Ga naar inhoud

Winterbanden... Opgelegd?


The Swede

Aanbevolen berichten

Da's niet mijn link, maar die van Goca. En via die link ga je niks te weten komen over het al dan niet passen o.b.v. een andere spoorbreedte, Wim.

Zoek je eens de exacte maat van de velgen van een SQ7 en een Q7 op (inclusief ET) en zet je 't hier?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor hetgeen ik momenteel tegenkom

maximum op  Q7  is 285-40-21 (momenteel heb ik 285-45-20) et 31?

de sq7 velg is volgens mij 285-35-22 en ook et 31

 

en die vallen in de norm van de goca calculator

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voilà.

Bredere offset my ass. (Zou me zeer sterk verwonderd hebben, tenzij misschien een halve cm om eventuele bredere wielkassen net iets beter op te vullen, dat had gekund. Maar zelfs dat niet.)

Als bandbreedte, rolomvang en velgoffset dezelfde blijven, is het evident dat het (volgens de Belgische wetgeving) binnen de norm valt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een merk homologeert wat het wil, inderdaad. Om welke reden(en) dan ook. En de positionering (ten opzichte) van een sportiever model zal vaak een argument zijn om e.o.a. wiel- of bandmaat niét te homologeren, zodat de duurdere/sportievere versie meer stance heeft en zich dus ook visueel afzet van de gewone modellen.

Wat ook kan, is dat een grotere velg (incl. band van dezelfde afmetingen) meer weegt en dat dat een negatieve impact heeft op verbruik en dus CO²-uitstoot. Bredere banden hebben dat sowieso. En in huidige tijden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Als ik m'n leasebak afgeef voor bandenwissel, krijg ik hem terug met de rugleuning volledig horizontaal gezet, radio op max volume op RGR gezet. Om dan na paar meter te rijden te ontdekken dat de wielen niet uitgebalanceerd zijn :facepalm:

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze vandaag omgelegd, wat een karwei :roll: Eerst de zomerwielen proper maken want ik was natuurlijk te lui om dat in december te doen :D. Toen de winterwielen ook maar proper gemaakt zodat ik ze proper kan wegzetten.

Bij het omleggen van de zomerwielen viel me op dat de achterbanden een DOT-nummer van 2012 hebben, dat zijn dus nog de originele banden :lol: . Die hebben nog 2.7mm profiel, heb ze vooraan gelegd zodat ik ze binnenkort kan vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Wutputt zei:

Als ik m'n leasebak afgeef voor bandenwissel, krijg ik hem terug met de rugleuning volledig horizontaal gezet, radio op max volume op RGR gezet. Om dan na paar meter te rijden te ontdekken dat de wielen niet uitgebalanceerd zijn :facepalm:

Altijd leuk. Ik geef altijd door dat ze de bouten met de momentsleutel moeten aantrekken, anders krijg je die niet meer los. Ik krijg er ook de wubbes van dat ze de lijm van de vorige loodjes laten hangen. Na een jaar of vier ben je zo ongeveer helemaal rond 😄

Link naar reactie
Delen op andere sites

47 minuten geleden, Hazen zei:

Die lijm is de hel om te verwijderen btw. :D

Caramelschijfke werkt echt goed daarvoor. Ik heb dat hier ooit van @gTa geleerd. 

  • Thanks Friendly 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die lijm, da's prutswerk. Maar... 't is een auto, hé, da's toch onze manier van bezig zijn ? :D

Volgend weekend eens tijd maken om de winterbandjes te wisselen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minutes ago, ir_fuel said:

Verwarmen en met lijmverwijderaar de overschot losweken.

Been there, done that. Had bijna geen effect op die rommel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid