebben nog geen sneeuwvlok-symbool dacht ik). Ook mensen die steilere hellingen moeten doen (boerenbaantjes in de Vlaamse Ardennen b.v.) als het eens uitzonderlijk gesneeuwd of zwaar geijzeld heeft, zullen wel nog baat hebben bij een winterband tov een all season, maar opnieuw: het verschil tussen die twee is niet zo groot.

Aller-belangrijkste conclusie: élke band met een (gehele/gedeeltelijke) focus op grip in winterse(r) omstandigheden scoort duidelijk beter dan een zomerband, toch zeker op de veiligheidsgerelateerde nummers (remweg, in dit geval).

 

 

Aanvulling:

Een belangrijke nuancering (vind ik) bestaat er in dat het hier (behalve bij de snow handling) enkel over remweg ging. (Niet geheel waar: in de video spreekt hij ook over enkele andere omstandigheden, die evenwel niet gemeten zijn en dus niet in cijfers/conclusies naar voor komen.) Wij hechten ook nog aan andere zaken belang: feeling, weggedrag, zijdelingse grip, sportiviteit, communicatie e.d. Daar is niks getest.
Het kan wel eens goed zijn dat je alvast bij koude, droge omstandigheden nog altijd "beter" af bent met je zomer-sportband dan met een winterband. (Dit vooral dan als je spreekt over dezelfde bandenmaten.) Ik heb zelf (met PerformanceBox meetapparaat) ook getest: 225/40R18 zomerbanden vs 225/40R18 winterbanden, op m'n BMW '1, diezelfde dag, dezelfde weersomstandigheden, dezelfde weg (het "Ei" in Kortrijk) en ik had duidelijk beter communicatie en meer grip (zijdelings) met de zomerbanden; de rondentijden van dat "circuit" waren met best heel wat seconden beter op zomerbanden dan op winterbanden. Luchttemperatuur was toen 3 à 4°C, dus grondtemperatuur nog iets lager. En de weg lag wel iet of wat vuil/stoffig (niet vettig). Maar da's al lang geleden, misschien had ik toen niet de beste winterbanden, enz. (Is ook maar één test dus omzichtigheid geboden...)

 

  • Vind ik leuk 2
  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, gTa zei:

occasionele skivakantie (waarbij je door winterbandenplicht-landen moet) ben je momenteel nog altijd niet in orde

Goodyear vector 4 season heeft alleszins wel het bergje met sneeuwvlok op de flank staan. En ik kan me vergissen maar de Michelin crossclimate ook dacht ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn weten was de Michelin CrossClimate de eerste band die goed is voor het jaar door en ook in de sneeuw zijn werk doet.

Ik heb die ook al aan een paar mensen die geen winterbanden steken aangeraden.

Maar de gemiddelde all-season is toch niet van dat niveau, tenzij de concurrentie ondertussen zijn huiswerk heeft gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Frekkel zei:

Goodyear vector 4 season heeft alleszins wel het bergje met sneeuwvlok op de flank staan. En ik kan me vergissen maar de Michelin crossclimate ook dacht ik.

Zou goed kunnen! (ik checkte het niet) Zou een zeer groot minpunt wegnemen, iig.

Ik rijd nu met winterbanden rond (bijna dezelfde maat als zomerbanden) en ik word er toch niet blij van. Veel ligt natuurlijk ook aan merk/type (de Michelin Pilot Alpin 4 die ik kocht maar doorschoof naar m'n moeder vind ik duidelijk beter dan de Conti's TS830 die ik nu heb liggen).

Ik ga dan nog 1 tot 2 weken per jaar skiën maar zelfs dan: als het écht "zwaar" wintert daar heb je nog altijd kettingen nodig; maar ik heb al in geen 20 jaar kettingen moeten leggen en in alle omstandigheden zou ik er ook met all seasons gediend geweest zijn want 't ging 'm altijd hoogstens om een erg dun vers sneeuwlaagje of (99% van de tijd) om nat of droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ir_fuel zei:

Bij mijn weten was de Michelin CrossClimate de eerste band die goed is voor het jaar door en ook in de sneeuw zijn werk doet.

Ik heb die ook al aan een paar mensen die geen winterbanden steken aangeraden.

Maar de gemiddelde all-season is toch niet van dat niveau, tenzij de concurrentie ondertussen zijn huiswerk heeft gemaakt.

Heb er exact hetzelfde idee van. Ik denk ook dat je laatste zin correct is, nl. dat we nu ergens op dat kenterpunt zitten waar bandenmerken echt goeie all seasons aan 't uitbrengen zijn.

Een all season van vorige generaties zou ik zelf nooit kopen, maar hetzelfde geldt ook voor winterbanden: daar is alles wat qua concept 2 generaties oud is, ook brol intussen. (Kijk maar naar die TS-810 en TS-830 van Conti ... 10 jaar geleden waren dat de aller-allerbeste winterbanden en vandaag vinden we dat, in het licht van de nieuwe concurrenten, behoorlijke brol.)

Ikzelf zou nooit zo'n CrossClimate willen van april tot november (dan sowieso zomerbanden) maar moest ik nu m'n winterbanden moeten vervangen, ik zou sterk overwegen om die CrossClimates als winterband te steken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, gTa zei:

Ikzelf zou nooit zo'n CrossClimate willen van april tot november (dan sowieso zomerbanden) maar moest ik nu m'n winterbanden moeten vervangen, ik zou sterk overwegen om die CrossClimates als winterband te steken...

Als het is om de wintermaanden te overbruggen zou ik eerder de Vector 4 season pakken, die is meer winter georiënteerd, daar waar de crossclimates het iets beter doen in zomerse omstandigheden. Dus als je toch nog zomerbanden zou leggen zouden de goodyears u beter dienen.

2 minuten geleden, gTa zei:

@Frekkel ge hebt 200% gelijk

 

Uiteraard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, Frekkel zei:

Als het is om de wintermaanden te overbruggen zou ik eerder de Vector 4 season pakken, die is meer winter georiënteerd, daar waar de crossclimates het iets beter doen in zomerse omstandigheden. Dus als je toch nog zomerbanden zou leggen zouden de goodyears u beter dienen.

Zag ze ook net staan op reifendirekt.de. Ik heb de laatste 15 jaar in globo betere ervaringen met Goodyear dan met Michelin en ben zeker geneigd om andere banden dan Michelin te overwegen. Maar heb er nog nooit tegoei op doorgelezen, op die all seasons. Door die recente test en het vermoeden dat de markt dus dermate geëvolueerd is, denk ik dat ik dat wel ga doen.

Maar 't is nog niet aan de orde. Mijn wintersloffen hebben nog een 5 à 6 mm profiel en kunnen na deze "winter" nog zeker één winterseizoen mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb 5 jaar terug de markt introductie meegemaakt van de Michelin CrossClimate in Gap, ik raad het iedereen aan die een auto als daily gebruiken.

De crossclimate heeft inderdaad ook goedkeuring 3 peak mountain with snowflake.

Zelf heb ik deze winter nog geen één dag mijn wintervelgen opgelegd. Ik had er net voor de winter een setje nieuwe gekocht. Als er binnen een maand geen sneeuw is geweest ga ik de sneeuw dan maar zelf eens opzoeken :)

 

 

 

aangepast door lancer-evo
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vriendin heeft nu Goodyear vector 4seasons liggen. Ervoor michelin 4 seizoens.

Zij merkt geen verschil en ik blijf haar auto kut rijden vinden, dus ook geen verschil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook een interessante test: 6 verschillende bandtypes, allemaal hetzelfde merk (Nokian).

screenshots van de resultaten:

629039579_2020-02-1812_23_08-Window.jpg.16b505ac02d6fb9a76cecc0cfd9c15e9.jpg

1903655245_2020-02-1812_22_54-Window.jpg.d0bd9dd23a70759ed9a2c60473586f59.jpg

15437354_2020-02-1812_22_26-Window.jpg.43bb653e48546ef6c0b7f784f89d6250.jpg

1381929466_2020-02-1812_24_54-Window.jpg.7d7d7a0978c25bfeb58db5385580b2bb.jpg

1999762429_2020-02-1812_23_40-Window.jpg.359c5cc09f319839eab26d9bd4f9bc75.jpg

3767312_2020-02-1812_24_28-Window.jpg.183993e1e55cf5673b7b38e3e7d6b7a6.jpg

612768448_2020-02-1812_24_02-Window.jpg.002fa07e96f0a7985f85c6002dcf4ea1.jpg

 

 

Betekenisvol hier kan zijn dat het ene of het andere type band van Nokian net een goeie of niet zo'n goeie band is.
Zeker qua zomerband, US all season, euro all season denk ik niet dat Nokian de beste van de markt zijn.

Een gelijkaardige test met allemaal Michelins of allemaal Goodyears zou zalig zijn. :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Simpel: zomerbanden zijn ok behalve op sneeuw en ijs. Voor de rest, pas rijgedrag aan.

Er zit evolutie in. Zomerbanden kunnen nu beter tegen kou en nat dan vroeger. Dat geeft nog minder reden om van band te wisselen. Mijn Primacy4 gedragen zich heel constant ongeacht koude of nat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem bij niet-winterbanden begint eens je in sneeuw moet rijden. Als je profiel daar niet op voorzien is heb je na 20 meter slicks onder je auto.

Dat heeft Michelin bv wel opgelost bij de CrossClimate. En dat is dus het geval "die paar dagen per jaar dat je ze echt nodig hebt, en nog niet eens elk jaar". Ik heb 1 keer met mijn BMW met zomerbanden (MPSS) in een sneeuwlaag van een paar cm gezeten. Dat was toch niet voor herhaling vatbaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, ir_fuel said:

Het probleem bij niet-winterbanden begint eens je in sneeuw moet rijden. Als je profiel daar niet op voorzien is heb je na 20 meter slicks onder je auto.

Dat heeft Michelin bv wel opgelost bij de CrossClimate. En dat is dus het geval "die paar dagen per jaar dat je ze echt nodig hebt, en nog niet eens elk jaar". Ik heb 1 keer met mijn BMW met zomerbanden (MPSS) in een sneeuwlaag van een paar cm gezeten. Dat was toch niet voor herhaling vatbaar. 

Ik heb het (in het geval van die kar van mijn madam) eerder over koude en regen en idd eventueel de sporadische ijsplek 's morgens.
OK, op sneeuw is sowieso miserie. Maar ik merk bvb dat mijn winterbanden (naar mijn gevoel) meer water afvoeren.

Zou zonde zijn dat ze met een nieuwe kar in de problemen komt omdat ik geen winterbanden wou laten steken voor een maand.

Op die Compass zitten Goodyear Dueler H/P Sport in 18 inch. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DDke zei:

Ik heb het (in het geval van die kar van mijn madam) eerder over koude en regen en idd eventueel de sporadische ijsplek 's morgens.
OK, op sneeuw is sowieso miserie. Maar ik merk bvb dat mijn winterbanden (naar mijn gevoel) meer water afvoeren.

Zou zonde zijn dat ze met een nieuwe kar in de problemen komt omdat ik geen winterbanden wou laten steken voor een maand.

Op die Compass zitten Goodyear Dueler H/P Sport in 18 inch. 

Het gaat de komende 2 weken niet vriezen volgens de voorspellingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid