Ga naar inhoud

Aankoop paardentrailer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
22 uren geleden, ir_fuel zei:

Wat ook geweldig is, is dat die onderborden "+3.5T" ook niet altijd hetzelfde willen zeggen.

In functie van het verkeersbord erboven is het in het ene geval MTM en in het andere geval de effectieve totaalmassa van het voertuig het ogenblik dat je passeert.

Zie ze langs deze kant minder, maar je hebt ook gewicht bordjes per as. 

Ik weet wel ongeveer hoe een lading er in moet, maar bij vol gewicht is het toch altijd een beetje een risico dat één as iets teveel heeft. Meestal op kop. Maar hoe in godsnaam kan je dan zelf gaan zien hoeveel je juist op die as op de grond zet...

Geplaatst:

Nochtans moet je het weten, want je zit met een maximale as-belasting voor je voertuig. Voor de kogeldruk bij je remorque geldt dit ook.

Geplaatst:
40 minuten geleden, ir_fuel zei:

Nochtans moet je het weten, want je zit met een maximale as-belasting voor je voertuig. Voor de kogeldruk bij je remorque geldt dit ook.

kogeldruk in België is 100 kilo zeker? Dan kan je nog meten als het moet (met een weegschaaltje, zoals de caravanners doen) :D  

Geplaatst:
25 minuten geleden, Tjeu zei:

kogeldruk in België is 100 kilo zeker? Dan kan je nog meten als het moet (met een weegschaaltje, zoals de caravanners doen) :D  

Hangt van trailer af. 75kg is voor caravans.

Je wil 10 a 15procent kogeldruk. Mijne mag tot 450kg. 

• 5 jaren later...
Geplaatst:

Ik kom hier via-via terecht. Er is in 2022 een toch significante wijziging doorgevoerd, dus misschien best even de huidige (2024) regelgeving duiden.

Op 30/1/2019 om 11:38, ir_fuel zei:

Wat ook geweldig is, is dat die onderborden "+3.5T" ook niet altijd hetzelfde willen zeggen.

In functie van het verkeersbord erboven is het in het ene geval MTM en in het andere geval de effectieve totaalmassa van het voertuig het ogenblik dat je passeert.

Daarvoor is het ezelsbruggetje GIPS nuttig. (Of wat ook kan: "PIGS", als je iets wil dat op peioratieve wijze kan refereren aan de flikken :D)

• G = goederenvervoer ("vervoer van zaken", dus verkeersbord C23 met onderbord dat het verbod preciseert, b.v. "+3,5t")
  • I = inhalen
  • P = parkeren
  • S = snelheid

Voor alles wat GIPS is, moet je met MTM (= de hogere/hoogste van de 2 gewichten) rekening houden (dus de "strengste" optie). Eentje waar vaak tegen gezondigd wordt, is het snelheidsregime 90 op de autostrade voor alles van meer dan 3,5 ton: ook al rijd je zonder passagiers of bagage in je Range Rover met erachter een lege dubbelasser plateau-aanhanger, je MTM is meer dan 3,5t dus je mag maar 90 en geen 120. En bij uitbreiding: op stukken autostrade met 70 voor +3,5t (zoals het viaduct in Gentbrugge) is 't dus ook 70 te doen.

Voor al de rest van de verkeersborden waarbij een tonnagebeperking gebruikt wordt, mag je effectief rekening houden met je effectieve gewicht (MBT). Dus een verboden toegang, afslagverbod, etc. met een tonnagebeperking mag je 'negeren' als je effectieve gewicht op dat moment de beperking niet overschrijdt.

Wat meer details over de C23:

image.jpeg.19bc7750b9a3b92ebde6e6ecc2018b86.jpeg

Bij een C23 geldt (sinds 2022 dacht ik) ook de MTM en niet meer de MBT (die regel is er gekomen om handhaving via camera mogelijk te maken). Voorheen was dat niet zo, dus tot ergens 2022 waren enkel "inhalen, parkeren en snelheid" de borden waarbij je met MTM rekening moest houden. Nu dus niet meer.

Deze C23 geldt enkel voor voertuigen "bestemd/gebruikt voor het vervoer van zaken", de wet laat daar interpretatie toe maar dit is later gepreciseerd als bestelwagens en (lichte) vrachtwagens. Opgelet, dus: je G 63 AMG als lichte vracht ingeschreven om de taxen te ontlopen ... en al die pick-ups: deze vallen onder dat verbodsbord, tenzij er een tonnagebeperking is aangegeven waar je onder blijft met je MTM (dat is zelden zo van zodra je een aanhangwagen trekt met zo'n ding). Met je gewone SUV ingeschreven als personenwagen + een knoert van een aanhangwagen (samen MTM 6 à 7 ton b.v.) mag je dus een C23 met onderbord met tonnagebeperking +3,5t wél voorbij rijden.

Bij uitbreiding: ook de andere onderborden bij de C23, b.v. lengtebeperking (+10m) zijn dus niet van toepassing op slepen van een personenwagen met aanhanger, samen langer dan de beperking.

Opgelet: om het moeilijk te maken + er bestaat veel verwarring over: verkeersbord C25 heeft ook een vrachtwagenicoon maar geldt NIET enkel maar voor bestelwagens en (lichte) vrachtwagens, maar voor alle voertuigen. Dus: met een C25 moet met je personenwagen-SUV met lange aanhanger wél rekening mee houden.

image.png.e0ff93950c7ca5a51f2fca51916c95e1.png

• Vind ik leuk 3
  • Thanks Friendly 1
Geplaatst:

bedankt voor de toelichting over bord c23. 

Geplaatst:
Op 31/3/2014 om 11:50, ir_fuel zei:

http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/140-art21

De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.

De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype.

Nu begrijp ik waarom je verhoogd trekvermogen neemt op een bestelwagen de MTM ook hoger is dan standaard. Zag het altijd als een rare kronkel dat je plots meer mag laden omdat het trekvermogen hoger is.

Geplaatst:
Op 30/1/2019 om 00:43, ir_fuel zei:

Time to kick this old thread up.

Ben net nog eens naar de wetteksten gaan zien. In mijn geval gaat het over trekken met een lichte vracht:

Ik heb een remorque met een MTM van 3.5 ton. In de praktijk gebruik ik maximaal 700kg + 1500kg (remorque + auto, met marge) = 2200kg.

de wet zegt:

b) Bijzondere schikkingen toepasselijk op personenauto's, auto's voor dubbel gebruik, minibussen en lichte vrachtauto's waarvan het proces-verbaal van goedkeuring in een maximale toegelaten sleepbare massa voorziet.

De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximale toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig, vastgelegd in het proces-verbaal van goedkeuring, niet overschrijden.

De maximale toegelaten massa van een aanhangwagen zonder remmen mag niet groter zijn dan de helft van de eigen massa van het trekkend voertuig, vermeerderd met 75 kg.

De maximale toegelaten sleepbare massa mag niet meer bedragen dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig, indien het gaat om een aanhangwagen uitgerust met een reminrichting van het oplooptype. Nochtans, indien het trekkend voertuig uitgerust is met vierwielaandrijving en met een onderstel, los van het koetswerk, mag de maximale toegelaten sleepbare massa niet groter zijn dan de maximale toegelaten massa van het trekkend voertuig vermenigvuldigd met 1,2.

Als ik dat stap voor stap ontleed:

punt 1 lijkt me evident. Je mag niet meer trekken qua gewicht dan wat op je PVG staat. Is je camionette gekeurd voor 3 ton mag je alles trekken zolang je maar onder de 3 ton totaalgewicht zit (remorque + lading), los van de papieren van de remorque (als de remorque 3 ton MTM of meer heeft natuurlijk)

punt 2. Dit gaat over een remorque zonder remmen. Niet relevant

punt 3. Maximaal toegelaten sleepbare massa mag niet hoger zijn dan MTM van het voertuig. Dat wil zeggen dat een voertuig met een MTM van 3 ton een maximaal sleepbare massa van maximaal 3 ton kan hebben. Dit is iets dat in principe tijdens de keuring en door de fabrikant wordt bepaald en op je PVG gezet. Dat is dus een statisch gegeven en niet iets waar je als eigenaar rekening mee moet houden want het staat op je papieren.

Nu mag iemand me corrigeren, maar ik zie nergens in die wetteksten een letter staan over de MTM van de aanhangwagen, behalve in het geval de aanhangwagen geen remmen heeft, wat niet relevant is in dit geval. In punt 3 staat wat de maximaal toegelaten sleepbare massa is. Dat gaat over het voertuig zelf, dat gaat niet over de MTM die op de documenten van de remorque staat.

Op 30/1/2019 om 09:47, RRD zei:

Ik snap die laatste regel niet zo goed, heb daar ook nog nooit van gehoord.

Mijn Range heeft een MTM van 3200kg, maar mag 3500kg trekken volgens zijn PVG. 
Als ik regel 3 volg mag ik dus eigenlijk maar 3200kg trekken?

Op 30/1/2019 om 10:01, ir_fuel zei:

Er is nog een extra punt over 4x4's met een ladder-chassis. Misschien heeft je Range dit? Die mogen 1.2x hun MTM trekken.

Je moet één paragraaf verder kijken in diezelfde wet:

§3. De door de Minister van Verkeerswezen voor de automobielinspectie erkende organismen vermelden de maximale toegelaten massa van de voertuigensleep op het inschrijvingsbewijs of op het schouwingsbewijs van het trekkend voertuig en de maximale toegelaten sleepbare massa, wanneer deze waarde in het proces-verbaal van goedkeuring voorzien is.

Als de constructeur voor een voertuig met MTM 3,2 ton voorziet dat de MTSM 3,5 ton bedraagt, dan zal dat bij de homologatie van het voertuig in het PVG inbegrepen zitten en doorvloeien naar inschrijvingsbewijs en meestal ook op het keuringsbewijs vermeld staan. Daar zie je dan effectief dat de Range van @RRD maximaal 3,5 ton mag trekken, wat niet in strijd is met art. 21 §2, b, 3° omdat het in regel is met art. 21, §3.

(Wel dwingend samen te lezen met §4 van art. 21, nl. dat geldt enkel voor voertuigen die onderworpen zijn aan de keuringsplicht.)

Ik geef helemaal toe: als je enkel art. 21 §2, b op zichzelf leest, lijkt het contradictorisch. Zelfs als je ze samen leest is het nog niet helemaal duidelijk (§3 zegt immers "... wanneer deze waarde in het proces-verbaal  van goedkeuring voorzien is." De formulering door de wetgever had dus een heel pak duidelijker gekund (maar dat is algemeen zo). Nu, ook daar denk ik te weten vanwaar de onduidelijkheid komt: die passages (§2, b) zijn +- een kopie van wat initieel in de rijbewijswetgeving stond maar die zijn daaruit verdwenen, terwijl ze wel bleven staan in het KB technische eisen. Het had beter geweest dit daaruit ook weg te nemen, want de initiële aanleiding in de rijbewijswetgeving (nl. dat MTMS voor rijbewijs B+E initieel tot 12 ton kon, nu kan dat niet meer) is weggevallen.

Enfin, wat dus correct is, is de MTSM die vermeld staat op je COC / inschrijvingsbewijs / keuringsbewijs, niét de MTM van je trekkend voertuig (ingevolge wat art. 21 §2, b, 3° KB technische eisen lijkt te stellen).

Dus @RRD mag 3,5 ton slepen met zijn Range. 🙂

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid