Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Je herhaalt wat hoger in de geciteerde video wordt geponeerd.
Geldt wel enkel voor "hier" in Vlaanderen, dus dicht bij de zee. Voor het verre Limburg kan dat al anders zijn (vermoedelijk niet echt), voor Duitsers verder 't binnenland, zeker als er wat stijgingspercentages in de dagelijkse ritten bij komen, zou ik dat al niet meer aanraden.
Dat is ook heel lokaal, ik woon in het Hageland en hier heb je wel af en toe een venijnig heuveltje dat bij winterse omstandigheden problemen kan geven. Mijn buren zijn kansloos op zomerbanden wanneer het sneeuwt om onze straat uit te komen en in onze doodlopende straat strooien ze zeer laat, soms pas na 2 dagen. Je moet zelfs al goed weten wat je doet om met een moderne wagen op zomerbanden aan onze kerk te geraken. Dat was duidelijk vroeger met lichtere wagens op smallere banden duidelijk minder een probleem.

En dan heb je een winter als deze en rijdt iedereen zijn winterrubber op voor niks ...

Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Gent moet ge al zoeken om een helling te vinden die steil genoeg is om je in problemen te brengen (behalve de obligate bruggen, natuurlijk), maar de uitlopers van de Vlaamse Ardennen liggen hier op een tennisbalworp (na tseevntih blikskes Red Bull toch) vandaan en daar hebt ge idd ook heel wat van die kleine baantjes waar ze nooit of zeer laat strooien, en waar ge als 't eens zwaar ijzelt of sneeuwt hopeloos het haasje zijt op zomerrubber.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, gTa zei:

Toch een zachter metallic blauw, mag ik hopen?

Harde blauwtinten (veel saturatie) zijn m'n ding niet.
En uni-blauwtinten slechts zéér uitzonderlijk, op speciale auto's.

Ik kan er helaas niet meer aan . Ik zocht naar iets zachter maar tegen de witte achtergrond moest ik toch wat intensiteit houden. Anders ziet ge niet dat het blauw is eh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dus @gTa, de conclusie? Wat zou je me aanraden? SUV (weet niet of dat een verschil maakt), 40k per jaar, 3 keer wintersport. Zomer- en wintervelgen heb ik dus dat hoeft me niet tegen te houden voor 2 soorten banden te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, D Squaloid zei:

Maar dus @gTa, de conclusie? Wat zou je me aanraden? SUV (weet niet of dat een verschil maakt), 40k per jaar, 3 keer wintersport. Zomer- en wintervelgen heb ik dus dat hoeft me niet tegen te houden voor 2 soorten banden te nemen.

Nokian Rotiiva HT

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, D Squaloid zei:

Maar dus @gTa, de conclusie? Wat zou je me aanraden? SUV (weet niet of dat een verschil maakt), 40k per jaar, 3 keer wintersport. Zomer- en wintervelgen heb ik dus dat hoeft me niet tegen te houden voor 2 soorten banden te nemen.

Tough one. Wat is je winterbandenmaat en welk merk/type (en maat) ligt er op je zomervelgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, D Squaloid zei:

20” voor winter en 21” in de zomer. De andere maten zou ik moeten nakijken.

't Is belangrijk wat er op ligt nu, en ook wat je rijstijl daarmee is en hoe je die banden evalueert qua eigenschappen e.d. Stel dat je met een steengoeie, voor zware SUV's best "sportieve" band rondrijdt en je vindt dat maar zwabberen, vs. stel dat je nu met zo'n soort semi-eco GT-SUV-band voor long mileage rondrijdt en je vindt dat een zéro défaut...

Als je in voldoende mate sneeuw/ijs tegenkomt per jaar (regelmatig eens Duitsland of westelijke Franse helft, b.v.) dan zou ik alsnog niet twijfelen en gewoon 1 van de meest recente en beste winterbanden leggen op je 20"-velgen.

 

Plus: ik denk dat deze (interessante!) denkoefening momenteel zonder voorwerp is omdat die meest recente all seasons die het (blijkbaar toch wel) goed doen, nog niet in de maten beschikbaar zijn voor grote/zware SUV's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spoiler
2 hours ago, tuscani said:

Welke velg heb je als zomervelg? Ik denk ook dat 21 het grootste is zeker dat we mogen gaan? 

 

Foto heeft hier wel eens gestaan ...

 

Volgens mij kunnen wij de 22” ook opleggen.

C9757E80-1C30-470F-9284-06CEB9237D75.jpeg

aangepast door D Squaloid
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou me verwonderen dat een SQ7 plots andere offset e.d. heeft. Moet zeker passen. Wel even GVA nakijken of die maat wel gehomologeerd is voor jullie karren. Zeker een e-tron uitvoering zou owv z'n electrowinkel wel eens een beperktere lijst gehomologeerde bandenmaten kunnen hebben.

(En dan doe je er nog mee wat je wil.)

Ik mag 't wel hopen want 21" is m.i. nipt (maar knap) qua looks (en zou ik als wintervelg tippen), zomer zou 22" moeten zijn om echt knap te zijn. :D 
Veel ligt nu natuurlijk wel aan de auto, die oogt gewoon niet elegant en zelfs de mooiste velg maakt er nog geen knapperd van.
Maar alle SUV's van dat segment hebben er last van. X5 nu is 20" ook te klein, 21" net goed, 22" vet. GLE en GLS verdragen zelfs prachtig 23", af fabriek. :inlove: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, D Squaloid zei:

image.jpeg.5986f8cb07159c830a3f56c44d999876.jpeg
 

Of passen deze enkel onder de SQ7? (Lijkt mij niet)

't zijn die die ik wil leggen, maar ik kom precies enkel 19, 20 en 21 inch tegen op de papieren van de etron. de sq7 velg is een 22inch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden, gTa zei:

Zou me verwonderen dat een SQ7 plots andere offset e.d. heeft. Moet zeker passen. Wel even GVA nakijken of die maat wel gehomologeerd is voor jullie karren. Zeker een e-tron uitvoering zou owv z'n electrowinkel wel eens een beperktere lijst gehomologeerde bandenmaten kunnen hebben.

(En dan doe je er nog mee wat je wil.)

 

is dat zo? (uw tussen haakjes bericht)

geen probleem voor verzekering of keuring?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, tuscani zei:

is dat zo? (uw tussen haakjes bericht)

geen probleem voor verzekering of keuring?

Wat zegt de Belgische wet qua banden(afmetingen)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer houden de constructeurs eens op met het vergroten van de wielkassen..

Heeft enkel maar nadelen:

Moeten duurdere banden én velgen onder

Banden én velgen wegen een stuk meer

Onafgeveerd gewicht wordt er niet beter van.

Motor heeft veel meer moeite nodig om de massa in beweging te krijgen.

aangepast door lancer-evo
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, lancer-evo zei:

Wanneer houden de constructeurs eens op met het vergroten van de wielkassen..

Alles wordt groter en zwaarder, de wielen groeien gewoon mee in alle richtingen (misschien niet altijd exact in verhouding maar toch).

Meer rolomvang heeft ook een voordeel qua afrolcomfort en als je 't combineert met een smallere band win je ook nog qua rolweerstand. In deze eco-tijden is dat van tel. Renault legt b.v. 195/55R20 op een f*cking Scenic :silly: maar dat ding weegt in z'n beefiest versie ook meer dan 1,6 ton, droog. :silly:  

En tenslotte: de klant vraagt, dus de fabrieken draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, tuscani zei:

zou het niet weten?

Zoek het eens op? 😛 

b.v. https://www.gocavlaanderen.be/nl/p/ak-pa-banden

Read & learn. ;) :D 

Het is trouwens al jaaaaren zo. Kan me niet inbeelden dat je daar nog nooit iets over gelezen hebt, via dit en 't vorig forum.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijgeleerd echt waar. Dacht  dat je volledig vast hing aan je gelijkvormigheidsattest, maar je mag voor de keuring  dus idd een afwijking hebben. 

Mercikes. 

 

Vroegere  aankopen bij vorige  wagens waren altijd dezelfde  maten, als hetgeen er op lag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt.

Naar garantie toe is dat een ander verhaal, daar kan een garantieverstrekker zich wegstoppen achter de homologaties. (Niet gegarandeerd dat hij dat doet, zeker niet als je OEM wielen steekt die wel op een andere motorisatie van hetzelfde model wél gehomologeerd zijn. Plus: er moet al iets verkeerd gaan ook, natuurlijk.)

Maar je kan perfect legaal op baan zijn met andere bandenmaten dan de gehomologeerde. Bij ons kan het "zonder meer" (zolang je binnen de wettelijke grenzen blijft), in Duitsland b.v. kan het ook maar dan moet de afwijkende maat speciaal op jouw voertuig gekeurd worden en wordt dat in de voertuigpapieren opgenomen. Daar is dan ook wel (veel) meer mogelijk dan hier, gesteld de keuring alleenstaand geval wordt goed doorstaan en 't komt in de papieren. (Dat is trouwens ook de manier om hier zaken die volgens de Belgische wet niet kunnen, wel geldig op de baan te krijgen. Immers: wat in een andere Lidstaat legaal op baan kan, moét ook in België kunnen. Ze moeten dan in principe alles wat op die auto staat/zit en in de papieren staat, overnemen in de Belgische homologatie/keuring en je een groene kaart geven. Maar of dat lukt... en met hoeveel frustraties...)

Zolang je bij velgen van dezelfde breedte en offset blijft en bij banden van dezelfde breedte, mag je er dus van uit gaan dat je voor de Belgische wet perfect 1, 2 of 3 inch grotere velgen mag leggen, waarbij dan de banden evenredig in 'serie' (profielhoogte%) moeten zakken zodat de rolomvang binnen de wettelijke toleranties blijft.

Goca heeft zelfs een "calculator": http://www.goca.be/nl/banden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

Bijgeleerd echt waar. Dacht  dat je volledig vast hing aan je gelijkvormigheidsattest, maar je mag voor de keuring  dus idd een afwijking hebben. 

Mercikes. 

 

Vroegere  aankopen bij vorige  wagens waren altijd dezelfde  maten, als hetgeen er op lag. 

Een wat primitieve tool, maar schets wel goed wat je doet als je een andere banden- of velgmaat kiest.

https://www.willtheyfit.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18/2/2020 om 11:32, gTa zei:

Wat screenshots voor de TLDR-crew :D :

 

(1) remmen op nat wegdek

  • 80-5 km/u
  • nat wegdek
  • verschillende temperaturen
  • 5 types band (zomer, zomer-biased all season, winter-biased all season, euro winter, nordic winter)

1189484519_2020-02-1811_01_04-Clipboard.jpg.48da12a8374718128fc8eadace1dafee.jpg

conclusie bij 't nat remmen: de zomerband is vooral bij 2°C en ook nog bij 7°C duidelijk minder goed dan winter en all season, zelfs bij 10°C remmen beide types all season op 't nat nog beter af dan de zomerband, pas vanaf 15°C wordt de zomerband de beste en dan nog is het verschil met de beide all seasons zeer klein

 

(2) handlingparcours op sneeuwdek

geen verrassingen hier:

1845160971_2020-02-1811_04_46-Window.jpg.da592bea9b4c0a67c53a1a905a776700.jpg

Aangezien we 't hier quasi nooit voor hebben, in Vlaanderen, ga ik even snel voorbij aan dit onderdeel. Niettemin: de prestaties van zomerbanden op sneeuw en ijs zijn radicaal slechter dan van winterbanden en zélfs tov all seasons. (Maar nogmaals: geen verrassing.)

Hierin ligt ook dé grote troef van de nordic winterbanden (en ze komen in de cijfers onvoldoende naar voor): prestaties (op alle vlak) op zeer koude, besneeuwde ondergrond. Hoe kouder en hoe gladder, hoe méér ze 't beter doen dan al de rest. In de rondentijden is het onvoldoende zichtbaar hoeveel neutraler en beter beheersbaar ze zijn dan de euro-winterbanden. En op ijs (zoals ze in scandinavië regelmatig voor hebben, black ice) is het verschil nog zo veel groter. (Eén bandentype zit niet in deze test, nl. "studded winter": spikes.)

 

(3) remmen op droge ondergrond

2066340356_2020-02-1811_27_21-Window.jpg.a35dd9c4a1579ad4b0348c00fe08e1ad.jpg

Bij 't remmen op droge ondergrond blijkt de zomerband wel altijd de beste, zelfs bij vriestemperaturen.

Maar: het verschil met zomer-biased all seasons (die veel beter doen bij 't nat remmen en ook duidelijk beter op sneeuw/ijs, mocht dat eens voorvallen) is quasi onbestaande. En van zodra het "koud" wordt (voor ons Vlaanderlandje, dus 2°C en minder) is het verschil met alle all seasons ook gering tot (bij vriestemperaturen) onbestaande.

Belangrijker conclusie is dat de all seasons het bij "onze" temperaturen beter doen dan de winterbanden. Het verschil tussen all seasons en winterbanden is groter dan tussen zomerbanden en all seasons.

 

 

 

 

Dit is natuurlijk maar één test ... maar ergens heb ik wel vertrouwen in de aanpak en de conclusie. Ik zie in deze test geen merk-tegen-merk testresultaten, maar wel type-vs-type resultaten dus eventuele merkbelangen spelen veel minder mee. Je zou kunnen aanbrengen dat de bandenmerken nu meer all seasons willen verkopen en ze op die manier de test hebben proberen beïnvloeden ... maar ik zie niet in dat ze iets waaraan ze minder verdienen (één set banden ipv twéé sets banden) gaan promotoren.

Samenvatting:

Diene Jonathan van TyreReviews.co.uk stelt dus: als je "onze" winters bekijkt (Vlaanderen, met gemiddelde temperaturen van 6°C (nacht) en 9°C (dag), waarbij ongeveer 60% van de tijd op droog (of vettig) wegdek gereden wordt en 40% op nat wegdek), dan hebben wij hier weinig reden om een echte (euro-)winterband te leggen. De all seasons doen eigenlijk alles beter dan de winterbanden, behalve op sneeuw en ijs.

Klein nadeel: die enkele uitzonderlijke ochtenden waar er sneeuw/ijs ligt ben je iets beter af met winterbanden, maar all seasons doen het dan nog altijd goed (en véél beter dan zomerbanden).

Groter nadeel: op de occasionele skivakantie (waarbij je door winterbandenplicht-landen moet) ben je momenteel nog altijd niet in orde met all seasons (want de meeste hebben nog geen sneeuwvlok-symbool dacht ik). Ook mensen die steilere hellingen moeten doen (boerenbaantjes in de Vlaamse Ardennen b.v.) als het eens uitzonderlijk gesneeuwd of zwaar geijzeld heeft, zullen wel nog baat hebben bij een winterband tov een all season, maar opnieuw: het verschil tussen die twee is niet zo groot.

Aller-belangrijkste conclusie: élke band met een (gehele/gedeeltelijke) focus op grip in winterse(r) omstandigheden scoort duidelijk beter dan een zomerband, toch zeker op de veiligheidsgerelateerde nummers (remweg, in dit geval).

 

 

Aanvulling:

Een belangrijke nuancering (vind ik) bestaat er in dat het hier (behalve bij de snow handling) enkel over remweg ging. (Niet geheel waar: in de video spreekt hij ook over enkele andere omstandigheden, die evenwel niet gemeten zijn en dus niet in cijfers/conclusies naar voor komen.) Wij hechten ook nog aan andere zaken belang: feeling, weggedrag, zijdelingse grip, sportiviteit, communicatie e.d. Daar is niks getest.
Het kan wel eens goed zijn dat je alvast bij koude, droge omstandigheden nog altijd "beter" af bent met je zomer-sportband dan met een winterband. (Dit vooral dan als je spreekt over dezelfde bandenmaten.) Ik heb zelf (met PerformanceBox meetapparaat) ook getest: 225/40R18 zomerbanden vs 225/40R18 winterbanden, op m'n BMW '1, diezelfde dag, dezelfde weersomstandigheden, dezelfde weg (het "Ei" in Kortrijk) en ik had duidelijk beter communicatie en meer grip (zijdelings) met de zomerbanden; de rondentijden van dat "circuit" waren met best heel wat seconden beter op zomerbanden dan op winterbanden. Luchttemperatuur was toen 3 à 4°C, dus grondtemperatuur nog iets lager. En de weg lag wel iet of wat vuil/stoffig (niet vettig). Maar da's al lang geleden, misschien had ik toen niet de beste winterbanden, enz. (Is ook maar één test dus omzichtigheid geboden...)

 

Wat een post :inlove: en dat op minder dan 4 minuten :lol: 

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, tuscani zei:

Bijgeleerd echt waar. Dacht  dat je volledig vast hing aan je gelijkvormigheidsattest, maar je mag voor de keuring  dus idd een afwijking hebben. 

Mercikes. 

 

Vroegere  aankopen bij vorige  wagens waren altijd dezelfde  maten, als hetgeen er op lag. 

Bij mijn 9-3 lag ook een andere maat dan op mijn gelijkvormigheidsattest, nooit een opmerking over gehad in de keuring. Was wel een OEM velg met een zeer courante maat. Maar had toch steeds een print mee van die tool op de website van GOCA dat die bandenmaat was toegelaten.

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 21/2/2020 om 13:27, D Squaloid zei:

image.jpeg.5986f8cb07159c830a3f56c44d999876.jpeg
 

Of passen deze enkel onder de SQ7? (Lijkt mij niet)

Was vandaag in de garage en eens gehoord. Volgens wat opzoekwerk van hun mag elke q7 max 21inch hebben enkel de sq7 heeft 22 door andere spoorbreedte. Ga de maten toch eens door GTA zijn link draaien om te zien of ze in tolerantie vallen. 

Deze 21inch velg zien staan in de garage op de nieuwe q7, en ook al zijn er hier veel tegenstanders van bicolor, ze ogen best mooi. (Ook bij mijn blauw vermoed ik) 

20200224_141206.thumb.jpg.150dcd781ef9413dad121d0adcb47b06.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid