Ga naar inhoud

Rijbewijs en begeleider


DDke

Aanbevolen berichten

Mannekes.. en vooral @Bompa
Vraagske..

Ik zou graag de zoon van een overleden vriend willen leren rijden. Maar ik heb ook een dochter die binnenkort mag starten.

Nu staat er in KB betreffende het rijbewijs volgende regel:

 

 

3° De begeleider :

a) moet beantwoorden aan de in artikel 3, § 1, bedoelde voorwaarden om een rijbewijs te verkrijgen;

b) moet op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de categorie categorie B+E, C1, C1+E, C of C+E de leeftijd van 24 jaar hebben bereikt en op de datum van de afgifte van het voorlopige rijbewijs geldig voor de categorie D1, D1+E, D of D+E de leeftijd van 27 jaar;

c) moet sedert ten minste zes jaar houder zijn van, en tevens bij zich hebben, een Belgisch of Europees rijbewijs geldig om het voertuig te besturen aan boord waarvan hij de kandidaat vergezelt. De bestuurder die overeenkomstig artikel 44, § 5 of artikel 45, enkel een speciaal aan zijn handicap aangepast voertuig mag besturen, mag niet als begeleider bij de scholing optreden;

d) mag niet vervallen zijn of mag gedurende de laatste drie jaar niet vervallen geweest zijn van het recht om een motorvoertuig te besturen en moet voldaan hebben aan de examens en onderzoeken die eventueel krachtens artikel 38 van de wet werden opgelegd;

e) (opgeheven)

f) mag, behalve voor dezelfde kandidaat, niet op een ander voorlopig rijbewijs of leervergunning als begeleider vermeld geweest zijn binnen het jaar vóór de afgifte van het voorlopige rijbewijs.

Dit verbod is niet van toepassing :

  • op zijn eigen kinderen of pleegkinderen of die van zijn wettelijke partner;
  • ...

 

Hoe moet ik dit lezen?
Mag je wel eerst aan iemand die niet je kind is leren rijden en daarna aan je eigen kind?
Of andersom: Mag je wel eerst aan je eigen kind en daarna aan iemand anders leren rijden?
Of mag je enkel aan 2 mensen leren rijden na elkaar als ze allebei je kind zijn?

 

https://www.wegcode.be/wetteksten/secties/kb/kb-230398/629-t3hs2afd2 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante vraag.  De tekst van het KB is inderdaad niet duidelijk. 🤔

Op eigen kinderen is "dit verbod" niet van toepassing, dat is zeker. 

Maar wat is "dit verbod"? 
Je zou artikel 6, 3° f. kunnen herschrijven (om tot een verbodsbepaling te komen) als: 'het is voor een begeleider verboden een kandidaat te begeleiden, indien de begeleider binnen het jaar voor de afgifte van het voorlopig rijbewijs van de kandidaat op een voorlopig rijbewijs van een andere kandidaat als begeleider werd vermeld' (toch?)

Het staat buiten kijf dat je onbeperkt eigen kinderen mag begeleiden.
Volgens mij mag je ook eerst een 'vreemde' begeleiden en dan binnen het jaar ook een eigen kind.  Immers, het verbod is niet van toepassing op eigen kinderen (het verbod een kandidaat te begeleiden indien ...). 
Of je eerst een eigen kind en nadien (binnen het jaar) een 'vreemde' mag begeleiden lijkt mij twijfelachtig gelet op de manier waarop het artikel is geformuleerd. Al is het natuurlijk niet echt logisch dat het in de ene richting wel zou mogen (eerst vreemde en dan kind), en niet in de andere (eerst kind en dan vreemde).

De bedoeling van het verbod is natuurlijk om te voorkomen dat iemand 'in het zwart' rijinstructeur gaat spelen, door onbeperkt 'vreemden' te gaan begeleiden.  Dat doel bereik je ook eigen kinderen niet als 'kandidaat' te beschouwen in de zin van dat artikel, maar zo is de tekst niet geformuleerd ...

Persoonlijk zou ik het aandurven om eerst een 'vreemde' en dan (binnen het jaar) mijn kind te begeleiden. Dat het omgekeerde ook mag lijkt mij logisch, maar blijkt volgens mij niet uit de tekst van het KB.
  

  • Thanks Friendly 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minute ago, Framfy said:

Interessante vraag.  De tekst van het KB is inderdaad niet duidelijk. 🤔

Op eigen kinderen is "dit verbod" niet van toepassing, dat is zeker. 

Maar wat is "dit verbod"? 
Je zou artikel 6, 3° f. kunnen herschrijven (om tot een verbodsbepaling te komen) als: 'het is voor een begeleider verboden een kandidaat te begeleiden, indien de begeleider binnen het jaar voor de afgifte van het voorlopig rijbewijs van de kandidaat op een voorlopig rijbewijs van een andere kandidaat als begeleider werd vermeld' (toch?)

Het staat buiten kijf dat je onbeperkt eigen kinderen mag begeleiden.
Volgens mij mag je ook eerst een 'vreemde' begeleiden en dan binnen het jaar ook een eigen kind.  Immers, het verbod is niet van toepassing op eigen kinderen (het verbod een kandidaat te begeleiden indien ...). 
Of je eerst een eigen kind en nadien (binnen het jaar) een 'vreemde' mag begeleiden lijkt mij twijfelachtig gelet op de manier waarop het artikel is geformuleerd. Al is het natuurlijk niet echt logisch dat het in de ene richting wel zou mogen (eerst vreemde en dan kind), en niet in de andere (eerst kind en dan vreemde).

De bedoeling van het verbod is natuurlijk om te voorkomen dat iemand 'in het zwart' rijinstructeur gaat spelen, door onbeperkt 'vreemden' te gaan begeleiden.  Dat doel bereik je ook eigen kinderen niet als 'kandidaat' te beschouwen in de zin van dat artikel, maar zo is de tekst niet geformuleerd ...

Persoonlijk zou ik het aandurven om eerst een 'vreemde' en dan (binnen het jaar) mijn kind te begeleiden. Dat het omgekeerde ook mag lijkt mij logisch, maar blijkt volgens mij niet uit de tekst van het KB.
  

En beiden tegelijkertijd? :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, DDke zei:

En beiden tegelijkertijd? :D 

 

In twee verschillende gemeentes met een deurwaarder erbij op de seconde gelijk je naam op een voorlopig rijbewijs laten vermelden?

Strak plan! :D 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Framfy said:

 

In twee verschillende gemeentes met een deurwaarder erbij op de seconde gelijk je naam op een voorlopig rijbewijs laten vermelden?

Strak plan! :D 

Nee. Maar ik kan me voorstellen dat de zoon van mijne maat niet klaar is als mijn dochter wil beginnen.. Maar er staat, voor zover ik kan lezen, nergens dat 2 teglijkertijd niet mag 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet een jaar wachten voor iedereen die niet je kind of pleegkind is.

Indien wel kind of pleegkind mag dat tegelijk.

 

Is om te vermijden dat je rijschooltje gaat spelen in het zwart. En om toe te laten dat je eigen kinderen kunnen kiezen wanneer, en dat je een tweeling (of +) ook kan leren rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gisteren een mailtje gestuurd naar AIBV, en vandaag al antwoord gekregen:

Eerst de zoon van mijn maat, en dan mijn dochter is geen probleem. Andersom wel.
Heb nog effe gevraagd of ik beide samen kan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, DDke zei:

Ik had gisteren een mailtje gestuurd naar AIBV, en vandaag al antwoord gekregen:

Eerst de zoon van mijn maat, en dan mijn dochter is geen probleem. Andersom wel.
Heb nog effe gevraagd of ik beide samen kan doen.

 

Niet echt logisch (dat het andersom niet mag), maar dat is inderdaad wat uit de tekst blijkt.

Tegelijk lijkt mij geen probleem te zijn. 

Succes ermee! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Bompa zei:

Tiens. In dat begeleidingsmoment (verplichte 3u les voor begeleiders) zeiden ze zoals ik het hier vermeldde.

:fp:

 

 

Bedoel je dat (pleeg)kinderen dus helemaal niet meetellen als kandidaat?

Lijkt me logischer (maar dan hadden ze het wel iets anders mogen formuleren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb reactie gekregen.

Allebei tegelijk mag, OP VOORWAARDE DAT DE ZON VAN MIJNE MAAT EERST IS.

Rare wet, maar in mijn geval geen probleem.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Framfy zei:

 

Bedoel je dat (pleeg)kinderen dus helemaal niet meetellen als kandidaat?

Lijkt me logischer (maar dan hadden ze het wel iets anders mogen formuleren).

Nee, er was geen sprake van volgorde: Eerst de zoon van zijn maat, en dan zijn dochter is geen probleem, andersom wel werd niet aangehaald door hen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel in het Frans:

 

Bonjour,

 
En effet, tant que vous êtes inscrit comme guide pour le fils de votre ami en premier lieu, vous pouvez vous inscrire ensuite pour votre fille et donc vous retrouver comme guide pour les deux candidats en même temps.
N'oubliez pas que les guides et les candidats sont dorénavant soumis à une formation pédagogique de 3h en auto-école ou via le "e-learning". L'attestation reste valable 5 ans et peut servir à plusieurs candidats. Ceux-ci doivent par contre bien suivre chacun la formation.
 
Bien à vous,
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid