Ga naar inhoud

Federatie rijscholen: "Rijopleiding te weinig toekomstgericht, automatisch schakelen moet de norm worden"


Soul

Aanbevolen berichten

11 minuten geleden, ex-Mooseman zei:


Mate van ‘remmen’ kan worden ingesteld.

Als ik mijn auto in ‘eco’ zet, dan bolt die ook vooral uit, vaak zelfs in salling-mode (toerental valt terug naar ralenti), selecteer je ‘sport(+)’ dan wordt er, lager geschakeld, en effectief sterk op de motor geremd. In ‘comfort’ wordt er niet gezeild, maar bolt die uit in de versnelling waarin er gereden wordt, en wordt er maar lager geschakeld indien het toerental te laag komt.

 

:silly:

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ex-Mooseman zei:


Mate van ‘remmen’ kan worden ingesteld.

Als ik mijn auto in ‘eco’ zet, dan bolt die ook vooral uit, vaak zelfs in salling-mode (toerental valt terug naar ralenti), selecteer je ‘sport(+)’ dan wordt er, lager geschakeld, en effectief sterk op de motor geremd. In ‘comfort’ wordt er niet gezeild, maar bolt die uit in de versnelling waarin er gereden wordt, en wordt er maar lager geschakeld indien het toerental te laag komt.

Dus kan je, middels prullen in een te groot infoscherm, je remkracht aanpassen in bijv een Leaf? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus kan je, middels prullen in een te groot infoscherm, je remkracht aanpassen in bijv een Leaf? 

Hoe het precies in zijn werk gaat, kan ik je niet precies zeggen. Geen ervaring met full electric, buiten een veel te korte rit met een Tesla.
Maar volgens diverse autotests in de boekskes zou de mate van ‘one-pedal-ing’ inderdaad aanpasbaar zijn. En dat zal dan inderdaad via een touchscreen werken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 hours ago, utah said:

Dus kan je, middels prullen in een te groot infoscherm, je remkracht aanpassen in bijv een Leaf? 

In een Leaf weet ik niet, maar in een Tesla kan je dat instellen idd. Wat je daar doet is elektriciteit regenereren. Je kan dan de mate van regeneratie instellen bij gas los. Veel regeneratie = hard afremmen.

Ik heb er een paar uur mee rondgereden en het daarna afgezet (enfin, op minimum gezet). Dan voelt dat zoals een gewone auto waarbij je de gas lost, en gaat hij pas harder regenereren en als het nodig is met de remmen bijremmen als je op de rempedaal drukt. Ik vond de precisie bij gas los om de motorrem te controleren te beperkt. En het principe van "1 pedaal 1 functie" vind ik ook nog niet zo slecht eigenlijk. Wil je hard vertragen moet je maar op de rem drukken. Wat is het probleem trouwens, je hebt al maar 2 pedalen ipv 3, en je hebt 2 voeten ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minutes ago, ir_fuel said:

In een Leaf weet ik niet, maar in een Tesla kan je dat instellen idd. Wat je daar doet is elektriciteit regenereren. Je kan dan de mate van regeneratie instellen bij gas los. Veel regeneratie = hard afremmen.

Ik heb er een paar uur mee rondgereden en het daarna afgezet (enfin, op minimum gezet). Dan voelt dat zoals een gewone auto waarbij je de gas lost, en gaat hij pas harder regenereren en als het nodig is met de remmen bijremmen als je op de rempedaal drukt. Ik vond de precisie bij gas los om de motorrem te controleren te beperkt. En het principe van "1 pedaal 1 functie" vind ik ook nog niet zo slecht eigenlijk. Wil je hard vertragen moet je maar op de rem drukken. Wat is het probleem trouwens, je hebt al maar 2 pedalen ipv 3, en je hebt 2 voeten ...

Als ik er veel bezig zie, dan twijfel ik er zelfs aan of ze in godsnaam 2 (of zelfs 1) voet(en) hebben dan wel of er handen staan op die plaats 🐒

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/12/2019 om 12:08, ir_fuel zei:

Je kan vandaag toch perfect je rijbewijs afleggen en enkel voor een automaat gaan? Als ik me niet vergis is dat wat de vriendin van @Denniske gedaan heeft.

Klopt. Maar als ze nog ooit een 2cv wil zal ze haar rijbewijs toch opnieuw moeten doen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet met de koppeling omkunnen is gevaarlijk wanneer mensen een baan willen oprijden vanuit een zijstraat en het duurt te lang om te vertrekken. Ik vind het essentieel dat mensen in staat zijn 'snel' te vertrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Le Capri Mauve said:

Niet met de koppeling omkunnen is gevaarlijk wanneer mensen een baan willen oprijden vanuit een zijstraat en het duurt te lang om te vertrekken. 

Dan mag je eens met mijn automaat bovenstaande komen doen.

1/2 gaat dat goed, 1/2 pakt dat ding gewoon niet op. Bol je aan 10 per uur vooruit met 340pk onder uw gat en uw rechterpedaal tot tegen de vloer gedrukt, tot die nest van BMW eindelijk door heeft dat je misschien wilt optrekken alvorens de motor in toeren te jagen. 

Daar heb ik ook al gevaarlijke fratsen mee voorgehad. Tegenwoordig los ik het op met torque-braken, maar dat werkt ook maar alleen als je compleet stil staat. Dat lost bovenstaande situatie niet op als je langzaam aan het bollen bent voor je gas geeft. En of die bak nu in D of S staat doet er allemaal niet doe.

IK WORD ER ONNOZEL VAN.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, The Swede zei:

Als dat het enige probleem zou zijn... :fp:

Ik denk nu aan een concreet geval van iemand die al heel lang niet meer aan het stuur gezeten heeft en waarbij ik dacht 'wat moet er echt in orde zijn voor die weer de baan op mag?'. Dan zijt ge niet aan het kijken wat er allemaal beter kan. Een ander probleem was gevaarlijke stuurhandelingen(schuifelen).  En die had dus al opnieuw rijles gevolgd.

aangepast door Le Capri Mauve
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29/12/2019 om 11:04, Jochen zei:

 

:silly:

Doet die van mij ook net hetzelfde, staat zelden in eco, vertrekken als het moet kan hij wel in eco ,geen last van niet willen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minutes ago, ir_fuel said:

Dan mag je eens met mijn automaat bovenstaande komen doen.

1/2 gaat dat goed, 1/2 pakt dat ding gewoon niet op. Bol je aan 10 per uur vooruit met 340pk onder uw gat en uw rechterpedaal tot tegen de vloer gedrukt, tot die nest van BMW eindelijk door heeft dat je misschien wilt optrekken alvorens de motor in toeren te jagen. 

Daar heb ik ook al gevaarlijke fratsen mee voorgehad. Tegenwoordig los ik het op met torque-braken, maar dat werkt ook maar alleen als je compleet stil staat. Dat lost bovenstaande situatie niet op als je langzaam aan het bollen bent voor je gas geeft. En of die bak nu in D of S staat doet er allemaal niet doe.

IK WORD ER ONNOZEL VAN.

 

Had hetzelfde met die Audi Q8. Was ook om gek van te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je eens met de eerste automaten in vrachtwagens rijden. De eerste vol automatische versnellingsbakken waren eigenlijk omgebouwde manuele bakken. 

Je komt traag aan een rond punt toe, je kan er niet op want er zit iemand op, die verlaat vlak voor u het rond punt zonder pinken uiteraard en je denkt snel gas te geven zodat je er op kan. 

Op dat moment ziet de automaat dat die nog in 10 zit. Dus even naar 4 schakelen, en dan pas gaat die aanzetten. Als je je gas inhoud denkt die dat je gaat stoppen en schakelt zelfs niet tot je stil staat, dus je heeft bij, maar dan zet dat na lang wachten nogal bruut aan. 

Heeft toch beetje gewenning nodig eer je dat gewoon bent. 

Bij huidige versnellingsbakken is dat er wel uit en zijn de vol automaten ook effectief automatische versnellingsbakken. 

Zelf nog met de half automaat van Scania gereden, is een automaat met koppelingspedaal. Wie dat uitgevonden heeft moeten ze gewoon afknallen. In principe schakel je enkel zelf bij starten. Maar als je daarmee traag aankomt aan kruispunt of rond punt, kan het zijn dat je perfect verder kan zonder koppelen, echter kan het ook zijn dat de ECU vind dat je te traag reed en dat je zelf moet schakelen. Je komt dan dus in situatie, zelf nog gehad, waarbij je vertraagd, iemand doet teken dat je voor mag, je geeft gas maar er gebeurt niks... Ondertussen ben je het kruispunt opgevolgd en begint het te piepen in je cabine. Je staat nog in A maar je staat ook stil, je moet dus koppeling induwen, N selecteren, wachten tot die N heeft geselecteerd om dan weer A the selecteren en wanneer die in versnelling zit kan je vertrekken. Ondertussen is het wel al donker... 

Al bij al, wel blij met de komst van automaten. Ben blij dat ik redelijk wat manuele bakken heb kunnen rijden, verschillende 8 versnellingsbakken, maar ook 12 en 16. Blijft iets apart, en als je gewoon kan rijden is dat wijs. Maar in huidige verkeer heb je al genoeg met al die weggebruikers op de baan dat het schakelen op zich wel vanzelf mag. 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriendin ben ik trouwens aan het opleiden om te rijden. Heeft haar rijbewijs in 2004 behaald, auto in de prak gereden en daarna nooit meer gereden. Ze ziet het eigenlijk ook niet zitten om met een manuele te rijden. Gezien het verleden en manier waarop ze rijd laat ik ze voorlopig wel enkel met automaat rijden. Eens ze wat meer op haar gemak is eens zien voor die manuele onder de knie te hebben. Vind het op zich wel belangrijk dat ze op zijn minst wat kennis er van heeft. Er kan altijd iets voorkomen dat ik ineens niet kan rijden of dat ze zelf enkel een manuele ter beschikking heeft. Maakt het leven toch eenvoudiger. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, The Swede zei:

Zeker?

Als ik het eerste stuk herlees staat er al eens heeft ipv geeft. Maar mijn autocorrect past dat gelijk automatisch aan, vreemd eigenlijk. Moest je het nu nog verkeerd typen...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/12/2019 om 12:34, DDke zei:

Is een afweging die wij hier nu thuis aan het maken zijn. 
ik wil dat mijn dochter met vitessen leert rijden, en mijn vrouw en mijn dochter die vragen zich dan af waarom :D

Thuis afgelopen jaar voor dezelfde keuze gestaan. 2 automaten in huis en de dochter die ging leren rijden. Maar ik was er snel uit dat ik ze manueel wilde leren rijden. De huidige markt is nog altijd voor de meerderheid manueel, zelfs in nieuwe wagens. Met een rijbewijs enkel automaat beperk je ze te veel. Denk maar aan rijden met de wagen van iemand anders, vervangwagen... Aankoop eerste eigen auto wordt ook meteen een stukje duurder voor ze.

Wij hebben dus een automaat vervangen door een manuele. Tot groot jolijt van mijn madam zei ze me onlangs, vanaf ‘t moment dat dochterlief haar rijbewijs heeft, zal die manuele dus de deur uitgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb leren rijden met schakelbak (2001-2002) en ben daar nog altijd blij om. De eerste jaren ben ik ook met een schakelbak blijven rijden, in 2010 heb ik dan voor het eerst een automaat gekocht.

Maar toen op het werk gevraagd werd of ik met de camionet wilde rijden kwam direct de opmerking "Ah ja, maar gij rijd enkel met automaat zeker", gelukkig had ik een een rijbewijs voor schakelbak, want er zijn er nog enkele die wel enkel een rijbewijs voor automaat hebben en dus niet met onze camionette kunnen rijden.

Bij een vervangwagen krijg ik trouwens steeds de vraag of ik een automaat wil, of een handgeschakelde ook goed is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid