Ga naar inhoud

Federatie rijscholen: "Rijopleiding te weinig toekomstgericht, automatisch schakelen moet de norm worden"


Soul

Aanbevolen berichten

Ik heb leren rijden met schakelbak (2001-2002) en ben daar nog altijd blij om. De eerste jaren ben ik ook met een schakelbak blijven rijden, in 2010 heb ik dan voor het eerst een automaat gekocht.
Maar toen op het werk gevraagd werd of ik met de camionet wilde rijden kwam direct de opmerking "Ah ja, maar gij rijd enkel met automaat zeker", gelukkig had ik een een rijbewijs voor schakelbak, want er zijn er nog enkele die wel enkel een rijbewijs voor automaat hebben en dus niet met onze camionette kunnen rijden.
Bij een vervangwagen krijg ik trouwens steeds de vraag of ik een automaat wil, of een handgeschakelde ook goed is. 

Idd, stel dat je bvb verhuist en een camionette wil huren. Meestal enkel manueel.
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Polygoon zei:

Ik wist niet dat dit nog zo vaak gebeurde. Ik ken niemand persoonlijk die enkel een "automaat rijbewijs" heeft.

Mijn nicht heeft dat jaren geleden gedaan, dat is ook de enige die ik ken. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken 1 iemand. En toen die een bedrijfswagen moest kiezen had die een probleempje: de carpolicy liet toen nog geen benzines toe, en de eco-motoren met automaat waren toen nog niet dik gezaaid.
Automaat nam bovendien nogal een grote hap uit het lease-budget.
Een auto waar zijn gezin in geplooid kon worden was dan ook een uitdaging.
Het werd een meer dan kale V60 D2, eindereeks PFL, mits een deftige persoonlijke maandelijkse opleg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist, ex-Mooseman zei:

Ik ken 1 iemand. En toen die een bedrijfswagen moest kiezen had die een probleempje: de carpolicy liet toen nog geen benzines toe, en de eco-motoren met automaat waren toen nog niet dik gezaaid.
Automaat nam bovendien nogal een grote hap uit het lease-budget.
Een auto waar zijn gezin in geplooid kon worden was dan ook een uitdaging.
Het werd een meer dan kale V60 D2, eindereeks PFL, mits een deftige persoonlijke maandelijkse opleg.

Lijkt me dat het rijexamen opnieuw doen dan een betere investering is/was :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 hours ago, Polygoon said:

Ik wist niet dat dit nog zo vaak gebeurde. Ik ken niemand persoonlijk die enkel een "automaat rijbewijs" heeft.

Het voorstel van de rijscholen is dat juist te gaan veranderen: eerst leg je je examen af met automaat alleen. En nadien gaan ze nog es langs de kassa passeren want je gaat lessen moeten bijvolgen om manueel te mogen rijden...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, The Swede zei:

Het voorstel van de rijscholen is dat juist te gaan veranderen: eerst leg je je examen af met automaat alleen. En nadien gaan ze nog es langs de kassa passeren want je gaat lessen moeten bijvolgen om manueel te mogen rijden...

 

In België waar gans het land nog vasthoudt aan zijn manuele stok (de premium leasers uitgezonderd en zelfs daar ...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minutes ago, Polygoon said:

In België waar gans het land nog vasthoudt aan zijn manuele stok (de premium leasers uitgezonderd en zelfs daar ...).

Is toch goed geprobeerd?

Ik vraag mij af hoe ze zouden reageren, moest het tegenvoorstel van de overheid zijn van de rijopleiding met 6 uur te verkorten en die 6 uur dan "optioneel" te maken voor wie alsnog met een handbak wil rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me dat het rijexamen opnieuw doen dan een betere investering is/was [emoji4] 

Euh, bij die kerel dus echt niet.
1 keer ben ik met hem mee gereden naar een opleiding in Brussel. Never again. Alle volgende sessies hebben we nog gecarpoold, maar was ik de chauffeur.
Ik voel me meer op mijn gemak als passagier bij mijn dochter met haar voorlopig rijbewijs, dan bij die gast.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Opleiding om een  aanhangwagen te trekken mogen ze ook eens herbekijken. Op het containerpark zie je de raarste dingen. Aanhangwagen los, hem “parkeren” tussen 2 containers, en dan weer aanhaken...😱🤔🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, ex-Mooseman said:


Euh, bij die kerel dus echt niet.
1 keer ben ik met hem mee gereden naar een opleiding in Brussel. Never again. Alle volgende sessies hebben we nog gecarpoold, maar was ik de chauffeur.
Ik voel me meer op mijn gemak als passagier bij mijn dochter met haar voorlopig rijbewijs, dan bij die gast.

:lolz;

Probleem is dat zulk een chauffeurs gewoon het verkeer in mogen. En er geen smurf opnieuw is om dat te controleren terwijl ze een gevaar zijn voor iedereen rond hen.

Als de rijscholen eist nuttigs willen voorstellen, dan is dat een vijfjaarlijkse proef om te kijken of je nog kan rijden en de regels nog kent.

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

1 uur terug, utah zei:

Opleiding om een  aanhangwagen te trekken mogen ze ook eens herbekijken. Op het containerpark zie je de raarste dingen. Aanhangwagen los, hem “parkeren” tussen 2 containers, en dan weer aanhaken...😱🤔🙄

"750kg aanhangertje" is gewoon met je B.

Dat die dingen massaal overladen worden is een andere discussie

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 minuten geleden, gewoon ik zei:

 

"750kg aanhangertje" is gewoon met je B.

Op voorwaarde dat de combinatie wagen + aanhangwagen niet meer dan 3500 kg wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 
"750kg aanhangertje" is gewoon met je B.
Dat die dingen massaal overladen worden is een andere discussie

Ik heb toch al een paar keer controle gezien op de invalswegen naar het containerpark: bij vermoeden van gewichtsovertreding > weegbrug in de geburen, en, vooral, bij slechte ladingzekering, gingen ze op de bon
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, ex-Mooseman zei:


Ik heb toch al een paar keer controle gezien op de invalswegen naar het containerpark: bij vermoeden van gewichtsovertreding > weegbrug in de geburen, en, vooral, bij slechte ladingzekering, gingen ze op de bon

Gent wil nu dat je een net legt op je kar. Geen net of zeil. Niet op terrein en soms ook boetes (als er flikken staan). 

Het aantal karrekes dat je op een containerpark zie staan met van die kromme beentjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van alle vehikels van aanhangers die je ziet aankomen op een containerpark, is 75% best daar te laten en zelf in de container van oud ijzer te deponeren. 

 

  • Vind ik leuk 1
  • Grappig 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, utah zei:

Opleiding om een  aanhangwagen te trekken mogen ze ook eens herbekijken. Op het containerpark zie je de raarste dingen. Aanhangwagen los, hem “parkeren” tussen 2 containers, en dan weer aanhaken...😱🤔🙄

Dat is omdat dat geen remorque is. Met die van mij mag ik het containerpark niet op. Met mijn buurman dezijne wel. En daar heb je geen BE voor nodig. Maar zijn wel die dat je het meest overladen rond ziet knallen. 

Of bedoel je dat je vind dat daarvoor ook een rijbewijs moet zijn? 

Edit: of wat hier boven al staat :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, ex-Mooseman zei:

Met je Titan alleen zak je al door de weegbrug

Heb er een bak voor in elkaar geflanst zodat ik zonder remorque naar de keuring kan. 

IMG_20191229_152115.thumb.jpg.6cc31a7309ddb050046df1d072643f05.jpg

480kg in steenpuin past er netjes in. Schop er nog naast etc. 

Is trouwens op lengte dat het niet gaat, pas niet tussen die slagbomen met mijn remorque. 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn moeder op reis met vriendinnen hing er ook aan. omdat 1 vriendin niet met manueel kan/wil rijden hebben ze een duurdere auto moeten nemen omdat de gewone huurwagens met manueel dan wegvielen. Maar zoals hierboven gezegd, als er iets gebeurd en er is maar 1 chauffeur dat is het ook niet. 

Ik vind het spijtig, ik vind dat manueel de norm moet blijven. Waar is de tijd dat iedereen in Amerika met een automaat reed en wij hier niet...en zie nu. Als je manueel+rwd+>400pk wil moet je een amerikaan kopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid