Ga naar inhoud

Federatie rijscholen: "Rijopleiding te weinig toekomstgericht, automatisch schakelen moet de norm worden"


Soul

Aanbevolen berichten

Federatie rijscholen: "Rijopleiding te weinig toekomstgericht, automatisch schakelen moet de norm worden"

De rijopleiding is te weinig toekomstgericht. Dat zegt Federdrive, de federatie van autorijscholen. Op dit moment kiezen de meeste mensen er voor om hun rijexamen af te leggen met een auto met handgeschakelde versnellingsbak. Maar elektrische en hybride auto's zijn de toekomst en die hebben allemaal een automatische versnellingsbak. "We moeten mensen meer stimuleren om eerst met een automatische versnellingsbak te leren rijden", zegt Jeroen Smeesters, voorzitter van Federdrive. 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/27/rijopleiding-toekomstgericht/

 

Omwille van :

Zo kan je je meer bezig houden met het verkeer...

Zo rij je groener...

 

Lijkt mij dat we een saaie toekomst tegemoet gaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Soul zei:

Lijkt mij dat we een saaie toekomst tegemoet gaan...

Zoals een oude reclame van maandverband het beschreef: "All you feel is safe".

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Ian said:

Wat valt er te leren aan met een automaat rijden?
 

Dat de meeste mensen best niet hun linkse voet gebruiken om te remmen.

  • Grappig 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Power genoeg met een goeie automaat : dan graag een automaat.

Veel filerijden : dan is een automaat wellicht iets comfortabeler.

Rijden om te rijden : dan toch liever manueel.

 

Groen zal wellicht aanvoeren dat een automaat veel minder vervuilend is dan een manuele omdat de computer dan alles beslist binnen een ideale wereld en geen rekening houdt met gevoelens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een afweging die wij hier nu thuis aan het maken zijn. 
ik wil dat mijn dochter met vitessen leert rijden, en mijn vrouw en mijn dochter die vragen zich dan af waarom :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minutes ago, DDke said:

Is een afweging die wij hier nu thuis aan het maken zijn. 
ik wil dat mijn dochter met vitessen leert rijden, en mijn vrouw en mijn dochter die vragen zich dan af waarom :D

Omdat van manueel naar automaat gaan triviaal is, en omgekeerd niet? :D

Of gaat ze er vanuit dat ze direct een automaat onder haar gat geschoven gaat krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, DDke zei:

Is een afweging die wij hier nu thuis aan het maken zijn. 
ik wil dat mijn dochter met vitessen leert rijden, en mijn vrouw en mijn dochter die vragen zich dan af waarom :D

Als je met een manuele kan rijden, kan je met alles rijden. Je weet nooit waar het ooit van pas komt en eens je het geleerd hebt ‘verleer’ je dat ook niet meer hé.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer juist. En dat geldt ook voor het leren rijden met andere autos.

Wanneer ik voorstel dat ze es met mijn auto rijdt, heeft mijn vrouw steeds iets van “het is genoeg dat ik met mijn auto kan rijden”.

Ik peper haar dan steeds in dat je nooit weet wat er kan gebeuren. Je auto heeft een panne en je moet met een vervangwagen verder. Of je bent ergens met iemand die reed maar die kan om één of andere reden niet meer rijden (kan alcohol zijn, maar die kan ook iets breken of zo...)... hoe kan je dan verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voorstel is wel weer slim gezien: eerst gaan de mensen rijles en rijexamen afleggen met een automaat. Da’s dus 10 of 20 uur rijschool. En dan ga je nog es x uur extra aan de rijschool betalen om manueel te mogen rijden :lol:

Goed gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Ian zei:

Wat valt er te leren aan met een automaat rijden?

En ze komen eigenlijk 50 jaar achter.

Ik dacht ook zo, tot er in een keuken eens werd gevraagd aan de hulp kok of die even de auto uit de garage kon zetten. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ma durft ook niet te rijden met nieuwe Volvo van mijn pa, wegens ‘automaat’.
Ik heb mijn vrouw ook van een automaat moeten overtuigen.

Mijn dochter leert momenteel rijden, en wisselt tussen de twee, zonder al te veel miserie.
Maar ze rijdt liever met de handgeschakelde, want die Mercedes is precies hetzelfde als met de botsautos rijden op de kermis[emoji7].

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Mijn ma durft ook niet te rijden met nieuwe Volvo van mijn pa, wegens ‘automaat’.
Ik heb mijn vrouw ook van een automaat moeten overtuigen.

Mijn dochter leert momenteel rijden, en wisselt tussen de twee, zonder al te veel miserie.
Maar ze rijdt liever met de handgeschakelde, want die Mercedes is precies hetzelfde als met de botsautos rijden op de kermisemoji7.png.

Daarmee dat je je ster eens kwijt was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brommer die een voorrang van rechts negeerde, en daarbij nog een auto, die wel gestopt was, voorbij stak.
Mijn snoet stond net in zijn route, en hij is op het vooruit springend stuk van mijn bumper gereden, en daarna tegen dek gegaan.
Bumper en rooster van mijn auto waren fameus gearrangeerd, de motorkap was in veiligheid gewipt. Uiteindelijk een goeie 5.500 euro kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het filmpje werd er ook naar de 1 pedaal methode verwezen. Induwen is gas geven, loslaten is remmen. Dat zie ik er nog niet veel meteen gewoon worden.Ik dacht dat Nissan dit ook al had op de Leaf? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je gaspedaal half lossen dan remmen en gas geven tegelijk? Of is het uitbollen met de rem reeds op? Of is het minder gas geven en daarmee trager gaan? 
Waar is Wikipedia? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je gaspedaal half lossen dan remmen en gas geven tegelijk? Of is het uitbollen met de rem reeds op? Of is het minder gas geven en daarmee trager gaan? 
Waar is Wikipedia? 

Mate van ‘remmen’ kan worden ingesteld.

Als ik mijn auto in ‘eco’ zet, dan bolt die ook vooral uit, vaak zelfs in salling-mode (toerental valt terug naar ralenti), selecteer je ‘sport(+)’ dan wordt er, lager geschakeld, en effectief sterk op de motor geremd. In ‘comfort’ wordt er niet gezeild, maar bolt die uit in de versnelling waarin er gereden wordt, en wordt er maar lager geschakeld indien het toerental te laag komt.
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid