Ga naar inhoud

Waze


ir_fuel

Aanbevolen berichten

Wat doe ik verkeerd mijn waze  werkt in duitsland helemaal niet ,op weg naar een meeting weeral geflitst reed ongeveer 95 waar je 80 mocht grrrr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7/7/2022 om 09:19, Polygoon zei:

Het is toch niet meer wat het geweest is. Vandaag richting BXL, wat later vertrokken dan normaal wegens verminderd verkeer. 
Bij vertrek: ETA 9:12, uiteindelijk aangekomen om 08:45. Waze hield dus gewoon rekening met de gebruikelijke files i.p.v. de realtime data die ze volgens mij vroeger wel gebruikten.

Gelijk dragonfly zegt ... is al langer zo, denk ik.

Wat ik ambetanter vind is dat Waze geen routes meer doorheen zones 30 stuurt (dus de shortcuts e.d. die vroeger vaak zo waardevol waren zijn veel minder krachtig nu).

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, ir_fuel zei:

Waze werkt daar niet omdat flitsers melden illegaal is in Duitsland.

Klopt niet. Men legt de verantwoordelijkheid gewoon bij de eindgebruiker. De wet staat immers toe dat de flitsinformatie in de app nog steeds voorgelezen mag worden door een passagier in de auto, of dat de bestuurder de flitslocaties in de app mag bekijken voor het aanvatten van de rit. Waze heeft dus geen maatregelen moeten nemen bij het invoeren van die wet.

Wat vermoedelijk is gebeurd bij petra is dat de internetverbinding verbroken werd bij het oversteken van de grens, en dat functies die daarvan afhankelijk zijn, zoals flitslocaties, dan niet meer werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

36 minuten geleden, Goesting zei:

Klopt niet. Men legt de verantwoordelijkheid gewoon bij de eindgebruiker. De wet staat immers toe dat de flitsinformatie in de app nog steeds voorgelezen mag worden door een passagier in de auto, of dat de bestuurder de flitslocaties in de app mag bekijken voor het aanvatten van de rit. Waze heeft dus geen maatregelen moeten nemen bij het invoeren van die wet.

Wat vermoedelijk is gebeurd bij petra is dat de internetverbinding verbroken werd bij het oversteken van de grens, en dat functies die daarvan afhankelijk zijn, zoals flitslocaties, dan niet meer werken.

Dat laatste, idd. Ik vermoed dat er gecodeerd is dat wanneer de app via een Duits mobiel netwerk z'n data binnenhaalt, er géén vaste noch mobiele controlelocaties worden getoond. Idem Zwitserland, dacht ik. De app werkt uiteraard wel, erg goed zelfs. Maar niet voor flitsers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, gTa zei:

Dat laatste, idd. Ik vermoed dat er gecodeerd is dat wanneer de app via een Duits mobiel netwerk z'n data binnenhaalt, er géén vaste noch mobiele controlelocaties worden getoond. Idem Zwitserland, dacht ik. De app werkt uiteraard wel, erg goed zelfs. Maar niet voor flitsers.

Nein! Dat is toch helemaal niet wat ik schreef. Mijn vermoeden is dat de netwerkverbinding bij de grensovergang werd verbroken, en dat de navigatie dan offline is blijven werken omdat de verbinding zich niet herstelde in de app, zelfs nadat de telefoon ondertussen toch een verbinding had gemaakt met een Duits mobiel netwerk. Dat is een gekend probleem in Waze, dat weliswaar wordt aangegeven met een balk met daarin rode tekst. Als je dat tijdens het afmalen van tientallen/honderden kilometers echter niet opmerkt, kan dat natuurlijk nare gevolgen hebben op de Live-functies.

Maar zoals ik al schreef heeft Waze helemaal geen maatregelen genomen voor die nieuwe wet in Duitsland. De vaste (en mobiele) flitsers worden wel getoond. In bijlage een screenshot van de kaart ter hoogte van Keulen, met daarop liefst 8 vaste flitsers.

Meer info: https://wazeopedia.waze.com/wiki/Germany/Blitzer_einpflegen

Voor Zwitserland heb je wel gelijk, daar had Waze geen andere keuze dan die functie uit te schakelen.

firefox_cYtBv00ShN.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah ja dat ook. Maar als je Waze opstart in DE gaat-ie toch perfect online werken, met dynamische routebegeleiding ed?
Maar ik heb idd ook al vaak gehad dat na een grensovergang naar DE even Waze herstarten veel troubles verhelpt.

En idd ge hebt gelijk: de vaste toont die idd. Heb me tijdens de 2 ritten h&t Bremen idd kunnen laten helpen daardoor.
Wel nog nooit mobiele meldingen gezien, daar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, gTa zei:

Ah ja dat ook. Maar als je Waze opstart in DE gaat-ie toch perfect online werken, met dynamische routebegeleiding ed?
Maar ik heb idd ook al vaak gehad dat na een grensovergang naar DE even Waze herstarten veel troubles verhelpt.

Klopt. En inderdaad, de app opnieuw opstarten bij een grensovergang én nadat je op een nieuw mobiel netwerk zit kan veel miserie voorkomen.

14 minuten geleden, gTa zei:

Wel nog nooit mobiele meldingen gezien, daar.

Het aandeel van Waze-gebruikers t.o.v. alle verkeersdeelnemers is in Duitsland bijlange niet zo groot als in België. Het is zelfs belachelijk laag tot verwaarloosbaar. Vandaar de zo goed als onbestaande mobiele meldingen, omdat die van de gebruikers zelf moeten komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Goesting zei:

Klopt. En inderdaad, de app opnieuw opstarten bij een grensovergang én nadat je op een nieuw mobiel netwerk zit kan veel miserie voorkomen.

Het aandeel van Waze-gebruikers t.o.v. alle verkeersdeelnemers is in Duitsland bijlange niet zo groot als in België. Het is zelfs belachelijk laag tot verwaarloosbaar. Vandaar de zo goed als onbestaande mobiele meldingen, omdat die van de gebruikers zelf moeten komen.

Idd. Wat ook meteen de (initiële) troef van Waze bewijst... Ze proberen hier anders te beweren (in de strijd tegen een gelijkaardig verbod, net als Coyote trouwens).
Moest het geen flitspaalfunctionaliteit meer hebben, dan denk ik niet dat ik nog blijf Wazen, dan is Google Maps eigenlijk de betere, lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had vroeger een app, genaamd Blitzer, die je kan gebruiken in Duitsland. Deze heeft me veel boetes uitgespaard. Op mijn huidige telefoon niet meer geinstalleerd. Ook omv het feit dat je deze vanuit de play store niet kan downloaden vanwege de regio. Dus heb de apk file buiten de play store moeten downloaden.

UPDATE:

Noemt nu blijkbaar CamSam en kan het downloaden.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.camsam

aangepast door Liquid Li0n
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorige week Hamburg en Berlijn gedaan op Waze, wel degelijk melding gekregen van vaste flitslocaties. Ook netjes een omleiding gekregen (die wel al vrij vol zat) toen er een ‘Volsperrung’ was op de Autobahn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 hours ago, Goesting said:

Klopt niet. Men legt de verantwoordelijkheid gewoon bij de eindgebruiker. De wet staat immers toe dat de flitsinformatie in de app nog steeds voorgelezen mag worden door een passagier in de auto, of dat de bestuurder de flitslocaties in de app mag bekijken voor het aanvatten van de rit. Waze heeft dus geen maatregelen moeten nemen bij het invoeren van die wet.

Wat vermoedelijk is gebeurd bij petra is dat de internetverbinding verbroken werd bij het oversteken van de grens, en dat functies die daarvan afhankelijk zijn, zoals flitslocaties, dan niet meer werken.

Wat was dan dit allemaal?

https://www.motor.nl/nieuws/herinnering-flitswaarschuwers-nu-echt-verboden-in-duitsland/

https://www.veiligverkeer.be/inhoud/snelheidsverklikkers-verboden-of-toegelaten/

 

lees vooral deze:

https://www.droidapp.nl/nieuws/flitsmeister-google-maps-waze-voortaan-verboden-duitsland/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is algemeen geweten dat er veel zever is rondgestrooid toen dat nieuws bekend raakte. Achteraf is de nuance in de wettekst dan naar boven gekomen, waardoor de apps geen maatregelen dienden te treffen. Dat ontbreekt in de artikels waar je naar verwijst en mijn bronnen bij Waze onderbouwen dat ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben even aan de kant gemoeten bij een controle actie op een snelwegparking (we reden net daar af, dus niet van de snelweg gehaald). De flik heeft in de auto gekeken (en kon dus ook mijn waze-scherm zien) en gevraagd of we op Urlaub waren. In de toiletten waren er een paar jonge kerels die in een potje mochten plassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/7/2022 om 21:45, Goesting zei:

Klopt niet. Men legt de verantwoordelijkheid gewoon bij de eindgebruiker. De wet staat immers toe dat de flitsinformatie in de app nog steeds voorgelezen mag worden door een passagier in de auto, of dat de bestuurder de flitslocaties in de app mag bekijken voor het aanvatten van de rit. Waze heeft dus geen maatregelen moeten nemen bij het invoeren van die wet.

Wat vermoedelijk is gebeurd bij petra is dat de internetverbinding verbroken werd bij het oversteken van de grens, en dat functies die daarvan afhankelijk zijn, zoals flitslocaties, dan niet meer werken.

Wat ik verkeerd heb gedaan , ik weet het echt niet .

Maar dit weekend ook in duitsland geweest en idd , waze gaf alle vaste flitspalen correct aan , idem met de afsluiting van autostrade nr61 en de omleiding ervan.

Volgens mij heb ik per ongeluk ergens aan zitten prullen (alhoewel ik geen vrouw ben die zich zit te sminken of wat dan ook tijdens het rijden) en zoals je beschrijft mijn internet weg gevallen gedurende een tijdje ,

Bedankt voor de fijne info 

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 7/15/2022 at 3:50 PM, Goesting said:

Het is algemeen geweten dat er veel zever is rondgestrooid toen dat nieuws bekend raakte. Achteraf is de nuance in de wettekst dan naar boven gekomen, waardoor de apps geen maatregelen dienden te treffen. Dat ontbreekt in de artikels waar je naar verwijst en mijn bronnen bij Waze onderbouwen dat ook.

De verantwoordelijkheid ligt dus bij de bestuurder. Die mag er dus niet naar kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, ir_fuel zei:

De verantwoordelijkheid ligt dus bij de bestuurder. Die mag er dus niet naar kijken?

Als een bestuurder alleen in de wagen zit en de wet netjes wil volgen, dan moet die in principe bij de grensoversteek de flitsmeldingen én de flitslocaties op de kaart uitschakelen in de instellingen (bij Waze is dit dan Kaartweergave > Meldingen).

Volgens mij heeft men in die instellingen de laatste jaren een pak meer granulariteit mogelijk gemaakt op dat vlak, net omdat men dan op maat van elk land de juiste zaken kan in- en uitschakelen. Maar het gebeurt niet automatisch, want het is de bestuurder die aansprakelijk is, en niet de app. Men weet goed genoeg dat die Duitse wet niet veel voorstelt, en de pakkans dan ook laag tot onbestaande is. Bij een eventuele controle dien je gewoon snel genoeg de app af te sluiten indien de flitsinstellingen niet conform zijn.

In Zwitserland spelen ze het wel op safe en daar staan de vaste flitsers zelfs niet op de kaart van Waze, omdat de wet daar heel helder is: het verspreiden van flitsinformatie door eender wie (dus ook de app) is strafbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...

sinds een weekje werk ik in Antwerpen, en moet ik dus dagelijks de Kennedytunnel door.  Recent is de verkeerssituatie daar gewijzigd.   Uit het verleden herinnerde ik me dat Waze heel snel de wijzigingen in het wegennet meenam.   Het verwonderde me dan ook dat de nieuwe toegangsweg er nog niet op stond.  Hierdoor was mijn ETA telkens overschat (ik deed er minder lang over).  Ik duw dus gisterenavond op de knop 'kaartprobleem' en meld dat er een ontbrekende weg is.  De weg was weg, gelijk ze zeggen.

Deze morgen zat er al een bericht van de Waze-editor in mijn mailbox.  Oorzaak zou liggen in het feit dat ik via Carplay Waze gebruik (klopt), en dat Carplay blijkbaar niet de Google-Maps kaarten gebruikt, ook niet voor Waze, maar de Apple-maps.   En ik had waarschijnlijk Apple Maps nog niet gebruikt, waardoor het gebruikte kaartmateriaal nog niet was geüpdated (klopt, ik heb een nieuwe iPhone, en op die had ik Maps nog niet gebruikt).    

Ondertussen heb ik de Kaarten-app op de nieuwe telefoon eens geopend.  Straks eens kijken of die nieuwe weg nu ook gekend is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitleg kan kloppen, de nieuwe wegen voor de kennedytunnel staan er bij mij al de hele tijd op. En hij toont het correct. Wel android auto.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ex-Mooseman zei:

sinds een weekje werk ik in Antwerpen, en moet ik dus dagelijks de Kennedytunnel door.  Recent is de verkeerssituatie daar gewijzigd.   Uit het verleden herinnerde ik me dat Waze heel snel de wijzigingen in het wegennet meenam.   Het verwonderde me dan ook dat de nieuwe toegangsweg er nog niet op stond.  Hierdoor was mijn ETA telkens overschat (ik deed er minder lang over).  Ik duw dus gisterenavond op de knop 'kaartprobleem' en meld dat er een ontbrekende weg is.  De weg was weg, gelijk ze zeggen.

Deze morgen zat er al een bericht van de Waze-editor in mijn mailbox.  Oorzaak zou liggen in het feit dat ik via Carplay Waze gebruik (klopt), en dat Carplay blijkbaar niet de Google-Maps kaarten gebruikt, ook niet voor Waze, maar de Apple-maps.   En ik had waarschijnlijk Apple Maps nog niet gebruikt, waardoor het gebruikte kaartmateriaal nog niet was geüpdated (klopt, ik heb een nieuwe iPhone, en op die had ik Maps nog niet gebruikt).    

Ondertussen heb ik de Kaarten-app op de nieuwe telefoon eens geopend.  Straks eens kijken of die nieuwe weg nu ook gekend is.

En wat zou die doen op iOs en carplay als je geen Apple kaarten app meer hebt? Dan toch google gebruiken :D 

Vrijdag eens op letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Gisteren van Nice naar huis gekomen, en Waze heeft me toch een paar keer vies in de steek gelaten.

  • In Nice centrum me proberen een éénrichtingsstraat in te sturen
  • In Nice centrum een afslag naar rechts niet aangekondigd, ik had het gelukkig zelf gezien adhv de kaart en de bewegwijzering
  • In Nice centrum me van rijstrook proberen te doen veranderen om links af te slaan terwijl er al een betonnen scheiding tussen de rijstroken was. Aankondiging had dus veel vroeger moeten gebeuren. Efkes plan moeten trekken daar dus.
  • Onderweg twee keer "bevrozen" met een zandloper en timeouts, niks werkte nog, alsof ik gewoon geen internet had. Gestopt, waze gekilld en Android Auto herstart en toen werkte het terug
  • Maar de ergste was dat ze blijkbaar niet wist dat de A5 richting Troyes was afgesloten. Nochtans was het een aangekondigde sluiting, van 18 tot 29 september. Ik denk dat we daar toch bijna een uur zijn kwijtgespeeld door 100km binnendoor te sukkelen op een donkere route nationale. Waze was nutteloos, want ze probeerde me elke keer terug richting de snelweg te sturen. Het ergste was dat ik zelf eerst van plan was om over Nancy-Metz te rijden ipv Troyes-Reims, maar volgens haar was de route over Troyes 10 minuten sneller dus toch maar gevolgd.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Algemene Voorwaarden Gebruiksvoorwaarden | Privacybeleid